Resident Evil Village på pc: "Lagat, men spelarna förtjänar en ursäkt"

Robot
Resident Evil Village på pc: "Lagat, men spelarna förtjänar en ursäkt"

Digital Foundry kritiserar Capcoms hantering.

#digital-foundry, #resident-evil-village


Medlem

Nu har jag inte hängt med i all rapportering kring detta men har denna bugg påkallats sen dag ett (releasedagen) och Capcom sen bara skitit i det?

Medlem

Kan man inte undra lite i alla fall, varför spel på spel på spel släpps i ett så dåligt tillstånd. Det hypas som fan, sen släpps det och är så fullt av buggar att det får apkass kritik. Borde inte någon liksom, hmm vi kanske inte ska pusha ut det innan det kan installeras på en ren dator och köras utan problem i alla fall.

Nog för att interna tester och annat kanske inte visar allt, men ibland undrar man fan om de testar alls. Nu har jag inte spelat just detta spelet, men det är väldigt ofta det händer.

Å andra sidan så har det ju varit rätt många spel som verkar såå coola när man hör om dem och så utvecklas de ihjäl så att de, när de släpps efter massor av år, kanske är i bra skick men så gamla till utseende och funktion att ingen vill spela dem i alla fall.


signatur

K9
:.:

Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Nu har jag inte hängt med i all rapportering kring detta men har denna bugg påkallats sen dag ett (releasedagen) och Capcom sen bara skitit i det?

Nej, det är inte en bugg. Det var Capcom som på det slöaste sättet implementerade kopieringsskyddet, och kopplade det till allting ifrån när man dödade ett monster till cutscenes. Detta resulterade i att spelet inte flöt på som det skulle även på extrem high-end hårdvara.

Sedan gjorde de ingenting åt detta problem tills 70-nånting dagar senare då spelet knäcktes. och orsaken till den dåliga prestandan blev uppenbar... men då hade ju alla som köpt det dag ett redan spelat klart det.

De brydde sig enkelt inte om kunderna fick en bra upplevelse eller inte. Så länge kopieringsskyddet var på plats och spelet gick att köra, så räckte det, och spelet släpptes. Tack så mycket, Capcom.

Medlem

Mjo, prestandaproblemen gjorde att jag till slut tröttnade och slutade spela ungefär 3/4 igenom spelet. Kanske tar upp det igen och spelar klart det någon gång framöver.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Nej, det är inte en bugg. Det var Capcom som på det slöaste sättet implementerade kopieringsskyddet, och kopplade det till allting ifrån när man dödade ett monster till cutscenes. Detta resulterade i att spelet inte flöt på som det skulle även på extrem high-end hårdvara.

Sedan gjorde de ingenting åt detta problem tills 70-nånting dagar senare då spelet knäcktes. och orsaken till den dåliga prestandan blev uppenbar... men då hade ju alla som köpt det dag ett redan spelat klart det.

De brydde sig enkelt inte om kunderna fick en bra upplevelse eller inte. Så länge kopieringsskyddet var på plats och spelet gick att köra, så räckte det, och spelet släpptes. Tack så mycket, Capcom.

ok!

Skrivet av Chrille_H:

Pinsamt är bara förnamnet. För att inte tala om alla idioter som menade på att det minsann inte alls var några problem och att de som klagade på problemem de upplevde behövde köpa nya datorer eller uppgradera sina potatisar. Jag har läst så många korkade argument så hälften vore nog.

Så fort det blev en sanning att spelet faktiskt hade riktiga problem så blev det svårt att öppet suga av Capcom. Istället blev det väldigt tyst bland dessa amöbor.

Jag upplevde inga problem med prestandan alls. Kanske märktes mer i de högre upplösningarna? Jag körde full spätta men i 1920x1080 och 144hz

Medlem
Medlem
Det har vart såhär
Skrivet av mrkhaglund:

Nu har jag inte hängt med i all rapportering kring detta men har denna bugg påkallats sen dag ett (releasedagen) och Capcom sen bara skitit i det?

Det har vart såhär hela tiden. Och ja den crackade versionen funkade klockrent. Men inte den legala. Gjorde lite tester själv.


signatur

Niklas "Hellbound73" Rönning

Medlem

Ja man blev mäkta förvånad. Har den legala, men körde crack versionen ett tag av olika anledningar. Den senaste funkade ju klockrent, medans legal var helt åt skogen. Mycket skumt. Och dålig stil att inte ens be om ursäkt


signatur

Niklas "Hellbound73" Rönning

Medlem

Borde skatta mig lycklig som inte upplevde ett enda prestandaproblem alltså.

1
Skriv svar