När blir man svensk, egentligen?

Medlem
När blir man svensk, egentligen?

Eftersom det nog kommer diskuteras fram och tillbaka tills tråden låses i denna tråd, så tänkte jag att man kunde föra det i den här istället.

Så kära medforumiter, när blir man egentligen svensk?
Är alla som är vita och bor i Sverige svenskar, och är alla som är mörkhyade och bor i Sverige invandrare?

Jag personligen ser alla som bor i Sverige som svenskar, så länge dom har svenskt medborgarskap, visst, man måste väl ha integrerats lite in i det svenska samhället, men någon som är född i Sverige är i min mening svensk, även fast föräldrarna är kolsvarta.

Och en till fråga ; Hur lång tid måste det gå innan en invandrare räknas som svensk?
15 år?
1 generation?
10 generationer?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Bra initiativ Greger:up:

Edit: Jag har inget att tillföra för tillfället men kommer följa tråden med spänning.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Jag tycker att man blir svenska när man har bott i sverige i typ 5 år och har svensk medborgarskap.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Skulle säga som MacNille, 5år och svenskt medborgarskap.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Kan svenska, respekterar den svenska kulturen och ha svenskt medborgarskap.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Kan svenska, respekterar den svenska kulturen och ha svenskt medborgarskap.

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Kan svenska, respekterar den svenska kulturen och ha svenskt medborgarskap.

Medlem

Svensk är aldrig nånting man kan Bli. Svensk är nånting man är.

Att vara svensk är en identitet man känner att man tillhör i hjärtat och i själen och det består utav en blandning av Kultur, traditioner, lynne, uppfostran, Värderingar, Rötter, Historia och slutligen (O kanske viktigast) Etnicitet!

Ni kan ju fråga varlfri Syrrian eller Iranier om de anser sig vara svenskar bara för att det står så i deras pass.

Medlem

Svenska värderingar för mig är jämnställdhet mellan kvinnor och män samt tolerans mot folk oberoende av religiös tro, sexuell läggning eller politiska åsikter.

Svensk blir man genom att ha svenskt medborgarskap, oavsett om man skriver under på "svensk kultur", eller "svenska värderingar" oavsett vad man nu menar med det...

Medlem

Har man Svenskt medborgarskap är man Svensk.

"Värderingar" har ingenting med saken att göra. Det finns Svenskar som har "värderingar" jag blir fysiskt illamående av - det gör varken dom eller mig mindre Svenska.


signatur
Medlem

jag kallas finne av mina svenska kompisar, blir väldigt ofta påmind om hur vi finnar är, även om jag är född i sverige.
Jag känner mig mer svensk än finne, men så har jag ett band (språket) med finland som jag vill behålla.
Sanningen ligger nog i att det är individuellt om man är svensk eller inte även om andra försöker göra en bedömning åt en.


signatur

thank you, come again

Medlem

Ni som säger att man blir det genom medborgarskap.

Skulle ni börja kalla er japaner om ni flyttade till Japan och skaffade medborgarskap där? Skulle ni känna er som japaner fast ni inte delade nånting med dem?

Medlem

Personligen tycker jag det är naivt att säga att någon är svensk bara för att vederbörande levt här en stund med ett medborgarskap. Visst ska det senare vara en del av kakan, men det handlar nog om så mycket mer än så. Eftersom man kan skilja på medborgarskap och nationalitet, på sätt och vis?

I mina ögon är man svensk om man lever i Sverige med medborgarskap och ett svenskt liv (kort och gott inte tar fasta på beteende etc som uppenbarligen härstammar från fjärran). Talar svensk och viktigast, anser sig själv vara svensk.
Det är i alla fall vad jag tycker, för vad det är värt.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av Kamp:

Svensk är aldrig nånting man kan Bli. Svensk är nånting man är.

Att vara svensk är en identitet man känner att man tillhör i hjärtat och i själen och det består utav en blandning av Kultur, traditioner, lynne, uppfostran, Värderingar, Rötter, Historia och slutligen (O kanske viktigast) Etnicitet!

Ni kan ju fråga varlfri Syrrian eller Iranier om de anser sig vara svenskar bara för att det står så i deras pass.

Etnicitet? Hur funkar det konceptet i områden/länder där det från börja inte existerar en homogen grupp av människor när landet/nationen bildades? Eller gäller detta med Etnicitet bara arier?

Sorgligt om du skulle vara seriös i ditt uttalande vilket visar hur noll koll hur resten av världen ser ut.

Medlem

Enklast är väl att svara med en motfråga.

Om du flyttade till Grekland, när anser du att du är Grek?

Troligen aldrig.

Om du föddes i Grekland av föräldrar som flyttat dit, när skulle du anse dig vara Grek?

När skulle Grekerna anse att du är Grek?

Troligen aldrig.


signatur
Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:

(kort och gott inte tar fasta på beteende etc som uppenbarligen härstammar från fjärran).

Med tanke på hur mycket vi härmar västvärlden (speciellt USA) så skulle det innebära att det inte finns särskilt många "svenskar" i Sverige, undantaget norrlands inskogar och samerna.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Oj, svårt det där...

En person som må vara född i sverige, men levt och lever sitt liv i ett annat land sedan barndomen (t.ex. Annika Östberg tills ganska nyligen) vet jag väll inte om jag ser som svensk. Själva definitionen kanske säger annorlunda (vad den nu må vara), men det är någon sida av mig som säger annat.

Einstein ser jag inte heller som en amerikan även om han hade amerikanskt medborgarskap, levde och slutade sitt liv efter 15 år i USA.

Edit:
Är det kanske så att landet man levde i när en kritisk del av individens utveckling och utmärkande egenskaper blev till är det som definierar en? Då man kanske indirekt ser det som en förenad påverkan av det samhället (utbildning, jobb, kompisar) .


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Kamp:

Svensk är aldrig nånting man kan Bli. Svensk är nånting man är.

Att vara svensk är en identitet man känner att man tillhör i hjärtat och i själen och det består utav en blandning av Kultur, traditioner, lynne, uppfostran, Värderingar, Rötter, Historia och slutligen (O kanske viktigast) Etnicitet!

Ni kan ju fråga varlfri Syrrian eller Iranier om de anser sig vara svenskar bara för att det står så i deras pass.

Etnicitet? Hur funkar det konceptet i områden/länder där det från börja inte existerar en homogen grupp av människor när landet/nationen bildades? Eller gäller detta med Etnicitet bara arier?

Sorgligt om du skulle vara seriös i ditt uttalande vilket visar hur noll koll hur resten av världen ser ut.

Ja, du vet väl vad etnicitet är?

Hahaha! Nu snackar du ju hundratalsår tbx i tiden.
Ska vi prata historia nu också? Annars får du gärna förtydliga ditt inlägg. Nu är du bara fjantig. Att ens nämna "arier" visar på din bristande kunskap.

Ditt personangrepp låter jag vara oemotsagd då du själv enbart gör bort dig.

Medlem
Skrivet av Kamp:

Ni som säger att man blir det genom medborgarskap.

Skulle ni börja kalla er japaner om ni flyttade till Japan och skaffade medborgarskap där? Skulle ni känna er som japaner fast ni inte delade nånting med dem?

Vad jag känner eller inte känner om jag flyttar till ett annat land spelar mindre roll. Har jag ett Japanskt medborgarskap så vill jag bli behandlad som en Japan - med allt vad det innebär.

Om definitionen är subjektiv och godtycklig - vem avgör när eller om jag är Japan eller ej? Skulle mina barn, födda i och uppvuxna i Japan, vara Japaner även om både jag och min fru var Europeer?

Nånstans måste man sluta se till ytan och börja ge alla människor samma värde och rätt att existera.

Edit: typo


signatur
Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Fjornsvavne:

(kort och gott inte tar fasta på beteende etc som uppenbarligen härstammar från fjärran).

Med tanke på hur mycket vi härmar västvärlden (speciellt USA) så skulle det innebära att det inte finns särskilt många "svenskar" i Sverige, undantaget norrlands inskogar och samerna.

Känns dumt att argumentera i saken eftersom jag anser, som jag sa, att det är högst personligt om man anser sig själv svensk och det är väl enbart det som kan avgöra om du så är.

Jag exempelvis anser mig vara svensk, inte bara för den frågan du hakade upp dig på, att jag faller in i ett beteende jag själv anser är svenskt eftersom det är vad jag känner till och växt upp i. Andra handlingar som inte faller in i detta skulle mycket väl kunna ses som osvensk handling, men om något sådant faller in och blir folkligt vedertaget kommer säkerligen nästkommande generation anse det lika svenskt som falukorv osv.

Korkad tråd på så vis, i min åsikt, för att den är dömd att skapa onödigt hets i en fråga som uppenbarligen är känslig för många. Kan därför tycka att det skulle vara bättre om fler såg det som jag, så skulle man slippa en massa tjafs, hehe.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

När en person känner större identitet med Sverige än sitt "ursprungliga" land, då är han svensk.

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Kan svenska, respekterar den svenska kulturen och ha svenskt medborgarskap.

Skrivet av Lusen:

När en person känner större identitet med Sverige än sitt "ursprungliga" land, då är han svensk.

