Nya OLED-versionen av Nintendo Switch kostar bara $10 mer att tillverka

Robot
Nya OLED-versionen av Nintendo Switch kostar bara $10 mer att tillverka

Men priset höjs med $50.


Medlem

Här i Sverige ligger väl Switchen på runt 3500 kr och den nya Switch Oled på 4490 kr, alltså en ökning på ca 1000 kr. Jävla Modorövar.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av hoppalängdhopp:

Här i Sverige ligger väl Switchen runt 3500 kr och den nya Switch Oled på 4490 kr, alltså en ökning på ca 1000 kr. Jävla Modorövar.

4500 spänn för OLED-Switch är helt jävla sanslöst.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Inte konstigt alls, de vet att deras produkt är het och säljer som smör, vilket företag skulle inte ta ordentligt betalt om de kunde? Switch är en helt fantastisk maskin med fantastiska spel enligt väldigt många, och fler finns det, Oled Switch kommer sälja som fasen den också.

Skrivet av Ruffles:

4500 spänn för OLED-Switch är helt jävla sanslöst.

Det är helt otroligt ja. Hade varit intressant att veta vad tillverkningskostnaden för hela enheten är.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Det är helt otroligt ja. Hade varit intressant att veta vad tillverkningskostnaden för hela enheten är.

Det står indirekt i nyheten.
Om de har $80 vinst så är kostnaden priset - vinsten.

Skrivet av Ichabod:

Det står indirekt i nyheten.
Om de har $80 vinst så är kostnaden priset - vinsten.

Ahh, missade det helt! Trodde faktiskt vinsten skulle vara större än så, speciellt med tanke på kretsen som Nvidia i stort sett borde kränga ut gratis.

Medlem

Switch är ju gammal nu, borde ju vara prissänkning på den kan man tycka.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Inte konstigt alls, de vet att deras produkt är het och säljer som smör, vilket företag skulle inte ta ordentligt betalt om de kunde? Switch är en helt fantastisk maskin med fantastiska spel enligt väldigt många, och fler finns det, Oled Switch kommer sälja som fasen den också.

Fantastisk maskin är och ta i lite

Medlem

hur är det med inbränningar? kommer nintendo bli stämda?
Det får tiden utvisa

Medlem

Kommer det en prissänkning på den gamla verran så köper jag den istället.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av gorbatjov:

Kommer det en prissänkning på den gamla verran så köper jag den istället.

"Nintendo" och "prissänkning" är inte kompatibla. Det finns ingen anledning i detta läge heller.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Med tanke på vad Switchen kostar och Nintendos marginaler så känns väl inte Switch Pro så trolig?
Skulle Nintendo verkligen lansera en Switch som förmodligen då skulle ligga på 5500-6000Kr?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av hoppalängdhopp:

Det är helt otroligt ja. Hade varit intressant att veta vad tillverkningskostnaden för hela enheten är.

Jag säger som Alex i Solsidan när hans fru köpt en barnvagn för 9000 kr:

"Du får ju en hygglig Mazda för det här priset!"


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Valve kommer ge de en bra match, Japanerna kommer svettas. 🙂👍

PS Förutom Nintendos egna spel så finns det 0 anledningar till Switch numera. Med Valve har man hela Steam biblioteket från dag 1, bättre 3 parts support, bättre prestanda, bättre hårdvara, ej låst system, slipper ökända överpriser...👍

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

hur är det med inbränningar? kommer nintendo bli stämda?
Det får tiden utvisa

Det finns telefoner och laptops med oled, tekniken har mognat och så. Så väldigt väldigt liten risk med inbränningar skulle jag tippa på.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Aldrig köpt något av Nintendo och kommer aldrig göra

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Aldrig köpt något av Nintendo och kommer aldrig göra

Jag har aldrig köpt en Nissan, eller nåt från Kärcher heller för den delen.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag har aldrig köpt en Nissan, eller nåt från Kärcher heller för den delen.

Jättebra jämförelse och väldigt relevant, tack för din input.

Inaktiv

Det är Nintendo. Man får vara glad att dom inte höjt det med 100$.
Men skrämmande är det. 4år gammal enhet så borde hellre sänkts i pris.
Dessutom när Steam släpper en betydlig kraftfullare enhet till vettigt pris.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Rakoon:

Aldrig köpt något av Nintendo och kommer aldrig göra

Den enda Nintendokonsol jag köpt och varit helnöjd med är Gamecube. Men då var det mot slutet av dess livstid och nypriset låg på 600 kr, ska tilläggas. Nu har jag nyss köpt en Switch så vi får se hur det blir. På tok för dyr var den i vilket fall.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

"Nintendo" och "prissänkning" är inte kompatibla. Det finns ingen anledning i detta läge heller.

Tyvärr så är det väl så. Aja den gamla blir ju iaf billigare än den nya, antar jag^^.

Medlem

Är glad jag övergav Nintendo, känns som det är ett gäng boomers som styr och inte bryr sig alls som sina kunder eller att leverera en fungerande produkt som inte känns som billigt skit man kan hitta på Wish.

Medlem

Varför skulle Nintendo inte ta den extra vinstmarginalen om enheten ändå kommer sälja? Om de kan få den såld enligt deras forecast så gör ju Nintendo, som företag, helt rätt med prissättningen.

Många som klagar här om att de borde sänka priset, de borde göra det ena eller det andra. Men det känns som man har missat poängen; Nintendo är ett företag. Deras syfte är att tjäna pengar. De är ett etablerat varumärke att de behöver inte sälja sina produkter med förlust för att få sina produkter sålda. Deras viktigaste prioritet är att göra vinst, sen är det väl att se till att sälja spel som kommer slå igenom/lyckas med stor sannolikhet (inte ofta man ser Nintendo-spel som floppar). Långt, långt ner i listan ligger väl att vara konsumentvänlig, om den nu skulle existera i deras lista.

Samma när t.ex. Apple säljer deras produkter så klagas det och gör narr om deras prissättningar på iPhones/tillbehör, men i slutändan så säljs produkterna ändå. Så länge det säljs så behöver de inte sänka priset, och just detta är Nintendo mycket väl medvetna om när det kommer till deras egna produkter.

Varför sänka priset på deras spel om de kan sälja t.ex. Mario Kart 8 Deluxe för 600kr även idag och fortfarande kommer det vara konsumenter som kommer köpa spelet för det priset. De har redan sålt 35M kopior av spelet. De behöver aldrig ens sänka priset och vara glad över den vinst de redan har gjort. Likaså med många andra av deras spel.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

"Nintendo" och "prissänkning" är inte kompatibla. Det finns ingen anledning i detta läge heller.

Haha, sant. Jag kommer ihåg under Wii-eran att jag var sugen på att köpa Twilight Princess, men att jag tyckte att det var lite för dyrt, så jag avvaktade. Fem år efter release så kostade spelet fortfarande 600kr...

Medlem

Är väl inte helt ovanligt att försäljningspriset ligger 4-5ggr tillverkningspris? Att 100kr dyrare tillverkning ger 500kr dyrare pris känns inte jättekonstigt.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jättebra jämförelse och väldigt relevant, tack för din input.

Du är så välkommen så! Jag vet inte hur intressant det är med att du upplyser oss om att du aldrig har eller komma köpa nåt från Nintendo, vad ska man göra med den informationen om du inte ger mer kontext? Du vill att alla ska veta det bara? Därav min kommentar. Ha nu en härlig fredag och hoppas du njuter av värmen.

Inaktiv

Får se hur det går nu när Steam deck släpps senare i år. Förstår att det till stor del inte är samma kunder men där har vi i varje fall något som är prisvärt som jag dessutom kan spela Doom Eternal på i 60Hz.

Inaktiv

Jag kommer aldrig köpa OLED modellen och framför allt inte nu när den likagärna hade kunnat kosta ungefär samma som vanliga Switch men istället blir det en tusenlapp mer i Sverige.

Det enda som jag skulle kunna tänka mig att köpa är den nya dockningsstationen.

12
Skriv svar