Gabe vill se andra företag bygga egna versioner av Steam Deck

Medlem
Skrivet av eld:

för 10 år sen var iphone4s det senaste, jag tror inte jag behöver dra upp några siffror här.

oled är total lyx när de flesta sitter med en dator med fullt duglig IPS-skärm, det funkar och håller bra. att smälla in en 120hz skärm är samma sak, en lyx i den storleken.

Men det hela handlar om fysikens lagar helt enkelt, du skulle kunna slänga in världens snabbaste cpu i en steamdeck, men varken batteri eller kylning finns för att klara av det, all design går stenhårt på att klura ut hur du ska kunna köra din APU både snabbt men utan att den överhettar.

Mobiler klarar inte av att köra sina på full hastighet, pga passiv kylning, de klarar bara av korta spurtar.

Så steamdeck kör med det senaste hetaste från AMD, en APU som kan köra snabbare och svalare än många tidigare, men fortfarande leverera ps4-grafik i handhållen form.

Men i det hela tror jag du har en klassisk knärycksreaktion, kolla upp specsen på denna och se ifall du kan hitta något snabbare och billigare i den formfaktorn, vi väntar ivrigt på svar!

Tekniken finns visst men man vill inte erbjuda marknaden den utan det ska gå långsamt fram så att man kan tjäna så mycket som möjligt.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

eld
Medlem
Skrivet av Kris:

Tekniken finns visst men man vill inte erbjuda marknaden den utan det ska gå långsamt fram så att man kan tjäna så mycket som möjligt.

Har du något förslag om vad de skulle ha använt för hårdvara istället? Du verkar ha bättre koll.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Mycket möjligt, men jag ser inte att några utav de spel jag spelar på PC skulle lämpa sig för en bärbar platform. Batteritiden var ju ingen höjdare heller så om man ändå måste vara inkopplad, varför inte lägga lite extra och få en laptop?
Ja mobildatan blir ju ett problem om man inte betalar för obegränsat.

Detta sades - inte minst av mig själv - efter Nintendo Switchs utannonserande också. "Varför ska det vara bärbart?", "Såhär kommer jag aldrig spela" mm. Idag äger jag en Switch, tillsammans med en speldator och ett bärbart dito samt massa annat spelrelaterat junk. Switchen har räddat mig ifrån otroligt många tråkiga, långa flygresor där min gaminglaptop inte funkat.

Är det för alla? Nope, men det är något som funkar bra för de flesta i en situation där inget annat substitut finns. Inga CS:GO hardcore-spelare göre sig besvär med andra ord, men för andra kan handkontrollfunktionaliteten räcka och i spel som Civilization t.ex. kan musersättningen fungera adekvat - och med träning förmodligen riktigt bra - med decken, tror jag.

Känns lite som Steam Decken får samma bemötande som iPaden fick. "Öhöhö, en stor telefon" - se hur det gick sedan. Innovativa produkter är ofta svåra att relatera till innan man faktiskt prövat.

Medlem
Skrivet av eld:

Alla spel som lämpar sig med gamepad lämpar sig på denna utan problem, alla spel där du behöver mus och tangentbord fungerar också när alternativet inte riktigt finns on-the-go.

Du kommer inte hitta bättre batteritid på andra ställen, APU'n är så strömsnål som en x86 kan bli idag med sådan performance. Men det betyder inte att alla spel kommer innebära 2 timmars batteritid, många spel kommer även hamna i 4-8 timmars kategorin. Den är till för alla dina spel, inte bara de som kom ut det senaste året.

Siktar du på en laptop så får du istället något tyngre, större, dyrare och antagligen inte bättre performance.

Men alltså, det är såklart att alla inte är sugna på att spela portabelt när de har en jättebra gamingdator hemma, denna grej är ju inte för alla, men det enda andra alternativet till att spela alla dina pc-spel utanför ditt hem blir att sätta dig nånstans med en laptop och en gamepad, vilket är lånt från lika smidigt.

Som du själv säger, du spelar hellre gamepass på din mobil, det är fine. Men av samma anledning till varför folk hemma hellre spelar lokalt så vill de lika gärna spela lokalt när de är ute också.

Själv så är det här det enda valet då en laptop inte riktigt fungerar som en handhållen, och streamingtjänster har inte alla mina spel, eller emulatorer.

Mjo, brukar i övrigt spela på min Razer Blade 15 när jag är iväg på kurser och dylikt, men den är som sagt avsevärt dyrare än en Steam Deck, men den har ju andra fördelar.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Detta sades - inte minst av mig själv - efter Nintendo Switchs utannonserande också. "Varför ska det vara bärbart?", "Såhär kommer jag aldrig spela" mm. Idag äger jag en Switch, tillsammans med en speldator och ett bärbart dito samt massa annat spelrelaterat junk. Switchen har räddat mig ifrån otroligt många tråkiga, långa flygresor där min gaminglaptop inte funkat.

Är det för alla? Nope, men det är något som funkar bra för de flesta i en situation där inget annat substitut finns. Inga CS:GO hardcore-spelare göre sig besvär med andra ord, men för andra kan handkontrollfunktionaliteten räcka och i spel som Civilization t.ex. kan musersättningen fungera adekvat - och med träning förmodligen riktigt bra - med decken, tror jag.

Känns lite som Steam Decken får samma bemötande som iPaden fick. "Öhöhö, en stor telefon" - se hur det gick sedan. Innovativa produkter är ofta svåra att relatera till innan man faktiskt prövat.

Ja, jag kan se poängen med det hela, men det känns lite som folk prisar den till skyarna innan de ens fått tag i en. Har även jag en Switch lite, men den används rätt sporadiskt. Spelar vissa spel på konsol, vissa på PC, vissa på mobilen osv, beror på vilket humör och vart jag är någonstans. Men just när det kommer till PC och jag skall iväg nånstans brukar det oftast bli laptopen och på flyg har jag faktiskt inte lyckats spela vare sig på mobil eller dylikt då jag hatar att flyga och kan inte koncentrera mig på något annat än oväsendet som blir trots hörselskydd.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Ja, jag kan se poängen med det hela, men det känns lite som folk prisar den till skyarna innan de ens fått tag i en. Har även jag en Switch lite, men den används rätt sporadiskt. Spelar vissa spel på konsol, vissa på PC, vissa på mobilen osv, beror på vilket humör och vart jag är någonstans. Men just när det kommer till PC och jag skall iväg nånstans brukar det oftast bli laptopen och på flyg har jag faktiskt inte lyckats spela vare sig på mobil eller dylikt då jag hatar att flyga och kan inte koncentrera mig på något annat än oväsendet som blir trots hörselskydd.

Ah, då är jag med på hur du menar. Det huvudlösa hypetåget är jag inget fan av heller! Ingen av oss har ju en susning hur det kommer gå för decken, men jag försöker hålla mig lite mindre dömande än tidigare eftersom jag haft otroligt fel förut när jag dömt ut saker på förhand. Just det du säger om hur det "brukar bli laptopen" är ju ett beteende som kan förändras om rätt pryl, till rätt pris, med rätt användningsområde mm dyker upp, men om Steam Deck blir en sådan får vi ju se 😁 Jag är pinsamt optimistisk iaf - mest för att det vore kul att kunna ha med sig en spel-PC inbyggd i en handkontroll överallt!

Medlem

Jag kommer bytta ut min psp mot den här om jag kan hitta mer info hur bra den kan spela music och filmer

eld
Medlem
Skrivet av Dumlen:

Mjo, brukar i övrigt spela på min Razer Blade 15 när jag är iväg på kurser och dylikt, men den är som sagt avsevärt dyrare än en Steam Deck, men den har ju andra fördelar.

Yep, en stor skärm och tangentbord gör allt för produktivitet, det är inte smidigt med detta på små 7 tums skärmar!

Skrivet av Dumlen:

Ja, jag kan se poängen med det hela, men det känns lite som folk prisar den till skyarna innan de ens fått tag i en.

Yep, det blir lite att man överskattar hur mycket man vill spela spel igen som man redan spelat hundra gånger, även om det är portabelt.

Men å andra sidan så har vi mycket som vi redan vet om hur den kommer vara, som att vi inte behöver gissa på ifall spelen kommer bli bra, eller vad den klarar av!

Skrivet av Sille:

Jag kommer bytta ut min psp mot den här om jag kan hitta mer info hur bra den kan spela music och filmer

Du kan göra musik och filmer på den

Medlem
Skrivet av baxtex:

Det finns ju redan gott om alternativ. Jag förstår inte detta drev för bärbart, speciellt nu i coronatider...

Exakt. Dessutom vill jag inte ha en cripplad Linuxversion. Vill ha Windows laddad från start (med fullt stöd från tillverkaren) för full kompabilitet med alla spel.

Som tur är så finns ju många bra kinesiska handhållna spelmaskiner baserade på äkta Windows.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar