Activision Blizzard anklagas för sexuella trakasserier

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Varför anklagas hela Activision Blizzard och inte de enskilda individerna? Det kanske är en handfull idioter (som på de flesta storföretag).

Det är som att stämma ICA för att någon random anställd druckit en öl och sagt idiotiska saker. Är det inte lämpligare att ge den individen en varning snarare än att stämma hela ICA-koncernen?

Edit: såg nu i tråden att de redan försökt att gå igenom HR utan större framgång.

Du är medveten om att företag även i Sverige har ett övergripande ansvar för arbetsmiljö och det innefattar den psykosocial arbetsmiljö? En hel koncern skulle kunna hamna under luppen även i Sverige av arbetsmiljöverket om man tror problemet är så utbrett, vilket det uppenbarligen är i Activision Blizzard enligt rapporten/stämningen.

Avstängd
Skrivet av Ender:

Förlita dig mindre på saker du tro och/eller snappar upp på ”nätet” och våga vara både insatt och källkritisk så kommer du snar se på din omgivning med ett klarare perspektiv.

Ett av våra största samtidsproblem måste ju vara den enorma tillgången till information i kombination med bristen av intresse att läsa mer än en rubrik innan man utbrister ”Men fan vad SJUKT asså!” För att katastrofen ska bli ett faktum så bryr sig få om vad ”informationen” kommer ifrån, samt fenomenet ”click-bait”.

Lite roliga visdomsord när du citerar ett inlägg där jag i stort sätt tar åt mig av kritik och gör precis det du skriver. Har du inga andra öppna dörrar att slå in?

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ser jättegärna källor på detta!

Har jag inte hört talas om?

Det finns med i stämningsansökan, hon var med sin team manager på event där hon sedan tog sitt liv. Detta efter långt pågående trakasserier av sexuella inslag från manliga kollegor.

Texten här är lite skumt översatt, handlade inte indirekt om manliga anställda kommer bakfulla till jobbet utan det dricks i form av gatulopp bland skrivborden där manliga kollegor kryper och tar kvinnliga anställda på privata ställen. Leta upp ansökan så ser du mer helheten.

Medlem

Tyvärr tror jag allt stämmer, kommer förmodligen aldrig gå till rättegång för det tror jag blizzard vill undvika.

Kommer bli en plea deal i det halv tysta.

Medlem

När allt är hopplöst, när det ser ut som att allt är kört, då är det dags att kalla in.. sexual harassment panda.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Ett förbud mot alkohol på jobbet skulle nog lösa mycket av problemen innan de uppkommer.

Inaktiv

Social media=Judge Dredd. Inte bättre än dåtidens häxjakter med högafflar. Någon säger något och vips så är man skyldig. Kul tills det händer en själv.

Medlem

Det jag hoppas, precis som alla liknande fall, är att de kvinnorna som blivit utsatta får sin röst hörd och att ansvariga för sitt straff, helst ett hårt sådant.

Det jag hoppas också är att inte individer tar tillfället i akt och sprider falska händelser för billiga likes på sociala medier, det hjälper absolut ingen och förminskar enbart problemet. Det här är allvarligt, riktigt allvarligt. Det är inte läge att samla på sig billiga likes. Vi såg det under metoo där människoliv gick helt förstörda för billiga likes.

Kvinnor ska bemötas med respekt i branschen och det finns extremt många duktiga kvinnor som inte fått den befordran eller chans att göra något stort på grund av sitt kön. Jag hoppas det här fallet kan vara startskottet till något ännu större. Det är dags nu.

Medlem
Skrivet av eld:

Grabbigheten är total i speldindustrin, så det är inget som känns så konstigt.

Till och med i mildare studios så kan stämningen som skapas av att majoriteten är män skapa en väldigt osäker miljö för kvinnor, precis som att vara den enda tjejen i en skolklass, även när det inte sker sexuella trakasserier.

Det blir tillräckligt för folk att vilja lämna industrin.

Problemet blir ju att många studios skyfflar saker under mattan, om folk slutar på en studio så är ju situationen som hände inte längre studions problem.

Det här kan jag skriva under på från min tid i spelindustrin. Grabbkulturen kan vara total på många arbetsplatser. Jag kom själv in i branschen naiv, och lättpåverkad, och det var tyvärr inte länge tills man själv stod där och drog grova skämt utan att tänka på sina kvinnliga kollegor runt omkring. Extremt pinsamt att tänka tillbaka på och jag är nu för tiden väldigt noggrann med att uppföra mig som en normalt funtad medmänniska och aktivt försöker motarbeta sådana kulturer.

Tyvärr har inte mycket ändrats av det jag hört från mina gamla kollegor som fortfarande är i industrin och nu jobbar hos lite olika utvecklarhus i Europa och USA, så när anklagelser som dessa dyker upp är det tyvärr med största sannorlikhet inte utan anledning. Många unga kvinnliga nyanställda är fortfarande alltför ofta pressade av äldre män i ledarpositioner i företagen att inleda sexuella förhållanden.

Väldigt tråkigt att här se så många automatiskt avfärda det hela så lätt, och inte ser kulturen som något problem. Väldigt oroväckande, men tyvärr förklarar det en hel del och är inte mer än väntat från vissa individer.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vilka är det soim för den här anklagelsen - som stämmer dom?

Det låter ju typ som om det inte ens är människor som jobbar på Activision Blizzard som gör det?

Stör mig kanske extra mycket på 'har druckit alkohol på kontoret' och 'har anlänt bakfulla'? Vad är det för jävla anklagelse i en stämningsansökan?

Är ju inte det minsta olagligt eller ens ovanligt, framförallt hos tech-företag som försök vara lite lediga med sin anställda osv... Jag har jobbat på spelföretag där vi ofta drack alkohol mot eftermiddagen på fredagarna osv...

Är det lixom seriefiguren buzz killington som stämmer dom?

Luktar som nått jäkla drev lång väg som drivs av folks som antagligen bara vill ha pengar eller nått....

Ta inte ut från kontexten, läs på istället mer ingående, eller låter detta som okej beteende…??

According to the complaint, filed Tuesday in the Los Angeles Superior Court, female employees make up around 20% of the Activision workforce, and are subjected to a “pervasive frat boy workplace culture,” including “cube crawls,” in which male employees “drink copious amounts of alcohol as they crawl their way through various cubicles in the office and often engage in inappropriate behavior toward female employees.”

Avstängd

Det finns ju så många dimensioner i sådana här historier. Det är svårt att ens diskutera fenomenet på grund av politiseringen av arbetsmiljön som skett de senaste decennierna. Jag kan ge ett skakande 😀 exempel.

Allas vår favoritsajt domineras ju totalt av män. Kolla hur redaktionen ser ut. Jag tar för givet att nästa chefredaktör för FZ, som nu rekryteras, blir en…kvinna.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Lite roliga visdomsord när du citerar ett inlägg där jag i stort sätt tar åt mig av kritik och gör precis det du skriver. Har du inga andra öppna dörrar att slå in?

Den första meningen jag skrev var riktad mot just dessa ord: ”Mitt inlägg blev ett mer generellt påpekande om dreven och "hetsjakten" som framförallt finns på nätet.”, och är ett råd som kan vara användbart även utanför denna tråd.

Den andra meningen var inte riktad mot dig specifikt, utan påpekar något som jag ser som ett generellt problem.

Medlem
Skrivet av Calez:

Det finns ju så många dimensioner i sådana här historier. Det är svårt att ens diskutera fenomenet på grund av politiseringen av arbetsmiljön som skett de senaste decennierna. Jag kan ge ett skakande 😀 exempel.

Allas vår favoritsajt domineras ju totalt av män. Kolla hur redaktionen ser ut. Jag tar för givet att nästa chefredaktör för FZ, som nu rekryteras, blir en…kvinna.

Det räcker inte.

Det finns fler parametrar som måste uppfyllas.

Den nya chefredaktören bör helst:
[ ] Identifiera sig som kvinna
[ ] födds med annan sexuell orientation än hetro
[ ] Under 25
[ ] inte fira kristliga traditioner
[ ] Ej född eller innehavande svensk medborgarskap
[ ] Helst annan hudfärg än ljus
[ ] Någon form av fysisk handikapp
[ ] Någon form av psykisk handikapp
[ ] Ha en vänsterpolitisk sympati
[ ] Vegan

Källa:
https://intersectionalityscore.com/
(Satirsajt)

Eller…

Så skiter man i vad personen identifierar sig som och går på kompetenser istället! Personligen tycker jag att man helst ska strunta i vad personen har mellan benen, vem hen helst vill ligga med eller vilken diet som passar. Sådana aspekter är triviala och betyder väldigt lite - bortsett för ideologer som pushar för det här synsättet på människor.

Det är dock inte helt sant som jag säger. För det finns också aspekter som förebilder, andra idéer och synsätt på världen och liknande. Det skulle kunna bli en annan jargong ifall en eller flera kvinnor jobbade. Det skulle kunna bli en annan kultur som både skulle dra till sig och stöta ifrån. Det skulle också kunna bli samma kultur såvida man anställer någon som uppskattar och vill bibehålla nuvarande kultur på sajten. Det har återigen mest att göra med vad det är för person, inte vad det är för kön på personen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Grabbighet/tjejighet på en arbetsplats är inte problemet.

Problemet är när män, tror sig ha rätt att bete sig som svin mot kvinnor/tjejer och ledning ser mellan fingrarna.
Och problemet är inte isolerat till tech industrin.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vilka är det soim för den här anklagelsen - som stämmer dom?

Det låter ju typ som om det inte ens är människor som jobbar på Activision Blizzard som gör det?

Stör mig kanske extra mycket på 'har druckit alkohol på kontoret' och 'har anlänt bakfulla'? Vad är det för jävla anklagelse i en stämningsansökan?

Är ju inte det minsta olagligt eller ens ovanligt, framförallt hos tech-företag som försök vara lite lediga med sin anställda osv... Jag har jobbat på spelföretag där vi ofta drack alkohol mot eftermiddagen på fredagarna osv...

Är det lixom seriefiguren buzz killington som stämmer dom?

Luktar som nått jäkla drev lång väg som drivs av folks som antagligen bara vill ha pengar eller nått....

Hur kan din kommentar ens ha 15 upvotes. En kvinna begick självmord pga hur männen beter sig, och skickar runt nakenbilder till varandra. Rannsaka dig själv.

Medlem
Skrivet av anon_327210:

Social media=Judge Dredd. Inte bättre än dåtidens häxjakter med högafflar. Någon säger något och vips så är man skyldig. Kul tills det händer en själv.

Har du missat alla de inlägg som gång på gång påpekar att det här är en tämligen omfattande stämning från staten Kalifornien mot ActivisionBlizzard? Det handlar inte bara om ett drev på sociala medier.

Däremot är det å andra sidan givetvis viktigt att påpeka att ingen part funnits skyldig i någon form av rättsinstans än, och i det fallet kan du ha en poäng - jag anser inte heller att sociala medier bör ta rättsinstansers plats.

Å tredje sidan är det faktiskt jäkligt viktigt att lyssna på sådana som utsatts/utsätts för vad som i slutändan faktiskt är brottsliga handlingar, det finns alldeles för många exempel på situationer där dessa av ex. kulturella skäl trycks undan och tystas. Oavsett om det är en avgränsad kultur (så som på ett specifikt företag) eller en bredare sådan (så som i hela samhällen/länder/än större sammanhang).

Precis som @Kyraal nämner är det aldrig för sent att rannsaka sig själv, och jag skäms också över hur lätt det är att dras med och bli en del av en kultur som riskerar skada andra. Hur man med sin egen beslutsförmåga faktiskt borde satt ner foten och arbetat åt ett bra mycket bättre håll än att bara slentrianmässigt haka på en jargong och/eller beteenden som faktiskt är riktigt kass.

Jag finner det jäkligt tråkigt hur ActiBlizz hanterar det hela, i princip "det kan inte ha hänt". I stället för att faktiskt själva delta i undersökningen i var rapporterna kommer ifrån, vad det finns för grund och hur deras egna anställda upplevt sin tillvaro på sin arbetsplats. Och faktiskt visa att de engagerar sig i att göra deras företag till en bättre arbetsplats för samtliga anställda - som är där för att göra ett jobb och känna sig någorlunda trygga när de gör det, oavsett saker som deras hudfärg, religion, ålder eller kön/identitet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vilka är det soim för den här anklagelsen - som stämmer dom?

Det låter ju typ som om det inte ens är människor som jobbar på Activision Blizzard som gör det?

Stör mig kanske extra mycket på 'har druckit alkohol på kontoret' och 'har anlänt bakfulla'? Vad är det för jävla anklagelse i en stämningsansökan?

Är ju inte det minsta olagligt eller ens ovanligt, framförallt hos tech-företag som försök vara lite lediga med sin anställda osv... Jag har jobbat på spelföretag där vi ofta drack alkohol mot eftermiddagen på fredagarna osv...

Är det lixom seriefiguren buzz killington som stämmer dom?

Luktar som nått jäkla drev lång väg som drivs av folks som antagligen bara vill ha pengar eller nått....

Det är inte en enskild individ som stämmer dom, det är DELSTATEN CALIFORNIA som stämmer Activision Blizzard, anledningen är ett 2 år långt utredningsarbete som lett till att staten som sådan anser att de har tillräckligt på fötterna.

Du kanske har annan insikt i detta, dela gärna med dig hur du tror detta är överdrivet? Kanske utredarna inom staten samt polisen missat något som du vet?

eld
Medlem
Skrivet av Rakoon:

Hur kan din kommentar ens ha 15 upvotes. En kvinna begick självmord pga hur männen beter sig, och skickar runt nakenbilder till varandra. Rannsaka dig själv.

Folk som hoppar in i artikeln för att gnälla på "cancel culture" utan att läsa artikeln, hittar första bästa kommentar att like'a, även om självaste AntonQ själv backade tillbaka när folk pekade ut det han missade.

Fast vill också påpeka att många av er sitter och ärg arga på AntonQ och fortsätter kommentera på hans inlägg även om han själv redan blev rättad ett tag tillbaka.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast vill också påpeka att många av er sitter och ärg arga på AntonQ och fortsätter kommentera på hans inlägg även om han själv blev rättad och insåg vad han skrev ett tag tillbaka

Denne är ju dock inte ensam om att missa grejen med stämningen, se ex. inlägget jag citerade ovan.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Denne är ju dock inte ensam om att missa grejen med stämningen, se ex. inlägget jag citerade ovan.

Nej, det är hen absolut inte, folk hoppar ju fortfarande in utan att läsa varken artikel eller kommentarsfält.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, det är hen absolut inte, folk hoppar ju fortfarande in utan att läsa varken artikel eller kommentarsfält.

Ja, det tänker jag väl inte säga emot direkt. ^^ Det problemet återfinns ofta lite varstans.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, det tänker jag väl inte säga emot direkt. ^^ Det problemet återfinns ofta lite varstans.

Med det sagt så är det lite tragiskt att det krävs att staten stämmer företaget med jättemånga vittnen och två års utredning innan dom ens vågar tro på kvinnor.

Medlem

Den här nyheten fick mig att avinstallera Overwatch, World of Warcraft, och Battle.net-launchern helt och hållet. Kommer heller inte köpa Overwatch 2 eller Diablo IV som jag ju sett fram emot.

Vidrigt att det finns människor som kan behandla andra så illa och ändå sova gott om natten.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Avstängd
Skrivet av Stephan:

Det är alltså staten Kalifornien som stämmer Activision Blizzard efter en två-årig utredning. De skulle inte stämma om de inte ansåg att utredningen gett dem rejält på fötterna, så även om Activision själva förnekar att det hänt så lär sanningen vara en annan.

Hur än vidrigt det må låta så tror jag att Activisions förnekande ligger endast i aktieägarintresset att inte riskera få folk att sälja av sina aktier och så vidare. Jag är inte insatt i hela aktiepsykologivärlden vilket är en djungel i sig så.

Medlem
Skrivet av anon_327210:

Social media=Judge Dredd. Inte bättre än dåtidens häxjakter med högafflar. Någon säger något och vips så är man skyldig. Kul tills det händer en själv.

Stämmer säkert som du säger, men i det här fallet är det inte "någon" som säger något. Det är efter en två år utredning, med massor av vittnesmål som säger något, och det är delstaten som lämnar in stämning mot företaget. Så det ligger nog lite mer bakom detta än bara "he said, she said"


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Avstängd
Skrivet av Sandpapper:

Jag är så sjukt trött på alla drev som försöker skada enskilda personer eller varumärken. Om det har förekommit rasism, sexism eller mobbning av något slag borde man ta det internt och inte springa och lipa i media eller ta tillfället i akt och försöka kapitalisera på detta.

EDIT: Jag ser nu att du också har klargjort din position.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Den här delen av stämningsansökan beskriver hur det gick för kvinnorna när de försökte gå genom "rätt kanaler" - dvs HR - för att hantera problemen.

https://i.imgur.com/bQ1h778.jpg

Det är för mig bland det värsta med det här - de rapporterade problemen till företaget, och istället för att få hjälp så blev de straffade.

Ja HRs roll idag är ju typ bara för företagets räkning, anställda får gå via facket istället typ..

Avstängd
Skrivet av Pihraija:

Ja HRs roll idag är ju typ bara för företagets räkning, anställda får gå via facket istället typ..

Ja, jag tänker mig att de som arbetar i HR på massivt stora företag är 100% garanterat handplockade av cheferna så vad som händer inuti företaget stannar inuti företaget...

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Det räcker inte.

Det finns fler parametrar som måste uppfyllas.

Den nya chefredaktören bör helst:
[ ] Identifiera sig som kvinna
[ ] födds med annan sexuell orientation än hetro
[ ] Under 25
[ ] inte fira kristliga traditioner
[ ] Ej född eller innehavande svensk medborgarskap
[ ] Helst annan hudfärg än ljus
[ ] Någon form av fysisk handikapp
[ ] Någon form av psykisk handikapp
[ ] Ha en vänsterpolitisk sympati
[ ] Vegan

Källa:
https://intersectionalityscore.com/
(Satirsajt)

Eller…

Så skiter man i vad personen identifierar sig som och går på kompetenser istället! Personligen tycker jag att man helst ska strunta i vad personen har mellan benen, vem hen helst vill ligga med eller vilken diet som passar. Sådana aspekter är triviala och betyder väldigt lite - bortsett för ideologer som pushar för det här synsättet på människor.

Det är dock inte helt sant som jag säger. För det finns också aspekter som förebilder, andra idéer och synsätt på världen och liknande. Det skulle kunna bli en annan jargong ifall en eller flera kvinnor jobbade. Det skulle kunna bli en annan kultur som både skulle dra till sig och stöta ifrån. Det skulle också kunna bli samma kultur såvida man anställer någon som uppskattar och vill bibehålla nuvarande kultur på sajten. Det har återigen mest att göra med vad det är för person, inte vad det är för kön på personen.

Helt rätt! Den bästa satir är den som stämmer överens med verkligheten. Idag är det alldeles för enkelt att gömma sin bristande kompetens bakom ytliga attribut, men det är en helt annan diskussion det så låter den vara för tillfället.

Vill passa på att ge FZ beröm för att man äntligen låter medlemmarna få debattera i fred utan att lägga sig i och "rensa" bland kommentarerna. Allt blir så mycket roligare för alla om allas åsikter får höras och utmanas. Peace!

eld
Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Vill passa på att ge FZ beröm för att man äntligen låter medlemmarna få debattera i fred utan att lägga sig i och "rensa" bland kommentarerna. Allt blir så mycket roligare för alla om allas åsikter får höras och utmanas. Peace!

Det är inte så mycket att debattera här, jag hoppas alla instämmer att folk inte ska behöva utsättas för dessa saker som beskrivs i utredningen.

Skriv svar