Snabbkollen – Är achievements viktiga för dig?

Robot
Snabbkollen – Är achievements viktiga för dig?

Utmärkelser, troféer, framsteg. Kärt (?) barn har många namn.

#achievements, #snabbkollen, #trophies


Medlem

Jag personligen bryr mig inte om dem även om de finns där.

Achievements är ju mest ett psykologiskt trick som använts för att få folk o bli hookade på spel som de egentligen borde lägga undan. Speldesigners vet att belöningar triggar beroende och överanvändning av achievements i spel är mest meningslöst och dåligt. Att få en trophy att skryta med vid rekord i spel är ju kul men milstolpen i sig räcker oftast.

Medlem

För mig beror det på spel. Spel som jag verkligen gillar och vill hitta anledningar att spela om, så hjälper achievements att ge den motivationen. Men om spelet inte är så pass intressant för mig, så bryr jag mig inte om det alls.

Senaste 2 spelen som jag plockade alla achievements på är Kingdom Hearts (första spelet) och Demon's Souls Remake till Ps5. Dock så gillade jag Demon's Souls så pass mycket att jag har fortsatt spela det även efter att ha tagit Platinum

phi
Medlem

Helt värdelöst för min del.

Medlem

Kan vara en kul grej beroende på spel. Så länge det inte krävs en mängd tid, då tröttnar jag fort. 9 av 10 gånger bryr jag mig inte ett skit om det.

Medlem

Achievements som verkligen är just prestationer gillar jag. Något mål att sträva mot och få som minne av att jag klarade av något svårt efter att ha kämpat för att bli bättre på spelet. Nå en viss rating i WoW arena eller nå en viss mängd skada i en Apex match är exempel på achievments som jag gillar. Något man får när man spelar spelet som vanligt men gör det riktigt bra.

En majoritet av achievements är bara skräp dock. Inte svåra utan bara tidskrävande. Om det enda spelet kräver av mig är en investering i tid så struntar jag fullständigt i dom, eller om jag måste spela suboptimalt.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

Tycker mest de är i vägen när de poppar upp och blockar delar av skärmen. Visst, det kan väl vara lite kul ibland om man gör något galet och får en achievement där det är tydligt att det var ovanligt, men många spel har ju typ "klarade kapitel 1" som är helt jäkla meningslöst.

Testpilot

Har lite hatkärlek till det. Alltid kul när det poppar upp dock. Ogillar dock typen av svårighetsgradbaserade då de bara uppmuntrar till omspelsvärde. Vill helst kunna ta allt på en och samma sparfil.

Medlem

Sjukt irriterande. Så jag stänger alltid av den funktionaliteten.

Medlem

Jag var ganska besatt av achievements för sisådär 10 år sedan, på senare år har jag lugnat ner mig lite, även om jag fortfarande tycker det är kul och beroendeframkallande. Älskar "plopp"-ljudet på Xbox.

Medlem

Bra om det görs rätt.

Achievements är ett jättebra hjälpmedel för att veta om man spelat igenom vad spelet erbjuder. Exempel på en bra achievement är "Utför alla sidouppdrag". Har man inte klarat den så vet man att det finns mer i spelet. Gillar man spelet så är det då roligt att försöka göra alla uppdrag.

Andra bra achievements är sådana som ger en extra utmaning. "Döda boss X utan att använda Y". Det ger ett mervärde till spelet där man som spelare får nya utmaningar att försöka sig på som annars inte tillhör grundspelet. Samma sak här, gillar man spelet så är det roligt att jaga en achievement istället för att skapa signa egna utmaningar.

Däremot tycker jag att många spel lägger in väldigt tråkiga achievements där det mer eller mindre bara handlar om att grinda utan direkt någon utmaning.

Så kort och gott. Jättetrevligt med achievements om det görs rätt. Då get det extra mål att nå vilket är kul att försöka sig på.

Medlem

Inlevelsedödande skit som stängs av.

Medlem

Jag gillade dem i cod, tex när man haft ihjäl nån med ett care package, att det landade på en fiende alltså. Andra achievments som tex döda x antal monster eller liknande är väl inte lika roliga. Jag gillade att samla dog tags i battlefield, speciellt när man lyckats få tag på polaren när han hamnat i andra laget etc. Det kanske inte räknas som en achievment, men kul som fan ändå.

Medlem

Ja, tyvärr.

För mig blir achievements och trophies ofta en måttstock för hur pass färdig jag är med ett spel. Jag vill helst uppnå 60-80%. De resterande 20% brukar oftast vara no-life time waste.

Jag vill gärna uppnå 60-80% på spel jag tycker om.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

99% av achievements är töntigt skräp.

Exempel på achievements som kan vara roliga är väl som i t.ex. WoW när man jagade titeln Death's Demise, eller Celestial Defender. Något som knöts till storyn och var en utmaning för de som kunde ta sig an den.

Eller i Modern Warfare 2 när man kunde få ett coolt emblem om man spelade en hel match utan att dö.

Medlem

Som andra sagt innan så tycker jag om dem så länge de inte tvingar mig att slösa bort tid på grinding. Ju äldre man blir desto mindre tid märker man att man har och att behöva döda 100 000 fiender i ett spel där man kanske träffar på max 500 per omspel är helt och hållet uteslutet. Skönt att man har SAM på PC som låser upp alla dumma achievs åt en så man slipper se de där olåsta som hänger i ens steambibliotek

Medlem

Helt värdelöst i mitt tycke. Jag kan ha viss förståelse för svårighetsbaserade achievements, t.ex. att klara ett spel på högsta svårighetsgraden, utan att bli träffad eller med liknande krav men achievements som endast kräver en massa spenderad tid, att man spelar på ett visst sätt eller som delas ut utan motkrav är ingenting för mig. Således går allt som innebär "Reach max level", "Reach max level in all skills", "Complete all sidequests", "Complete X without getting spotted" (om det är ett actionspel med stealthmöjlighet då och inte 100% stealth) eller "Find your first weapon" bort. Det senaste achievementet jag minns att jag aktivt kämpade för, och det enda jag på rak arm kan känna mig nöjd över att ha nått, är att klara Dead Space 2 på hardcore mode. Det var i februari 2011...

Med det sagt anser jag inte nödvändigtvis att plattformsägare ska ta bort dem om de nu uppenbarligen ger andra typer av spelare glädje. Att kunna stänga av dem för sitt egna konto hade dock varit väldigt välkommet för mig.

Avstängd

Bryr mig endast om det finns något kosmetiskt att låsa upp via achievements.

Medlem

Stundtals lite för beroende, tyvärr. Med rätt sorts achievements så kan det bli ett nöje. Med fel sorts achievements så blir det ett påtvingat helvete, där man mer eller mindre känner sig tvingad till att göra något man inte vill bara för att få achievements, vilket förstör spelupplevelsen.

För snart två år sedan så köpte jag en Switch, och det var en fröjd att återigen kunna spela nya spel utan achievements. Så befriande.

Medlem

Kan vara kul att ha något extra att sträva efter. Brukar inte gå för achievements första gången jag spelar direkt, men gillar jag spelet så varför inte
Får mig att tänka på t.ex Ratchet & Clank-spelen med deras guldbultar osv.

Inaktiv

Diggar dom. Tycker det tillför utmaning till spel, något som ofta saknas i dagens lir.
Tex Helltower achivmentsen nu senast i It takes two, väldigt underhållande att få den.
Sen finns det ju negativa aspeter med men dom positiva uppväger dom med råge.

Medlem

Bryr mig endast om "exklusiva" achievements, sådana som inte alla har och som ger en någon cool titel eller liknande. Men achievements som bara finns där är inte lockade för mig, ska vara något speciellt som inte alla klarar av, som har med skill/effort att göra. Tex "The Immortal" eller "The Undying" i WotLK där man skulle gå hela Naxx från början till slut utan att en enda person fick dö. Det var en rolig utmaning och en riktigt cool titel. Achievements som vem som helst kan göra med hjälp av tid är inte något jag anser vara lockande!

Medlem

Inte inledningsvis, men tycker det är roligt att de finns om jag väl blir investerad i ett spel. Det är ett kul sätt att göra sin framgång i spelet lite mer konkret.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Helt värdelöst i mitt tycke. Jag kan ha viss förståelse för svårighetsbaserade achievements, t.ex. att klara ett spel på högsta svårighetsgraden, utan att bli träffad eller med liknande krav men achievements som endast kräver en massa spenderad tid, att man spelar på ett visst sätt eller som delas ut utan motkrav är ingenting för mig. Således går allt som innebär "Reach max level", "Reach max level in all skills", "Complete all sidequests", "Complete X without getting spotted" (om det är ett actionspel med stealthmöjlighet då och inte 100% stealth) eller "Find your first weapon" bort. Det senaste achievementet jag minns att jag aktivt kämpade för, och det enda jag på rak arm kan känna mig nöjd över att ha nått, är att klara Dead Space 2 på hardcore mode. Det var i februari 2011...

