FZ Community Summer Challenge 2021: "När fotbollen är över"

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Tycker ändå att det är ganska enkelt att göra distinktionen för trådens syfte?

  • Är det ett DLC som bara kan startas via huvudspelet? Då är det inte en separat titel.

  • Är det däremot ett fristående spel, om än en direkt uppföljare eller prequel i till ett annat spel - då är det en separat titel.

Konkreta exempel från mitt Steam-biblioteket:

- The Fall Part 2: Unbound och The Walking Dead: Season 2 är båda fristående spel. De både köps och startas fristående och oberoende av sina föregångare. De kan med andra ord spelas även om man inte har spelat föregångarna.

- Skyrim Special Edition innehåller alla DLC till Skyrim. Detta räknas som en titel, d.v.s. Skyrim, Dawnguard, Hearthfire och Dragonborn räknas inte som 4 st separata bidrag till tråden. Däremot skulle Skyrim Legendary Edition och Skyrim Special Edition räknas som separata titlar (eftersom de trots allt är det, även om innehållet är nästan identiskt).

- Baldur's Gate 2: Enhanced Edition innehåller huvudspelet Shadows of Amn och tilläggen Throne of Baal och The Black Pits som släpptes separat i originalutförandet. Det räknas som 1 titel, även om man vid uppstarten av EE får välja vilket "spel" man vill starta. Lite tveksam till om originalen (d.v.s. inte Enhanced Edition) som köptes separat från varandra bör räknas som egna titlar, det beror lite på om de går att starta och spela utan Shadows of Amn (vilket jag ärligt talat inte minns?).

Sedan kan man kanske även diskutera huruvida "episodiska" spel skall räknas som fristående från varandra. Personligen tycker jag det, eftersom man inte "måste" köpa alla delar även om man har köpt den första delen. Har man då spelat färdigt den första delen men nöjer sig där och inte köper fler delar så borde första delen ändå räknas. Jag kör med samma synsätt i den här tråden om i keffkebabs tråd.

Men ställ frågan direkt till TS eftersom det är han som anger spelreglerna

Du ger en fullt rimlig lösning. Jag gillar den! Men det finns fortfarande gråzoner. Hur tänker du kring följande?

Exempel från tråden:

Life is strange ep 3 - Episoderna är inte fristående. Enligt steam "This content requires the base game Life is Strange - Episode 1 on Steam in order to play.". I.e. man behöver inte köpa det, men det är inte heller fristående (jag gissar att man dessutom måste ha en save från föregående episode för att kunna spela).

Doom II ep 1 - Shareware-delen/Första sju kartorna/Episode 1 eller vad man nu kallar det (jag tror inte ens det har ett officiellt namn). Kan laddas hem separat. Men när man avslutar shareware-versionen (vilken är den enda version som enbart har ep1) så säger sluttexten klart och tydligt "du har nu fått pröva en del av spelet, betala för att spela fulla spelet".

Duke 3d atomic ep 1 samt Duke 3d megaton ep 1 - Det är två olika version av samma spel. Jag köper att det skulle kunna räknas dubbelt, om man spelat hela spelet. Men Ep 1 är väl exakt samma på båda. Dessutom!!! Varken Atomic eller Megaton edition går att köpa utan att alla episoder följer med...

Medlem

Den här "tävlingen" har pågått sedan 2011 och även om jag instämmer med att episoder inte borde vara som att köra hela spelet så har dessa räknats. Har även för mig att jag tidigare har ställt just denna fråga men inte helt hundra på det. Men det är rätt enkelt att se att epsioder räknas bara man går tillbaks till tidigare utmaningar och kollar första sidan. Många spel där som annars hade räknats som ett spel inte flera. Och om nyare spel anses vara ok att räknas per episod så finns det ingen anledning att äldre spel inte heller ska räknas.

Som sagt jag håller helt med om att det inte borde göra det men det är inte jag som bestämmer. Jag märkte dock att serdyllon som körde klart The Walking Dead: Season Two bara fått ett spel räknat som avklarat, då Walking Dead spelen är episod baserade ska det vara 5 spel (enligt wiki så har det spelet 5 epsioder) om episoder ska räknas som fulla spel.

Men detta är främst för att få folk att spela spel de kanske inte hade spelet annars, genom att göra det till en "tävling" så får man en extra "morot". Jag minns när de startade denna utmaning, det året var vi nära 600 gemensamt spelade spel och det var många som ifrågasatte detta då det inte fanns något krav alls för att bevisa att man kört klart dem.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Den här "tävlingen" har pågått sedan 2011 och även om jag instämmer med att episoder inte borde vara som att köra hela spelet så har dessa räknats. Har även för mig att jag tidigare har ställt just denna fråga men inte helt hundra på det. Men det är rätt enkelt att se att epsioder räknas bara man går tillbaks till tidigare utmaningar och kollar första sidan. Många spel där som annars hade räknats som ett spel inte flera. Och om nyare spel anses vara ok att räknas per episod så finns det ingen anledning att äldre spel inte heller ska räknas.

Som sagt jag håller helt med om att det inte borde göra det men det är inte jag som bestämmer. Jag märkte dock att serdyllon som körde klart The Walking Dead: Season Two bara fått ett spel räknat som avklarat, då Walking Dead spelen är episod baserade ska det vara 5 spel (enligt wiki så har det spelet 5 epsioder) om episoder ska räknas som fulla spel.

Men detta är främst för att få folk att spela spel de kanske inte hade spelet annars, genom att göra det till en "tävling" så får man en extra "morot". Jag minns när de startade denna utmaning, det året var vi nära 600 gemensamt spelade spel och det var många som ifrågasatte detta då det inte fanns något krav alls för att bevisa att man kört klart dem.

Jag tycker "utmaningen" är rolig. Personligen spelar det ingen roll om vi klarar 5 eller 500 spel. Det är enbart kul att samlas kring något. Men just nu är det lite oklart vad vi samlas kring. I princip alla spel delas upp i episoder/avsnitt/kapitel/kartor/kartor/etc. Ska jag rapportera Scarlet Nexus som 1 spel eller som 12 episoder? Skall Doom II rapporteras som 1 spel eller 4 "episoder" eller som 30 kartor?

Medlem
Skrivet av maq777:

Jag tycker "utmaningen" är rolig. Personligen spelar det ingen roll om vi klarar 5 eller 500 spel. Det är enbart kul att samlas kring något. Men just nu är det lite oklart vad vi samlas kring. I princip alla spel delas upp i episoder/avsnitt/kapitel/kartor/kartor/etc. Ska jag rapportera Scarlet Nexus som 1 spel eller som 12 episoder? Skall Doom II rapporteras som 1 spel eller 4 "episoder" eller som 30 kartor?

Jag tror att det finns en klar gråskala här. Folk reagerar på spel som Life is Strange, som är uppdelat i episoder, men i mina ögon är det inte mer av ett problem än Blackwell-serien, som är uppdelad i fem spel men som jag alltid uppfattat som ett spel uppdelat i fem delar. Last of Us 2 heter tekniskt sett "Part 2" – betyder det att det är en del av första spelet bara för att det heter så? Är Sagan om Ringen en bok eller tre? Det är en diskussion man säkert kan ha, men kanske inte i det här sammanhanget.

Som jag ser det är det lättast att definiera det utefter vad det säljs som. Life is Strange säljs i fem delar, då kan varje del räknas. Doom 2 säljs som ett spel, så då räknas det som ett spel. Men mycket av det blir ju väldigt godtyckligt oavsett hur man definierar. Och det kanske det kan få vara i en sådan här tråd.

Medlem
Medlem
Skrivet av Staenhus:

Jag tror att det finns en klar gråskala här. Folk reagerar på spel som Life is Strange, som är uppdelat i episoder, men i mina ögon är det inte mer av ett problem än Blackwell-serien, som är uppdelad i fem spel men som jag alltid uppfattat som ett spel uppdelat i fem delar. Last of Us 2 heter tekniskt sett "Part 2" – betyder det att det är en del av första spelet bara för att det heter så? Är Sagan om Ringen en bok eller tre? Det är en diskussion man säkert kan ha, men kanske inte i det här sammanhanget.

Som jag ser det är det lättast att definiera det utefter vad det säljs som. Life is Strange säljs i fem delar, då kan varje del räknas. Doom 2 säljs som ett spel, så då räknas det som ett spel. Men mycket av det blir ju väldigt godtyckligt oavsett hur man definierar. Och det kanske det kan få vara i en sådan här tråd.

+1. Jag är med på det. Men killen i svart-vitt (domaren @WildThing) får väl snart bryta in och bestämma. Just nu innhåller listan lite av varje. Jag vet inte varför, men jag fick bara feeling för att styra upp lite här och nu. Samt diskusionen kring vad ett spel innefattar kan var underhållande i sig.

Rent tekniskt "såldes" även Doom 2 i två delar. En gratis shareware-version (ep1) samt en betalvariant (ep2-4). Men för mig är det orimligt att kalla ep1 ett "avslutat spel". (doom 2 har dessutom ingen uppenbar episoduppdelning/namngivning, inte som doom 1 iallafall)

Sedan räcker jag upp handen och ber domaren göra en VAR-bedmömning på båda Duke Nukem posterna. Ep 1 där är bara en bråkdel av innehållet på skivan. Och vad jag vet såldes/skänktes ep1 aldrig separat i någon av dessa utgåvor.

Medlem

Påbörjat spel:

Super Mario Bros. 3


signatur

Övning ger träning.

Ambassadör
Xbox

Avklarat spel: Halo 4 (Bevis).


signatur

Jump in.

Medlem

signatur

Övning ger träning.

Medlem

Avklarat spel:
inFamous: First Light Bevis

Medlem
Medlem

Avklarat:

Lifeless Planet Bevis (sluttexter)


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Kan vi inte lägga Summer Challenge i särskilt underforum? Jag sökte för att hitta gamla summer challenge men fick bara träff på 2017 och framåt. Är det jag som ninjar dåligt i min sökning eller är de äldre borta?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Kan vi inte lägga Summer Challenge i särskilt underforum? Jag sökte för att hitta gamla summer challenge men fick bara träff på 2017 och framåt. Är det jag som ninjar dåligt i min sökning eller är de äldre borta?

De finns kvar, konstigt att du inte får någon träff på äldre. Jag har inga större problem med att finna dem. Första är 2011, https://www.fz.se/forum/trad/190500-fz-community-summer-chall...

Medlem

Avklarade Spel PC:
Lara Croft and the Guardian of Light (Medium)
Lara Croft GO + 2 DLC (The Shard of Life, Mirror of Spirits)

Påbörjade spel PC:
Duke Nukem 3D: Megaton Edition (Episode 2)Steam
Megarace 1
SEGA Mega Drive and Genesis Classics: Sonic The Hedgehog 2 (save states)
Operation Flashpoint: Cold War Crisis/ARMA: Cold War Assault
Lara Croft and the Guardian of Light
Injustice: Gods Among Us
Lara Croft GO + 2 DLC (spelar om för att jag vill få alla achievements då jag missade merparten av det som krävs när jag spelade klart det)
Hitman GO + 2 DLC (Airport, Silent Assassin)

Plannerade Spel PC:
Walking Dead Ep 1-5
Life Is Strange Ep 1-5
Orcs Must Die
SEGA Mega Drive and Genesis Classics: Golden Axe

Medlem

Fick med mig min NES classic upp till fjällen och har spenderat en regnig dag med SMB 3!

Svårt, men mycket nostalgi!

Avklarat spel: Super Mario Bros. 3 Bevis

Medlem
Medlem

Avslutade spel:
Bioshock Infinite (PS5)
Bioshock Infinite, Burial at Sea Episode 1 - DLC (PS5)
Bioshock Infinite, Burial at Sea Episode 2 - DLC (PS5)

https://imgur.com/a/r2wIH8q
https://imgur.com/a/EhsKbER
https://imgur.com/a/Bt8Me7Y

Medlem
Medlem

Avklarat Killzone 2

Trophy:


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Medlem

Avklarat:
Shadowrun: Hong Kong - CalFree in Chains (DLC/mod) Calfree slut

Påbörjat:
Mass Effect 2 LE

Medlem
Skrivet av maq777:

+1. Jag är med på det. Men killen i svart-vitt (domaren @WildThing) får väl snart bryta in och bestämma. Just nu innhåller listan lite av varje. Jag vet inte varför, men jag fick bara feeling för att styra upp lite här och nu. Samt diskusionen kring vad ett spel innefattar kan var underhållande i sig.

Rent tekniskt "såldes" även Doom 2 i två delar. En gratis shareware-version (ep1) samt en betalvariant (ep2-4). Men för mig är det orimligt att kalla ep1 ett "avslutat spel". (doom 2 har dessutom ingen uppenbar episoduppdelning/namngivning, inte som doom 1 iallafall)

Sedan räcker jag upp handen och ber domaren göra en VAR-bedmömning på båda Duke Nukem posterna. Ep 1 där är bara en bråkdel av innehållet på skivan. Och vad jag vet såldes/skänktes ep1 aldrig separat i någon av dessa utgåvor.

Läst och ska ta tag i det om någon dag! Är på resande fot just i dessa dagar, men lovar att kika på det


signatur

Videomupp

Skribent

Enligt tidigare inlägg hade jag ju utlyst ett litet spurtpris för de tre medlemmar som klarade ut flest spel innan 16 juli 23.59.

Lite sen på bollen med resultatet men de tre vinnarna är:

@wezper med 14 avklarade spel
@erixonKR med 9 avklarade spel
@serdyllon med 6 avklarade spel

Skickar SF-anytime värdekod i PM.

Nu är det bara gasa in i mål!

edit: Om det är så att ni inte hinner använda koderna (de går ut 2 augusti) eller inte är intresserade så ge bort den till valfri annan medlem som klarat minst ett spel.

Medlem

Hela mass effect legendary edition hundraprocentad!


signatur

//monster

Medlem

Klarade precis Fallen legion : Flames of rebellion .

Vet inte hur jag går tillväga för att ladda upp bildbevis, är toknoob på sådant

Edit : http://imgur.com/a/Yuo8UsR

Och tack @pcgamer !

Medlem

Just ja. Började ju om på dead cells och har "klarat" det en gång också!

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Klarade precis Fallen legion : Flames of rebellion .

Vet inte hur jag går tillväga för att ladda upp bildbevis, är toknoob på sådant

Själv använder jag mig av https://imgur.com/, väldigt enkelt "drag and drop" så får man en länk som man sedan kan använda

Medlem

Påbörjade spel:
Silent Hill 2 (via PsNow, Silent hill HD collection).

Spelade det när det kom (på min xbox, tror det eller ej) och atmosfären håller än idag vill jag påstå. Spelet är snudd på ett konstverk för mig. Har väl kommit halvvägs så kommer hinna klart innan tiden går ut.

Medlem

Inte helt hundra på om jag klarat Hitman Go grundspelet, verkar inte finnas ett riktigt slut som Lara Croft Go. Det finns liksom inte mer att göra än att köra om kartor jag redan klarat för att få mer "poäng".

Avklarat Spel PC:
Hitman Go (grundspel)

Skriv svar