Regeringen vänder, e-sportare på elitnivå tillåts resa in i landet

Robot
Regeringen vänder, e-sportare på elitnivå tillåts resa in i landet

Detta efter hård kritik.

#esport


Medlem

Bättre sent än aldrig antar jag...


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

Ok, då borde alla få komma in som har giltiga pass osv.
Det spelar väl ingen roll om man är en "elit e-sportare" eller inte. På vilket sätt skulle de riskera o kunna vara mindre sjuka än någon annan?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Och tji fick alla de nej-sägare som påstådde att regeringen inte alls kunde lösa problemet. Det var helt enkelt bara så att de snarare var extremt slapphänta och långsamma.

Tyvärr för sent för att rädda situationen, tåget har redan gått. Har Sverige extremt tur är Valve villiga att ge oss chansen igen nästa år, annars är det nog kört för oss.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Och tji fick alla de nej-sägare som påstådde att regeringen inte alls kunde lösa problemet. Det var helt enkelt bara så att de snarare var extremt slapphänta och långsamma.

Tyvärr för sent för att rädda situationen, tåget har redan gått. Har Sverige extremt tur är Valve villiga att ge oss chansen igen nästa år, annars är det nog kört för oss.

Så i dina ögon har regeringen gjort ett "bra jobb" och löst problemet - 3 veckor för sent typ? Härligt.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Och tji fick alla de nej-sägare som påstådde att regeringen inte alls kunde lösa problemet. Det var helt enkelt bara så att de snarare var extremt slapphänta och långsamma.

Tyvärr för sent för att rädda situationen, tåget har redan gått. Har Sverige extremt tur är Valve villiga att ge oss chansen igen nästa år, annars är det nog kört för oss.

Fast CS-turneringen handlade inte bara om ifall de får resa in till landet. De vill även ha full arena, vilket går emot de restriktioner som vi har nu.
Om de vill fortfarande ha fulla arenor så kommer de inte välja Sverige som land att arrangera turneringar på förens dessa restriktioner försvinner, och ärligt talat så ser jag inte att man skulle lyfta sånna restriktioner för e-sport.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ok, då borde alla få komma in som har giltiga pass osv.
Det spelar väl ingen roll om man är en "elit e-sportare" eller inte. På vilket sätt skulle de riskera o kunna vara mindre sjuka än någon annan?

Kommer du hit med syftet att tävla så kan man reglera hur de tävlande får röra sig i landet, t.ex. att du måste stanna på hotellrummet när du inte tävlar. Detta är svårare att göra för de tusentals resenärer som kommer dagligen.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Så i dina ögon har regeringen gjort ett "bra jobb" och löst problemet - 3 veckor för sent typ? Härligt.

Hur får du "extremt slapphänta och långsamma" till "bra jobb"...? Wut? Den logikkurvan hängde jag inte med i.

Skrivet av Shamanfox:

Fast CS-turneringen handlade inte bara om ifall de får resa in till landet. De vill även ha full arena, vilket går emot de restriktioner som vi har nu.
Om de vill fortfarande ha fulla arenor så kommer de inte välja Sverige som land att arrangera turneringar på förens dessa restriktioner försvinner, och ärligt talat så ser jag inte att man skulle lyfta sånna restriktioner för e-sport.

Vet inte vad du menar, de vill ha folk i arenan i bägge fallen såklart.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vad du menar, de vill ha folk i arenan i bägge fallen såklart.

Var väl inget konstigt i det jag skrev?

De hade inte arrangerat turneringen i Sverige oavsett, även om de fick visum och lov att resa in. De vill inte köra turnering inför 300-åskådare. De vill ha en full arena, vilket inte hade skett.
Så denna nyhet, kanske bra för vissa turneringar, skulle inte ha påverkat CS-turneringen hade de gjort ändringarna några veckor tidigare.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Var väl inget konstigt i det jag skrev?

De hade inte arrangerat turneringen i Sverige oavsett, även om de fick visum och lov att resa in. De vill inte köra turnering inför 300-åskådare. De vill ha en full arena, vilket inte hade skett.
Så denna nyhet, kanske bra för vissa turneringar, skulle inte ha påverkat CS-turneringen hade de gjort ändringarna några veckor tidigare.

Okej, vet inte om du missat alla tidigare nyheter och Valve:s uttalanden. De har beskrivit ganska bra varför turneringen inte hände.

CS-turneringen går däremot fortfarande att rädda, så jag antar att du menade DotA-turneringen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej, vet inte om du missat alla tidigare nyheter och Valve:s uttalanden. De har beskrivit ganska bra varför turneringen inte hände.

CS-turneringen går däremot fortfarande att rädda, så jag antar att du menade DotA-turneringen.

Har inte missat någon nyhet alls. Jag är rätt säker på att jag har läst nyhet där det inte bara handlade om att få Visum, utan även att få full publik på plats. Jag är fullt medveten om att utan visum så går det inte att hålla turneringen över huvud taget. Min poäng är att även med visum, så har de andra krav som vi inte kan uppfylla pga restriktioner.

Medlem

Hur var det nu, var ett flertal användare som sa att det var omöjligt för regeringen att ta beslut i frågan? ´hahaha

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Har inte missat någon nyhet alls. Jag är rätt säker på att jag har läst nyhet där det inte bara handlade om att få Visum, utan även att få full publik på plats. Jag är fullt medveten om att utan visum så går det inte att hålla turneringen över huvud taget. Min poäng är att även med visum, så har de andra krav som vi inte kan uppfylla pga restriktioner.

Dessa regler har de dock känt till redan, så det har inte varit några nyheter. Det har hela tiden varit klassandet av esport som sport som varit problemet där. Valve:s egna bloggpost nämner ingenting om fulla läktare som krav.

Men har du någon annan källa får du gärna länka den.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Dessa regler har de dock känt till redan, så det har inte varit några nyheter. Det har hela tiden varit klassandet av esport som sport som varit problemet där. Valve:s egna bloggpost nämner ingenting om fulla läktare som krav.

Men har du någon annan källa får du gärna länka den.

Som jag förstår det så har det inte med klassandet av esport att göra utan att deltagarna inte uppfyller kraven som elitidrottare och det var där det föll.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Som jag förstår det så har det inte med klassandet av esport att göra utan att deltagarna inte uppfyller kraven som elitidrottare och det var där det föll.

Ja, man kan klyva ord om man vill, resultatet är detsamma.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag tycker vi kan lägga politiska åsikter åt sidan och applådera att dom faktiskt lyssnade på folket. Och att dom erkänner e-sportare som elitidrottare är ju en bedrift i sig. 👏👏👏👏

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Jag tycker vi kan lägga politiska åsikter åt sidan och applådera att dom faktiskt lyssnade på folket. Och att dom erkänner e-sportare som elitidrottare är ju en bedrift i sig. 👏👏👏👏

Gratulerar när allt händer för sent som vanligt ? Inte första och sista gången, men visst. Gratulerar, det här gjorde ni bra....

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Gratulerar när allt händer för sent som vanligt ? Inte första och sista gången, men visst. Gratulerar, det här gjorde ni bra....

Väldigt pessimistisk inställning här? Regeringen hade kunnat skita i det helt och inte gjort denna ändring. Var glad att vi kan få sånna ändringar, sent eller inte, så är det fortfarande en bra ändring åt rätt håll, och det ska man vara glad för.

Avstängd
Skrivet av ecHo!:

Jag tycker vi kan lägga politiska åsikter åt sidan och applådera att dom faktiskt lyssnade på folket. Och att dom erkänner e-sportare som elitidrottare är ju en bedrift i sig. 👏👏👏👏

Du har givetvis en poäng i detta, men problemet är att det sker alldeles för mycket sådana här misstag från nuvarande regering. Man jobbar inte förebyggande utan majoriteten av beslut tas när man har kört frågan rätt ner i avgrunden. Det är precis som man inte orkar ta tag och göra riktiga utvärderingar, publikfrågan på evenemang är bara ett exempel av många.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ok, då borde alla få komma in som har giltiga pass osv.
Det spelar väl ingen roll om man är en "elit e-sportare" eller inte. På vilket sätt skulle de riskera o kunna vara mindre sjuka än någon annan?

Suck....


signatur

Spela spel är kul ibland.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Ja, man kan klyva ord om man vill, resultatet är detsamma.

Visst är resultatet detsamma men tycker faktiskt att det är en viktig skillnad. Skrev det inte för att dryga mig om det nu tolkades på det viset.

Medlem

Om det är restriktioner kring publik så tror jag inte det blir nån cs turnering i Sverige heller.
Fast med all rätt? Vi ska väll inte ha publik.
Fotbolls EM har väll varit en riktigt smittspridare då länder "glömde bort" Corona plötsligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Dunder:

Dessa regler har de dock känt till redan, så det har inte varit några nyheter. Det har hela tiden varit klassandet av esport som sport som varit problemet där. Valve:s egna bloggpost nämner ingenting om fulla läktare som krav.

Men har du någon annan källa får du gärna länka den.

https://press.pglesports.com/148810-update-on-pgl-csgo-major-...

Citat:

Bucharest, July 20, 2021 - Right now, we are in direct discussions with the Swedish authorities and working together to find a solution to still host the PGL MAJOR in Stockholm. For the city to be the heart of Counter-Strike later this year, we have to stick to the initial terms of the project: we need to fly in all the qualified players into Sweden and to entertain a large number of spectators inside the venue. The current restrictions in Sweden allow for only 300 spectators within the Avicii Arena, but these restrictions MIGHT be lifted after September 15, depending on the development of the COVID-19 pandemic.

Citat:

But, as with every other event we have organized, we always had a backup plan in case we wouldn’t be able to execute the event properly. We are in touch with two other European countries who have already offered us all the necessary guarantees to run the CS:GO MAJOR by having all the players on-site and a large audience inside the venue.

Där har du. De handlar inte bara om att få dit anställda och deltagarna, de vill ha även ha stor publik i själva arenan. De nämner själva just att Sverige tillåter endast 300 åskådare. Sånt skulle inte nämnas om inte det på något sätt påverkar besluten.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

https://press.pglesports.com/148810-update-on-pgl-csgo-major-...

Där har du. De handlar inte bara om att få dit anställda och deltagarna, de vill ha även ha stor publik i själva arenan. De nämner själva just att Sverige tillåter endast 300 åskådare. Sånt skulle inte nämnas om inte det på något sätt påverkar besluten.

Fast, det där är PGL, inte Valve?

Skrivet av anon_326114:

Visst är resultatet detsamma men tycker faktiskt att det är en viktig skillnad. Skrev det inte för att dryga mig om det nu tolkades på det viset.

Okej, jag ser inte skillnaden. Antar att det är samma gamla "vara eller icke vara en idrott"-diskussion.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast, det där är PGL, inte Valve?

Spelar det roll om uttalandet kommer från PGL eller måste alla uttalanden komma från Valve när vi ändå pratar om CS-turneringen som var planerat att hållas i Aviici Arena? Poängen kvarstår; inför CS-turneringen så handlar det inte bara om att få visum, det handlar även om att få folk till arenorna, och Sveriges restriktioner för det kan påverka att de väljer annat land istället som inte har det problemet.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Och tji fick alla de nej-sägare som påstådde att regeringen inte alls kunde lösa problemet. Det var helt enkelt bara så att de snarare var extremt slapphänta och långsamma.

Och tji fick du när över tre miljoner svenskar kollade på fotbolls-EM, även fast du påstått att folk inte bryr sig om gammelsport längre.

Förlåt, nu var jag dryg.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Spelar det roll om uttalandet kommer från PGL eller måste alla uttalanden komma från Valve när vi ändå pratar om CS-turneringen som var planerat att hållas i Aviici Arena? Poängen kvarstår; inför CS-turneringen så handlar det inte bara om att få visum, det handlar även om att få folk till arenorna, och Sveriges restriktioner för det kan påverka att de väljer annat land istället som inte har det problemet.

Ja, om man diskuterar Valve så är det Valve:s uttalanden som gäller, vilket var varför jag nämnde Valve:s bloggpost specifikt och varför jag endast tog upp TI i första posten du citerade.

Jag missade att du istället menade generellt.

Skrivet av Påskmust:

Och tji fick du när över tre miljoner svenskar kollade på fotbolls-EM, även fast du påstått att folk inte bryr sig om gammelsport längre.

Förlåt, nu var jag dryg.

Vad jag påstod var väl att gammelsport var utdöende? Något jag fortfarande står fast vid. Bara att vänta ett par generationer.

Lite källkritik på den siffran vore trevligt också. Hade varit kul att veta hur man fått fram den, det är ju ingen nätström som är lätt att mäta direkt. Ganska mycket killgissning, gissar jag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, om man diskuterar Valve så är det Valve:s uttalanden som gäller, vilket var varför jag nämnde Valve:s bloggpost specifikt och varför jag endast tog upp TI i första posten du citerade.

Jag missade att du istället menade generellt.

Jag såg inte att vi pratade om Valve och bara Valve, utan jag menade CS GO Major som var planerad.
Nyheten i sig är inte specifik för Valve heller, och så vitt jag vet så är inga andra pro-turneringar från Valve planerad att hållas i Sverige förutom just CS:GO.

Sen så ser jag inte hur det skulle skilja som om det är Valve själva som ger uttalandet eller om det är PGL. De båda representerar samma sak, därmed så ska bådas uttalanden tas i åtanke. Så varför, om PGL säger något, skulle Valve behöva gå in och göra samma uttalande?

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad jag påstod var väl att gammelsport var utdöende? Något jag fortfarande står fast vid. Bara att vänta ett par generationer.

Lite källkritik på den siffran vore trevligt också. Hade varit kul att veta hur man fått fram den, det är ju ingen nätström som är lätt att mäta direkt. Ganska mycket killgissning, gissar jag.

Ganska lätt att googla fram. TV4 och Cmore slog rekord så det känns inte så utdöende.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/fotbolls-em/tittarsucc...

https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/miljonpublik-pa-em-...

Men ska inte gå mer off topic i den här tråden.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag såg inte att vi pratade om Valve och bara Valve, utan jag menade CS GO Major som var planerad.
Nyheten i sig är inte specifik för Valve heller, och så vitt jag vet så är inga andra pro-turneringar från Valve planerad att hållas i Sverige förutom just CS:GO.

Sen så ser jag inte hur det skulle skilja som om det är Valve själva som ger uttalandet eller om det är PGL. De båda representerar samma sak, därmed så ska bådas uttalanden tas i åtanke. Så varför, om PGL säger något, skulle Valve behöva gå in och göra samma uttalande?

Alright, ett lätt misstag att göra, antar jag. Kanske skulle varit tydligare att det var just TI jag menade, även om det känns uppenbart när jag läser om inlägget.

För att vara extra tydlig, mitt inlägg som du citerade handlade om Valve:s International, världens största esportsturnering som skulle hållits i Stockholm men som blev inställt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar