Take-two har tagit ner flera populära GTA-moddar

Robot
Take-two har tagit ner flera populära GTA-moddar

Varför den plötsliga offensiven sker är det ingen som vet.

#Grand-theft-auto, #Moddar, #Take-two


Medlem

Sånt här får mig att bli rasande! Moddar förlänger livet på spel, klassiskt exempel är ju Doom eller Half-Life, eller varför inte varenda spel från Bethesda? De skulle inte alls ha samma drivkraft idag om det inte vore för moddar. Take-Two skjuter sig själv i foten och skadar inte bara sitt rykte, de tar aktivt ihjäl en passionerad community.

Vilka jävla arslen.

Medlem

Näe fyfan, nu blir "surgubben" i mig uppgraderad till "hytta-med-näven surgubbe"

Medlem

Åhh.. nääe... INTE fler remakes .. kom på något nytt istället.!!

Medlem

Om det gör livet mer surt för fuskande moddare så kan jag inte klaga.

Skribent
Skrivet av WolfGrin:

Om det gör livet mer surt för fuskande moddare så kan jag inte klaga.

Fast det här har inget med fuskare i GTA Online att göra. Det här är singleplayer-moddar till främst de äldre spelen.

Skribent

Sidospår raderat. Håll er till ämnet och skippa tramset.

Inaktiv
Skrivet av Jonlissla:

Sånt här får mig att bli rasande! Moddar förlänger livet på spel, klassiskt exempel är ju Doom eller Half-Life, eller varför inte varenda spel från Bethesda? De skulle inte alls ha samma drivkraft idag om det inte vore för moddar. Take-Two skjuter sig själv i foten och skadar inte bara sitt rykte, de tar aktivt ihjäl en passionerad community.

Vilka jävla arslen.

Först och främst, håller med dig till 100%. Men samtidigt känner jag att "vi" som konsumenter fortsätter att köpa GTA 5 till varje ny konsoll och den där valutan i GTA Online.

Sak samma hur sura vi blir, fortsätter pengarna att trilla in så skiter väl Take Two i vilket.

Medlem

ta ner moddar till singel player spel, varför ?

Medlem
Skrivet av onliner72:

Åhh.. nääe... INTE fler remakes .. kom på något nytt istället.!!

Jag säger direkt nej till remasters av dessa gamla lik. Däremot totala remakes skulle jag absolut kunna ta. När allt görs om från grunden.

Skrivet av anon_326114:

Först och främst, håller med dig till 100%. Men samtidigt känner jag att "vi" som konsumenter fortsätter att köpa GTA 5 till varje ny konsoll och den där valutan i GTA Online.

Sak samma hur sura vi blir, fortsätter pengarna att trilla in så skiter väl Take Two i vilket.

Ja, snälla gud, låt GTA 5 få somna in för gott ASAP.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Vill man döda modd communityn så gör man så här. Jag spelar inte GTA men man blir ändå förbannad när såna här metoder tas till. Varför ska man t.ex. banna moddar som gör spelet snyggare? Låter som ren idioti.

Medlem
Citat:

Ja, snälla gud, låt GTA 5 få somna in för gott ASAP.

Du behöver ju inte spela spelet, det är helt okej att spela annat och bara ignorera allt som har med det att göra.

Jag har inte spelat det sedan jag stuvade undan PS4:an för två år sedan men tycker fortfarande att det är det näst bästa singleplayerspelet någonsin (endast slaget av RDR2) och även om jag störde mig i slutet på GTA online och dess många fuskare så förtar det ju inte att GTA V är en fantastisk upplevelse.

Verkar väldigt egoistiskt att vilja att ett spel ska "somna in för gott" utifrån personliga preferenser.

Ungefär som att jag skulle vilja att world of snorecraft försvann för att jag irriterar mig på den extremt cringeworthy reklamsången på Twitch för någon expansion jag inte ens vet vad den heter

Medlem
Skrivet av Mordocai:

Du behöver ju inte spela spelet, det är helt okej att spela annat och bara ignorera allt som har med det att göra.

