VR-spelen Moss och GORN har sålt 1 miljon kopior vardera

Robot
VR-spelen Moss och GORN har sålt 1 miljon kopior vardera

Skynda sakta sa sköldpaddan. VR växer sakta men säkert.

#PSVR, #Sony, #Virtual-reality


Medlem

Det är givet. Käringar mot strömmen kommer slutligen sitta i VR och spela sina älskade pannkaksspel.

Medlem

Jag vill köra spelen, men jag kommer defenitivt inte köpa ett VR för det

Skrivet av Seveni:

Jag vill köra spelen, men jag kommer defenitivt inte köpa ett VR för det

Varför vill du inte köpa VR om du är intresserad av spelen?

Medlem

Nämen Gud vad härligt. VR behöver ha mer populäritet så att större företag som EA kan satsa mer pengar på att göra VR-spel. Vi har ju sett hur det har gått med Valve och Half-Life: Alyx

Medlem

Hur stor ytan man än har så är den aldrig stor nog för Gorn :/

Stod och vevade som en galning med masken på skallen och slet lemmar av folk höger och vänster. Min bättre hälft som blev nyfiken på av jag pysslade med tassade in lite tyst och satte sig i en stol jag skjutit in bredvid skrivbordet utan att jag märkte det. Ska klyva någon nylle med en yxa och känner att jag träffar något hårt och som kändes som hår och hör ett "AAAAAAAJ Mitt huvud!!". Läxa lärd och no hard feelings.

Ja, det kan sannerligen vara farligt det dära med VR och speciellt Gorn


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Hur stor ytan man än har så är den aldrig stor nog för Gorn :/

Stod och vevade som en galning med masken på skallen och slet lemmar av folk höger och vänster. Min bättre hälft som blev nyfiken på av jag pysslade med tassade in lite tyst och satte sig i en stol jag skjutit in bredvid skrivbordet utan att jag märkte det. Ska klyva någon nylle med en yxa och känner att jag träffar något hårt och som kändes som hår och hör ett "AAAAAAAJ Mitt huvud!!". Läxa lärd och no hard feelings.

Ja, det kan sannerligen vara farligt det dära med VR och speciellt Gorn

Haha ja jag själv slog en kontroll in i ett fönsterså den delades på mitten. Tur klarade sig fönstret.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

VR är fantastiskt. Det är nästan synd att valve släppte alyx och satte ribban så högt att nästan allt annat som kommit efter (och före) känns primitivt i jämförelse.

Skrivet av Sillgam:

VR är fantastiskt. Det är nästan synd att valve släppte alyx och satte ribban så högt att nästan allt annat som kommit efter (och före) känns primitivt i jämförelse.

Lite som dom gjorde med HL 1 då

Medlem
Skrivet av Sillgam:

VR är fantastiskt. Det är nästan synd att valve släppte alyx och satte ribban så högt att nästan allt annat som kommit efter (och före) känns primitivt i jämförelse.

Säger tvärt om.
Dom visade var skåpet skulle stå!
Dom visade vad mediet kan göra och satte "alla" andra på pottkanten.
Upp till bevis att Alyx kan följas upp. Precis som många fps gjort efter Half-Life.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

GORN är galet roligt ibland, men det är för varmt för att spela det nu...

Medlem
Skrivet av Tassel:

Säger tvärt om.

Upp till bevis att Alyx kan följas upp. Precis som många fps gjort efter Half-Life.

Jag hoppas du har rätt och att fler utvecklare vågar göra samma satsning som valve. Det hade jag uppskattat.

Skribent
Skrivet av Sillgam:

VR är fantastiskt. Det är nästan synd att valve släppte alyx och satte ribban så högt att nästan allt annat som kommit efter (och före) känns primitivt i jämförelse.

Jag skulle säga "Alyx satte ribban högt för FPS i VR". Jag tycker Moss t.ex. gör en helt annan grej och visar hur du kan använda VR för plattformsspel på ett smart vis. Ett tag var ju allt i någon form av first-person-view i VR (av naturliga skäl), är ju först nu det börjar dyka upp andra smarta sätt att använda VR-formatet på.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Moss är bra! Det känns verkligen som ett spel jämfört med många andra vr spel. Jag hoppas verkligen allt fler gör seriösa spel i stil med HL Alyx tex. För just nu känns mycket av VR spelen som mobilspel, mycket kloner och riktigt dåliga upplevelser.