Ja, DS 2 hardcore achievment var så rolig att låsa upp. Fantastiskt spel också.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Stundtals lite för beroende, tyvärr. Med rätt sorts achievements så kan det bli ett nöje. Med fel sorts achievements så blir det ett påtvingat helvete, där man mer eller mindre känner sig tvingad till att göra något man inte vill bara för att få achievements, vilket förstör spelupplevelsen.

För snart två år sedan så köpte jag en Switch, och det var en fröjd att återigen kunna spela nya spel utan achievements. Så befriande.

Håller med dig, var väldigt skönt att slippa tänka på några achievements när man lirade Switch-spel.

Medlem
I like it.

Jag gillar achievments och vill absolut ha med de i spel. Synd att EPiC tog sån tid på sig att implementera dessa. De finns som sagt nu men väldigt dåligt inlagt i själva launchern. Skulle önska ett system likt Steam som visar totalt antal achievments tagna.
Ägde PlayStation 3 under generationen dessa kom i bruk på riktigt så jag fastnade för throphy systemet som SONY har. Det är det bästa i mitt tycke med brons, silver, guld och det ultimata platinum. Önskar att Steam gjorde liknande med sina achievment. Bra att de inte är som MicroSofts och EA med sina GamerScore poäng. Det gillar jag inte.

Jag tycker det är kul att vinna dessa men jag jagar inte alla i spel utan får jag de så är det en bonus.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Viktiga och viktiga, jag tycker de är roliga. Jag var en trophyhunter i mina yngre dar, men när jag tog studenten förstod jag att jag inte kunde fortsätta så. Mycket hellre att spendera tiden på andra spel.


signatur

I'm like you, I have no name.

Avstängd
Skrivet av Espresso_Bengt:

Achievements är ju mest ett psykologiskt trick som använts för att få folk o bli hookade på spel som de egentligen borde lägga undan. Speldesigners vet att belöningar triggar beroende och överanvändning av achievements i spel är mest meningslöst och dåligt. Att få en trophy att skryta med vid rekord i spel är ju kul men milstolpen i sig räcker oftast.

Inte bara det.

Det används också för att sinnesslöa spelare ska känna att de har åstadkommit något med spelet och därmed berättiga sig själva en dopaminboost för att inte vilja ångra sitt köp (=förlorade intäkter för spelbolaget).

Så det är inte bara för att få vissa spelare beroende av spelet utan också för att få majoriteten av spelarna att undvika att ångra sina köp där sådant går att göra i praktiken (t.ex. Steam).

Avstängd

Beror lite på. När achievements kom till wow gjorde det spelet så oändligt mycket roligare, och att samla på sig fler poäng och jämföra & tävla med andra är mycket kul, kan med stolthet säga att jag är achievement-hunter i wow.

Kollar vi däremot på achievements i Steam så kunde jag inte bry mig mindre. Det är rakt av trasigt och finns, som så ofta annars i Steam, ingen quality control.
Du kan se achievements som "play the game for 10.000 hours" (eh okej? Ska man uppmuntra folk till att sitta och idlea i onödan?) Eller "press X-button 100.000 Times " totalt oinspirerat och rakt av värdelöst.

Lägg där till att Steam är fullt av fejk-spel vars enda syfte och hela existensberättigande bygger på att du köper skiten, startar det, trycker på en knapp och direkt får 10.000 achievements. Finns flera sådana spel (flera av samma utgivare också, som sagt 0 quality assurance)

Tänk dig själv att du 100%-klarar alla spel du lirar, aktiverar en sån flik på din Steam profil för att stolt visa upp dina 500 achievements - bara för att sedan se någon tönt med 100k achievements utan effort. Glöm alla leaderboards och sånt kul, hela skiten är fejk.

Därmed skiter jag fullständigt i achievements på Steam. Det måste vara på lika villkor, som i wow, då är det dock riktigt kul. Och eftersom i princip allt jag lirar är på Steam (utom just wow) så gör det saken rätt lätt för mig

12
Skriv svar