Jag har inte spelat det sedan jag stuvade undan PS4:an för två år sedan men tycker fortfarande att det är det näst bästa singleplayerspelet någonsin (endast slaget av RDR2) och även om jag störde mig i slutet på GTA online och dess många fuskare så förtar det ju inte att GTA V är en fantastisk upplevelse.

Verkar väldigt egoistiskt att vilja att ett spel ska "somna in för gott" utifrån personliga preferenser.

Ungefär som att jag skulle vilja att world of snorecraft försvann för att jag irriterar mig på den extremt cringeworthy reklamsången på Twitch för någon expansion jag inte ens vet vad den heter

Du missa nog poängen. Vi vill att det ska väck så vi får GTA 6 så snart som möjligt.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Varför Take-two plötsligt fått för sig att ta ner alla dessa moddar vet ingen, men en av de mer optimistiska teorierna är att de kanske planerar remasters eller remakes av spelen ifråga.

Ser inget optimistiskt med att moddar tas ner pga remasters eller remakes.

Antingen gör man som gamla Valve och anställer moddarna, eller ska man fan inte länge utveckla spel om man inte kan skapa en remaster eller remake som kan konkurrera med en mod.

>:(

Medlem

Förstod jag saken rätt som i att det framför allt handlar om moddar där man får tillgång till material från andra spel de har släppt men man kanske inte äger?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Tycker detta är idioti. Moddar förlänger livet på många spel, och i vissa fall kan leda till nya spel. Ett exempel är BF1942's "Desert Combat" vars team anlitades till att bistå DICE i utvecklandet av Battlefield 2.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av onliner72:

Åhh.. nääe... INTE fler remakes .. kom på något nytt istället.!!

Hade gärna tagit remasters/remakes på San Andreas och Vice City då jag missade dem när det begav sig.


signatur

I drank what?

Medlem

De kan inte stoppa moddar, då det inte på något sätt är olagligt att göra dem. Det ända är om man publicerar texturer som är direkt tagna från ett annat spel. Men dom det själva har ritat om texturer och förbättrat dem så är det fullkomligt lagligt och TakeTwo har inget att komma med när det kommer till legaliteten.

Något företag inte verkar förstå att lagen gäller före vad de vill skall gälla, och det hindrar inte dem från att ge sig på folk och hota dem till att lägga ned sina projekt. Lika som Blizzard ger sig på privata World of warcraft servers vilket hellre inte är olaglit då det inte är direkt kompilerade på Blizzards kod utan har egen utvecklad kod.

Man måste börja ge sig på dessa företag som tror att lagen inte gäller, och få stopp på hot och maffios metoder från dessa företag.

Just i detta fallet vet jag inte riktigt vad dessa moddar innehåller, eller låter mera som TC's. Men så länge de inte innehåller något annat än deras eget material så är det fullkomligt lagligt.

Medlem

Onödigt vetande: Counter-strike var/är en mod från början som sedan blev stand alone.

Medlem

Moddar var det som gjorde Half-life så stort. Vi har fått massor med nya spel pga av att det började som en modd.

Herregud Take-Two!

Medlem
Skrivet av Mordocai:

Du behöver ju inte spela spelet, det är helt okej att spela annat och bara ignorera allt som har med det att göra.

Jag har inte spelat det sedan jag stuvade undan PS4:an för två år sedan men tycker fortfarande att det är det näst bästa singleplayerspelet någonsin (endast slaget av RDR2) och även om jag störde mig i slutet på GTA online och dess många fuskare så förtar det ju inte att GTA V är en fantastisk upplevelse.

Verkar väldigt egoistiskt att vilja att ett spel ska "somna in för gott" utifrån personliga preferenser.

Ungefär som att jag skulle vilja att world of snorecraft försvann för att jag irriterar mig på den extremt cringeworthy reklamsången på Twitch för någon expansion jag inte ens vet vad den heter

Riktigt bra spel. Absolut! Men så länge spelet säljer så skiter R* att släppa GTA 6. Därav min kommentar.

Har dock lirat spelet sönder och samman. Får inte ut något av det sedan flertalet år tillbaka. Sedan rör jag inte online delen.

Skrivet av John7612:

Du missa nog poängen. Vi vill att det ska väck så vi får GTA 6 så snart som möjligt.

