Valves nya portabla konsol: "Steam Deck"

Medlem

Fick också igenom min order till sist (21:45), lyckades på något vänster ha den i varukorgen 19:15, men kunde inte genomföra köpet. Så struligt. Får se när den dyker upp, antagligen q1 2022. Tog 512gb varianten.

Köper alla mina spel sedan en tid tillbaka på Epic, så får kanske ta och handla de jag vill ha på deck:en på steam (win-win-win för mig, utvecklaren och steam )

eld
Medlem
Skrivet av Normandie:

Köper alla mina spel sedan en tid tillbaka på Epic, så får kanske ta och handla de jag vill ha på deck:en på steam (win-win-win för mig, utvecklaren och steam )

Installera windows!

Medlem

Intressant vill dock se lite mer recensioner från retail produkten samt hur ql är på den.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Ser alldeles för stor och klumpig ut för att kallas för handheld.

International
Man of Mystery
Skrivet av Taskman:

Stämmer; var en bugg där den säger "Your account is to new" och att man får vänta 48hr.
Efter att ha laddat om sidan sådär 100ggr eller så kunde jag beställa och har bokat en 256GB för Q2 (Bokade 20:59)

Nöjd ändå för om den inte duger kan jag avbeställa när de första får sina och recensioner trillar in

Samma här, bokade den stora på en gång. Tror inte jag kommer få min i första vändan iallafall, minns hur det var med Indexen


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Blir inte Elgato arga för att den heter Steam Deck. Deras produkt heter ju Stream Deck. Kommer man kunna använda Steam Deck som en Stream Deck (kanske kommer en app)?

Medlem

Blev en reservation på 512GB för min del. Go big or go home! Nä men i det långa loppet så vill jag ha så snabb lagring som möjligt och anti glare glas är najs de gånger jag väl sitter utomhus och lirar. Själva utrymmet är viktigt också för min del, visst att det finns plats för MicroSD men det är något som skaver i huvudet på mig om det skulle bli en märkbar skillnad i laddtid. Allt det andra med exclusive case och community bonus är lull ull.

Blir kul att läsa recensioner när de väl kommer ut, jag ser Deck som ett smidigt sätt att spela de PC spel som inte behöver den fetaste hårdvaran plus möjligheten att använda den som en Linux dator när jag är ute på vift. Kunna surfa, köra terminal osv är ju asnajs när jag reser privat, i jobb har jag ändå en laptop med mig.

eld
Medlem

Går rykte om att den ligger bakom bakom elektromagnetiskt skydd och diverse kylning, så antagligen inte det lättaste att byta ut.

Sen risken att garantin ryker om du öppnar upp allt detta.

Medlem

Para ihop denna med trådlös Index 2, så har det nog en kompetent Quest utmanare.
Steam Deck på bältet tänker jag och sen trådlös överföring till Index 2, när man inte har en stark PC i närheten till detta.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Haha, japp. Har faktiskt varit sugen på en bärbar dator nu ett tag. Men vill inte lägga för mycket på det, då jag redan har en stark stationär dator. Tänker att man kanske kommer undan prismässigt jämfört med en laptop i samma prisklass?

Det är kanske fel tråd, men alltså för heroes 3 hd och den typen av spel, köp en lätt bärbar som inte är så dyr som kan ha windows bara, lägg 5k eller något om du kan, kolla på ultrabooks, finns inte så många nuförtiden men t ex denna:
https://www.webhallen.com/se/product/336863-ASUS-Vivobook-14-...

MEN, det finns även andra bärbara "konsoler" som kan ha windows och inte kostar så mycket, Eld vet massa om det där.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är kanske fel tråd, men alltså för heroes 3 hd och den typen av spel, köp en lätt bärbar som inte är så dyr som kan ha windows bara, lägg 5k eller något om du kan, kolla på ultrabooks, finns inte så många nuförtiden men t ex denna:
https://www.webhallen.com/se/product/336863-ASUS-Vivobook-14-...

MEN, det finns även andra bärbara "konsoler" som kan ha windows och inte kostar så mycket, Eld vet massa om det där.

Problemet valve har skapat här är att om du letar efter något billigare så slutar du upp på samma pris som 64gb steamdeck-modellen, och slutar upp med mycket sämre prestanda!

Det finns liksom inte mycket billigare än steamdeck, och om du letar efter billigare så får du en väldigt långsam och chonky laptop som ändå väger dubbelt så mycket som steamdeck.

Blir sjukt svårt att rekommendera något annat än steamdeck!

Medlem

Perfekt att köra Frostpunk på. Ser inte ut som om spelet kommer till Switchen. Och tänker inte spela Frostpunk på något stationärt.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Perfekt att köra Frostpunk på. Ser inte ut som om spelet kommer till Switchen. Och tänker inte spela Frostpunk på något stationärt.

Den är perfekt för pc-spelare som gillar pc-spelen 🙃.

Jag ser fram mot Factorino och resten av min backlogg av äldre spel. Nu finns ingen ursäkt längre 🙂

Vill gärna ha en, men, vi vet alla att den kommer med barnsjukdomar. De skulle ha skeppat ut ett par tusen ex och hårdtestat innan lanseringen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Vill gärna ha en, men, vi vet alla att den kommer med barnsjukdomar. De skulle ha skeppat ut ett par tusen ex och hårdtestat innan lanseringen.

Så de skulle sålt tusentals enheter för att göra förbättringar innan de lanserar enheten? Hur tänker du då? Skulle det bara en dag dykt upp Steam decks i butikshyllor medan Valve förnekar att de existerar?

Det är inte omöjligt att göra en helt ok produkt i första iterationen, t.ex. Apple airPods. Det är ju långt kvar till försäljningsstart och recensenter kommer säkert få möjlighet att undersöka enheterna.

eld
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Vill gärna ha en, men, vi vet alla att den kommer med barnsjukdomar. De skulle ha skeppat ut ett par tusen ex och hårdtestat innan lanseringen.

Det går ju liksom inte att bygga färdigt den helt och sen testa i ett år innan lansering, man måste testa allt under utvecklingen, men det är ju därför garantin existerar, om den skulle råka ha ett problem så skickar man tillbaka den.

Går ju inte att leva livet efter att allt kommer ha barnsjukdomar, uppföljaren kan ju också få barnsjukdomar.

Medlem

En fråga (Kanske dum fråga) om man köper en sådan, kan man använda den med flera inlogg på steam eller är det bara det kontot man köpte den i från? alltså om jag köper den kan min son logga in på den med sitt konto?

Geeks Gaming
Skrivet av Soptunnebarn:

En fråga (Kanske dum fråga) om man köper en sådan, kan man använda den med flera inlogg på steam eller är det bara det kontot man köpte den i från? alltså om jag köper den kan min son logga in på den med sitt konto?

Rent tekniskt så vet vi ju inte men jag ser ju inte att valve skulle ha några möjligheter att låsa hårdvaran till ett specifikt inlogg.

TL;DR: det ska gå utmärkt att byta användare

Medlem

Rätt bra sugen, men vet inte om det kommer bli en gimmick. Mitt finger har hovrat över reservera knappen hela helgen.

eld
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

En fråga (Kanske dum fråga) om man köper en sådan, kan man använda den med flera inlogg på steam eller är det bara det kontot man köpte den i från? alltså om jag köper den kan min son logga in på den med sitt konto?

Den är inte kopplad på något sätt till kontot du köper den från, inte heller när du loggar in på steamdeck för första gången, man kan logga ut och logga in hur många konton man vill!

Går även som vanligt att dela dina spelköp till andra konton, vilket är användbart på steamdeck med flera användare!

eld
Medlem
Skrivet av Gregerory:

Rätt bra sugen, men vet inte om det kommer bli en gimmick. Mitt finger har hovrat över reservera knappen hela helgen.

Bara gör som alla andra, reservera och bestäm dig om ett halvår

Medlem

Hmm samlar värdet på grunken känns som det kan bli en faktor.
Förbokade en iaf, aldrig haft någon tidigare valve hårdvara, så ska bli intressant.

Medlem
Skrivet av ace84:

Hmm samlar värdet på grunken känns som det kan bli en faktor.
Förbokade en iaf, aldrig haft någon tidigare valve hårdvara, så ska bli intressant.

Jag har ägt steamlink sedan urminnes tider och Index sen det kom ut och jag tycker Valve ändå producerar kvalitet rent hårdvarumässigt. Klart, finns barnsjukdomar som många har genomlidit, men personligen har jag aldrig haft problem med något av det. Hoppas att det fortsätter med decken.

ZF
Medlem
Skrivet av KoP:

Valve konsolifieras. Nästa steg: Ebjuda sina tjänster på Xbox och Playstation?

Det lär nog ingen av dem vara särskilt sugna på.

Däremot så vore ju motsatsen helt öppen.

Vad är poängen med en PS Vita 2 om de bara kan släppa en app till Steam däcket istället. Som inte ens behöver konverteras till Windows. De kan bara skala ner PS4 eller PS5-spel en bit och köra på ett Playstation-lager eller OS på denna högst förutsägbara enhet.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Rätt bra sugen, men vet inte om det kommer bli en gimmick. Mitt finger har hovrat över reservera knappen hela helgen.

Hovrade på förboka knappen länge.
Men med tanke på hur mycket jag spelar på min switch bärbart och det är mest spel som ofta även finns på Steam så slog jag till.
Vill hellre äga dessa titlar som är vänliga för bärbart på Steam än Nintendo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av serdyllon:

Bekymret som jag ser det är att jag sällan upplever att jag saknar handhållet.

Jag har alla andra plattformar så det enda jag saknar från det segmentet är Nintendos exklusiva titlar till Switch. Med Steam Deck får jag ju bara ett annat sätt att spela titlarna jag redan har på minst en plattform. Men var är det tänkt att jag skall spela dessa?

Är jag utomhus gör jag ju andra saker än att spela. Reser jag bort från hemmet (post-covid) gör jag det inte direkt för att spela. Ligger jag i sängen är det för oergonomikt. Sitter jag i soffan finns ju TV:n där istället. För att inte tala om hur opepp jag är på att behöva stirra på en lågupplöst 7-tumskärm som inte ens är OLED. Till och med Nintendo har ju gjort avbön på kassa skärmar vid det här laget.

Nu skall sägas att jag hoppade på så väl Steam controller som Steam Link när de släpptes och hade kanske orimliga förväntningar, baserade på Valves sales pitch. Verkligheten blev ju ett platt fall och de har samlat damm i en byrålåda sedan dess. Valve har onekligen en lång väg att vandra innan de återfår mitt förtroende för deras förmåga att kunna skapa bra hårdvara.

Men jag uppskattar att de i varje fall fortsätter försöka.

Detta är min ingång också. Jag har bara ägt en enda bärbar spelenhet innan jag köpte Switch (som jag kommer ha dockad 90 procent av tiden), och det var PS Vita. Den köpte jag för ett antal spel, däribland Tearaway, men också för att den var så jäkla läcker. Perfekt storleksmässigt och med riktiga styrspakar.

Steam Deck är bärbar, ja. Eller ska vi säga släpbar? Om denna jämförelse är korrekt är den gigantisk. Jag kan inte släppa tanken på att den ser ut som en utkavlad Game Gear. Men trots allt detta är jag ändå glad att den (snart) finns.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Kixo:

Du kanske gör det men för oss andra är det allt annat än en axelryckning. Internet har fullständigt exploderat av hype.

Jag gjorde heller ingen ansats att försöka tala för några andra heller.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Detta är min ingång också. Jag har bara ägt en enda bärbar spelenhet innan jag köpte Switch (som jag kommer ha dockad 90 procent av tiden), och det var PS Vita. Den köpte jag för ett antal spel, däribland Tearaway, men också för att den var så jäkla läcker. Perfekt storleksmässigt och med riktiga styrspakar.

Steam Deck är bärbar, ja. Eller ska vi säga släpbar? Om denna jämförelse är korrekt är den gigantisk. Jag kan inte släppa tanken på att den ser ut som en utkavlad Game Gear. Men trots allt detta är jag ändå glad att den (snart) finns.

https://i.imgur.com/2eRPQM5.png

Ps Vita var den perfekta bärbara enheten imo. Som du säger, perfekt storleksmässigt och bra styrspakar. Jag gillade även knapparna, känslan de hade och D-Paden. Slutade med att jag köpte varje Final Fantasy spel till den (1-10) bara så jag kan spela dem spelen när man är på resande fot. Även idag om jag kunde välja vilken bärbar jag skulle ta med mig mellan Switch och Vita så skulle jag nog välja Vita (om det inte skulle vara så att jag är inne i en fas där jag vill spela Nintendo-spel).

Steam Deck känns riktigt stort. Ska bli intressant och se när det väl släpps vad den generella åsikten är. Har svårt att se många skulle släpa den på mindre resor/kommunal resande jämfört med mindre konsoler, med den där storleken. Känns mer som en konsol du tar med dig till sommarstugan ifall du ska spendera 2+ veckor där.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Detta är min ingång också. Jag har bara ägt en enda bärbar spelenhet innan jag köpte Switch (som jag kommer ha dockad 90 procent av tiden), och det var PS Vita. Den köpte jag för ett antal spel, däribland Tearaway, men också för att den var så jäkla läcker. Perfekt storleksmässigt och med riktiga styrspakar.

Steam Deck är bärbar, ja. Eller ska vi säga släpbar? Om denna jämförelse är korrekt är den gigantisk. Jag kan inte släppa tanken på att den ser ut som en utkavlad Game Gear. Men trots allt detta är jag ändå glad att den (snart) finns.

https://i.imgur.com/2eRPQM5.png

Herregud. Har reserverat en men blivit lite osäker nu. Tycker redan att den vanliga Switchen är för stor och klumpig att spela på. Men älskade Switch Lite. Frågan är om Steam Deck på nåt sätt kommer att kännas skönare? Mer ergonomisk? Svårt att veta nu. Men har svårt att tänka mig det med tanke på vikt & storlek. Kommer väl säkert något "stand" så att man kan lägga den på sängen/bordet utan att behöva hålla i den.

Skriv svar