Manligt håravfall och/eller grått hår

It's not a lake, it's an ocean

Min far och farfar hade båda rejäla kalufser så jag har aldrig varit orolig för att drabbas av håravfall, åtminstone inte på denna sida 50-strecket. Döm därför om min förvåning när jag för några år sedan drabbades av kala fläckar. Alopeci kallas det tydligen och jag fick den värsta sorten som innebär ett stegvis men fullständigt håravfall på hela kroppen. Lyckligtvis började det när jag passerat 30, det hade varit värre om jag fått detta när jag var i 20-årsåldern. Det finns t.o.m. barn som drabbas, har jag lärt mig. Och kvinnor.

Talesättet "Man saknar inte kon förrän båset är tomt" gör sig påmint. Man tar ju sitt hår för givet - tills en dag då det inte finns där längre och man måste börja keps eller mössa för att inte frysa. Jag har accepterat det men saknar mitt hår varje dag och kommer nog aldrig att vänja mig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Avstängd

Har ett par gråa hår, men inget håravfall. Så länge kuken inte faller av är det lugnt. Rolig scen med fucked up Al Bundy & co om problem med hårlöshet och sanslösa desperata "lösningar" på dom:


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Jag började få glesa sidor redan vid 25 år. Precis som min Pappa. Kombinera det med att vara blond och finhårig så såg det inte så vackert ut.
Beslutade mig för att raka av allt hår då. Ångrar det inte en sekund. Så skönt att slippa bry sig om håret. Är 31 nu tror jag.
Rakar det med apparat till 1mm eller vad nu lägsta läget är. Ungefär var 2-3e vecka.
Jag gillar att ha någon mm iaf.
Helt blankrakad med hyvel gillar jag inte.

Försöker odla lite skägg nu också för att gömma dubbelhakan

Medlem

Började bli tunnhårig tidigt, redan vid 20-årsåldern. Då kändes det skit, speciellt eftersom farsan aldrig blev tunnhårig och trodde därför inte heller att jag skulle drabbas. Sedan var jag ensam bland vännerna att drabbas så tidigt och försökte då dölja det. Men nu rakar jag av allt.

Undrar ibland vad som ligger bakom att man tappar hår och blir tunnhårig. Om det enbart handlar om gener, att man drog "nitlott" på gen-lotteriet eller om det faktiskt är något som man kan påverka och på så sätt förhindra att drabbas av.

Tycker att det finns dåligt med forskning kring detta, känns som att det inte är så högt prioriterat eftersom det till största del enbart är män som drabbas av detta. Sedan passar ju vissa att vara skalliga medans vissa andra inte gör det och mår psykiskt dåligt när dom förlorar sitt hår. Och kanske särskilt om dom är ensamma i familjen eller bland sina vänner att drabbas.

Funderar på hur stor påverkan vitaminer och mineraler faktiskt har, och ifall olika brister kan orsaka det. Om det nu är så att man har brist på olika saker under en lång tid. Har läst några studier från USA där dom bland annat kollar på vikten av d-vitamin och just d-vitaminbrist och håravfall, där dom tycktes se en koppling. Men det var enbart mindre studier som behöver betydligt mer forskning.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jättenöjd med min med. En uppladdningsbar men hållit länge. Rakat håret med den i flera år, alltid med bra reslutat. Hade några före men först med Mosern jag blivit nöjd.

Tips till alla självrakare

Ambassadör
Xbox

Vad är det för människor som bryr sig om andras hår? Aja, raka av det eller äg det. Spelar ingen som helst roll.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nu fick jag flashback till studenten. Fick specialbeställa min studentmössa då huvudet var för, ska vi säga, "grandiost".

Flashback till crossåkning för mig på tema specialbeställa. Provade "alla" boots, åkte 30 milntilö en butik och fick köpa ett par med kardborre och bygga om.

Skadade foten som 10-åring och mina hälar tog i marken/skosulan först som 30-åring. Innan dess har jag hela mitt liv gått/stått/sprungit på främre trampdynorna. 100 reps med handduk på ovansidan benen med alla vikter på vadpressen och det dom största grabbarna knappt fick upp 😂 Tränade aldrig vader när jag gymmade

Medlem

Är ungefär jämngammal med dig och märkte för några år sedan hur det började tunnas ut en del uppe på hjässan. Kan inte säga att det störde mig direkt, har det i generna så var lite beredd på att det kunde ske. Sambon rakade av håret på mig och sedan dess har ärligt talat aldrig tittat tillbaka. Hon är nöjd med hur jag ser ut, jag är nöjd med hur jag ser ut och det är ganska så skönt att slippa lägga ner tid och energi på någon frisyr när man ska ut.

Plus! Det är manligt

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Rakhyvel var tredje/fjärde dag. Huvudet blir smooth som fan. Man ser fräsch ut. Och slipper kostnader för frisör och dyra hårprodukter. Och efter ett tag går det att "klippa" sig på under 7-8 minuter.

Vågar inte riktigt köra med rakhyvel. Vet inte om det är att alla inte passar i det eller om folk tror man har fått cancer men fan vad folk kan stirra på en...

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Har rakat håren senaste 3-4 åren kanske, fyller 33 år till hösten. Blev vikar tidigt i 20-års åldern.
Tar med apparat 1-2 veckors mellanrum, ids fan inte oftare.
Provat att hyvelraka men det var lite för omständligt, plus att jag har något slags brosk på baksidan så den blir tyvärr mer synlig då. Blödde gjorde jag också

Det lustiga är att vi som har sämre "täthet", så likt förbannat ska de växa fort det lilla man har...
Är inte helt tillfreds med allting, har å andra sidan aldrig tyckt att man har haft snyggt hår.
Skägget växer är lite bättre men där så är det en virvel på ena sidan under hakan som förstör, så inte ens det kommer man undan!

Det positiva i kråksången är förmodligen insparade frisörskostnader, dock en klen tröst om man frågar mig.

Att färgen går över till grått och dylikt kan jag tycka är stiligt som oberoende part ni som har den tendensen.

Silverräven! Ravanelli.
Trodde inte många mer än mig utanför Italien kom ihåg honom!
En av mina största Idoler. Nu gjorde du min kväll!

Själv har jag rätt tjockt hår och är 47. Så det kan jag inte kommentera. Men apropå gråhårighet så har jag alltid tyckt att det på "rätt" sätt är stiligt. Jag har börjat upptäcka lite i skägget och vid tinningar och är rätt nöjd med det. När jag var yngre tyckte jag alltid att morfar var väldigt stilig i sitt vitsilvriga hår.

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Moser är ren tysk kvalitet. Jag köpte en för att trimma hunden, trimmern är tung som en stridsvagn och jag tror man skulle kunna invadera Polen med den om man ville.

Nu ligger den tyvärr bara i en låda eftersom hunden blir rädd för den eftersom den är så kraftfull.

Kan instämma om Moser, har även jag en sådan. Tyskt är som grejer.
Måste dock förmodligen slipa den här snart gissar jag.

Skrivet av mondobiz:

Silverräven! Ravanelli.
Trodde inte många mer än mig utanför Italien kom ihåg honom!
En av mina största Idoler. Nu gjorde du min kväll!

Själv har jag rätt tjockt hår och är 47. Så det kan jag inte kommentera. Men apropå gråhårighet så har jag alltid tyckt att det på "rätt" sätt är stiligt. Jag har börjat upptäcka lite i skägget och vid tinningar och är rätt nöjd med det. När jag var yngre tyckte jag alltid att morfar var väldigt stilig i sitt vitsilvriga hår.

Hehe roligt, är egentligen aningen före min tid men visst har man lite koll på honom.
Omtalad just som Silverräven i något sammanhang. Den bjuder jag på!
Annars var Del Piero mer min gubbe.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Bara köra snaggat alternativt mycket kortare ifall man börjar bli tunnhårig eller få ojämn hårlinje


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Rocka ditt gråa hår

Grått hår är väldigt elegant enligt mig och även min sambo.

Även fast man ska va bekväm med att vi alla åldras så kanske man inte skulle föredra att bli tunnhårig och tappa hår. Detta var fallet för mig så jag började leta efter saker som kunde hjälpa mig med att stoppa bildningen av en helikopterplatta bak på mitt huvud.

Jag vet att många inte kommer tycka om nästa del för att jag hatar själv när folk försöker sälja mig något men jag vill bara dela med mig av två produkter som verkligt har hjälpt mig.

Först och främst så finns det ingen magisk kräm som ger dig hår som om du vore 19 igen men denna produkt hjälpte mig faktiskt stoppa helikopterplattan, få starkare och fylligare hår.

Många "hair growth kits" är oftast bullshit men dessa har i alla fall fördröjt ett tag på min hårförlust. jag använder schampot och balsamet nedan varje gång jag duschar, allt jag gör är att massera in schampot i hårbotten och låter det vara i cirka 3-4 min.

https://revoltbeauty.se/marken/watermans/

Före och efter bilderna på hemsidan ser nästan lite fejka ut men jag från personlig erfarenhet kan bekräfta att de funkar.

Alla tjejer jag träffat sedan håravfallet tycker det är sexigt. Bara att acceptera att det som en gång fanns där uppe är borta.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Nu är jag inte tunnhårig, gott om hår på huvudet, dock blev jag grå redan runt 25 års åldern. Mest på sidorna, sen enstaka vita lite här och var.

Det roliga är dock att på mina håriga ben, lår och Sveriges hårigaste röv, har jag typ förlorat allt hår på smalbenen och fått två runda kalla fläckar på skinkorna och på låren. Ser lustigt ut Ett mindre problem dock, än när man förlorar håret på hjässan för de flesta.

Medlem

Det var viktigt för mig att ta mig tid att posta här för att säga att alla min mor och farföräldrar varken blivit av med håret eller att det knappt ens grånat!

Men... Segt hörrni!

*springer iväg fnissandes tätt följd av kastade glasflaskor*


signatur

subterranean homesick alien

Avstängd

Tycker nog att man ska ha byggt upp ett självförtroende stort nog (om man är vuxen, dvs runt 35+ ) för att inte grina över tunnhårighet som man. Att bli tunnhårig som mkt ung är något annat, jag har all förståelse för deras lidande.

Är man inte där riktigt kanske man ska fundera på vad man kan göra för att bygga upp det. Börja träna te.x, det kommer öka ditt självförtroende. Speciellt om du alltid varit te.x spinkig/svag eller överviktig. Förändringen sker inte över en dag, men se till att få in rutin och du har något att se fram emot, alla gillar väl att ha något att se fram emot?

Man kan ju även göra hårtransplantation. Inget fel i det alls. Så satans dyrt är det inte heller, om man nu inte måste göra det över ett väldigt stort område. Ger det dig bättre självförtroende och ett leende när du ser dig i spegeln, så gör det! Om man nu tycker det är fjantigt / omanligt eller nått, så tja, det är väl minst lika omanligt, om inte mer, att lipa över sin tunnhårighet, eller hur?

Det blir ju lite av en quickfix, men funkar det så funkar det och du tog iaf tag i det du anser är ett problem, och det är manligare än att grina över det.

12
Skriv svar