+1


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Var det CS 2.0 eller 3.0...kommer inte ihåg...
Skrivet av JonnyBOj:

Onödigt vetande: Counter-strike var/är en mod från början som sedan blev stand alone.

Jepp, jag sökte på Half Life när jag körde på mitt 128 kb ISDN under 1998/1999 och då var det något som hette CS 2.0/3.0 som dök upp som mod i söklistan för Half Life.

Jag har för mig att jag spelade CS 1998 men när man googlar står det att det släpptes 1999. Jag har för mig att jag spelade CS som 2.0 och att det var i slutet av 1998 men jag kan ha fel...det var ju ett tag sedan...men roligt var det.

CS var en mer högupplöst multiplayer upplevelse av Duke Nukem/Quake på LAN och det var fantastiskt att spela med andra från olika länder och inte bara i ett LAN.

En gammal datorspelare sedan ZX81, Spectrum 48 och Dragon 32 under syntens första år (1981/82)...med skolprogrammering på ABC80 samt ABC800 (färgskärm!!!)...det har hänt lite sedan dess...

Medlem
Skrivet av GinTonic66:

Jepp, jag sökte på Half Life när jag körde på mitt 128 kb ISDN under 1998/1999 och då var det något som hette CS 2.0/3.0 som dök upp som mod i söklistan för Half Life.

Jag har för mig att jag spelade CS 1998 men när man googlar står det att det släpptes 1999. Jag har för mig att jag spelade CS som 2.0 och att det var i slutet av 1998 men jag kan ha fel...det var ju ett tag sedan...men roligt var det.

CS var en mer högupplöst multiplayer upplevelse av Duke Nukem/Quake på LAN och det var fantastiskt att spela med andra från olika länder och inte bara i ett LAN.

En gammal datorspelare sedan ZX81, Spectrum 48 och Dragon 32 under syntens första år (1981/82)...med skolprogrammering på ABC80 samt ABC800 (färgskärm!!!)...det har hänt lite sedan dess...

ISDN? Vad är det för jäkla lyx? CS lirade man ju på sunkiga M@trix nere i tunnelbanan 😆

Medlem
Skrivet av Kyraal:

ISDN? Vad är det för jäkla lyx? CS lirade man ju på sunkiga M@trix nere i tunnelbanan 😆

Eller så spelade man Flipper och Asteriods på klassiska Alexander Lukas spelhall vid Hötorget som 1981 ansågs vara en "destruktiv ungdomsmiljö"...det var ungefär samtidigt som när Warriors-filmen hade premiär i Sverige men några år innan Paolo blev kungen i kungsan i mitten av 80-talet.

De svarta väggarna med flourecerande färgkluttar på Lukas var coola...det gick många enkronor där. Min farmor jobbade på reklambyrå i närheten och jag brukade få 100 kr (500 kr idag) när jag kom förbi och hälsade på innan jag drog till Lukas...som man alltid gjorde när enkronorna var slut...those were the days...

Ett par år tidigare var första skatepeaken där Per Holknekt sålde skatebrädor i parkeringshuset mittemot NK och butiken flyttade sen till en sidogata bakom Kulturhuset. Alla var där...sen kom rullgrillorna...med disco på gamla marmorhallarna vid Stureplan...och de öppnade sen ett ställe vid fryshuset där man kunde visa upp sina skills. Några år tidigare gällde även Bobbadilla discot för alla teenagers som låg i kolingsborgslokaler vid slussen på 70-talet. Det var där alla förortskids visade upp sig på helgerna...

Första breakdance var ett gäng från Akalla/Husby 1984/85 som hade en kärra med stora högtalare på med bilbatteri som var kopplade till en bilstereo. Har för mig att han hette Tony som drog kärran och alla dansade i Kungsan och på Sergelstorg. Har för mig att det var filmen Breakin som gjorde att alla plötsligt skulle "boggalo".

Och samtidigt fanns det en kvarleva från 50-talet i små silverfärgade metallbehållare i tunnelbanan där man på 60-70-talet kunde köpa allt från tuggummi, till bananer, dricka, kondomer och herrtidningar som Top Hat. Det var före Pressbyrån det...

Se där...nu blev det en local history lesson...

Medlem
Skrivet av GinTonic66:

Eller så spelade man Flipper och Asteriods på klassiska Alexander Lukas spelhall vid Hötorget som 1981 ansågs vara en "destruktiv ungdomsmiljö"...det var ungefär samtidigt som när Warriors-filmen hade premiär i Sverige men några år innan Paolo blev kungen i kungsan i mitten av 80-talet.

De svarta väggarna med flourecerande färgkluttar på Lukas var coola...det gick många enkronor där. Min farmor jobbade på reklambyrå i närheten och jag brukade få 100 kr (500 kr idag) när jag kom förbi och hälsade på innan jag drog till Lukas...som man alltid gjorde när enkronorna var slut...those were the days...

Ett par år tidigare var första skatepeaken där Per Holknekt sålde skatebrädor i parkeringshuset mittemot NK och butiken flyttade sen till en sidogata bakom Kulturhuset. Alla var där...sen kom rullgrillorna...med disco på gamla marmorhallarna vid Stureplan...och de öppnade sen ett ställe vid fryshuset där man kunde visa upp sina skills. Några år tidigare gällde även Bobbadilla discot för alla teenagers som låg i kolingsborgslokaler vid slussen på 70-talet. Det var där alla förortskids visade upp sig på helgerna...

Första breakdance var ett gäng från Akalla/Husby 1984/85 som hade en kärra med stora högtalare på med bilbatteri som var kopplade till en bilstereo. Har för mig att han hette Tony som drog kärran och alla dansade i Kungsan och på Sergelstorg. Har för mig att det var filmen Breakin som gjorde att alla plötsligt skulle "boggalo".

Och samtidigt fanns det en kvarleva från 50-talet i små silverfärgade metallbehållare i tunnelbanan där man på 60-70-talet kunde köpa allt från tuggummi, till bananer, dricka, kondomer och herrtidningar som Top Hat. Det var före Pressbyrån det...

Se där...nu blev det en local history lesson...

Gammal är äldst! Tack för en intressant läsestund

Medlem
Skrivet av GinTonic66:

Jepp, jag sökte på Half Life när jag körde på mitt 128 kb ISDN under 1998/1999 och då var det något som hette CS 2.0/3.0 som dök upp som mod i söklistan för Half Life.

Jag har för mig att jag spelade CS 1998 men när man googlar står det att det släpptes 1999. Jag har för mig att jag spelade CS som 2.0 och att det var i slutet av 1998 men jag kan ha fel...det var ju ett tag sedan...men roligt var det.

CS var en mer högupplöst multiplayer upplevelse av Duke Nukem/Quake på LAN och det var fantastiskt att spela med andra från olika länder och inte bara i ett LAN.

En gammal datorspelare sedan ZX81, Spectrum 48 och Dragon 32 under syntens första år (1981/82)...med skolprogrammering på ABC80 samt ABC800 (färgskärm!!!)...det har hänt lite sedan dess...

Betaversionerna av CS hade lite udda versionsnummer - till skillnad från lite mer vedertagna versionsnumreringar där 0.x brukar antyda en alfa- och/eller beta-version av mjukvaran så fanns beta 1.0 till och med beta 7.1 av CS. Efter beta 7.1 kom release 1.0.

Man skulle kunna likställa "beta" med 0.x och "release" med 1.x, vilket hade gett versionsnummer från 0.1.0 till och med 0.7.1 för beta-versionen, och sedan 1.1.0 (eller egentligen då 1.0.0) för första releaseversionen.

Däremot var det '99-'00 som betan pågick, och det gäller att komma ihåg att Half-Life släpptes först i november 1998, så det hann inte direkt komma så många moddar på den knappa månad som var kvar av året.

Personligen var jag själv väldigt PC-fokuserad under mina tidiga gamingår, och lekte mycket med DOS och tidiga Windows-versioner (sen älskade jag att pröva allsköns andra mer eller mindre kompatibla plattformar, så som OS/2 och senare BeOS), så det är alltid kul att höra från folk som hade andra erfarenheter - oavsett om det är Atari, Sinclair, Commodore/Amiga, ABC, eller vad det nu må vara.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar