Samtidigt i väst: Switch säljer bäst, medan Xbox Series-konsolerna drar in mest

Robot
Samtidigt i väst: Switch säljer bäst, medan Xbox Series-konsolerna drar in mest
Medlem

Finns det någon data på hur försäljningen är fördelad mellan Series S och X?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Påskmust:

Finns det någon data på hur försäljningen är fördelad mellan Series S och X?

Någon officiell statistisk finns det definitivt inte (Microsoft redovisar inte längre), men jag hittar inga inofficiella siffror heller. Det hade dock varit intressant att se.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ni missar att Xbox hade sin bästa juni någonsin. Spelbranschen och konsoler verkar gå extremt bra nu. Tack covid?

It's not a lake, it's an ocean

Frågan är lite fel ställd. Vad innebär att "segra" numera? Flest sålda enheter är ett uråldrigt och numera utdaterat mått på framgång. Ska vi räkna intäkter? Vinst?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ni missar att Xbox hade sin bästa juni någonsin. Spelbranschen och konsoler verkar gå extremt bra nu. Tack covid?

Och ändå kan dom inte leverera till alla som vill ha, sjukt egentligen

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ribcage:

Ni missar att Xbox hade sin bästa juni någonsin. Spelbranschen och konsoler verkar gå extremt bra nu. Tack covid?

Det vore ju så trevligt med lite officiella siffror...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av Ribcage:

Ni missar att Xbox hade sin bästa juni någonsin. Spelbranschen och konsoler verkar gå extremt bra nu. Tack covid?

Säkert ett litet tack till Covid men främst handlar det antagligen om att spelarbasen ökar väldigt mycket varje år. Många fler potentiella kunder idag än när förra generationen släpptes.

Medlem

Tidigare så har Sony känts som den självklara vinnaren, men det har nog aldrig varit så svårt att förutse en vinnare som nu. Med Sony så vet man vad man kommer få, på gott och ont. Uppföljare till tidigare storsäljare, några remakes samt 2-3 nya IP:n, som oftast kommer mellan mitten och slutet av generationen. Microsoft har däremot varit tydliga med att de kommer ta större risker denna generation, och det finns ingen anledning att tvivla dem med alla uppköp som de har gjort på sistone, och framför allt Zenimax där de kom över legendariska studios som id Software och Bethesda. Chanserna att de kommer knäppa Sony på näsan har aldrig varit så goda som nu.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Tidigare så har Sony känts som den självklara vinnaren, men det har nog aldrig varit så svårt att förutse en vinnare som nu. Med Sony så vet man vad man kommer få, på gott och ont. Uppföljare till tidigare storsäljare, några remakes samt 2-3 nya IP:n, som oftast kommer mellan mitten och slutet av generationen. Microsoft har däremot varit tydliga med att de kommer ta större risker denna generation, och det finns ingen anledning att tvivla dem med alla uppköp som de har gjort på sistone, och framför allt Zenimax där de kom över legendariska studios som id Software och Bethesda. Chanserna att de kommer knäppa Sony på näsan har aldrig varit så goda som nu.

Shots fired!

Om man nu nödvändigtvis måste välja och "hålla" på något lag så håller jag på MS, dock sneglar jag även på PS5 och kommer förmodligen köpa en sådan när den gått ner lite i pris, förhoppningsvis fått en snyggare (mindre) design och är lättare att få tag på. Det vill säga om 3-4 år.

Men man får se. Personligen är jag inne i en svacka just nu och känner knappt för att spela varken Xbox eller PS. Kan ha med den varma sommarsäsongen att göra dock.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Tidigare så har Sony känts som den självklara vinnaren, men det har nog aldrig varit så svårt att förutse en vinnare som nu. Med Sony så vet man vad man kommer få, på gott och ont. Uppföljare till tidigare storsäljare, några remakes samt 2-3 nya IP:n, som oftast kommer mellan mitten och slutet av generationen. Microsoft har däremot varit tydliga med att de kommer ta större risker denna generation, och det finns ingen anledning att tvivla dem med alla uppköp som de har gjort på sistone, och framför allt Zenimax där de kom över legendariska studios som id Software och Bethesda. Chanserna att de kommer knäppa Sony på näsan har aldrig varit så goda som nu.

Jag tycker att Sony är dom som vågar satsa nytt medans MS går på säkra kort genom uppköp av etablerade studios
Sony ska bla släppa "PSVR2" medans MS tydligt förmedlat inget VR till Xbox. (Kan förstådd ändras men inga tecken på det just nu)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Shots fired!

Om man nu nödvändigtvis måste välja och "hålla" på något lag så håller jag på MS, dock sneglar jag även på PS5 och kommer förmodligen köpa en sådan när den gått ner lite i pris, förhoppningsvis fått en snyggare (mindre) design och är lättare att få tag på. Det vill säga om 3-4 år.

Men man får se. Personligen är jag inne i en svacka just nu och känner knappt för att spela varken Xbox eller PS. Kan ha med den varma sommarsäsongen att göra dock.

Har aldrig ägt en Xbox men dom har verkligen gjort en välförtjänt comeback. Sony hade det alldeles för lätt förra generationen och jag tror inte att det var bra alls för oss konsumenter i slutändan. Visst, dom levererar bra exklusiva spel, men bortsett från det så gör dom inte så mycket rätt i min bok. Hade gärna sett att dom blev mer konsumentvänliga, för jag börjar bli aningen trött på dom.

Hade varit intressant att se en annan tidslinje där Xbox One krossade PS4 och hur saker och ting hade sett ut. Om vi hade haft Game Pass t.ex..

Medlem

Frågan är vad som räknas som att "vinna". Mest sålda enheter eller mest tjänade pengar att investera i nya spel i?

Medlem

Hur många PS5 är sålda i Sverige? 1000 stycken? Om inte Sony snart löser det här med att få fram exemplar av PS5 så är chansen i alla fall stor att jag köper Xbox. Har alltid Nintendo plus en till av de andra två. Kombinationen av X/S har verkligen börjat växa på mig också. Kan köpa en S till sonen och en X till mig själv. Så kan vi spela tillsammans.

Inaktiv
Skrivet av Birkovic:

Hur många PS5 är sålda i Sverige? 1000 stycken? Om inte Sony snart löser det här med att få fram exemplar av PS5 så är chansen i alla fall stor att jag köper Xbox. Har alltid Nintendo plus en till av de andra två. Kombinationen av X/S har verkligen börjat växa på mig också. Kan köpa en S till sonen och en X till mig själv. Så kan vi spela tillsammans.

Det har släppts ganska många i Sverige i omgångar, förra veckan så fick NetOnNet in 1000 enheter och dom sålde slut på 1½ timme drygt.
Priset på scalperenheter har stadigt sjunkit i takt med att det släppts mer PS5 i vanliga butiker.

Medlem
Skrivet av Birkovic:

Hur många PS5 är sålda i Sverige? 1000 stycken? Om inte Sony snart löser det här med att få fram exemplar av PS5 så är chansen i alla fall stor att jag köper Xbox. Har alltid Nintendo plus en till av de andra två. Kombinationen av X/S har verkligen börjat växa på mig också. Kan köpa en S till sonen och en X till mig själv. Så kan vi spela tillsammans.

Gör du det sistnämnda så glöm inte 3 årstricket med Gamepass och shareplay!

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Gör du det sistnämnda så glöm inte 3 årstricket med Gamepass och shareplay!

Har missat det. Hur fungerar det upplägget?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Har missat det. Hur fungerar det upplägget?

Tror det finns guider online med hela idén är att du fyller på ditt Xbox live konto med 3 år av guldmedlemsskap (går att hitta riktigt billigt). Sedan använder du erbjudandet att prova på GamePass Ultimate för 10kr. Då konverteras alla dina 3 år av medlemskap till GamePass Ultimate.

Så kollar man priset idag på GPU så hamnar man på 1200(årsavgift)*3= 3600kr

Och på guld blir det
500(årsavgift om köpet sker från typ Elgiganten)*3= 1500kr

Du sparar alltså några tusenlappar på detta tricket. Viktigt dock att köper du tre år av guld att du stänger av återbetalningen när du aktiverar korten för annars får du en extra månad på köpet och då kan du inte använda alla tre årskort för det överstiger 36 månader vilket är lax.

Shareplay är den andra fina grejen. Har du två konsoler, eller känner någon i din närhet som du kan lita på så kan ni dela på spelen med varandra genom att göra era konsoler till ”Home-console”. Jag och brorsan kör det upplägget nu och vi delar på alla spelkostnader, så förhandsboka ett spel på 700kr svider inte lika mycket när man betalar hälften av det.

Hoppas du förstod, annars får du bara fråga.

Medlem

Lite förvånande men samtidigt kul att det är så jämn fördelning i omröstningen ändå.

1
Skriv svar