Arbetet med World of Warcraft ska helt ha avstannat, bekräftar utvecklare

Robot
Arbetet med World of Warcraft ska helt ha avstannat, bekräftar utvecklare
Medlem

Gött. Hoppas det fortsätter så och blizzard sakta brinner ner!
Likt ubisoft så tvivlar jag på att något kommer förändras på företaget över detta, och blizzard har väl haft sin tid känns det som. Hade varit skönt att se att ett företag faktiskt får sota för hur de låtit sådan skit pågå där.

Relik 📜

signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av Ph3noM:

Gött. Hoppas det fortsätter så och blizzard sakta brinner ner!
Likt ubisoft så tvivlar jag på att något kommer förändras på företaget över detta, och blizzard har väl haft sin tid känns det som. Hade varit skönt att se att ett företag faktiskt får sota för hur de låtit sådan skit pågå där.

Varför vill du att 5000 pers ska bli arbetslösa för att endast ett fåtal vad det verkar ha betett sig illa?

Vissa vill bara se världen brinna, tråkigt tycker jag.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Varför vill du att 5000 pers ska bli arbetslösa för att endast ett fåtal vad det verkar ha bettet sig illa?

Vissa vill bara se världen brinna, tråkigt tycker jag.

Jag tror inte personen i fråga faktiskt vill att dessa 5000 människor ska förlora jobbet. Jag tror bara det är ett litet extremt sätt att visa sin frustration. Jag säger själv ibland att jag vill att Blizzard, EA OCH världen faktiskt kan brinna åt helvete men sanningen är såklart att jag skulle aldrig vilja de oskyldiga människorna något illa, har fan en kompis som jobbar på DICE och trivs sjukt bra där. Skulle dock inte bli ledsen om flera av deras chefer och så klart de skyldiga blev av med jobben.

Det där är något man säger in the heat of the moment. Inte alltid men oftast.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Varför vill du att 5000 pers ska bli arbetslösa för att endast ett fåtal vad det verkar ha bettet sig illa?

Vissa vill bara se världen brinna, tråkigt tycker jag.

Frågan är om inte det ändå är bättre i det långa loppet om företaget sakta sjunker?

Om det framgår att Blizzard har många anställda som är så vidriga som det framgår i stämningsansökan, så kan det ha andra följder för anställda på företaget:

* Oavsett om du är skyldig eller oskyldig, det kan bli svårt att få jobb på andra techföretag. Varför anställa en person som har jobbat på Blizzard mellan 2010 och 2021 om risken finns att du råkar anställa en rövhatt? Du vill ju inte att ditt företag ska få samma problem.
* Blizzard kommer oavsett behöva omorganisera mycket. Många kommer få sparken. Många kommer säga upp sig. Det i sig kommer sätta en enorm press på de som jobbar kvar, och en enorm osäkerhet om hur det kommer påverka företaget i det långa loppet.
* Det finns en risk för nerskärningar eller stänga teams, då kommer folk bli arbetslösa oavsett. Då är det bättre om de anställda hinner hitta nytt arbete innan det sker.

Däremot, skulle företaget sakta stängas ner på grund av dåligt rykte, sämre försäljningar och mycket lägre pålitlighet från konsumenter, så kanske de öppnar upp för anställda att hitta bättre arbetsplatser. Det finns säkert många som har svårt att byta jobb av diverse anledningar. Ibland kan den pressen ge pushen som behövs för att våga hitta något bättre.

Jag själv kan inte förstå hur vissa kan ha jobbat 10 år om de har blivit utsatta för trakasserier sen dag 1. Jag har själv jobbat på ett företag där jag vantrivdes, och jag vågade inte byta jobb. Det som till slut fick mig att byta jobb var att alla kollegor som jag gillade hade slutat, och jag började få fysiska symptom från den vantrivseln jag hade. Jobbet efter mådde jag mycket bättre, och i efterhand ångrar att jag inte bytte jobb tidigare.

Du säger att 5000 pers skulle bli arbetslösa. Det är ju inte riktigt så det fungerar. Bolaget kommer inte gå ner i grunden över natten. Du kan ju fortfarande leta efter jobb och hitta ett nytt innan du slutar. Jag tror många jobb på Blizzard kommer försvinna under och efter hela den här processen.

Men i slutändan, jag tror för många konsumenter/gamers inte kommer bry sig. Gissar på att majoriteten kommer fortsätta spela WoW, Overwatch, Hearthstone etc, då de bryr sig bara om produkten, inte hur det går för bolaget bakom produkten.

Medlem

Men de får ta ansvar och rensa inom företaget, det här ska det ju vara noll tolerans på. Uppenbarligen finns det ju faktiskt personer som har misskött sig rejält inom företaget och ska avgå. Jag spelar The burning crusade classic för tillfället och jag känner mig inte helt nöjd med att stötta ett företag som sköter den här situation så pass illa som blizzard gör det. Jag har månader kvar på min prenumeration.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag själv kan inte förstå hur vissa kan ha jobbat 10 år om de har blivit utsatta för trakasserier sen dag 1.

Att inte kunna byta jobb om man vill är nog mycket vanligt. Dessutom är det lite så att i USA så är väl skyddsnäten ganska dåliga, så att sluta sitt jobb utan att redan ha fixat ett annat är nog mycket dumt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kom ihåg att det är en minoritet inom blizzard som är dessa svin, så att unsubba och dra hela företaget över en kam är lite väl drastiskt. Alla människor är utbytbara även om det blir lite bök, så se till att stötta de vettiga som blir kvar genom att spela deras spel.

Medlem
Skrivet av sandersonONE:

Kom ihåg att det är en minoritet inom blizzard som är dessa svin, så att unsubba och dra hela företaget över en kam är lite väl drastiskt. Alla människor är utbytbara även om det blir lite bök, så se till att stötta de vettiga som blir kvar genom att spela deras spel.

Hur vet du att det är en minoritet? Hur vet vi att det inte är större delen av ledningen som skyddar dessa svin?

Jag kan personligen inte förstå varför man vill stötta ett företag om de godtar dessa beteenden som har pågått (allegedly) i flera år?

Är det utvecklaren som tjänar på att vi fortsätter spela deras spel? Egentligen inte. De får lön oavsett tills det blir nerskärningar. Det är ledningen som tjänar på det. Cheferna. De som har vänt blicken åt andra hållet.

Om du läser stämningsansökan så står det att HR har inte tagit tag i anmälningarna, chefer som har trakasserat osv.

Om jag får välja mellan att sluta stötta svin, men oskyldiga blir drabbade med, eller stötta oskyldiga, men då stöttar jag även svinen, så väljer jag tyvärr det första alternativet.
Jag tänker inte stötta ett företag vars intresse är bara på pengarna, och skiter fullständigt i sina anställda. Jag kan helt förstå att pengar/vinst är prio 1, men anställda ska definitivt också vara prioriterad, och det känns som att det har det inte varit här.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Att inte kunna byta jobb om man vill är nog mycket vanligt. Dessutom är det lite så att i USA så är väl skyddsnäten ganska dåliga, så att sluta sitt jobb utan att redan ha fixat ett annat är nog mycket dumt.

Absolut. Det är trist att USA så är skyddsnäten så som dem är. Men det är nog som du säger, att inte kunna/våga byta jobb är nog vanligare än vad jag tror.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur vet du att det är en minoritet? Hur vet vi att det inte är större delen av ledningen som skyddar dessa svin?

Jag kan personligen inte förstå varför man vill stötta ett företag om de godtar dessa beteenden som har pågått (allegedly) i flera år?

Är det utvecklaren som tjänar på att vi fortsätter spela deras spel? Egentligen inte. De får lön oavsett tills det blir nerskärningar. Det är ledningen som tjänar på det. Cheferna. De som har vänt blicken åt andra hållet.

Om du läser stämningsansökan så står det att HR har inte tagit tag i anmälningarna, chefer som har trakasserat osv.

Om jag får välja mellan att sluta stötta svin, men oskyldiga blir drabbade med, eller stötta oskyldiga, men då stöttar jag även svinen, så väljer jag tyvärr det första alternativet.
Jag tänker inte stötta ett företag vars intresse är bara på pengarna, och skiter fullständigt i sina anställda. Jag kan helt förstå att pengar/vinst är prio 1, men anställda ska definitivt också vara prioriterad, och det känns som att det har det inte varit här.

Exakt, hur vet du att alla är svin? Nej just det, det vet du ju inte. Drastiska åtgärder innan du vet är bra naivt, och ja, det drabbar the good guys på företaget. Stämningsansökan och den dåliga publiciteten tar hand om svinen, även om det kommer ta tid att få företaget på banan igen.

Tyvärr är nog Blizzard inte ensamma om att vara vidriga i inte endast den branchen utan även i många andra.

Avstängd

Tråkigt, framförallt för spelarna. Synd att alla ska drabbas av en grupp högljudda bråkmakare som ska skapa drama vid första givna tillfälle. Går att lösa problem, riktiga såväl som påstådda, utan drev.

Inaktiv
Skrivet av Whitepilledoomer:

Tyvärr är nog Blizzard inte ensamma om att vara vidriga i inte endast den branchen utan även i många andra.

Amazon är i min mening ett sådant företag. Såg en dokumentär om dem på svt häromdagen som mer eller mindre bevisade att det är ett företag med en rutten ledning.

Medlem
Skrivet av sandersonONE:

Exakt, hur vet du att alla är svin? Nej just det, det vet du ju inte. Drastiska åtgärder innan du vet är bra naivt, och ja, det drabbar the good guys på företaget. Stämningsansökan och den dåliga publiciteten tar hand om svinen, även om det kommer ta tid att få företaget på banan igen.

Nu är du ändå lite väl extrem?

Jag sa aldrig att alla är svin. Jag har inte sagt om det är minoritet eller majoritet. Jag frågade dig, då du gjorde påståendet. Sätt inte ord i min mun och sen påstå att jag har gjort påståendet.

Det är inte drastiskt att avsluta sin prenumeration. Det är inte drastiskt att inte köpa deras produkter. Företaget går inte i konkurs om alla WoW spelare skulle sluta betala. Så återigen, utvecklarna skulle inte bli påverkade. Blizzard kommer inte stänga ner WoW bara för att spelarna protesterar. Blizzard skulle göra vad de kan för att återvinna förtroendet av sina spelare. WoW är deras största kassako trotsallt.

Tror du utvecklarna får bonus beroende på hur många det är som spelar WoW? Eller tror du det är cheferna som drar in den bonusen? Tycker du cheferna är värda det med tanke på hur många incidenter det ska tydligen ha varit på Blizzard när det kommer till trakassering? Enligt stämningen så är del av cheferna också de som trakasserar eller vänder ryggen.

Däremot så skulle jag vilja höra från dig hur utvecklarna blir negativt påverkade om jag slutar spela WoW t.ex..

Om du tycker det är extremt att avsluta sin WoW-premuneration, vad är din åsikt om anställda som slutat jobba på nästa WoW-uppdatering (som nyheten handlar om)? Eller de som valde att inte gå till jobbet i protest? Borde inte de fortsätta jobba som vanligt? För det påverkar ju the Good Guys. Enligt dig så är det en minoritet som är problemen, så de borde fortsätta jobba så att företaget kan frodas, eller?

Inaktiv
Skrivet av sandersonONE:

Exakt, hur vet du att alla är svin? Nej just det, det vet du ju inte. Drastiska åtgärder innan du vet är bra naivt, och ja, det drabbar the good guys på företaget. Stämningsansökan och den dåliga publiciteten tar hand om svinen, även om det kommer ta tid att få företaget på banan igen.

Jag håller inte med dig alls faktiskt. Nu spelar jag inget från Blizzard men hade hellre avslutat min prenumeration på WoW och sett vart det bär än att fortsätta betala till dom. Inte ens lite naivt i mina ögon.

Medlem

Det verkar vara något speciellt unket när det kommer till amerikans företagskultur i företag som har en hög andel unga anställda, professionalismen verkar inte direkt vara prioriterad.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Det kanske är en feltolkning från min sida, men när han säger: ” while this obscenity plays out.” så tänker jag att den kanske äntligen har upphört nu när allt uppmärksamhet riktas mot den.

Lite härligt när han berättar om vilka som inte tjänar på detta utan att nämna de påstådda offren i stämningen, som knappast heller har ”tjänat” något på att bli trakasserade under alla år. Naturligtvis en pissig situation för alla som jobbar där utan att ha varit inblandade på något sätt, måste kännas ruskigt olustigt, med ändå så nödvändigt, om nu anklagelserna stämmer.

Medlem

Jag gillar att ingen matat trollet här inne ännu, bra jobbat 👍😊

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Varför vill du att 5000 pers ska bli arbetslösa för att endast ett fåtal vad det verkar ha bettet sig illa?

Vissa vill bara se världen brinna, tråkigt tycker jag.

Självklart vill jag inte att oskyldiga ska gå arbetslösa.
Men man kan inte bara plocka bort den ruttna delen på blizzard och ha företaget kvar vid detta laget skulle jag tro. Det är såpass etablerat, och har pågått så länge att hela skiten behöver försvinna, när högsta toppen är del av det ruttna så är det ett så mycket större problem än om det varit någon enskild chef.

Tyvärr så kommer folk förlora sina jobb om det händer, men jag tycker verkligen det behövs med företag som påvisat sig vara så emot mänskliga rättigheter (hong kong incident etc) Och allt annat hemskt som pågår på den arbetsplatsen som nu kommer fram i ljuset.

Jag tvivlar starkt på att något av det kommer hända ändå, med största sannolikhet får väl blizzard lite böter som de släpper ett nytt mount som folk köper för att täcka kostnaden.

eld
Medlem
Skrivet av Ender:

Jag gillar att ingen matat trollet här inne ännu, bra jobbat 👍😊

Var sjukt nära, tackar för uppmuntran

Medlem

Tencent kanske blir sugna på att köpa upp ActiBlizz om det fortsätter så här.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Att det är en minoritet som beter sig som skitstövlar gör inte saken i sig mindre, särskilt inte när minoriteten är ledare och chefer som aktivt motarbetat visselblåsare och skyddat arbetsledare som gått runt med buttplugs och glidmedel på en företagsfest, polisen hittade detta efter larm uttryckningen av ett självmord. kvinnan tog livet av sig vid samma fest tillfälle. Vid tidigare högtidsfester hade bilder på kvinnans vagina passerats runt bland fnissande män, det är fruktansvärt. Samma kvinna är det som senare tar livet av sig. Det har alltså pågått under längre tider.Det är exekutiva chefer, arbetsledare och kreatörer som är minoriteten här. Våldtäkts skämt är opassande vem som än kör med sånt, men när det är chefer för avdelningar och arbetsledare, då är ordet minoritet missvisande. Dom sitter på makten att styra över folk och har gjort det riktigt illa. Kvinnor har aktivt inte kunnat avancera i företaget då dom kan bli gravida. Beklagar om jag skriver händelser i fel ordning, jag har läst brottsutredningen och är upprörd. Fyfan. Känns som ubisofts ledarskap.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det kanske är en feltolkning från min sida, men när han säger: ” while this obscenity plays out.” så tänker jag att den kanske äntligen har upphört nu när allt uppmärksamhet riktas mot den.

Lite härligt när han berättar om vilka som inte tjänar på detta utan att nämna de påstådda offren i stämningen, som knappast heller har ”tjänat” något på att bli trakasserade under alla år. Naturligtvis en pissig situation för alla som jobbar där utan att ha varit inblandade på något sätt, måste kännas ruskigt olustigt, med ändå så nödvändigt, om nu anklagelserna stämmer.

Om man kikar på Twittertråden och/eller artikeln hos The Gamer verkar det som att den tweeten inte blir riktigt representativ när den tas loss från resten av tråden - det låter på honom som att han med "obsceniteten" mer menar hur ActivisionBlizzard (främst Fran Townsend) hanterat situationen och bara slängt på bränsle på elden. Men det var bara tolkningen jag gjorde när jag kikade mer på de andra tweetsen han gjort i ämnet, kanske inte heller är rätt. (Tråden i fråga går att se via länken @emilakered lade upp.)

Sen kan man diskutera hur det ordinarie arbetet bör göras och prioriteras just nu alls, när det finns den här typen av problem. (Som tyvärr alldeles för sent uppmärksammats.) Även om det förstör för arbetet många går dit för att göra hoppas jag ändå att många sluter upp under den planerade strejken i morgon, så att problemen som finns kan tas itu med på riktigt (med andra ord: inte genom att en chef som suttit på sin position i knappt 4 månader kläcker ur sig massa förnekelser till samtliga anställda) och att de anställda åtminstone kan känna sig hörda och respekterade.

Jag ser det som att ju snarare förhållandena kan bli bättre, desto snarare kan arbetet återgå, och förhoppningsvis kan så väl produktkvalitet som arbetsmiljö på företaget höjas på sikt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Tencent kanske blir sugna på att köpa upp ActiBlizz om det fortsätter så här.

Nog inte troligt. Kinesiska staten har börjat oroa sig för de monopolistiska tendenserna hos sina stora techföretag. De nöjer sig inte längre med att tvinga ägarna att svära trohet till kommunistpartiet och skriva på avtal som gör att kinesiska underättelsetjänsten har full tillgång till deras system. Nu har de kört stora antitrust fall mot företagen bara i år. Ingen får bli mäktigare än Xi jin Ping och partiet så de vill inte se oligarker i Kina.

Tencent fick smaka här: https://www.reuters.com/world/china/china-regulator-bars-tenc...

Samt här: https://www.reuters.com/world/china/exclusive-china-readies-t...

Och här: https://www.ft.com/content/9f958def-6657-4283-8998-2954909a34....

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Nu är du ändå lite väl extrem?

Jag sa aldrig att alla är svin. Jag har inte sagt om det är minoritet eller majoritet. Jag frågade dig, då du gjorde påståendet. Sätt inte ord i min mun och sen påstå att jag har gjort påståendet.

Det är inte drastiskt att avsluta sin prenumeration. Det är inte drastiskt att inte köpa deras produkter. Företaget går inte i konkurs om alla WoW spelare skulle sluta betala. Så återigen, utvecklarna skulle inte bli påverkade. Blizzard kommer inte stänga ner WoW bara för att spelarna protesterar. Blizzard skulle göra vad de kan för att återvinna förtroendet av sina spelare. WoW är deras största kassako trotsallt.

Tror du utvecklarna får bonus beroende på hur många det är som spelar WoW? Eller tror du det är cheferna som drar in den bonusen? Tycker du cheferna är värda det med tanke på hur många incidenter det ska tydligen ha varit på Blizzard när det kommer till trakassering? Enligt stämningen så är del av cheferna också de som trakasserar eller vänder ryggen.

Däremot så skulle jag vilja höra från dig hur utvecklarna blir negativt påverkade om jag slutar spela WoW t.ex..

Om du tycker det är extremt att avsluta sin WoW-premuneration, vad är din åsikt om anställda som slutat jobba på nästa WoW-uppdatering (som nyheten handlar om)? Eller de som valde att inte gå till jobbet i protest? Borde inte de fortsätta jobba som vanligt? För det påverkar ju the Good Guys. Enligt dig så är det en minoritet som är problemen, så de borde fortsätta jobba så att företaget kan frodas, eller?

Förlåt, jag gjorde misstaget att skriva "du" istället för att peka på gruppen som håller samma hållpunkt som dig kring frågan. Skulle ha skippat citera dig bara. Då vet jag hur jag ska uttrycka mig. Jag kommer byta ut ordet "du" mot "man" eller "folk" nedan så att du slipper snöa in dig på det.

Utvecklarna bryr sig inte ett skit om man säger upp sin prenumeration. Däremot om man tror att företaget inte riskerar en stor backlash i form av mindre intäkter av en större mängd uppsägningar så förstår jag folks hållpunkter.

Blizzard kommer garanterat inte stänga ner wow om en "mindre" grupp spelare protesterar. Däremot blir det för stor uppsägning av prenumerationer behöver de tyvärr göra sig av med folk. Massuppsägning av prenumerationer påverkar alltså indirekt de "oskyldigt" anställda, det borde folk kunna förstå va? En läkare hugger inte av benet vid knät bara för att en tå behöver amputeras, det konceptet är greppbart?

Hur många av alla de tusen som jobbar åt Blizzard blir av med jobbet om hälften av alla prenumeranter säger upp sig tror du?

Och bara för att förstå folk lite tydligare: för att ta ställning mot dessa svin genom att säga upp sig har man alltså inget problem med påverkan det har på övriga anställda? Blir de av med sina jobb så gör det inget eller? Det är liksom en ofrivillig uppoffring de får stå ut med helt enkelt?

Jag har ingen åsikt kring att utvecklingen påstås stå still just nu, för jag vet inte i vilken utsträckning. GM:ar jobbar fortfarande, servrar underhålls och hotfixar släpps, så jag väljer att inte vidaretolka den lilla informationen som tweeten medger.

I övrigt har jag satt min hållpunkt. Bort med svinen, återbygg och fortsätt skapa spel. Säg upp prenumerationen om du tycker att spelet suger, inte för uppståndelserna. Blizzard behöver inte uppsägningar som incitament att göra sig av med skräpet. Incintamenten finns redan.

Inaktiv

Förstår hans frustration. När det blir värsta internetgrejen förstoras allting och företaget fastnar i ett svårkontrollerat internetnarrativ som man inte vet när det tar slut. Verkligheten som beskrivs på internet växer ihop med den riktiga verkligheten på företaget. Precis som alla liknande grejer kommer en tidpunkt när nästan alla slutar bry sig, förmodligen när det dyker upp något mer intressant att bry sig om men vad är det meningen att man ska göra tills dess?
The show must go on. Gör en plan framåt men sköt det internt, folk som klagar på internet kommer aldrig bli nöjda, att försöka göra dem till lags leder ingenstans. Finns tillräckligt med kunder ändå.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag själv kan inte förstå hur vissa kan ha jobbat 10 år om de har blivit utsatta för trakasserier sen dag 1.

Detta är liksom inte ett industrijobb hos Arla, det är Blizzard. Ett absolut drömjobb för väldigt väldigt många, tror det är svårt att förneka att man kan blunda för mycket när man väl blivit anställd av ett företag man kanske drömt om sedan man var mycket liten. Blizzard har utnyttjat detta till 100%, det är allmänt känt att folk tjänar skitdålig. Folk som t ex gått från Blizzard till Riot Games har fått 30%+ mer i lön för att flytta till en närliggande byggnad i princip.

USA har dessutom ett värdelöst skyddsnät och du förlorar din sjukförsäkring om du inte har ett jobb.

Medlem
Skrivet av sandersonONE:

Förlåt, jag gjorde misstaget att skriva "du" istället för att peka på gruppen som håller samma hållpunkt som dig kring frågan. Skulle ha skippat citera dig bara. Då vet jag hur jag ska uttrycka mig. Jag kommer byta ut ordet "du" mot "man" eller "folk" nedan så att du slipper snöa in dig på det.

Handlar inte om att snöa in. Handlar om felaktiga påståenden. Ingen har sagt eller påstått att alla är svin.

Citat:

Utvecklarna bryr sig inte ett skit om man säger upp sin prenumeration. Däremot om man tror att företaget inte riskerar en stor backlash i form av mindre intäkter av en större mängd uppsägningar så förstår jag folks hållpunkter.

Om utvecklarna inte bryr sig, då bryr dem inte sig. Däremot så är det ett antagande från din sida. Kanske finns utvecklare som tycker att gamers ska spela spel från andra företag istället?

Däremot så tänker jag inte stötta ett företag som behandlar sina anställda så som dem har gjort. Om företaget riskerar "backlash", då gör företaget det. Jag lägger mina pengar hellre på ett företag som jag har större tillit och respekt för.

Citat:

Blizzard kommer garanterat inte stänga ner wow om en "mindre" grupp spelare protesterar. Däremot blir det för stor uppsägning av prenumerationer behöver de tyvärr göra sig av med folk. Massuppsägning av prenumerationer påverkar alltså indirekt de "oskyldigt" anställda, det borde folk kunna förstå va? En läkare hugger inte av benet vid knät bara för att en tå behöver amputeras, det konceptet är greppbart?

Antaganden. Även om de säger upp folk, så är det fortfarande Blizzard som är orsaken till det, dem har förstört deras egna image, deras brand. Att du försöker lägga skulden på konsumenterna för att de inte vill ge företaget pengar nu när allt detta har kommit fram... Herregud. Om mina 140kr skulle orsaka uppsägningar, då borde mina 140kr hos ett annat företag öppna upp för fler anställningar.

Din metafor/jämförelse är lite fel också. Om du behöver gå till en läkare, du har flera klinik att välja mellan, tar du kliniken som du har hört behandlar sina anställda skit, eller tar du kliniken som du inte har hört att de skulle ha gjort så? Alla klinik har samma kompetens. De flesta skulle nog inte välja gå till den som har negativ rykte.

Citat:

Hur många av alla de tusen som jobbar åt Blizzard blir av med jobbet om hälften av alla prenumeranter säger upp sig tror du?

Ingen aning, finns ingen anledning att göra antaganden. Återigen, skulle folk bli uppsagda så är Blizzard den som bär skulden. Sluta försöka skuldlägga konsumenterna om de väljer att istället för att spela Blizzards spel så börjar de spela annat. Hypotetiskt så säger vi att de går från WoW och börjar spela FFXIV istället. Om folk blir av med sin anställning på Blizzard pga det, så borde fler bli anställda hos Square isf då deras spel växer och deras spelarbas.

Citat:

Och bara för att förstå folk lite tydligare: för att ta ställning mot dessa svin genom att säga upp sig har man alltså inget problem med påverkan det har på övriga anställda? Blir de av med sina jobb så gör det inget eller? Det är liksom en ofrivillig uppoffring de får stå ut med helt enkelt?

Låt oss säga att jag har 2 alternativ:
1. Spela WoW, men då stöttar jag ett företag som har en riktigt skitig företagskultur där de inte bryr sig om sina anställda.
2. Sluta spela WoW, och spela ett annat MMO som har mycket bättre företagskultur där de bryr sig mer om sina anställda.

Säg mig då, varför i hela friden ska jag fortsätta stötta Blizzard istället för att ge mitt stöd till ett bättre företag? Om mitt bidrag skulle orsaka att Blizzard förlorar anställda, då kan man anta att mitt bidrag för andra företaget skapar arbetsmöjligheter?

Som sagt, sluta försöka skuldbelägga konsumenterna för något företaget har orsakat.

Citat:

Jag har ingen åsikt kring att utvecklingen påstås stå still just nu, för jag vet inte i vilken utsträckning. GM:ar jobbar fortfarande, servrar underhålls och hotfixar släpps, så jag väljer att inte vidaretolka den lilla informationen som tweeten medger.

Det är upp till var och en.

Citat:

I övrigt har jag satt min hållpunkt. Bort med svinen, återbygg och fortsätt skapa spel. Säg upp prenumerationen om du tycker att spelet suger, inte för uppståndelserna. Blizzard behöver inte uppsägningar som incitament att göra sig av med skräpet. Incintamenten finns redan.

Vill du stötta företaget som har tillåtit sånt här pågå i flera år, gör det. Men säg inte åt andra vad de ska göra, och skuldbelägg inte andra att de skulle orsaka skada/negativitet för oskyldiga ifall de väljer att inte ge Blizzard pengar längre, och istället väljer att använda dem pengarna att betala för annat MMO eller köpa andra spel. Den skulden står Blizzard, och enbart Blizzard för.

12
Skriv svar