Amazon har hört kritiken kring potentiell "pay to win" i New World

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Varför är det inte okej? Hur påverkar det dig negativt?

Det måste inte, men det kan absolut påverka spelet och de som spelar det negativt iom. att företag kan lägga mer krut på själva betalningsmodellen än det egentliga spelet. När utvecklingen går mer och mer åt det hållet så påverkar det alla spelare, och hela branschen negativt. Mobilspelsmarknaden är ett ypperligt exempel, ifall någon tror att jag har för livlig fantasi.

När den här typen av betalmodeller är mer allmänt accepterade så kommer naturligtvis spelen försämras till den grad att majoriteten som spelar kommer känna sig tvingade att köpa skiten då ”end-game” kommer vara omöjligt att nå utan ytterligare kostnader.

”Men, men…indiespelsutvecklarna kommer inte gå samma tragiska öde till mötes!”, kanske en del skulle bräka i fasa.
Sorry indieutvecklingen har redan köpts upp av MS, EA, Tencent och Facebook.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Varför är det inte okej? Hur påverkar det dig negativt?

Jag hade inte tänkt svara för jag orkar inte med trångsynthet. Men det handlar inte om mig, det handlar om spelindustrin i sin helhet. Saken i sig är inte fel, men när vi accepterar saker som att betala extra pengar som "boosters", "extra guld", "extra plats i ryggsäcken" eller för något annat "quality of life", då bygger utvecklarna spelet för att det ska passa den mekaniken för att lura folk på mer pengar. Mekaniken i sig skapar därmed dåliga spel i längden, för att du måste betala extra för att spelet ska bli uthärdligt. Vissa är smarta nog att se det, men dessvärre finns det människor som går på skiten.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Jag hade inte tänkt svara för jag orkar inte med trångsynthet. Men det handlar inte om mig, det handlar om spelindustrin i sin helhet. Saken i sig är inte fel, men när vi accepterar saker som att betala extra pengar som "boosters", "extra guld", "extra plats i ryggsäcken" eller för något annat "quality of life", då bygger utvecklarna spelet för att det ska passa den mekaniken för att lura folk på mer pengar. Mekaniken i sig skapar därmed dåliga spel i längden, för att du måste betala extra för att spelet ska bli uthärdligt. Vissa är smarta nog att se det, men dessvärre finns det människor som går på skiten.

Jag är inte trångsynt, verkar vara du som har ett tunnelseende och projicerar att något kommer absolut ske bara för att en viss mekanik/system finns i spelet. De spel jag har spelat som har infört in-game system för riktiga pengar så har jag inte känt av ett dugg att mekanikerna/designen skulle vara gjord så att man känner sig tvungen att betala för något med riktiga pengar.
Du får såklart gärna komma med exempel på spel där du känner att så är fallet.

Bara för att det finns en service du kan köpa för att ha bättre QoL i spelet så betyder det inte att man gör speldesignen sämre. Såklart, sånna spel finns, men det finns även spel där det inte existerar fastän det finns in-game shop för riktiga pengar.
Jag har aldrig känt att leveling i WoW har varit så dåligt designat att man måste köpa en leveling boost. De har t.o.m med åren försökt snabba upp processen. Vanilla WoW var när det tog som längst tid att nå max-level, och då fanns inte level boosts att köpa.
PoE; köpa större stash. Man kan spela spelet utan att köpa sig till en större stash. Visst, det kan bli svårare då att hålla kolla på sina items, men man kan "mulea" till alts, precis som man gjorde i t.ex. D2. Däremot så kände jag aldrig att det var tvång att köpa större stash.

Och det är där jag frågade dig, hur påverkar det dig negativt?

Svaret är simpelt; det gör det inte, om inte något viss specifik spel gör så, men då är det just det spelet och inte alla spel.
För övrigt, har du spelat New World? Anser du att det tar så absurd lång tid att levla i New World att man måste köpa sig en Level Boost (även fastän de har redan sagt att det inte kommer vara tillgängligt vid lanseringen)

Medlem
Skrivet av Ender:

Det måste inte, men det kan absolut påverka spelet och de som spelar det negativt iom. att företag kan lägga mer krut på själva betalningsmodellen än det egentliga spelet. När utvecklingen går mer och mer åt det hållet så påverkar det alla spelare, och hela branschen negativt. Mobilspelsmarknaden är ett ypperligt exempel, ifall någon tror att jag har för livlig fantasi.

När den här typen av betalmodeller är mer allmänt accepterade så kommer naturligtvis spelen försämras till den grad att majoriteten som spelar kommer känna sig tvingade att köpa skiten då ”end-game” kommer vara omöjligt att nå utan ytterligare kostnader.

”Men, men…indiespelsutvecklarna kommer inte gå samma tragiska öde till mötes!”, kanske en del skulle bräka i fasa.
Sorry indieutvecklingen har redan köpts upp av MS, EA, Tencent och Facebook.

Ger lite samma svar här; det låter mer som att "Nej, det påverkar inte mig än, men det finns en chans i framtiden! Därför är det inte okej!".

Jag tänker inte förutspå och påstå vad som kommer ske inom spelmarknaden de kommande 5 eller 10 åren. Om det blir värre eller inte får vi se. Men däremot så kan man diskutera hur det påverkar oss i dagsläget, och där ser jag inte att den påverkar oss negativt.
Om något specifikt spel med flit skapar dålig design för att locka folk till att köpa QoL-funktioner, så kommer konsumenterna (förhoppningsvis) klaga på den designen på det spelet. Däremot så behöver det inte betyda att resterande spel som har liknande erbjudanden gör på samma sätt.

Men om du har några spel som är populära, som har med flit något design som är väldigt dåligt för att försöka få konsumenter att köpa QoL-services, så får du gärna bidra med några exempel De exempel som jag gav tidigare i tråden så skulle jag vilja påstå är inte designade alls på ett sånt sätt som tvingar folk att köpa QoL-services för att spelet/designen ska kännas värt det.

Medlem

Som sagt tidigare, kan det öppna upp för fler spelare är det helt klart mer positivt än negativt i det långa loppet. Fler att spela med och bättre spel att spela.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Som sagt tidigare, kan det öppna upp för fler spelare är det helt klart mer positivt än negativt i det långa loppet. Fler att spela med och bättre spel att spela.

Ja, vem vill inte börja spela ett spel som lockar med köp i spelet efter man betalat för det? Det är ju allmänt känd att det är en riktig ”gamer-magnet”. Mina tankar går framför allt till yngre, äldre och generellt ointresserade som tidigare känt sig exkluderade p.g.a av de förut inte kunnat betala mer pengar för ett spel än själva kostnaden för spelet.

Medlem
Skrivet av Ender:

Ja, vem vill inte börja spela ett spel som lockar med köp i spelet efter man betalat för det? Det är ju allmänt känd att det är en riktig ”gamer-magnet”. Mina tankar går framför allt till yngre, äldre och generellt ointresserade som tidigare känt sig exkluderade p.g.a av de förut inte kunnat betala mer pengar för ett spel än själva kostnaden för spelet.

Du kan, återigen, gå tillbaka och läsa inläggen du skippat.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Aha, du vill inte svara igen. Då får jag väl antaga (då jag läste alla inläggen innan jag citerade dig första gången) att det du menar med att ”spelen öppnar upp för fler” är att de låter en köpa en ”hoppa direkt till Norrmalmstorg”, eller ”I win” knapp.

Första gången jag citerade dig förklarade jag även hur det tänket lätt skulle kunna slå fel, och varför, men du kanske inte läste det? Dessutom, tror du på riktigt att det skulle ”öppna upp för fler spelare” bara för att man ska kunna erbjudas möjligheten att köpa sig till slutet på ett spel?
Nå, den som ger ut ett sådant spel skulle iaf omedelbart förlora mig som potentiell köpare, såatte…

Medlem
Skrivet av Ender:

Aha, du vill inte svara igen. Då får jag väl antaga (då jag läste alla inläggen innan jag citerade dig första gången) att det du menar med att ”spelen öppnar upp för fler” är att de låter en köpa en ”hoppa direkt till Norrmalmstorg”, eller ”I win” knapp.

Första gången jag citerade dig förklarade jag även hur det tänket lätt skulle kunna slå fel, och varför, men du kanske inte läste det? Dessutom, tror du på riktigt att det skulle ”öppna upp för fler spelare” bara för att man ska kunna erbjudas möjligheten att köpa sig till slutet på ett spel?
Nå, den som ger ut ett sådant spel skulle iaf omedelbart förlora mig som potentiell köpare, såatte…

Ja, om du först glömmer bort vad tråden handlat om, sen struntat i att läsa vad som skrevs i inläggen, då struntat jag i att svara.

Det gör inte så mycket att de tappar dig som kund, då de får så många andra som inte kan lägga hundratals timmar på att grinda levels.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Kommer aldrig fatta dess personer som hatar micro-transactions bara för att hata dem. Cosmetics eller leveling boosts, inget som ställer till det för någon annan.

Hade du lirat vilket Korean MMO som helst, så visst. Där är det 100% p2w.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, om du först glömmer bort vad tråden handlat om, sen struntat i att läsa vad som skrevs i inläggen, då struntat jag i att svara.

Det gör inte så mycket att de tappar dig som kund, då de får så många andra som inte kan lägga hundratals timmar på att grinda levels.

Ah, här hade vi ju bara kunnat lägga ner, eller för flera inlägg sedan egentligen, men nu berörde du faktiskt något intressant. När du säger ”lägga timmar på att grinda levels” så menar du ju faktiskt att spela själva spelet, och det är just det här som är roten (eller en av rötterna iaf) till min oro.

Jag tro inte det finns så många som är så ointresserade av att spela själva spelet i sig att de hellre betalar mer pengar för det för att nå slutbossen eller end-game direkt. Men här ska man ju inte undervärdera storföretagens vilja att tjäna pengar…var det inte du själv som sa att det inte är välgörenhet de bedriver? När folk väl börjar acceptera, eller iaf vänja sig vid microtransaktioner som QoL, direkta boostar, bättre föremål och p2w, ju mer av en industri norm blir det, och ju mer implementerat blir det i själva spelmekaniken.

Den mekaniken syns redan idag i otalet mobilspel som var snabba att introducera eländet, och det är därför företag som King tjänar miljarder på sina skräp”spel”. Jag har sett hur många spel som helst som börjar väldigt trevligt, enkelt och inbjudande. Som spelare blir man hela tiden generöst överöst med spelets olika valutor, de som man redan ser från början att man kan köpa i butiken för ”best deal buy now and get 30 more!” För 1300 spänn.
Det är lugnt tänker man, det där är ju bara för de som lägger lönen på lite QoL istället för att spela spelet…det går ju bra för mig ändå. Och så håller det på…de första timmarna/dagarna. Sen märker man att man inte lika ofta får den där valutan som man behöver, samtidigt som behovet av den ökar radikalt, för allt man tar sig för i spelet. Men nu har man ju redan ”investerat” så mycket tid i sin karaktär eller utveckling…och kanske redan någon liten ”symbolisk” summa? Därefter går det bara utför, och kan bli precis hur dåligt som helst. När spelaren äntligen inser att ”spelet” bara är ett tjusigt omslagspapper på en betalningsmedel så har hen redan fyllt sin del till utgivarens fickor.

Många spelstudios ser spelarnas glädje i kombination med köpviljan av deras spel, och det blir en Win - Win.
Andra utvecklare (i en snabbt växande skara) är mer intresserade av en Winwin - Whatever…för att företag sysslar ju inte med välgörenhet.

Vilken utveckling är du/alla intresserade av att se som spelare?

Edit. Jag lägger in ett citat till:

Skrivet av Arkaith:

Kommer aldrig fatta dess personer som hatar micro-transactions bara för att hata dem. Cosmetics eller leveling boosts, inget som ställer till det för någon annan.

Hade du lirat vilket Korean MMO som helst, så visst. Där är det 100% p2w.

Jag känner att mitt svar till Dunder även delvis kan besvara dig.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Du kan aldrig boosta dig själv till max level i WoW, aldrig kunnat. Du har bara kunnat boosta dig till föregående expansion (så t.ex. om max level är 120 så kan du alltså bara boosta dig till 108/110).

Sen att det har förstört för dig är en enskild personlig åsikt, jag syftar på det generella statusen av dessa MMOs. Faktumet är att alla dessa MMOs som jag listade har aktiva spelare och är populära (mer eller mindre; RO's popularitet har gått ner men det är pga andra saker). WoW har aldrig förstörts utav att kunna köpa level-boosts för dina alts. Det har aldrig tömt stora ytor av världen då alla köper inte dessa boosts. Ytorna är mestadels tomma dels för att många orkar inte levla upp alts, och dels för att WoW har en sån extremt stor yta nuförtiden att det är klart att det känns tomt och ödet när spelarna kan vara vartsomhelst på alla dessa kontinenter/världar.

För mig låter det som att du inte har lirat WoW, eller så överdriver du något extremt. Jag har lirat alla expansioner och har alltid sett andra levlande folk springa omkring förutom kanske vid mitten av expansionen då många har tagit en paus eller inte vill levla/boosta upp en alt. Det är proppfullt med levlande personer vid början av en expansion och när pre-patch släpps och många kommer tillbaka till WoW för att levla upp nya gubbar inför nästa expansion.

Som sagt, du kanske personligen tycker att det har förstört spelet, men majoriteten tycker inte det då WoW har miljontals spelare fortfarande. Och det är det som är min poäng; leveling-boosts har inte förstört MMOs (med förstört så menar jag dödat). En minoritet kanske sitter och klagar på mmo-champion eller reddit, men majoriteten kunde nog inte bry sig mindre om Nisse321 köpte en level boost till sin Paladin alt.

Har 400 dagar online /played, så jag har suttit dygnet runt i mer än ett år. Wow var min första riktiga mmorpg upplevelse jämte phantasy star online. Mitt hjärta blöder för vad som hänt med Wow. Samtliga av de senaste 10 gånger jag spelat (Classic) och gjort det jag gillat, herbalism/mining och lite låg level grind så har jag stött på robotar. Jag lovade mig själv att dra om jag stötte på robotar 10 gånger i rad o nu rör jag inte wow förräns dom fixat till sig. Är du med eller tänker likadant som jag angående bottarna då ? Bots och Gold Bidding raids är fan en skam. Det går inte många minuter innan jag får ett /w om att köpa guld så fort jag loggar på, står man mitt i en stad så är det konstanta "6#LD 4 5ALE visit site" utrop från spelare som heter lofasziusuhs eller liknade. Cash shoppen är bara glittret på kakan. Att boosta till 110 när max är 120 är vad jag menade men skrev tokigt, att kunna köpa sig genvägar är p2w och jag diggar det inte alls. Men all heder till dig om du stannar. Gaming är att spela det man gillar, men förstå att jag älskade wow och är besviken med ett brustet hjärta, enbart hämnd (wow bankrupt, B. Kotick köper inte månen,säljer sina yachter) eller förlåtelse (wow blir toppen igen, bottar bannas, fokus på vad spelarna vill ha) kan ge mig lindring.

Medlem
Skrivet av Xelf:

Har 400 dagar online /played, så jag har suttit dygnet runt i mer än ett år. Wow var min första riktiga mmorpg upplevelse jämte phantasy star online. Mitt hjärta blöder för vad som hänt med Wow. Samtliga av de senaste 10 gånger jag spelat (Classic) och gjort det jag gillat, herbalism/mining och lite låg level grind så har jag stött på robotar. Jag lovade mig själv att dra om jag stötte på robotar 10 gånger i rad o nu rör jag inte wow förräns dom fixat till sig. Är du med eller tänker likadant som jag angående bottarna då ?

Bottar påverkar inte mig, aldrig gjort. De har funnits sen Vanilla. Dra en rapport, sen fortsätt med ditt questandet eller farmande. Kan det bli irriterande? Ja. Men det går inte att undgå helt. Däremot så är bottar inte direkt relevant till diskussionen utav in-game shop för riktiga pengar.

Citat:

Bots och Gold Bidding raids är fan en skam. Det går inte många minuter innan jag får ett /w om att köpa guld så fort jag loggar på, står man mitt i en stad så är det konstanta "6#LD 4 5ALE visit site" utrop från spelare som heter lofasziusuhs eller liknade. Cash shoppen är bara glittret på kakan. Att boosta till 110 när max är 120 är vad jag menade men skrev tokigt, att kunna köpa sig genvägar är p2w och jag diggar det inte alls.

Hur är det p2w? Vad är det dem vinner på som du förlorar på? Att de får upp en alt-gubbe snabbare än dig? Du kan inte bli först att nå max-leveln genom att köpa level-boosts. Låt oss säga att BfA släpps imorgon. Du kan alltså köpa en level boost att få en alt-gubbe att bli level 100. Alla som är level 110 redan kommer kunna hoppa in i BfA direkt vid launchen, medan personen som köpte boosten är bara på level 100.

Citat:

Men all heder till dig om du stannar. Gaming är att spela det man gillar, men förstå att jag älskade wow och är besviken med ett brustet hjärta, enbart hämnd (wow bankrupt, B. Kotick köper inte månen,säljer sina yachter) eller förlåtelse (wow blir toppen igen, bottar bannas, fokus på vad spelarna vill ha) kan ge mig lindring.

Jag slutade spela Classic lite innan AQ släpptes. Jag slutade lira Shadowlands lite innan första raiden släpptes. Jag slutade inte pga in-game cash shop, för det påverkade mig bokstavligen talat aldrig. Om någon nisse rider på en mount som är exklusiv från shoppen, so what? Hur påverkar det mig?
Om någon nisse köpt sig leveling boost att få en alt-gubbe till att bli 10 levlar under max-leveln, så påverkar det inte mig alls. Du kan inte köpa dig till att bli stark. Du kan inte köpa dig till att få fördel i end-game över någon annan. Det finns absolut ingen P2W-system i WoW.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Bottar påverkar inte mig, aldrig gjort. De har funnits sen Vanilla. Dra en rapport, sen fortsätt med ditt questandet eller farmande. Kan det bli irriterande? Ja. Men det går inte att undgå helt. Däremot så är bottar inte direkt relevant till diskussionen utav in-game shop för riktiga pengar.

Hur är det p2w? Vad är det dem vinner på som du förlorar på? Att de får upp en alt-gubbe snabbare än dig? Du kan inte bli först att nå max-leveln genom att köpa level-boosts. Låt oss säga att BfA släpps imorgon. Du kan alltså köpa en level boost att få en alt-gubbe att bli level 100. Alla som är level 110 redan kommer kunna hoppa in i BfA direkt vid launchen, medan personen som köpte boosten är bara på level 100.

Jag slutade spela Classic lite innan AQ släpptes. Jag slutade lira Shadowlands lite innan första raiden släpptes. Jag slutade inte pga in-game cash shop, för det påverkade mig bokstavligen talat aldrig. Om någon nisse rider på en mount som är exklusiv från shoppen, so what? Hur påverkar det mig?
Om någon nisse köpt sig leveling boost att få en alt-gubbe till att bli 10 levlar under max-leveln, så påverkar det inte mig alls. Du kan inte köpa dig till att bli stark. Du kan inte köpa dig till att få fördel i end-game över någon annan. Det finns absolut ingen P2W-system i WoW.

Gold bidding raids GDPK och bottar / guldförsäljare RMT går hand i hand. samtliga beteenden förbjudet enligt EULA. Rekordet för ett GDKP bud på ett item är 198000 guld, men man kan ju inte köpa sig stark sade du ju. Problemet är att folk kan köpa/sälja guld utan konsekvenser, det skapar p2w.

https://amp.reddit.com/r/classicwow/comments/kd7pam/gressil_d...

Citat . Du kan alltså köpa en level boost att få en alt-gubbe att bli level 100. Alla som är level 110 redan kommer kunna hoppa in i BfA direkt vid launchen, medan personen som köpte boosten är bara på level 100.

Självklart så köper ingen en boost som leder till starten av förra expansionen, en boost leder självklart till start leveln av expansionen. Precis som dom med maxlevel ligger på samma start nivå eftersom dom har level för all ny content.

Medlem

WoW tycker jag är ett bra exempel på när köp i spel kan vara helt ok. Nästan uteslutande alla köp som är kosmetiska är hyfsat ok, även ifall det också är en sak som kan försämra upplevelsen för spelaren. Ett exempel på det är i mina ögon Path of Exile, där det retade gallfebern på mig att karaktärerna såg ut att springa runt i underbyxorna hela tiden. Där handlar det om en aningen försämrad spelupplevelse, och i samma spel har vi även storleken på stashen. Även om den är jämförelsevis rymlig så är den rätt begränsad i den typen av spel.
Dessa små begränsningar är helt ok i mina ögon, spelet är ju ändå gratis, och man får otroligt (afaik. ojämförligt) mycket innehåll för ingenting, därför så BÖR spelarna lägga pengar på någonting ifall de vill spela det eller andra spel med samma upplägg.
I WoW är det ju också rätt speciellt då det snart har 17 år på nacken, och fortfarande spelas av så vitt jag vet en stor mängd spelare. Att, efter spelet har några år på nacken, lägga till möjligheten att boosta en karaktär gör en summa blir ju mer försvarligt än när man kan göra det från början. När man redan har levat upp flera karaktärer så upplever man det antagligen inte som något annat än repetitivt och tjatigt nötande att göra samma uppdrag om och om igen med en ny karaktär, och inte heller spelar det omgivningen någon roll ifall en spelare har ytterligare en maxad karaktär då denne knappast är ensam om att ha det.

Open world pvp-aspekten av ett spel där man kan köpa sig fördelar i level ska vi ju inte ens tala om, då jag tror att alla WoW-spelare är bekant med corps campers och liknande tråkigheter.

Med det sagt så kan alla sådana typer köp i spel leda till att spelupplevelsen blir sämre. Ifall stashen i spel som kostar pengar att köpa blir orimligt liten, levlandet blir alltför långsamt och utdraget redan från början utan att man betalar för någon slags boost, ifall vapnena man använder inte håller tillräckligt många kulor, inte gör tillräckligt mycket skada eller kanske rent av går sönder ifall man inte smörjer upp dem med någon svindyr diamantolja…listan kan göras oändlig…då har utvecklingen för köp i spel gått helt åt skogen.
Men då det gärna smyger sig på så kommer tillräckligt många att antingen gradvis ha vant sig så mycket att de tycker det är helt försvarligt…vissa kommer t.o.m försvara utvecklingen med saker som ”spelutvecklarna bedriver ju ingen välgörenhet”. Andra kommer ha växt upp med den här typen av spel (jag tittar på er, mobil ungdom) och vi andra som var med från början kommer bara skaka på huvudet, skriva några bittra rader i diverse spelforum medan vi mindes den gyllene speleman som nu för alltid gått förlorad.

Medlem
Skrivet av Xelf:

Gold bidding raids GDPK och bottar / guldförsäljare RMT går hand i hand. samtliga beteenden förbjudet enligt EULA. Rekordet för ett GDKP bud på ett item är 198000 guld, men man kan ju inte köpa sig stark sade du ju. Problemet är att folk kan köpa/sälja guld utan konsekvenser, det skapar p2w.

Du måste hålla isär i denna diskussion av vad som är tillåtet utav utvecklarna och vad som är 3:e part. Hela tråden handlar nu om in-game shop som utvecklarna har etablerat.
Så nej, man kan inte köpa sig stark genom in-game shoppen.

Citat:

https://amp.reddit.com/r/classicwow/comments/kd7pam/gressil_d...

Citat . Du kan alltså köpa en level boost att få en alt-gubbe att bli level 100. Alla som är level 110 redan kommer kunna hoppa in i BfA direkt vid launchen, medan personen som köpte boosten är bara på level 100.

Självklart så köper ingen en boost som leder till starten av förra expansionen, en boost leder självklart till start leveln av expansionen. Precis som dom med maxlevel ligger på samma start nivå eftersom dom har level för all ny content.

Och den level-boosten ger dig 0 fördelar. Det är det som hela diskussionen handlar om. Du kan inte köpa dig till max-level. Den service har Blizzard aldrig erbjudit. Att köpa sig till starten av en expansion är helt okej enligt mig. Det ger som sagt ingen fördel. Om du inte har nått max-leveln av nuvarande expansionen innan nästa expansion släpps fastän man har haft 2 år på sig, så ligger det hos dig, inte någon annan.

Så nej, det finns ingen P2W i WoW som Blizzard erbjuder. 3:e part räknas inte då hela nyheten och tråden handlar om vad utvecklarna erbjuder för service för riktiga pengar.

Medlem
Skrivet av Ender:

Ah, här hade vi ju bara kunnat lägga ner, eller för flera inlägg sedan egentligen, men nu berörde du faktiskt något intressant. När du säger ”lägga timmar på att grinda levels” så menar du ju faktiskt att spela själva spelet, och det är just det här som är roten (eller en av rötterna iaf) till min oro.

Jag tro inte det finns så många som är så ointresserade av att spela själva spelet i sig att de hellre betalar mer pengar för det för att nå slutbossen eller end-game direkt. Men här ska man ju inte undervärdera storföretagens vilja att tjäna pengar…var det inte du själv som sa att det inte är välgörenhet de bedriver? När folk väl börjar acceptera, eller iaf vänja sig vid microtransaktioner som QoL, direkta boostar, bättre föremål och p2w, ju mer av en industri norm blir det, och ju mer implementerat blir det i själva spelmekaniken.

Den mekaniken syns redan idag i otalet mobilspel som var snabba att introducera eländet, och det är därför företag som King tjänar miljarder på sina skräp”spel”. Jag har sett hur många spel som helst som börjar väldigt trevligt, enkelt och inbjudande. Som spelare blir man hela tiden generöst överöst med spelets olika valutor, de som man redan ser från början att man kan köpa i butiken för ”best deal buy now and get 30 more!” För 1300 spänn.
Det är lugnt tänker man, det där är ju bara för de som lägger lönen på lite QoL istället för att spela spelet…det går ju bra för mig ändå. Och så håller det på…de första timmarna/dagarna. Sen märker man att man inte lika ofta får den där valutan som man behöver, samtidigt som behovet av den ökar radikalt, för allt man tar sig för i spelet. Men nu har man ju redan ”investerat” så mycket tid i sin karaktär eller utveckling…och kanske redan någon liten ”symbolisk” summa? Därefter går det bara utför, och kan bli precis hur dåligt som helst. När spelaren äntligen inser att ”spelet” bara är ett tjusigt omslagspapper på en betalningsmedel så har hen redan fyllt sin del till utgivarens fickor.

Många spelstudios ser spelarnas glädje i kombination med köpviljan av deras spel, och det blir en Win - Win.
Andra utvecklare (i en snabbt växande skara) är mer intresserade av en Winwin - Whatever…för att företag sysslar ju inte med välgörenhet.

Vilken utveckling är du/alla intresserade av att se som spelare?

Edit. Jag lägger in ett citat till:
Jag känner att mitt svar till Dunder även delvis kan besvara dig.

Det låter som att du har väldigt liten erfarenhet av MMO:n helt enkelt och klumpar ihop det med alla andra sorters spel av någon anledning, eller så har du kanske glömt bort igen vad vi talar om här, just MMO:n.

Pratar vi singleplayer RPG håller jag med om att boosts osv är väldigt destruktiva. Inte så mycket i MMOn så länge det inte blir för mycket pay2win, såklart. Vart den gränsen går får man välja själv med plånboken.

Att det finns många som gärna skippar grinden, som ofta kan vara tråkig, för att istället spela endgame som ofta är det som får mest kärlek, är väldigt tydligt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det låter som att du har väldigt liten erfarenhet av MMO:n helt enkelt och klumpar ihop det med alla andra sorters spel av någon anledning, eller så har du kanske glömt bort igen vad vi talar om här, just MMO:n.

Pratar vi singleplayer RPG håller jag med om att boosts osv är väldigt destruktiva. Inte så mycket i MMOn så länge det inte blir för mycket pay2win, såklart. Vart den gränsen går får man välja själv med plånboken.

Att det finns många som gärna skippar grinden, som ofta kan vara tråkig, för att istället spela endgame som ofta är det som får mest kärlek, är väldigt tydligt.

Vad av det jag med oro ser tar väldigt stor plats på mobilspelsmarknaden och de andra typerna av spel jag nämner anser du inte kunna sprida sig till MMO’s? Något annat jag undrar är varför diskussionen kring köp i spel bara måste kretsa kring ”MMO-spel”? Jag har (åter igen) läst nyheten, och förutom att just New World är ett MMO så är det väl ingenting som säger att diskussionen inte sträcka sig till andra spel när det är köp i spel som är den gemensamma nämnaren?

Medlem
Skrivet av Ender:

Vad av det jag med oro ser tar väldigt stor plats på mobilspelsmarknaden och de andra typerna av spel jag nämner anser du inte kunna sprida sig till MMO’s? Något annat jag undrar är varför diskussionen kring köp i spel bara måste kretsa kring ”MMO-spel”? Jag har (åter igen) läst nyheten, och förutom att just New World är ett MMO så är det väl ingenting som säger att diskussionen inte sträcka sig till andra spel när det är köp i spel som är den gemensamma nämnaren?

Olika sorters spel har dels olika förutsättningar och dels väldigt olika spelare. Ska du ha en diskussion som inkluderar alla så blir det en enorm diskussion.
Köp i spel funkar olika bra i olika spel, inte konstigare än så.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Olika sorters spel har dels olika förutsättningar och dels väldigt olika spelare. Ska du ha en diskussion som inkluderar alla så blir det en enorm diskussion.
Köp i spel funkar olika bra i olika spel, inte konstigare än så.

Visst är det så, och olika typer av saker eller tjänster man kan köpa fungerar enligt samma formel olika bra i samma typ av spel. Jag vill tro att vi ändå inte är oense om att det finns vissa köpmekaniker i MMO-spel som skulle förstöra spelupplevelsen, eller att andra typer av köp inte skulle ha annat än positiva aspekter.

Möjligtvis har vi olika åsikter om vilka köp som är vad, och vad den ena typen av köp i längden kan leda till, eller vad tror du?

Medlem
Skrivet av Ender:

Visst är det så, och olika typer av saker eller tjänster man kan köpa fungerar enligt samma formel olika bra i samma typ av spel. Jag vill tro att vi ändå inte är oense om att det finns vissa köpmekaniker i MMO-spel som skulle förstöra spelupplevelsen, eller att andra typer av köp inte skulle ha annat än positiva aspekter.

Möjligtvis har vi olika åsikter om vilka köp som är vad, och vad den ena typen av köp i längden kan leda till, eller vad tror du?

Det är främst så kallade "boosts" där man kan komma till endgame snabbare, eller helt skippa den tråkiga grind:en, jag tänkte på i denna diskussionen. Dessa kan jag tycka är helt okej. Sen finns det koreanska MMO:n med mycket mer pay2win, vilka inte känns så okej, men de blir aldrig särskilt stora i väst heller.

Archeage är väl kanske det bästa exemplet. Det var stort i väst, men så snart det blev pay2win dog det ut nästan helt. Så det finns såklart en gräns för hur långt utvecklarna kan gå. De flesta MMO:s idag så vitt jag vet har däremot redan någon form av boosts, så dessa verkar accepteras på bred front. ESO är väl undantaget, men där finns andra P2W-mekaniker, som oändligt utrymme för crafting material istället.

Med tanke på hur dyrt det är att driva och underhålla, och vilken chansning det är att utveckla ett MMO, så förstår jag hur de måste lägga in fler sätt att tjäna pengar för investerarna.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är främst så kallade "boosts" där man kan komma till endgame snabbare, eller helt skippa den tråkiga grind:en, jag tänkte på i denna diskussionen. Dessa kan jag tycka är helt okej. Sen finns det koreanska MMO:n med mycket mer pay2win, vilka inte känns så okej, men de blir aldrig särskilt stora i väst heller.

Archeage är väl kanske det bästa exemplet. Det var stort i väst, men så snart det blev pay2win dog det ut nästan helt. Så det finns såklart en gräns för hur långt utvecklarna kan gå. De flesta MMO:s idag så vitt jag vet har däremot redan någon form av boosts, så dessa verkar accepteras på bred front. ESO är väl undantaget, men där finns andra P2W-mekaniker, som oändligt utrymme för crafting material istället.

Med tanke på hur dyrt det är att driva och underhålla, och vilken chansning det är att utveckla ett MMO, så förstår jag hur de måste lägga in fler sätt att tjäna pengar för investerarna.

Jag kan vara OK med sådana typer av boosts du nämner ifall de implementeras så långt fram i ett spel att de inte påverkar spelrytmen för övriga spelare. WoW hade inte varit vad det blev från början ifall du kunde köpa dig framåt i spelet redan från början. När det gått så lång tid att den överväldigande majoriteten lätt har nått Max lvl så kommer det inte påverka andra spelare ifall någon betalar för att boosta upp en karaktär. Ett MMO med pvp-inriktning skulle kunna förgöras helt ifall folk kan köpa sig framåt.

Mycket beror på hur företaget valt att hantera det. I WoW fungerar det bra, men använder man t ex mobilmarknaden som ett skräckexempel för hur det skulle kunna utveckla sig i alla typer av spel så finns det gott om orosmoln på horisonten. Jag vet inte hur mycket du sett själv på den fronten, men jag har sett tillräckligt mycket för att se mörka moln, med ett tilltagande muller.

Vad tror du om att vi fortsätter diskussionen om just detta kring New World specifikt (som du efterlys), i den senaste tråden? Nu har jag sett några tidiga reviews med både positiv och negativ feedback. Dessa gör mig oroligare än någonsin då spelet ser ut att ha alla chanser att bli något riktigt bra, samtidigt som alla mekaniker redan verkar finnas på plats för att bli exakt det jag oroar mig mest för, nämligen ett vackert omslagspapper till ett sätt att ta betalt.

123
Skriv svar