Ingen dedikerad PS5-version för Psychonauts 2, Xbox tar spelet till 4K- och 120 fps-lägen

Robot
Ingen dedikerad PS5-version för Psychonauts 2, Xbox tar spelet till 4K- och 120 fps-lägen

PS5-spelet lutar sig mot bakåtkompatibilitet.

#double-fine, #psychonauts-2, #xbox-game-studios


Medlem

Onej, jag ligger verkligen sömnlös....

Medlem

Får man inte 4k 120 fps med hdmi 2.1?

Medlem

Vadå inget HDR-stöd till PC? Vad håller dom på med?

eld
Medlem
Skrivet av Brona:

Vadå inget HDR-stöd till PC? Vad håller dom på med?

Prioriterar bort en försvinnande liten målgrupp, precis som de flesta utvecklarna när det kommer till HDR.

Sen är ju fortfarande windows rätt problematiskt HDR-stöd.

Medlem

Inget spel som direkt behöver en dedikerad PS5 version, kommer köra PS4 versionen när det är dags.

Men dessa uppköp av spelstudios börjar bli lite tröttsamma när man utesluter en stor del av spelarna från framtida releaser. Visst kan jag köra på PC men jag kör just nu uteslutande på PS5 då det är bekvämast så och någon krysslåda blir det inte bara för att MS öppnat plånboken....

Medlem

Verkar märkligt att PlayStation inte får något stöd för HDR alls, när det stödjs av hela konsoluppsättningen.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Onej, jag ligger verkligen sömnlös....

haha ja.. det här spelet blir säkert ospelbart nu! not


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Onej, jag ligger verkligen sömnlös....

Haha 😂😂

Medlem

Jag har inte spelat tidigare spel i serien men var lite intresserad, gillar estetiken/designen. Blir nog reabacken till ps4 i ren protest nu istället;-P.

Medlem
Skrivet av Cortex:

Inget spel som direkt behöver en dedikerad PS5 version, kommer köra PS4 versionen när det är dags.

Men dessa uppköp av spelstudios börjar bli lite tröttsamma när man utesluter en stor del av spelarna från framtida releaser. Visst kan jag köra på PC men jag kör just nu uteslutande på PS5 då det är bekvämast så och någon krysslåda blir det inte bara för att MS öppnat plånboken....

Är på tiden enligt mig. Vi som spelat på Xbox som varit utelåsta från många titlar pga Sony.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Är på tiden enligt mig. Vi som spelat på Xbox som varit utelåsta från många titlar pga Sony.

Ja, precis, för de som lirat på PS har ju fått ta del av Halo, Forza, Fable etc. sedan tidigare, eller ?
Exklusivitet är inget nytt direkt, för någon av plattformarna.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Har de gjort upp med Sony innan uppköpet(för PS4 version) eller är det här ett sätt att motivera potentiella kunder till att köpa Series X istället för PS5?

Lite lurigt i alla fall, hårdvaran i PS5 och Series X är väl så lik så det borde ju inte innebära några problem.

Kan ju också ha med att göra att Sony har någon barrier emellan PS4 och PS5 spel, så att det blir någon form av avgränsning.
Xbox verkar inte ha det emellan one och series versioner av spel.
Bland annat PUBG, Yakuza:LAD och PSVR spel verkar ju peka på detta.

Inaktiv

Sorry men ingen PS5-version, inget köp.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har de gjort upp med Sony innan uppköpet(för PS4 version) eller är det här ett sätt att motivera potentiella kunder till att köpa Series X istället för PS5?

Spelet är i grunden finansierat med "crowd funding".

Det har sedan försenats tre år så man kan tycka att man borde kunna uppdatera till alla nu aktuella motsvarande format som folk betalade för men MS sätter väl stopp antar jag.

Med tanke på fördelningen av konsoler så är det troligen fler PS-spelare än Xbox-spelare som betalat för att utvecklingen kunde bli av.

Spelet görs vad jag vet med Unreal så att konvertera det man gjort för Series S/X till PS5 borde inte vara några problem.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har de gjort upp med Sony innan uppköpet(för PS4 version) eller är det här ett sätt att motivera potentiella kunder till att köpa Series X istället för PS5?

Lite lurigt i alla fall, hårdvaran i PS5 och Series X är väl så lik så det borde ju inte innebära några problem.

Kan ju också ha med att göra att Sony har någon barrier emellan PS4 och PS5 spel, så att det blir någon form av avgränsning.
Xbox verkar inte ha det emellan one och series versioner av spel.
Bland annat PUBG, Yakuza:LAD och PSVR spel verkar ju peka på detta.

Med tanke på de få förbättringar som Series X-versionen verkar få (högre upplösning och FPS), kan man dra slutsatsen att det inte finns någon renodlad "Next-Gen" version av spelet, utan att det helt är utvecklat mot "Last-Gen". Versionen till Series X får därmed samma behandling som MS tillämpat på en rad äldre titlar tidigare, en BC Boost som är enklare att utföra på Xbox än PS5.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har de gjort upp med Sony innan uppköpet(för PS4 version) eller är det här ett sätt att motivera potentiella kunder till att köpa Series X istället för PS5?

Lite lurigt i alla fall, hårdvaran i PS5 och Series X är väl så lik så det borde ju inte innebära några problem.

