Diskutera – Hur långt i förväg bör ett spel utannonseras?

Quake-konnässsör

Det är inte tiden man får vänta, det är hypen som förstör alla spel

Det kommer alltid ut andra spel medans man väntar, men hade varit lite roligt och få mer information till de spel man väntar på istället för att då en teaser, sen 5 år senare få ett *beep*

Medlem

Jag skulle vilja säga max en månad. Det ska finnas ett släppdatum redo och beta-testerna bör vara avklarade. Visst kan man kanske säga att man arbetar på ett spel, men skit i förbokningseländet innan spelet i princip är klart.
Det ska inte behöva vara framstressade releaser på grund av gissningar och vinstkalkyler, och…åter igen, släpp ALDRIG ett spel som inte är klart!

Medlem

Några månader hade gjort mig nöjd, då lättare att hålla ut vid förseningar oxå


signatur

//monster

Medlem

3-6 månader känns ganska lagom. Ogillar när releasen är såpass långt bort att det hinner bli ett helt annat spel än det som visades upp eller att det ligger så långt fram i tiden att man hinner glömma bort det.

Medlem

Någon månad före tycker jag.

FM-guru
F.d. Sisyr

Early access-spel åsido så tycker jag att ett halvår är rimligt.

Medlem

Spelar ingen roll för min del så länge spelet släpps färdigt och inte är urvattnat. Jag har nog stor backlogg att klara mig att vänta.

Medlem
Medlem

1-2 år är helt rimligt. Varken mer eller mindre.

Medlem

Mer än ett år i förväg pallar man inte vänta. Finns inget syfte med att teasa så långt i förväg.

KoP
Medlem

1 år känns rimligt. Plus att utvecklarna ska ge fan i att hypa upp spelen så pass mycket att vissa gamerpöjkar börjar fradga och bygger luftslott i sina hjärnor som sen visar sig vara illusioner. Måttligt med info, måttligt med screens/filmklipp skall uppvisas.

Max sex månader helst tre.

Medlem

Aldrig mer än 1 år. Helst mindre. 6 månader är helt ok.


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

Medlem

En vecka! Då känns det som att spelet är helt färdigt när det släpps

Medlem

En månad innan man släpper det.

Ingen 4ever hype som i duke nukem 4ever 48 år senare.

Medlem

6månader till 1år beroende på, om det ska visas på något större event typ Gamescom så är det ok att visa det lite tidigare sålänge det visar relevant gameplay och inte bara förrenderade videos.

De flesta spel som visas upp så tidigt och bygger hype förlorar nästan all hype innan release och jag helt hoppsr spelet istället.

ELF
Medlem

Spelar ingen roll så länge det inte hypas sönder.
Tråkiga är dock om det utannonseras långt före så verkar många inte fatta att utvecklingen kanske nyligen har startat och att det tar ett par år att göra ett spel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag hade ju helst bara velat göra så här "Hej Google, ha koll på spel som jag antagligen vill spela som sannolikt kommer släppas inom 6 månader".

Medlem

Så länge hoppet lever, Diablo 4 var ju ett måste att annonseras nån gång

Medlem

Jag vill helst höra "vi har jobbat på det här spelet i 9 år och IDAG är det tillgängligt". Att utannonserat spel tidigt är bara plågsamt om det är något jag verkligen vill ha.

Medlem

Året före det släpps, så max 24 månader typ

Medlem

3-6 månader kanske. Gillar inte att vänta så släpp tätt inpå och ös istället med info så att man blir hypad

Medlem

Max 1 år enligt mig. Har väntat på Metroid Prime 4 sen 2017.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Metroid_Prime_4

Medlem

1 vecka efter det kommit ut

Avstängd

Jag är en sån som nästan njuter mer av själva väntan, hypen, än av att spela ; ) Så gärna 2-3 år innan släpp. Jag har to.m följt spel dagligen under flera år, diskuterat intensivt med både utvecklarna och de andra som varit hypade, och sen har spelet varit totalt skräp som man testar i nån timme kanske haha.

Minns te.x Trespasser. Hade dock en rolig tid på det forumet, en dröm som var för bra för att vara sann.

Har nog en förmåga att kunna vara rätt upphypad men jag kan även lätt släppa det ifall det inte slår igenom som man hoppas. Cyberpunk följde jag mycket intensivt från dag 1, har inte ens spelat!

Medlem

Känns som ett halvår är absolut max, men det kommer med lite kriterier; är det ett halvår där både styrelse och utvecklare är överens att det är the best case scenariot , att det kommer inte bli bättre än det vi nyss kommer att visa?

Kommer vi kunna möta dom förväntningar vi själv har målat upp? Finns som liten anledning att bränna varumärket för att få en "snabb" cashout för x anledning...

Har vi möjligheten att kunna sätta förväntningarna i någorlunda nivå? Känns som lite dumt att låta hype tåget gå utan förare för att vi själva vill nå "critical mass" så fort det bara går, ta typ hype:n för RDR2 vs Cyberpunk 2077 som referens; det ena lovar ungefär det bästa sedan skivat bröd medans det andra levde på sina meriter att kunna leverera sublima upplevelser tack vare sina erfarenheter/expertis på just öppen värld upplevelser.

Efter Cyberpunk så känns det lite som att just hype maskineriet måste lära sig att hålla förväntningar på en lagom nivå, inte bara bränna broar för att får sjukt mycket day one sales att se bra ut; långsiktighet i branschen(branscher?) verkar ju otroligt svårt att förstå, företaget lär ju finnas längre än nästa kvartalsrapport får man hoppas!

Max 6 månader med maximal marknadsföring under kort tid. Blir överraskning och hype som håller i sig.

För lång tid kommer bara leda till overhype och för höga förväntningar som aldrig kan infrias, á la Cyberpunk


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Dagen innan släppet!

Skämt åsido.. 6 månader max tycker jag då vet man det iaf finns något att visa.
Tycker det blivit för mycket annonseringar nu år i förväg och så har de inte ens en koncept bild att visa upp. Känns tämligen meningslöst.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

It's not a lake, it's an ocean

6 månader är ganska perfekt. Då hinner man längta men utan att behöva vänta i år efter år innan spelet faktiskt släpps. Jag kan dock köpa att AAA-spel utannonseras något tidigare än så, men att behöva vänta tre år på ett spel är egentligen bara löjligt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tycker det är skillnad på "annonsering" i betydelsen att man berättar att vi arbetar på spel x. Så när Nintendo berättar att de har Metroid Prime 4 under utveckling bekräftar de helt enkelt det. Det är ok för mig att utvecklare gör så. Men sen tycker jag att det ska väntas tills det finns ett release fönster innan det blir trailers osv. Jag gillar också att se gameplay när det väl börjar byggas hype.

123
Skriv svar