Konami skrotar Pro Evolution Soccer-namnet när eFootball blir free-to-play

Robot
Konami skrotar Pro Evolution Soccer-namnet när eFootball blir free-to-play

Förändringens fotbollsvindar blåser hårt.

#efootball, #konami


Medlem

Ska bli spännande att följa detta. Folk är ju upprörda med hur FIFA årligen släpps istället för att bara uppdatera spelarna.

Detta F2P konceptet med lootlådor kan nog dra över många FIFA spelare. Synd att man inte såg detta tidigare bara.

Moderator | Testpilot

Med tanke på vägen som dessa spel tagit så känns det här överlag bra. Trotts fullpris för att vara få tillgång till spelet har det varit fullt av mikrotransaktioner. Slipper man nu betala allt från 599-699 för spelet upfront så låter det ju bra.

Givet lär ju det göra så att man behöver betala för ännu mer saker, men de som faktiskt spelar de här spelen tror jag inte bryr sig. Det är just en sådan här modell som folk frågat om länge. Gör ett spel och uppdatera det istället för årliga släpp.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk

lol, samma fäger som eu och extremt likt euron. cash money gacha, yo!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Testpilot

Jag har spelat PES sedan Playstation 2 tiden och jag är riktigt besviken på det här. Jag förstår den ekonomiska verkligheten men jag trodde, något naivt, att Konami skulle visa att man ville göra något på riktigt nu med next-gen version av spelet. Istället blir det en U-sväng och allt blir free-to-play där man ska kunna köpa valda delar och lag? Jag ska dessutom kunna spela på PC mot någon som sitter med sin mobil?

Otroligt skeptisk till det här och PES känns dött (inte bara i namnet).

Medlem

Hmm, blir kul att testa spelet igen. Varit borta en tid från seien. Har varit med sedan första PES-spelet på SNES, eller International Superstar Soccer som det hette från början. Genom åren har det ALLTID spöat FIFA med hästlängder, åtminstone fram till PS3/X360 eran då jag började tappa kontakten med hela genren. Bara testat sporadiskt sedan dess. Favoriter genom åren är ISS Pro Evolution på PS1 och PES 5 på PS2.

Medlem

Var ruskigt intresserad över förflyttningen från Fox Engine till Unreal 4 tills jag såg den här trailern. Det är uppenbart att förflyttningen inte har gjorts för att möjliggöra mer realistiska animationer, snyggare grafik eller andra liknande förbättringar utan för att möjliggöra crossplay mellan alla plattformar inklusive mobiler. Att man skjuter så brett kommer såklart omöjliggöra funktioner som känns next gen, dessvärre....

Inaktiv

Sjukt smart att släppa cross play där mobil ingår. Enormt stor marknad, och med tanke på vad folk pyntar in i "f2p" så kommer nog Konami att tälja guld.

I övrigt tycker jag att det är en tråkig lösning för de som hade velat ha något mer next gen.

Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

lol, samma fäger som eu och extremt likt euron. cash money gacha, yo!

huh va?

Skribent

Jag tycker egentligen inte detta är en dålig väg att gå för sportspel. Men det ska göras på rätt sätt och inte utifrån att tjäna så mycket pengar som möjligt, vilket återstår att se för forna PES. Om FIFA t.ex. skulle bli en live service istället för att varje år släppa en ny "uppdatering" i form av ett fullprisspel hade jag varit helt ok med.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Gillar att det görs uppdateringar istället för ett "nytt" spel varje år för fullt pris. Däremot såg spelet i sig inte så fantastiskt ut. Som tur är får man väl prova på det gratis.

Gnällkuk
Skrivet av Sandpapper:

De kommer att försöka att få till motsvarande som gacha-läget i FIFA. Stor humor att loggan ser ut som valutasymbolen för euro.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd

Fotboll + TV-spel = är alltid att förknippa med skräp.

1
Skriv svar