Kan ju också ha med att göra att Sony har någon barrier emellan PS4 och PS5 spel, så att det blir någon form av avgränsning.
Xbox verkar inte ha det emellan one och series versioner av spel.
Bland annat PUBG, Yakuza:LAD och PSVR spel verkar ju peka på detta.

Spelet blev gräsrotsfinansierat från början med löfte om att det skulle komma till ps4, xbox och pc så inga direkta uppgörelser kan jag tänka mig.

Double Fine är ju också en xbox studio nu så inte så konstigt att fokus hamnar på att göra xbox versionerna så bra som möjligt.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Quenya_92:

Verkar märkligt att PlayStation inte får något stöd för HDR alls, när det stödjs av hela konsoluppsättningen.

Inte så märkligt då det sköts via Auto-HDR, en funktion som saknas på PlayStation.


signatur

Jump in.

Medlem

Mums, jag ser ett konsollkrig i horisonten


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av matt76:

Ja, precis, för de som lirat på PS har ju fått ta del av Halo, Forza, Fable etc. sedan tidigare, eller ?
Exklusivitet är inget nytt direkt, för någon av plattformarna.

Mitt svar var mer riktat till hur exklusivitet blivit en dålig grej senaste året. Minns inte alls att det var lika tråkigt för samma personer under 2013-2020.

Fö. så kan du spela alla de titlarna på PC och molnet. Går inte säga samma sak om PS titlar.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Mitt svar var mer riktat till hur exklusivitet blivit en dålig grej senaste året. Minns inte alls att det var lika tråkigt för samma personer under 2013-2020.

Fö. så kan du spela alla de titlarna på PC och molnet. Går inte säga samma sak om PS titlar.

Har väl i egentlig mening alltid varit ett diskussionsämne, minns särskilt ramaskriet bland PS-ägare under 2014 när MS band till sig en ettårig tidsbestämd exklusivitet av Rise of the Tomb Raider.

För övrigt, så går det att spela mer än 800 PS3/PS4 titlar på PC via molntjänsten PSNow.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Är på tiden enligt mig. Vi som spelat på Xbox som varit utelåsta från många titlar pga Sony.

Och det är här det blir så otroligt dumt... Tror verkligen storföretagen att gemene man köper deras hårdvara för att de köper upp spelutvecklare? Personligen tycker jag att det bara skapar besvikelse och misstro från spelarna gentemot spelutvecklarna som trots sitt finasiella stöd ändå måste känna att de missar chansen att låta en bredare massa ta del av deras spel?
Sen kan man ju alltid inta en position där man gnuggar händerna och flinar åt de som inte längre kan få ta del av spelen...

Medlem
Skrivet av Cortex:

Och det är här det blir så otroligt dumt... Tror verkligen storföretagen att gemene man köper deras hårdvara för att de köper upp spelutvecklare? Personligen tycker jag att det bara skapar besvikelse och misstro från spelarna gentemot spelutvecklarna som trots sitt finasiella stöd ändå måste känna att de missar chansen att låta en bredare massa ta del av deras spel?
Sen kan man ju alltid inta en position där man gnuggar händerna och flinar åt de som inte längre kan få ta del av spelen...

Förstår dig till punkt och pricka, men känner inte riktigt någon sympati om jag ska vara ärlig. Inget mot dig eller er andra som bara vill äga en konsol, för jag är precis samma. Men de svaren jag fick när jag frågade om Sonys exklusiva titlar var enbart ”köp ett Playstation”. Och så har det varit sedan PS2 eran.

Jag är lite bias Xbox, absolut. Men jag känner inte att de låser ut spelarna som Sony gör. Psychonauts 2 kommer finnas på GamePass dag ett. Du kan prova tre månader för 10kr, du hinner gott och väl spela igenom det (Konsol, PC, Mobil). Jag kan ej säga samma sak om Ratchet & Clank tex.

Medlem
Skrivet av Cortex:

Och det är här det blir så otroligt dumt... Tror verkligen storföretagen att gemene man köper deras hårdvara för att de köper upp spelutvecklare? Personligen tycker jag att det bara skapar besvikelse och misstro från spelarna gentemot spelutvecklarna som trots sitt finasiella stöd ändå måste känna att de missar chansen att låta en bredare massa ta del av deras spel?
Sen kan man ju alltid inta en position där man gnuggar händerna och flinar åt de som inte längre kan få ta del av spelen...

Ja om de satsar så hårt som Sony gör (och även Nintendo) så tror jag def det hjälper. Deras egna titlar säljer garanterat konsoler som smör i solsken men tror inte ngn springer o köper konsol för ex psychonauts 2 direkt.
Inte på det sättet iaf.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Cortex:

Inget spel som direkt behöver en dedikerad PS5 version, kommer köra PS4 versionen när det är dags.

Men dessa uppköp av spelstudios börjar bli lite tröttsamma när man utesluter en stor del av spelarna från framtida releaser. Visst kan jag köra på PC men jag kör just nu uteslutande på PS5 då det är bekvämast så och någon krysslåda blir det inte bara för att MS öppnat plånboken....

Jag håller med dig att exklusiviteter är dumt rent generellt (konsumentfientligt). Men det är en annan kamp att ta, och som jag inte tror är värt att ta fighten för. Även Sony och Nintendo kör bägge med det (om inte tom. mer än Microsoft).

Kör det på PC, streama det via GP Cloud eller köp en billig och gullig liten XSS (enormt prisvärd) är nog det praktiskt bästa alternativen för dig.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar