Valves nya portabla konsol: "Steam Deck"

Medlem

Jag som tänkte köpa en Xbox som komplement till mitt ps5 då de köpt massa studios samt att jag hörde något om att kojima eventuellt släpper ett spel där. Men med denna kan jag spela både Xbox och PC spel på, visst?

Medlem

Med tanke på att den kör en AMD APU, är nog AMD FSR högintressant för denna. Får se om vi får mer info om det framöver. Wccftech skrev om det i sin nyhet, men bara som spekulation. https://wccftech.com/steam-deck-specifications-revealed-featu...

Medlem

Nja jag vet inte, linux med så låga specifikationer är inte så nice, man får nästan alltid lite sämmre prestanda när man kör windows spel i linux. Sen suger steamos, om dom inte gjort stora förändringar i den här nya versionen.

Medlem
Skrivet av scirocco:

Nja jag vet inte, linux med så låga specifikationer är inte så nice, man får nästan alltid lite sämmre prestanda när man kör windows spel i linux. Sen suger steamos, om dom inte gjort stora förändringar i den här nya versionen.

Du kan avinstallera/formatera SteamOS och installera vilket OS du vill dock. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av scirocco:

Nja jag vet inte, linux med så låga specifikationer är inte så nice, man får nästan alltid lite sämmre prestanda när man kör windows spel i linux. Sen suger steamos, om dom inte gjort stora förändringar i den här nya versionen.

Finns ingen risk att en eventuell windows-installation i sig hade käkat upp mer prestanda att vad man skulle kunna få tillbaka av att köra native win?
Men jo, verkar ju vara ett nytt Steam OS iaf.

Edit: Nytt stavas utan u.

Medlem

Wow, det är nog ett måste-köp för min del. Avvaktar dock helt klart tills man fått se lite mera dock. den är otroligt stor för att vara handheld men vad fan gör det om man kan packa den i en väska och ta med sig vart man än ska. Nu är bara den stora frågan, kan man dela internet från sin mobil? Vilket jag antar att man definitivt kommer kunna göra, annars är det bull! Då är det inget köp helt plötsligt!

Skägg.
10 Chambers

Mergar denna med nyhetstråden, så blir det bättre snack.


signatur
Testpilot

Det verkar vara en "mini PC" så du kan göra allt du kan med en vanlig PC i princip. Finns lite klipp från IGN som fått kika på den lite grann. Om detta slår är det verkligen framtidens gaming och Nintendos switch bleknar i jämförelse.

Medlem

Artikeln saknar lite specs, så här har ni.

Batteritid: Nja.
Vikt: Oh, ja.
Coolt?: Tveklöst.

Medlem

Vet inte varför ni skrev dollar-priset istället för euro

419,--€ 64GB
549,--€ 256GB
679,--€ 512GB

ZF
Medlem

Bra, hoppas den får upp den utvecklingsfart på Linux-versioner som SteamMachines misslyckades med, och som Proton underminerade ytterligare.

Gillar inte riktigt placeringen på de digitala styrknapparna, men det blev kanske inte så mycket val kvar när touchytorna placerats.

Zen 2 känns lite lite, och lite sent. Men antar planen var att få förlita sig på streaming för de tyngsta spelen ändå. Den är ju helt klart en ersättare för hela tre av Valves hårdvarupåhitthittills. Inklusive streamlådan såklart.

Medlem

Kanske kan fungera fint som emulatormaskin.
Får se sedan vad den kan tänkas klara av i styrka när lite mer tester kommer.
GC/PS2 borde ju gå, kan jag tycka.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Rakoon:

Vet inte varför ni skrev dollar-priset istället för euro

419,--€ 64GB
549,--€ 256GB
679,--€ 512GB

Det dollar som stod i pressmeddelandet, uppdaterar med dessa, tack!


signatur

Ett av de största problemen jag har haft med konsoler är att man inte kan modda spelen (oftast). Jag har tänkt hur kul till exempel Stardew Valley hade varit på en Switch, men utan till exempel "automate" hade jag inte gillat spelet. Nu hade det varit mycket roligare.

Medlem

Valve utmanar steam machines och steam controller. Imponerande.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tänkte att det inte är skrivet nånstans om detta, såg den när jag öppnade steam. Insåg nu att det var typ en timme sen den dök upp

Samma här

eld
Medlem
Skrivet av ztomten:

Kanske kan fungera fint som emulatormaskin.
Får se sedan vad den kan tänkas klara av i styrka när lite mer tester kommer.
GC/PS2 borde ju gå, kan jag tycka.

Motsvarande devices som gpd win 3 och liknande klarar att emulera switch, och även till en viss del ps3!

GC och PS2 är garanterat, eller snarare, all portabel gaming som någonsin existerat kan den emulera!

De pratade ju om att steamdeck klarar att köra death stranding, så det säger en del om performance.

Medlem

Kanske blir intressant beroende på hur D-paden kommer vara på slutprodukten. Jag kan se mig ha en sån enhet för att spela retro-spel/äldre titlar, lite som jag ville Switchen skulle bli (innan Switchen släpptes).

Medlem

Fräscht med bezels från 90-talet a'la urswitchen 2021, känns rimligt. Designen ensamt får ju en art undvika denna tyvärr...

Medlem

Intressant!
Är på jobbresa i Bergen, Norge och hade verkligen behövt en. Om det blir fler resor i framtiden kanske det blir ett köp. 150 spel i biblioteket från dag 1!

Hoppas Valve lyckas för en 2.0 låter redan intressant.
1080p
120hz
Mer kraft
OLED?

Medlem

Kommer man kunna spela Valheim på den ?

Medlem

Designen påminner lite om Game Gear. Helt klart intressant, men jag vill veta lite mer om den innan jag bestämmer mig för köp.

Medlem

Har nu kollat en del om prylen.
Helt klart intressant och kastar nästan ut behovet av switch.
Men ska vänta så man får se mer tester och sen se hur slutprodukter ser ut och fungerar. Valve är inte kända för bra kvalitet alltid.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har nu kollat en del om prylen.
Helt klart intressant och kastar nästan ut behovet av switch.
Men ska vänta så man får se mer tester och sen se hur slutprodukter ser ut och fungerar. Valve är inte kända för bra kvalitet alltid.

Behovet av Switch kommer ju alltid finnas pga Nintendos spel.

Medlem

Ah, så vi får en "Switch Pro" i år iaf...


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Jag är inte längre i behov av någon kraftig gaming dator så med en dockstation skulle jag rent av kunna ersätta min nuvarande dator med en sån här.

Medlem

Hade vart intressant med lite större skärm.
Lirar via moonlight på matepad pro 10.8tum gillar det skarpt

eld
Medlem

Lite intressant skriveri om performance:

Medlem

Nått med switch att göra har den ju inte då nintendos spelbibliotek inte finns där (och det är ju dom som säljer, inte hårdvaran, hårdvaran bara behövs och råkar vara som den är)

Men om dom får till en bra crossplay så man kan plocka upp sin sparning från sin konsoll eller dator och fortsätta spela så blir det en bra toa/tåg-enhet.

Jag kör xbox-appen på mobilen och rzrs handkontrolls-sak till mobil. Funkar riktigt bra, men då är det ju från molnet.

eld
Medlem
Skrivet av Rejzer:

Nått med switch att göra har den ju inte då nintendos spelbibliotek inte finns där (och det är ju dom som säljer, inte hårdvaran, hårdvaran bara behövs och råkar vara som den är)

Du kan spela allt från nes till switch på den, det inkluderar även game and watch och virtuaboy

Skriv svar