Vi har varit "tondöva", säger Bobby Kotick i öppet brev till Activision Blizzards anställda

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Försökt rensa tråden på mög. Men nu ska jag äta gelato. Skärp er.

Detta möget lämnar denna get woke get broke hemsida. Enjoy the feels and good points.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Försökt rensa tråden på mög. Men nu ska jag äta gelato. Skärp er.

Nu är Calle tillbaka med åsiktskorridoren. Trodde FZ hade lämnat den typen av moderering bakom sig, eller är det endast för att Calle är på semester som det har fått vara nivå på diskussionerna på sistone? Enkom en typ av åsikter som stryps, som vanligt. Väldigt tråkigt.

Det var hur som helst trevligt att få diskutera med er andra, jag är visare nu än när jag gick in i diskussionen.

Medlem
Skrivet av anon_38597:

Detta möget lämnar denna get woke get broke hemsida. Enjoy the feels and good points.

Synd att du lämnar oss. Det behövs alltid åsikter från olika synvinklar för att inte skapa ekokammare där ingen växer och utvecklas.

Hoppas du ändrar dig någon gång i framtiden.

Medlem
Skrivet av eld:

Varför tror du att dessa ställen är så vita och mansdominerade?

Är vita män genetiskt byggda för att göra spel?

Är vita män genetiskt byggda för att köra slamsugare eller sopbilar åt Renova? Jag hade varit mer förbannad om ALLA män på jorden hade haft höga positioner i alla företag, men nu råkar det vara så att en solklar majoritet av män också gör allt skitjobb här i världen. Av någon anledning är det inte lika intressant att lobba för att få in kvinnor i gruvor och sopbilar.

Sedan förvånar det mig inte det minsta att det är en majoritet av män i spelbranschen när varje tjej i världen kom hem från skolan med snus-torr mun efter att ha spenderat hela dagen med att spotta på "nördar". Ni som är yngre kanske inte vet om det men förr i tiden va det nästan ett socialt självmord att råka outa sig själv som en person som har en dator eller konsol. Var och varannan TV-serie och film från 80-talet och framåt porträtterar en loser som någon som är med i "The AV Club". Det är väl solklart att dom män som höll fast vid sin hobby kommer ligga +20år före i erfarenhet?

Jag tycker det är helt för jävligt att vissa kvinnor inte känner sig trygga på arbetsplatser runt omkring i världen, bara tanken på att min dotter ev. kommer få uppleva sån behandling får mig att koka. Vissa människor verkar dock ha förlorat all rim och reson när dom ropar efter att bränna ner hela företag till grunden vid minsta anklagelse. Nu råkar jag tycka att Blizzard-fallet verkar vara väldigt klart och tydligt ruttet från ovan och ser mer än gärna flera åtgärder, men att påstå att hela branschen och varenda studio beter sig på samma sätt är helt obefogat.

Nu har jag inte ens doppat tårna i det faktum att det finns mer en ett fåtal kvinnor som har uppfört sig extremt oproffesionellt också men vill inte ta bort fokus på det som faktiskt diskuteras just nu.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sandpapper:

Nu är Calle tillbaka med åsiktskorridoren.

Det var trevligt att diskutera med er andra!

Åh, han är kaxig med sitt typ tionde konto. Schas.


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Åh, han är kaxig med sitt typ tionde konto. Schas.

Tolererar inte censur, kvittar om det är en privat sida på nätet eller på smhi.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Tolererar inte censur, kvittar om det är en privat sida på nätet eller på smhi.

Censur? Snälla du, gör dig inte dum.

eld
Medlem
Skrivet av duchovny:

Är vita män genetiskt byggda för att köra slamsugare eller sopbilar åt Renova? Jag hade varit mer förbannad om ALLA män på jorden hade haft höga positioner i alla företag, men nu råkar det vara så att en solklar majoritet av män också gör allt skitjobb här i världen. Av någon anledning är det inte lika intressant att lobba för att få in kvinnor i gruvor och sopbilar.

