Valves nya portabla konsol: "Steam Deck"

eld
Medlem
Skrivet av Kyrre:

Herregud. Har reserverat en men blivit lite osäker nu. Tycker redan att den vanliga Switchen är för stor och klumpig att spela på. Men älskade Switch Lite. Frågan är om Steam Deck på nåt sätt kommer att kännas skönare? Mer ergonomisk? Svårt att veta nu. Men har svårt att tänka mig det med tanke på vikt & storlek. Kommer väl säkert något "stand" så att man kan lägga den på sängen/bordet utan att behöva hålla i den.

Absolut tyngre, men otroligt mycket mer grepp i det jämfört med switchen, ergonomin är ett ganska viktigt element för att få vikten att fungera gissar jag på.

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Ps Vita var den perfekta bärbara enheten imo.

Håller tummarna på att någon gör en svagare men lättare indie-spels / dosbox variant i vitans formfaktor.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Detta är min ingång också. Jag har bara ägt en enda bärbar spelenhet innan jag köpte Switch (som jag kommer ha dockad 90 procent av tiden), och det var PS Vita. Den köpte jag för ett antal spel, däribland Tearaway, men också för att den var så jäkla läcker. Perfekt storleksmässigt och med riktiga styrspakar.

Steam Deck är bärbar, ja. Eller ska vi säga släpbar? Om denna jämförelse är korrekt är den gigantisk. Jag kan inte släppa tanken på att den ser ut som en utkavlad Game Gear. Men trots allt detta är jag ändå glad att den (snart) finns.

https://i.imgur.com/2eRPQM5.png

Eller hur? Jag oroar mig som sagt, men slängde ändå in en förbokning eftersom det finns fler i familjen som kan ärva den om jag blir besviken 😁

Har på det stora hela svårt att veta hur jag skall förhålla mig bärbart 2021. Jag tillhör ju generationen som glatt gick runt med Game 'n Watch för ett knippe årtionden sedan. Sedermera GameBoy och under en utlandsresa skaffade jag så småningom även Game Gear. Alla dessa var ju fantastiska på sina egna sätt och i sin respektive epok.

Men i takt med att man blev äldre och spelprestandan på PC sprang i cirklar runt alla andra alternativ blev spelandet mer och mer stationärt. Och trots att dagens telefoner är tillräckligt kraftfulla för att kunna köra någorlunda vettiga spel på har jag aldrig fastnat för mobilspelande. Det associerar jag fortfaramde med Candy Crush, Clash of Titans och diverse andra MTQ-scams.

Av alla "moderna" konsoler är det endast Switch jag valt att skippa. Förvisso med den initiala förhoppningen att Nintendo skulle släppa en "riktig" konsol efter den bärbara. Tji fick jag där.

Så detta blir en spännande resa. Antingen hittar jag tillbaka till mina bärbara spelrötter eller så cementerar jag fast mig själv i det stationära träsket.

Medlem

Är det någon som vet om man kan se i vilken batch sin beställning är gjord? Jag fick igenom min beställning 21:40(efter ett antal timmars försök) samma dag som förbokningarna släpptes och då stod det fortfarande december när man kunde reservera. Men är osäker om jag kom med i första batchen. Kan man se detta på något sätt?

Medlem
Skrivet av excentri:

Är det någon som vet om man kan se i vilken batch sin beställning är gjord? Jag fick igenom min beställning 21:40(efter ett antal timmars försök) samma dag som förbokningarna släpptes och då stod det fortfarande december när man kunde reservera. Men är osäker om jag kom med i första batchen. Kan man se detta på något sätt?

Tror inte det. Sitter i samma båt som du, så får jag nys om något återvänder jag med citat i tråden (såvida ingen annan hinner före vill säga). Räknar med Q1 nästa år trots att det stod december även när min bokning gick igenom (på alla modellerna).

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Tror inte det. Sitter i samma båt som du, så får jag nys om något återvänder jag med citat i tråden (såvida ingen annan hinner före vill säga). Räknar med Q1 nästa år trots att det stod december även när min bokning gick igenom (på alla modellerna).

Har läst lite mer info nu och är man inloggad och kollar steam deck sidan så står det under "cancel reservation" knappen när din steam deck kommer levereras. Där står det Q1 2022 på min, så jag missade första batchen. Men verkar som det var sjukt svårt att komma med första då det gällde att få igenom köpet inom några sekunder när förbokningarna öppnades. Verkar dock vara värre i USA och speciellt 512 GB versionen där trycket varit ännu större.

Det dryga är at det fortfarande står Q1 2022 på alla modeller här i EU. Men hoppas man lyckas få sin något före de som beställer senare nu i dagarna.

Fanns ett knep för att kunna se sitt könummer i webbläsaren men det har Valve snabbt patchat bort så att man inte kan se det längre.

Tror Valve släppte denna förbokning precis rätt tid. Folk är fortfarande frustrerade av att missa PS5/Series S/X releasen och hänger verkligen på låset när någon ny "konsol" släpps. Hade det inte varit sån komponentbrist hade inte jag själv haft så bråttom med denna förbokning.

Medlem
Skrivet av Dischange:

Helt klart intressant, men inte helt såld på designen.

Gillar verkligen inte designen, är och inte såld på att avstå Windows. På en PC (skriver detta på min mac) så vill jag verkligen kunna spela alla spel, och dessutom inte bara de från Steams butik.

Blir det inte bra drivrutinsstöd för Windows så får det bli en av de många andra handhållna spelmaskinerna som kommer med det från start.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Min beställning är uppdaterad till Dec 21.
256gb versionen.
Får bara hoppas det hinner komma lite reviews innan det är dags att betala då jag inte har bestämt mig om jag vill ha en.

Skrivet av Rakoon:

Nej verkligen inte. Du kan använda din steamdeck tillsammans med geforce now, ett mycket bra komplement snarare. Verkligen inte konkurrenter på något sätt.

Menar du att ett Steam Deck som kan spela alla Steams titlar direkt från enheten skulle använda streaming-lösning för samma titlar? Eller tänker du att vissa titlar kommer användas genom streaming som ett komplement när det inte finns tillräckligt med bandbredd för att ladda hem ett spel (vilket iofs motsäger det då bra bandbredd argumenterar för att en faktiskt laddar hem och installerar spelet på enheten ändå)?

Kanske missförstår jag dig här?


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem
Medlem

vad sägs om batteritiden då ? vad kan man förvänta sig ??

eld
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

vad sägs om batteritiden då ? vad kan man förvänta sig ??

2 till 8 timmar, beror helt på spel och inställningar.

Det mesta från 360/ps3 eran kommer du ganska säkert köra i 60fps i 4-6 timmar.

Nya krävande spel som Cyberpunk kommer ju dock vara 2 timmar i 30fps.

Medlem
Skrivet av eld:

2 till 8 timmar, beror helt på spel och inställningar.

Nya krävande spel som Cyberpunk kommer ju dock vara 2 timmar i 30fps.

Hur vet du detta?

eld
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Hur vet du detta?

Den nuvarande maximala gränsen för APU'n (som vi känner till) ligger på 15watt/h, med resten av hårdvaran/skärm så kommer det hamna på ungefär 20watt/h, batteriet ligger på 40watt, så 2 timmar.

Hurvida cyberpunk kommer köra i 30fps så går jag mer på hur annan liknande hårdvara (men lite långsammare) som aya neo och gpd win 3 kör cyberpunk, (med lägre settings såklart). så en okej bit över 30 fps!.

Valve själv har satt 2 timmar som den lägre gränsen då det är så mycket som den kan dra totalt med skärm och apu på max.
Deras övre gräns på 8 timmar kommer från en total användning på 5watt/h, vilket innebär TDP så lågt som möjligt och skärmstyrka nerdraget.

Medlem

På deras sida står det ”. Förväntad tillgänglighet: Efter 2:a kvartalet 2022”.
Ska man tolka det som tidigast 1 apr eller 1 juli?

Medlem
Skrivet av thotim:

På deras sida står det ”. Förväntad tillgänglighet: Efter 2:a kvartalet 2022”.
Ska man tolka det som tidigast 1 apr eller 1 juli?

Ja om du förbokar nu.
Det är väll risk att datumet flyttas fram tills marknaden mättats.
Jag förbokat och fick Q1 2022


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja om du förbokar nu.
Det är väll risk att datumet flyttas fram tills marknaden mättats.
Jag förbokat och fick Q1 2022

Jag förstod inte riktigt hur man skulle tolka "after" men jag antar att dom menar 1 juli isf.
Blev en förhandsbokning av mellanversionen nu

International
Man of Mystery

Jag läste i den brittiska tidningen Edge att mellan- och toppversionerna kan dröja ännu längre att ens börja levereras, Q2 och Q3 innan de ens börjar komma ut till de som var först bokade. Så vi får se, jag bokade själv en 512'a och den står fortfarande med "Your expected order availability: Q1 2022"


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Jag läste i den brittiska tidningen Edge att mellan- och toppversionerna kan dröja ännu längre att ens börja levereras, Q2 och Q3 innan de ens börjar komma ut till de som var först bokade. Så vi får se, jag bokade själv en 512'a och den står fortfarande med "Your expected order availability: Q1 2022"

Vart har dom den informationen från?
Jag har också på Q1 22. Bokat 256gb versionen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Leverans nu i December i år här för mig, valde den billigaste 64GB modellen.
La en beställning samma sekund som den släpptes. Höll sen på i 4-5 timmar att försöka avsluta beställningen på Valves överbelastade sida, men det gick tillslut igenom.
Kommer såklart spelas mycket äldre spel från det redan inköpta och befintliga Steam-biblioteket som inte kräver så mycket.
Men främst emulatorer för äldre grejer som C64, Amiga, SNES, MegaDrive osv.
Inte intresserad alls av moderna FPS-shooters, så den här känns precis som gjord för mig (även om nya spel säkert funkar bra också).
Kanske byter operativssystem för att få in EpicGames biblioteket också, hundratals spel jag aldrig spelat där ännu, bara samlat på mig allt gratis varje vecka.
Köpte den billigaste eftersom den har en ledig SD kortplats, tänkte att jag kan jag alltid stoppa i mer om jag behöver, och förmodligen går det byta den inbyggda SSDn senare också om man vill.
Jag gillar Nintendo Switch bärbart, men finns bara 4-5 exklusiva spel värda att spela, och när dom är slut finns det inte så mycket mer att göra med den. Har nog inte rört den på ett år nu.
Det har tillverkats kinesiska bärbara emulator-konsoller i många år, men ingen har varit riktigt bra.
Det här är nog första gången som det görs en handheld, som kommer klarar av allt, och dessutom till ett löjligt lågt pris. Motsvarande kinesiska tillverkare kostar dubbelt så mycket, och som då inte har Steam biblioteket.

Skrivet av Fulci:

iPrice gjorde en marknadsundersökning på intresset av nya handhållna Steam Deck vs Nintendo Switch Oled

Asians Are More Excited About Steam Deck Than Nintendo Switch OLED & Here’s Why
https://iprice.my/trends/insights/asians-are-more-excited-abo...

https://a.ipricegroup.com/media/Which_Upcoming_Console_Are_As...

Ganska pissig metodologi. Söker man information om en ny Switch så kommer man hitta det på "Switch" och därmed inte komma med i sökstatistiken för "Switch OLED". Samtidigt som man definitivt kommer söka mer specifikt på "Steam Deck" när man ska hita information om den enheten. Det är inte riktigt "marknadsundersökning", utan bara plockade siffror.

Jag tror Steam Deck kommer bli en bra liten sak, men det finns ingen chans att den skulle vara så här populär. Speciellt i Japan, vilket är ett land med mycket liten penetration PC-spelande.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vart har dom den informationen från?
Jag har också på Q1 22. Bokat 256gb versionen

Samma här, så först på vårkanten då? Fick igenom min beställning någon halvtimme efter släpp..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Förväntar mig dock att kanske 30% av de som förhandsbokat gjorde det "bara för att" och kommer dra sig ur av olika anledningar.
Kostade ju typ 50SEK att förhandsboka som man får tillbaks om man ångrar sig. Kan kanske hända att vi som ligger på q1 kommer att få den i december/jan ?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Förväntar mig dock att kanske 30% av de som förhandsbokat gjorde det "bara för att" och kommer dra sig ur av olika anledningar.
Kostade ju typ 50SEK att förhandsboka som man får tillbaks om man ångrar sig. Kan kanske hända att vi som ligger på q1 kommer att få den i december/jan ?

Man kan ju alltid hoppas 🙂🤞


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ny information om kompatibilitet rating av spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem

DMC5 flyter bra på steamdeck!

Medlem

Försenat till februari

Medlem
Skrivet av ohGr:

Försenat till februari

Ja min reservation flyttad till q2 2022


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja min reservation flyttad till q2 2022

Neeeej! Min julklapp till mig själv från mig själv!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

RHK
Medlem

Har precis fått min men har de flesta av mina spel på epic games och gog.com som jag egentligen skulle vilja spela på steam decken.
Någon som lyckats spela spel därifrån istället för steam?

Skriv svar