Medlem

Alltså jag förstår inte hur man kan argumentera för att man ska vara svensk om man följer den svenska kulturen.. Vilken svenska kultur ? Jag känner då inte många Svenskar i så fall. Om vi snackar om att dansa runt majstången känner jag inga Svenskar alls, inte irl i alla fall..
Tekniskt sett är man Svensk när det står så i passet. När det står att du är Svensk ska ANDRA kalla dig för Svensk.
Personligen kan man ju anse sig vara vad man vill, en fördjupning av din nationalitet, dvs vad du känner dig som. Du kan vara Svensk medborgare men känna dig mer Albansk, ja då får du kalla dig för alban..
Det är vad jag tycker så här på morgonen, är dock inte helt vaken :D.
M

Medlem
Skrivet av Gortie:

Nånstans måste man sluta se till ytan och börja ge alla människor samma värde och rätt att existera.

/thread

Där har vi nog det slutgiltiga svaret på trådens fråga, jag hoppas VERKLIGEN att tråden dör ut efter Gorties inlägg, det finns inget mer att diskutera :D.

Medlem

Gorties uttalande var väl inget svar på frågan?

Medlem

Visst, Svensk är nåt man är. Dom andra blir bara medborgare vilket är en lyx i Sverige som nu kanske är det bästa landet på hela planeten. Det är synd att dom personerna som håller på sådär inte är så kunniga om livet och inte vet var dom kunde ha stått. Black Cobra, Black Scorpions, jag menar seriöst? Vill inte leva på 3000kr, ungjävel det är en ren lyx, du kan sova i en lägenhet, få mat och tom köpa kläder OCH GÖRA VAD FAN DU VILL OM DAGARNA.

Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:

Känns dumt att argumentera i saken eftersom jag anser, som jag sa, att det är högst personligt om man anser sig själv svensk och det är väl enbart det som kan avgöra om du så är.

Ajo, det där låter vettigt

Skrivet av Fjornsvavne:

Jag exempelvis anser mig vara svensk, inte bara för den frågan du hakade upp dig på, att jag faller in i ett beteende jag själv anser är svenskt eftersom det är vad jag känner till och växt upp i. Andra handlingar som inte faller in i detta skulle mycket väl kunna ses som osvensk handling, men om något sådant faller in och blir folkligt vedertaget kommer säkerligen nästkommande generation anse det lika svenskt som falukorv osv.

Det enda problemet med att säga att det finns "svenska" och "osvenska" handlingar är att det blir oerhört lätt att börja generalisera hur visas människor är som, och som du säger, den svenska kulturen ändras för varje generation, vilket gör det ännu svårare och lite bakåtsträvande att dömma ut vad som ska klassifieras som ett "svenskt beteende".
Varje människa är ju unik och alla har olika sätt att bete sig på, och vem har egentligen rätt att säga att just deras beteende är det bästa beteendet?

Skrivet av Fjornsvavne:

Korkad tråd på så vis, i min åsikt, för att den är dömd att skapa onödigt hets i en fråga som uppenbarligen är känslig för många. Kan därför tycka att det skulle vara bättre om fler såg det som jag, så skulle man slippa en massa tjafs, hehe.

Jo, jag var fullt medveten om att detta skulle skapa en ganska hetsk diskussion, men hitills har det ju varit på lagom nivå och med moget debatterande, och det är kul att se hur vissa ser på det, vilket också visar att det är lite dumt att sätta vad som är ett "svenskt beteende" och vad som inte är det, då det helt klart skiljer sig ganska mycket emellan personer hur dom beter sig.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Kan svenska, respekterar den svenska kulturen och ha svenskt medborgarskap.

Precis.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av Kamp:

Hahaha! Nu snackar du ju hundratalsår tbx i tiden.
Ska vi prata historia nu också? Annars får du gärna förtydliga ditt inlägg. Nu är du bara fjantig. Att ens nämna "arier" visar på din bristande kunskap.

Hahahaha, du kan ju inte diskutera etnicitet och samtidigt ignorera historia, och ska du ta hänsyn till historia (vilket du måste) så kan du ju inte klippa historian rakt av för XX antal år sedan och säga, tidigare händelser och situationer är inte av betydelse.
Du kan ju inte bara säga "nej, jag vägrar tänka längre än andra generations invandrare".

En pinsam grej om "våra" förfäder är ju att dom lämnade ekvations sköna värme, palmer, frukt och halvnakna bikini-brudar och idiotiskt vandrade upp hit till snö, slask, skog, skog, skog och kvinnor med tjocka pälsjackor och byxor på sig.
Det är fan pinsamt


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Vem definierar den "Svenska kulturen"? Är inte "kultur" summan av befolkningen?


signatur
Skriv svar