Medlem

Jag har väl en 300 VR spel, men skrämmande nog har jag varken Gorn eller Moss! För jävligt! Får köpa dom vid nästa lön


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Har kört igenom Moss lätt en 6 ggr. Helt såld. Quill har en personlighet som få andra spelkaraktärer jag spelat o fantastiskt världsbyggande de skapat.
Ska bli underbart kul o få sätta tänderna i 2an när det väl släpps.

Och kul med siffrorna för båda spelen också. Det visar ändå att gör du något annat än bara tröttsamma wave shooters så kan du allt sälja lite kopior av ditt VR spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Varför vill du inte köpa VR om du är intresserad av spelen?

Jag ångrar mig fortfarande att jag köpte PS Vita, Playstation Move och PS4, jag använder dem inte tillräckligt för att jag ska tycka att det är värt investeringen.

PS4'an har stått och dammat sedan jag köpte den med The Last of Us remastered

Medlem
Skrivet av Tassel:

Säger tvärt om.
Dom visade var skåpet skulle stå!
Dom visade vad mediet kan göra och satte "alla" andra på pottkanten.
Upp till bevis att Alyx kan följas upp. Precis som många fps gjort efter Half-Life.

Håller med.
Senaste exemplet Sniper Elite som man kan väll säga är idag en etablerad serie.
Men VR spelet som kom förra veckan känns verkligen som "pre alyx".
Spelet är helt ok men man har tex verkligen noll fysisk interaktion med miljö osv förutom på förutbrstämda saker.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Moss har jag inge testat än, men jag har hört mycket gott om det. Gorn äger jag däremot och det är riktigt skoj. Inte förvånad att båda spelen har sålt så pass bra. Bra för utvecklarna, bra för VR, bra för oss konsumenter.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Säger tvärt om.
Dom visade var skåpet skulle stå!
Dom visade vad mediet kan göra och satte "alla" andra på pottkanten.
Upp till bevis att Alyx kan följas upp. Precis som många fps gjort efter Half-Life.

Alyx skapades inte för att tjäna pengar, det skapades för att sälja VR så det är lite orättvist att jämföra Alyx med andra spel. Tycker jag I alla fall.

Medlem
Skrivet av Seveni:

Jag ångrar mig fortfarande att jag köpte PS Vita, Playstation Move och PS4, jag använder dem inte tillräckligt för att jag ska tycka att det är värt investeringen.

PS4'an har stått och dammat sedan jag köpte den med The Last of Us remastered

Kanske läge att ge upp med gaming? (iofs, du kanske lirar xb/pc)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag skulle säga "Alyx satte ribban högt för FPS i VR". Jag tycker Moss t.ex. gör en helt annan grej och visar hur du kan använda VR för plattformsspel på ett smart vis. Ett tag var ju allt i någon form av first-person-view i VR (av naturliga skäl), är ju först nu det börjar dyka upp andra smarta sätt att använda VR-formatet på.

Plattformande passar ju ypperligt. Helt underbart att få kliva in i och känna att man befinner sig i spelvärlden. Kul att det går hem!
Ett annat spel med enorm potential och känsla är ju brädspelet Demeo. Att kunna spela ihop och titta på detaljer och vända och vrida är helt suveränt. Det värsta är att jag nu är helt övertygad om att det är så alla kommande digitala brädspel borde spelas och kommer gråta en smula när kommande Blood Bowl III inte kommer ha den funktionaliteten. 😭
Det vore ju en dröm att kunna få den kombinationen av känslan att sitta med en riktig spelplan som i det fysiska originalet. Men med spelpjäser som lever och rör på sig. ❤️

Medlem
Skrivet av Molotov:

Haha ja jag själv slog en kontroll in i ett fönsterså den delades på mitten. Tur klarade sig fönstret.

Haha Du gav uttrycket "Slap it like its owe you money" en helt annan innebörd helt enkelt. Men ja, tur att den höll i alla fall, man kan ju skada sig ordentligt iom glas osv.
Var det en questkontroll du mulade?


signatur

Just an honest man in a leather mask

Skribent
Skrivet av Ringo:

Det vore ju en dröm att kunna få den kombinationen av känslan att sitta med en riktig spelplan som i det fysiska originalet. Men med spelpjäser som lever och rör på sig. ❤️

Du tänker lite som Battle chess? Eller schackspelet de har i Star Wars? Det hade varit riktigt coolt! Jag tänker det finns mycket att göra i strategidelen vad gällande VR. Ta ett spel som CIV tex, om du nu styr en nation från ovan. Varför inte helt bara gå all in då i VR? Flyga över världen och peta och flytta saker med händerna. Eller ett spel som XCOM, när du ändå spelar commander kan ju alla uppdrag utspelas från "The War Room" där du ser spelplanen och soldaterna i miniatyrform på planeringsbordet inne i spelet. Sen ger order genom att peka, går ju till och med lägga in röstkommandon.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Haha Du gav uttrycket "Slap it like its owe you money" en helt annan innebörd helt enkelt. Men ja, tur att den höll i alla fall, man kan ju skada sig ordentligt iom glas osv.
Var det en questkontroll du mulade?

Nej det var en Lenovo Explorer kontroll (WMR).
Den gick att trycka ihop igen, var bara trigger-knappen som kändes lite svampigare men den fungerade som den skulle


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Du tänker lite som Battle chess? Eller schackspelet de har i Star Wars? Det hade varit riktigt coolt! Jag tänker det finns mycket att göra i strategidelen vad gällande VR. Ta ett spel som CIV tex, om du nu styr en nation från ovan. Varför inte helt bara gå all in då i VR? Flyga över världen och peta och flytta saker med händerna. Eller ett spel som XCOM, när du ändå spelar commander kan ju alla uppdrag utspelas från "The War Room" där du ser spelplanen och soldaterna i miniatyrform på planeringsbordet inne i spelet. Sen ger order genom att peka, går ju till och med lägga in röstkommandon.

Ja precis så. Nu är jag ingen brädspelsnörd i grund och botten. Men alla gånger man spelat något med coola gubbar likt Warhammer eller Mutant Chronicles back in the days 😋 så är ju halva behållningen o sitta o vända o vrida (och leka med) gubbarna/pjäserna. Just detta kan jag göra i Demeo eftersom man flyttar dessa för hand. Finns till o med en liten text under bottenplattan på dessa där det står "Made in Sweden". 😁
Sen förstår jag att det är för nischat att göra spel endast till en VR publik. Men vissa spel har verkligen förutsättningarna för att briljera här.

Blir till o spela klart Moss iaf när man är åter från sommarstugan. 😀

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Du tänker lite som Battle chess? Eller schackspelet de har i Star Wars? Det hade varit riktigt coolt! Jag tänker det finns mycket att göra i strategidelen vad gällande VR. Ta ett spel som CIV tex, om du nu styr en nation från ovan. Varför inte helt bara gå all in då i VR? Flyga över världen och peta och flytta saker med händerna. Eller ett spel som XCOM, när du ändå spelar commander kan ju alla uppdrag utspelas från "The War Room" där du ser spelplanen och soldaterna i miniatyrform på planeringsbordet inne i spelet. Sen ger order genom att peka, går ju till och med lägga in röstkommandon.

Varför inte klassikern Populus, där du ändrar i världen som en gud.

Medlem
Skrivet av FZGurka:

Varför inte klassikern Populus, där du ändrar i världen som en gud.

Populous är fantastiskt bra - riktigt kul i multiplayer.

Rob Hubbards introlåt ger mig fortfarande rysningar.

Retrohour har en jävligt bra intervju med Alex Trowers (bullfrog) om bland annat Populous.
https://theretrohour.com/bullfrog-magic-carpet-syndicat-alex-...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Allt ni pratar om finns som spel.
Precis som @Ringo nämner är spelet Demeo perfekt för den som vill spela ett Table top spel med figurer. Kul för den som gillar den typen av spel och med det sociala biten att surra med sina medspelare.
Värt att notera att Demeo ska släppas som pancake spel och det blir cross play med VR-spelare.

Sen finns det även ett schack-spel som släpptes nyligen, Chess Club som verkar vara typ Battle chess stil med animerade figurer.

Ett spel som är lite som Populus finns också, dock vad jag vet fortfarande Early access och utvecklas en liten (ensam?) utvecklare.
Deisim


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar