Amazon har hört kritiken kring potentiell "pay to win" i New World

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Det är därför man läser artikeln.

Det gjorde jag, men jag gjorde ett klassiskt misstag med att skumläsa

Edit: Men det ändrar ju inte direkt mitt svar till ditt "omg du levlar snabbare än mig" angående hur jag resonerar. Även om det nu inte (som tur är) finns så man kan boosta exp vid start. Vilket påminner mig om att jag måste kolla om det går att få stålboxen till sverige. Innan så ville de inte skicka den hit.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

"Inget pay 2 win i början, men sen jävlar". Jag ger det 3-6 månader innan dom drar in seriösa p2w alternativ, är ganska hundra på att New World blir ett väldigt nieche MMO som kommer att dö för mainstream crowden inom ett par månader. Jag har aldrig varit med om ett sämre MMO i hela mitt liv. Everquest från 1999 har bättre levling och combat än New World, folk som gillar spelet är MMO-starved, det är den enda logiska anledningen till att spelet kommer ha framgång första veckan.

Jag hoppas dock med denna closed beta få se otroligt stora förändingar och improvements, dom har haft ett år nu att göra något mer av det sen jag deemade det till "världens sämsta MMO någonsin". Så jag hoppas bli positivt överraskad, men oerhört tveksamt, fortfarande auto-attack combat 99% av tiden, helt otroligt.

Medlem

Tycker försäljning av "quality of life" är så konstigt... som att de medvetet gör delar av spelet sämre för att få folk att köpa dessa :>

Medlem
Skrivet av Kerrai:

De flesta av dessa spelen hade absolut inte boost vid release (Eve har jag inte koll på, Ragnarok fick sin när de började gå F2P).. de kom senare efter flera expansioner där de ville att folk skulle komma ikapp snabbare. Att släppa ett nytt spel och samtidigt ha exp boosters är bara jävligt dåligt. Lata utvecklare som inte orkar smeta ut Xp kurvan?

Path of Exile köper du inte större inventory, utan större bank space. Du behöver fortfarande tillbaka till stan så fort inventoryt är fullt. Så den biten känns orelevant.

Eve hade ej boosts vid release. Vet inte om jag skulle kalla det boosts heller då eve från dag ett alltid tränat skills även när du är offline. Systemet är även lite speciellt.

Förändringen kom när FTP infördes och de lade till PLEX. Man kan köpa plex för riktiga pengar som man kan använda till att låsa upp en månads prenumeration. (omega). Prenumeration innebär att man får mer skillpoints per timme över lag samt har tillgång till alla skills. FTP konton (alpha) kan bara träna en viss nivå eller urval av skills. Men man kan också sälja detta istället på spelar marknaden in game för in game pengar till andra spelare. Så eve kan spelas utan att betala en krona med full subscription om du bara tjänar nog med pengar i spelet för att köpa plex av andra spelare för in game currency. Sedan kan du köpa skill extractors och använda de för att suga ut skill points ur huvudet på din karaktär och sälja det för in game pengar till andra. Så du förlorar då skillpoints som du säljer till andra. Injicering av skillpoints har även diminishing returns. Du får en mindre del från varje dos du köper av andra ju mer skillpoints du har. Det är i princip inte värt det jäkligt snabbt. Men bra för nya spelare som vill komma i fatt lite, precis som det var tänkt.

Så förutom de fyra editionerna av spelet man kan köpa där det ingår skillpoints, endast en gång per konto, tänk delux edition etc, så kan man bara få skillpoints för riktiga pengar om man köper Plex för en prenumeration, säljer det till någon annan spelare in game för ISK, för att sedan på marknaden köpa skillpoints av en annan spelare som sugit ut det ur sin karaktär. Dvs skillpoints byter ägare, det skapas inte ur tomma intet.

EVE spelare är jäkligt känsliga för pay to win element. Summer of rage är ett bra exempel.
https://kotaku.com/eve-online-facing-second-summer-of-rage-fa...

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag gillade Alphan och hoppas det blir roligt. Att du sen inte är intresserad av spelet är...tja...thats life

I multiplayerspel ska fan ingen få övertaget bara för de råkar vara rikare irl.

Edit: När ett par kan betala sig till "toppen" direkt får de automatiskt tid att fixa de bästa sakerna istället, vilket innebär att när andra spelare väl kommer till pvp delen så lär de inte direkt ha någon chans då de som köpt sig dit lär ha enormt övertag.
Det brukar ju vara så att en sida blir obalanserad.

Så de som kan spela 16 tim vs 4 tim. Det är rättvist?

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag förstår hur du menar, men det är redan kört med det ju. Det finns i de flesta mmo redan ( i någon form) så tja..det spelar inte så stor roll.

En grej för mig som "förstört" mmo numera är en grej som var oundviklig - när jag började spela mmo på 80-90talet (tja, MUDS måste räknas som mmo med) så kunde man inte slå upp allt på nätet för att lösa saker, utan man fick fråga andra spelare eller prova sig fram. Numera är det nästan från dag 1 att man kan gå in på en sida och få reda på exakt hur allt ska lösas samt i spelen finns det helt på tok för många hjälpmedel inbyggda.
Lite av spänningen försvinner, tycker åtminstone jag, när allt finns tillgängligt att slå upp direkt.

Tacka wow för det.. De har förstört allt det svåra i mmos, var bättre förr.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Om du hade läst vad jag skrev så hade du troligtvis förstått vad jag syftade på.

Edit: Att det kommer möjligheten att levla upp snabbare efter 1-2 år är inte hela världen, men om det är från start så är det en grupp människor som kommer nå maxlevel blixtsnabbt och troligvis dominera på pvp delen. Levels i pvp anpassas när man går ut där, fine, men du får inte alla skills bara för din level blir anpassad (tänkte på de som går ut innan de maxat sin level) samt de som redan köpt sig till top kan istället lägga ner tid på att fixa prylar som gör att de blir betydligt bättre i pvp.

edit2: Men jag insåg nu att man inte kunde boosta sig vid release. Då så all good!

När ska folk inse att det är spelarens skills som räknas i slutändan. Bara för nån har råd att köpa boost betyder det inte aimbot.

Medlem

Hoppas de i så fall inför samma system som i Guild Wars 2, där man kan köpa en massa kosmetiska saker och lite QoL grejjer för gems som man köper för riktiga pengar, men man kan också konvertera in-game valuta till gems och på så sätt köpa allt bara genom att spela spelet.
Det tar ju förstås längre än att plocka fram kortet men det är ju ett val man gör i så fall.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Det gjorde jag, men jag gjorde ett klassiskt misstag med att skumläsa

Edit: Men det ändrar ju inte direkt mitt svar till ditt "omg du levlar snabbare än mig" angående hur jag resonerar. Även om det nu inte (som tur är) finns så man kan boosta exp vid start. Vilket påminner mig om att jag måste kolla om det går att få stålboxen till sverige. Innan så ville de inte skicka den hit.

Alltså.. Det är ju helt okay för mig med boosts. Jag har inte tiden att slänga in 80 timmar i veckan på att lira igenom spelet och få max level direkt, vilket det är många som har och gör.

Så ditt argument om att folk kan rusha igenom spelet och fixa gear före andra kommer ju att hända med eller utan boosts, så det är något jag inte riktigt håller med om.

Skulle satsa på ett nej till boxen. Finns inte ens på hemsidan.

Medlem

Har lite svårt att förstå att man köper spelet, sedan betalar man för att slippa spela en del av spelet....
Om nu leveling är så tråkigt, finns det då inte bättre spel att spela än ett RPG?

Medlem
Skrivet av xdrive:

Har lite svårt att förstå att man köper spelet, sedan betalar man för att slippa spela en del av spelet....
Om nu leveling är så tråkigt, finns det då inte bättre spel att spela än ett RPG?

Det finns ju fler aspekter till ett MMO än bara levlandet. Det är inte så att när du har nått max-leveln så är du klar med spelet. De flesta MMOs så börjar inte spelet på riktigt förens du har nått endgame, för det är där det mest intressanta content är (raids, gear, PvP etc).

Sen har vi också den frågan; hur många gånger vill man levla igenom allt på nytt för att man vill ha alts? I sånna tillfällen kanske man är villig att betala för boosts, speciellt om man inte har så mycket tid att spela utöver end-game content.

Sist men inte minst; ingen är tvungen till att köpa den tjänsten. Inte direkt så att det ger dig en fördel om det ändå inte kommer lanseras samtidigt som spelet.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Alla MMO har boosters av något slag idag.

Men det gör ju inte att det är ok för det...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av samukakauka:

Så de som kan spela 16 tim vs 4 tim. Det är rättvist?

Mer rättvist - ja.
Hade det varit ett fps eller något sånt hade jag sagt nej, men ett mmo rpg tycker jag att man ska få ut något av att lägga ner många timmar. Annars kan de lika gärna ge samtliga rubbet direkt vid release för att spara tid.

Edit: Ett fps får du personliga skills av lägga många timmar på, så equipment borde vara lika chans för alla. Där är det träning ger som ger färdighet - dvs timmarna du lägger ner får du tillbaka i att du faktiskt spelar bättre.
Men ett mmo där du måste grinda osv för att få utrustning och dylikt anser jag är en helt annan sak.

Men det är min åsikt om det hela.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Men det gör ju inte att det är ok för det...

Så vad är det dåliga med att kunna köpa leveling-boosts i WoW t.ex.? Hur påverkar det dig om någon köper det?

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Men det gör ju inte att det är ok för det...

De gör att folk med för lite tid för att grinda levels också kan spela spelets endgame. Din spelupplevelse kommer inte förminkas av att andra spelar på sitt vis.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

De gör att folk med för lite tid för att grinda levels också kan spela spelets endgame. Din spelupplevelse kommer inte förminkas av att andra spelar på sitt vis.

Förutom, som redan nämnts; att utvecklaren kan göra level-processen så fruktansvärt jäkla utdragen och seg att folk kommer känna sig tvingade att betala sig fram i ett spel de redan betalat för. Naturligtvis kommer de första 20 levrarna gå som en fröjd, för att riktigt suga in nya spelare…sen kommer kallduschen.
Vad var det det kallades i den mobila spelvärlden…”bait, hook and reel?”
Det är det sista jag vill se inom den normala spelutvecklingen.

Jämför också gärna ”quality of life”-konceptet i spel som PoE, där man bl.a kunde köpa en större stash. Vad var skillnaden där? Hmm, just ja!
PoE var gratis.

Medlem
Skrivet av Ender:

Förutom, som redan nämnts; att utvecklaren kan göra level-processen så fruktansvärt jäkla utdragen och seg att folk kommer känna sig tvingade att betala sig fram i ett spel de redan betalat för. Naturligtvis kommer de första 20 levrarna gå som en fröjd, för att riktigt suga in nya spelare…sen kommer kallduschen.
Vad var det det kallades i den mobila spelvärlden…”bait, hook and reel?”
Det är det sista jag vill se inom den normala spelutvecklingen.

Jämför också gärna ”quality of life”-konceptet i spel som PoE, där man bl.a kunde köpa en större stash. Vad var skillnaden där? Hmm, just ja!
PoE var gratis.

Förutom, att det har varit fallet i vad, 30 år av MMO-spel, långt innan den "mobila spelvärlden" kom till? Att det nu finns en lösning som öppnar upp spelet för fler spelare ser jag som något positivt. Färre spel kommer dö ut strax efter lansering.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

De gör att folk med för lite tid för att grinda levels också kan spela spelets endgame. Din spelupplevelse kommer inte förminkas av att andra spelar på sitt vis.

Men varför ska det tas betalt för det då? Om det inte stör någon, kan det ju lika gärna finnas en knapp för det. Men nu måste du betala för att få trycka på knappen...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Ender:

Förutom, som redan nämnts; att utvecklaren kan göra level-processen så fruktansvärt jäkla utdragen och seg att folk kommer känna sig tvingade att betala sig fram i ett spel de redan betalat för. Naturligtvis kommer de första 20 levrarna gå som en fröjd, för att riktigt suga in nya spelare…sen kommer kallduschen.
Vad var det det kallades i den mobila spelvärlden…”bait, hook and reel?”
Det är det sista jag vill se inom den normala spelutvecklingen.

Jämför också gärna ”quality of life”-konceptet i spel som PoE, där man bl.a kunde köpa en större stash. Vad var skillnaden där? Hmm, just ja!
PoE var gratis.

Yikes. Konstigt argument.

Ja, det är en conspiracy. Dem sitter och gnider händerna och väntar på att alla vanliga spelare ska dra ifrån spelet efter lvl 20, så att bara the whales(dem som spenderar mest) är kvar. Låter som ett bra sätt att få ett spel att fortsätta..

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Men varför ska det tas betalt för det då? Om det inte stör någon, kan det ju lika gärna finnas en knapp för det. Men nu måste du betala för att få trycka på knappen...

För att man kan? Folk är villiga att lägga pengar istället för tid, så vore inte särskilt smart att göra det gratis. De driver ett företag, inte en välgörenhet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Förutom, att det har varit fallet i vad, 30 år av MMO-spel, långt innan den "mobila spelvärlden" kom till? Att det nu finns en lösning som öppnar upp spelet för fler spelare ser jag som något positivt. Färre spel kommer dö ut strax efter lansering.

Och vilken ”lösning” var det som ”öppnar upp spelet för fler spelare” sa du?

Skrivet av Arkaith:

Yikes. Konstigt argument.

Ja, det är en conspiracy. Dem sitter och gnider händerna och väntar på att alla vanliga spelare ska dra ifrån spelet efter lvl 20, så att bara the whales(dem som spenderar mest) är kvar. Låter som ett bra sätt att få ett spel att fortsätta..

Nej, det är ingen ”conspiracy”, det är en kombination av marknaden, och hur mycket man kan suga ur den. Det är inget nytt, konstigt eller trevligt. Trist när (OM det i även det här fallet) blir på bekostnad av konsumenterna.

Det GÅR att göra jättebra spel och tjäna enorma summor på dem utan att spotta spelarna i ansiktet…folk verkar ha glömt det bara.

Medlem
Skrivet av Ender:

Och vilken ”lösning” var det som ”öppnar upp spelet för fler spelare” sa du?

Nej, det är ingen ”conspiracy”, det är en kombination av marknaden, och hur mycket man kan suga ur den. Det är inget nytt, konstigt eller trevligt. Trist när (OM det i även det här fallet) blir på bekostnad av konsumenterna.

Det GÅR att göra jättebra spel och tjäna enorma summor på dem utan att spotta spelarna i ansiktet…folk verkar ha glömt det bara.

Har du glömt vad nyheten handlade om, eller skippade du att läsa den?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Boosts går att köpa på de flesta MMOs i dagsläget, det har sällan varit något problem.

WoW har boost där du kan köpa så att din nästa gubbe blir maxlevel (om jag inte missminner mig), har inte skadat spelet ett dugg.
EVE Online har boosts, har inte förstört spelet.
Ragnarok Online har/hade boosts, var inte ett problem.
FFXIV har boosts, verkar inte ha förstört spelet. Spelet växer nu så det knakar om det.
Path of Exile har att man kan köpa större inventory, är inget problem för spelet.

Men det är ju vanligt att det ska klagas även om de som klagar högljutt aldrig hade ens planer att införskaffa sig spelet/produkten.

Wow boosts har sabbat spelet totalt. Folk springer runt på köpta mounts i classic, sittandes på mounts som aldrig fanns i classic.
Det finns exempel på mounts som tagit folk mycket tid och engagemang som sedan säljs i deras cash shop. Cash shop har också en egen ikon direkt i spelet. Att ha möjlighet att köpa max level är inget att fnysa åt, det förändrar mmo världen enormt. Stora ytor av spelet töms helt på befolkning. Många lämnar wow av just "pay for instant max level" cash shoppen.

Medlem
Skrivet av Xelf:

Wow boosts har sabbat spelet totalt. Folk springer runt på köpta mounts i classic, sittandes på mounts som aldrig fanns i classic.
Det finns exempel på mounts som tagit folk mycket tid och engagemang som sedan säljs i deras cash shop. Cash shop har också en egen ikon direkt i spelet. Att ha möjlighet att köpa max level är inget att fnysa åt, det förändrar mmo världen enormt. Stora ytor av spelet töms helt på befolkning. Många lämnar wow av just "pay for instant max level" cash shoppen.

Du kan aldrig boosta dig själv till max level i WoW, aldrig kunnat. Du har bara kunnat boosta dig till föregående expansion (så t.ex. om max level är 120 så kan du alltså bara boosta dig till 108/110).

Sen att det har förstört för dig är en enskild personlig åsikt, jag syftar på det generella statusen av dessa MMOs. Faktumet är att alla dessa MMOs som jag listade har aktiva spelare och är populära (mer eller mindre; RO's popularitet har gått ner men det är pga andra saker). WoW har aldrig förstörts utav att kunna köpa level-boosts för dina alts. Det har aldrig tömt stora ytor av världen då alla köper inte dessa boosts. Ytorna är mestadels tomma dels för att många orkar inte levla upp alts, och dels för att WoW har en sån extremt stor yta nuförtiden att det är klart att det känns tomt och ödet när spelarna kan vara vartsomhelst på alla dessa kontinenter/världar.

För mig låter det som att du inte har lirat WoW, eller så överdriver du något extremt. Jag har lirat alla expansioner och har alltid sett andra levlande folk springa omkring förutom kanske vid mitten av expansionen då många har tagit en paus eller inte vill levla/boosta upp en alt. Det är proppfullt med levlande personer vid början av en expansion och när pre-patch släpps och många kommer tillbaka till WoW för att levla upp nya gubbar inför nästa expansion.

Som sagt, du kanske personligen tycker att det har förstört spelet, men majoriteten tycker inte det då WoW har miljontals spelare fortfarande. Och det är det som är min poäng; leveling-boosts har inte förstört MMOs (med förstört så menar jag dödat). En minoritet kanske sitter och klagar på mmo-champion eller reddit, men majoriteten kunde nog inte bry sig mindre om Nisse321 köpte en level boost till sin Paladin alt.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Har du glömt vad nyheten handlade om, eller skippade du att läsa den?

Jag har läst nyheten, och jag har inte glömt. Har du fler frågor att ställa innan du vill svara på min?

Jag förstår inte hur den här typen av tänkbara betalningsmodeller i ett spel skulle kunna ”öppna upp för fler spelare”.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag har läst nyheten, och jag har inte glömt. Har du fler frågor att ställa innan du vill svara på min?

Jag förstår inte hur den här typen av tänkbara betalningsmodeller i ett spel skulle kunna ”öppna upp för fler spelare”.

Okej, antar att du valde att inte läsa föregående inlägg då, iom att din fråga redan besvarats.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

För att man kan? Folk är villiga att lägga pengar istället för tid, så vore inte särskilt smart att göra det gratis. De driver ett företag, inte en välgörenhet.

Så återigen... bara för att det görs av nästan alla bara för att man "kan", så är inte ok för det.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Så återigen... bara för att det görs av nästan alla bara för att man "kan", så är inte ok för det.

Varför är det inte okej? Hur påverkar det dig negativt?

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Så återigen... bara för att det görs av nästan alla bara för att man "kan", så är inte ok för det.

Jag skulle säga att det är ok. Vissa betalar med tid, andra med pengar. Inte konstigare än så.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

123
Skriv svar