Sedan förvånar det mig inte det minsta att det är en majoritet av män i spelbranschen när varje tjej i världen kom hem från skolan med snus-torr mun efter att ha spenderat hela dagen med att spotta på "nördar". Ni som är yngre kanske inte vet om det men förr i tiden va det nästan ett socialt självmord att råka outa sig själv som en person som har en dator eller konsol. Var och varannan TV-serie och film från 80-talet och framåt porträtterar en loser som någon som är med i "The AV Club". Det är väl solklart att dom män som höll fast vid sin hobby kommer ligga +20år före i erfarenhet?

Det låter som en hel del bagage här,

Skulle aldrig i hela mitt liv sätta skuld på kvinnor för att man blev mobbad när man var liten för att man gillade spel, det är sjukt obehagligt. Och spelar bara med hela myten om att kvinnor inte gillar spel.

Finns folk som varit i livet kortare än vad andra har jobbat i industrin, men är fortfarnade några av de duktigaste branschpersonerna, så det är inte någon faktor i det hela.

Skrivet av duchovny:

Jag tycker det är helt för jävligt att vissa kvinnor inte känner sig trygga på arbetsplatser runt omkring i världen, bara tanken på att min dotter ev. kommer få uppleva sån behandling får mig att koka. Vissa människor verkar dock ha förlorat all rim och reson när dom ropar efter att bränna ner hela företag till grunden vid minsta anklagelse. Nu råkar jag tycka att Blizzard-fallet verkar vara väldigt klart och tydligt ruttet från ovan och ser mer än gärna flera åtgärder, men att påstå att hela branschen och varenda studio beter sig på samma sätt är helt obefogat.

Nu har jag inte ens doppat tårna i det faktum att det finns mer en ett fåtal kvinnor som har uppfört sig extremt oproffesionellt också men vill inte ta bort fokus på det som faktiskt diskuteras just nu.

De här påstående kommer inte från slumpvalda personer, det är folk i spelindustrin som säger hur det är, problemen sträcker sig verkligen genom hela industrin.

Medlem
Skrivet av eld:

Det låter som en hel del bagage här,

Skulle aldrig i hela mitt liv sätta skuld på kvinnor för att man blev mobbad när man var liten för att man gillade spel, det är sjukt obehagligt. Och spelar bara med hela myten om att kvinnor inte gillar spel.

Duktigt av dig, inte jag heller och förmodligen inte resterande 99% av männen på jordklotet heller.
Du pratar om nutid när det jag skrev gällde hur spelintresse såg ut för 20-30år sedan. Då jag själv är gammal nog att minnas hur klimatet såg ut då så kan jag tala om för dig att det definitivt inte va en myt.

Skrivet av eld:

Finns folk som varit i livet kortare än vad andra har jobbat i industrin, men är fortfarnade några av de duktigaste branschpersonerna, så det är inte någon faktor i det hela.

Absolut, tyvärr väger erfarenhet fortfarande extremt mycket i anställningsprocesser världen över. Så jo, det är absolut en faktor.
Eller påstår du att folk aldrig blir anställda baserade på sin långa erfarenhet istället för faktiskt kunskap? Att dom själva va med och grundade företagen för 25år sedan gör det ju såklart ännu lättare för dom att vara i ledande positioner.

Skrivet av eld:

De här påstående kommer inte från slumpvalda personer, det är folk i spelindustrin som säger hur det är, problemen sträcker sig verkligen genom hela industrin.

Det här problemet sker tyvärr i hela världen, oavsett industri, det är inget exklusivt för just spelbranschen som folk verkar vilja få det till.

Medlem
Skrivet av anon_38597:

Detta möget lämnar denna get woke get broke hemsida. Enjoy the feels and good points.

Skrivet av Sandpapper:

Nu är Calle tillbaka med åsiktskorridoren. Trodde FZ hade lämnat den typen av moderering bakom sig, eller är det endast för att Calle är på semester som det har fått vara nivå på diskussionerna på sistone? Enkom en typ av åsikter som stryps, som vanligt. Väldigt tråkigt.

Det var hur som helst trevligt att få diskutera med er andra, jag är visare nu än när jag gick in i diskussionen.

Tror ingen direkt kommer sakna er om ni väljer att lämna FZ med tanke på era uppenbart "mansgris" åsikter. Allt ni inte håller med om, är såklart "woke" och alla som anklagar någon annan gör det enbart för att vara jävliga.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Tolererar inte censur, kvittar om det är en privat sida på nätet eller på smhi.

Skrik dig hes vart du vill. Ingen som hindrar dig. Men är man medlem på en privat hemsida, så följer man vissa regler. Du låter lika illa som dessa högervridna tölpar som påstår att Twitter, Facebook m.fl censurerer dom, när dom får sina konton avstängda (efter upprepade regelbrott)


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

eld
Medlem
Skrivet av duchovny:

Duktigt av dig, inte jag heller och förmodligen inte resterande 99% av männen på jordklotet heller.
Du pratar om nutid när det jag skrev gällde hur spelintresse såg ut för 20-30år sedan. Då jag själv är gammal nog att minnas hur klimatet såg ut då så kan jag tala om för dig att det definitivt inte va en myt.

Tänker på industrievent och kvinnor som försöker nätverka:

De blir frågade om vems pojkvän de är, de blir ifrågasatta ifall de faktiskt gillar spel, de får sina egna yrken förklarade för sig, de blir stötta på, de blir utnjyttjade.

Mycket på grund av den där naturliga reaktionen många verkar ha att; om det är en kvinna i spelindustrin så måste något vara fel, hon kan ju inte lika mycket om spel som killar.

Skrivet av duchovny:

Absolut, tyvärr väger erfarenhet fortfarande extremt mycket i anställningsprocesser världen över. Så jo, det är absolut en faktor.
Eller påstår du att folk aldrig blir anställda baserade på sin långa erfarenhet istället för faktiskt kunskap? Att dom själva va med och grundade företagen för 25år sedan gör det ju såklart ännu lättare för dom att vara i ledande positioner.

I spelindustrin? absolut kunskap, hur länge du jobbat i industrin är inte det folk letar efter.

Många av verktygen och metoderna som används idag har inte ens funnits så länge, det är alltid en konstant rörelse och det blir alltid nya saker att lära sig, har haft leads som är yngre än mig,

Det är större chans att en yngre anställd kan mer än en som jobbat i industrin väldigt länge, det blir svårt att komma ikapp när man blir äldre.

Men åter igen till att män skulle kunna mer för att de existerat i industrin längre, det stämmer inte, det finns kvinnor som jobbat större delen av sina vuxna liv i industrin nu, och kan mer än män som är dubbelt så gamla som dem.

Skrivet av duchovny:

Det här problemet sker tyvärr i hela världen, oavsett industri, det är inget exklusivt för just spelbranschen som folk verkar vilja få det till.

Men det gör väl inte det till ett mindre problem?

Inaktiv
Skrivet av Meurik:

Skrik dig hes vart du vill. Ingen som hindrar dig. Men är man medlem på en privat hemsida, så följer man vissa regler. Du låter lika illa som dessa högervridna tölpar som påstår att Twitter, Facebook m.fl censurerer dom, när dom får sina konton avstängda (efter upprepade regelbrott)

Klart Twitter och Facebook censurerar, man fick t.ex. på Facebook inte skriva att Coronaviruset kom från ett labb då det var en "farlig konspirationsteori" och "misinformation" tills alldeles nyligen när konsensus i mainstream har ändrats till att det numera är en legitim teori.

Jag har blivit shadowbannad och bannad på sidor utan att ha brutit mot några uppsatta regler, bara för att jag hade fel åsikter.

Med det sagt tycker jag FZ-modereringen överlag är väldigt bra och att taket är väldigt högt, denna tråd behövde dock rensas. Handlar oftast inte om att man inte får säga vissa saker utan om att det ska vara en hyfsat trevlig stämning och sansad nivå på diskussionen och att diskussionen ska vara on-topic. Om man medvetet leder in trådar på kontroversiella ämnen som egentligen kan lämnas utanför så är man ju nära trollning. Finns få ställen på internet där jag känner att jag kan prata lika fritt som här utan att riskera att bli bannad.

Avstängd

Att endast censurera och ta bort en viss typ av åsikter bidrar bara till mer polarisering i samhället, låt alla komma till tals och diskutera det man är oense om istället så brukar båda parter komma visare ur samtalet. För att knyta an till Blizzard så är det diskussioner man behöver föra även där och bland fansen, inte köra igång irrationella drev med folkdomstolar.

Förstår att det är jobbigt och att det skaver att höra åsikter man inte delar, men ju mer man tränar på det desto lättare blir det.

Godspeed!

Medlem

Togs dom före eller efter Bil Cospy anklagelserna? Verkar som dom bilderna var tagna ett år innan anklagelserna började dyka upp för Bil Cosby.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_38597:

Detta möget lämnar denna get woke get broke hemsida. Enjoy the feels and good points.

Skrivet av Sandpapper:

Nu är Calle tillbaka med åsiktskorridoren.

Det var trevligt att diskutera med er andra!

FZ har klarat sig i 25 år genom att just peta bort personer som inte kan diskutera. Det handlar (nästan) aldrig om åsikten utan oförmågan att framföra den.


signatur
Medlem
Skrivet av duchovny:

Du pratar om nutid när det jag skrev gällde hur spelintresse såg ut för 20-30år sedan. Då jag själv är gammal nog att minnas hur klimatet såg ut då så kan jag tala om för dig att det definitivt inte va en myt.

Det såg inte ut så. Det var till stor del en hollywood-stereotyp. Självklart förekom det, men det var inte något självklart för spelhobbyn för 30 år sedan.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

FZ har klarat sig i 25 år genom att just peta bort personer som inte kan diskutera. Det handlar (nästan) aldrig om åsikten utan oförmågan att framföra den.

Lägger man upp politiserade nyheter som detta så får man nog räkna med samt acceptera diskussioner i kommentatorsfältet. Det politiska klimatet har också förändrats under de senaste 25 åren och det är dags att du kommer in i matchen.

eld
Medlem

Brevik kommenterar, och verkar ha rätt bra attityd:

https://twitter.com/davidbrevik/status/1420558635478913025

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Lägger man upp politiserade nyheter som detta så får man nog räkna med samt acceptera diskussioner i kommentatorsfältet. Det politiska klimatet har också förändrats under de senaste 25 åren och det är dags att du kommer in i matchen.

Är nyheten verkligen politiserad eller är det du och några till som försöker politisera den?

Medlem
Skrivet av Joheje:

Vill bara sticka in med, vi har länge anställt på kön och ras. Det är exakt just det som gjort att det är sjukt vitt och snubbigt på arbetsplatserna.. är du vit snubbe så KOMMER du komma längre fram i kön, till de mesta i samhället.
Så vi kanske inte ens behöver inkvotera kvinnor eller folk med annan hudfärg än vit, utan om vi bara slutar inkvotera vita män så kommer det kanske bli ganska mycket bättre?

Ok, det var kanske aningen generaliserande. Jag har hoppat mellan olika arbeten och första var som installatör /elektriker och den arbetsplats speglade väldigt bra hur utbildningen innan såg ut.
Efter detta har jag haft två jobb inom industri-laboratorie, och även om den ena var ansluten till IF metall så var det en klar majoritet kvinnor på sagd arbetsplats. Dessa var inte i kvoterade/ sjukfall eller något annat som lät dem jobba där; de är där på egen bedrift.

Klart det finns områden vissa är privilligerade, men det är sällan några yrken som drabbar majoriteten av folk i Sverige.

Skall man trycka på att kvinnor har det svårt, så håll till det som artikeln behandlar; dra inte in och generalisera svenska företag. Det sprider mest frustration med detta offer-predikande...

Medlem

Bra sagt av honom, men ogillar verkligen att andra ska prodda med högaffeln "Hej, du där! Du har varit ovanligt tyst om saken! Även om du jobbade på ett kontor som stängdes ner långt innan dessa problem började, så måste du komma fram med din åsikt till oss!".

Kanske inte så aggressivt, men samtidigt så behöver inte alla säga sin åsikt om händelsen, eller säga det på alla sociala plattformar. Jag förstår inte varför andra ska vara så påträngande och kräva höra allas åsikter...

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Klart Twitter och Facebook censurerar, man fick t.ex. på Facebook inte skriva att Coronaviruset kom från ett labb då det var en "farlig konspirationsteori" och "misinformation" tills alldeles nyligen när konsensus i mainstream har ändrats till att det numera är en legitim teori.

Jag har blivit shadowbannad och bannad på sidor utan att ha brutit mot några uppsatta regler, bara för att jag hade fel åsikter.

Med det sagt tycker jag FZ-modereringen överlag är väldigt bra och att taket är väldigt högt, denna tråd behövde dock rensas. Handlar oftast inte om att man inte får säga vissa saker utan om att det ska vara en hyfsat trevlig stämning och sansad nivå på diskussionen och att diskussionen ska vara on-topic. Om man medvetet leder in trådar på kontroversiella ämnen som egentligen kan lämnas utanför så är man ju nära trollning. Finns få ställen på internet där jag känner att jag kan prata lika fritt som här utan att riskera att bli bannad.

I sådana fall hade jag gärna sätt att vi kunnat få möjligheten att bryta ut sidodiskussioner till egna trådar.

Så länge man inte bryter mot några forum regler är jag tacksam för att vi får möjlighet att kommunicera med varandra och lära oss av varandra.

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Bra sagt av honom, men ogillar verkligen att andra ska prodda med högaffeln "Hej, du där! Du har varit ovanligt tyst om saken! Även om du jobbade på ett kontor som stängdes ner långt innan dessa problem började, så måste du komma fram med din åsikt till oss!".

Kanske inte så aggressivt, men samtidigt så behöver inte alla säga sin åsikt om händelsen, eller säga det på alla sociala plattformar. Jag förstår inte varför andra ska vara så påträngande och kräva höra allas åsikter...

Det är ändå högt uppsatta personer inom företagen, det är såklart att folk vill höra vad de har att säga.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är ändå högt uppsatta personer inom företagen, det är såklart att folk vill höra vad de har att säga.

Blizzard North stängdes 2005. Så vitt vi vet, så har inte Blizzard haft denna problematik i 15 år.
Man kan vela, men det betyder inte att man ska pressa/peka någon och säga "Hej, du har varit tyst. Vad säger du?". Låt personer vara tysta om de vill vara tysta, de är inte inblandade, oavsett om de har jobbat på ett dotterbolag för 15 år sen till bolaget som har det här problemet.

Känns som man inte respekterar andra längre utan man måste föda på ens nyfikenhet, det ska ha högre prioritet.

Avstängd
Skrivet av waeress:

Är nyheten verkligen politiserad eller är det du och några till som försöker politisera den?

Ja, i och med att folk tycker olika så är den i allra högsta grad det, tycker inte du det?

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Togs dom före eller efter Bil Cospy anklagelserna? Verkar som dom bilderna var tagna ett år innan anklagelserna började dyka upp för Bil Cosby.
https://www.youtube.com/watch?v=3aX26-TfwOw

Första anklagelserna mot Crosby dök upp på 60-talet och sedan har det duggat relativt tätt sen dess. Enda anledningen till att det blev väldigt omtalat 2014 är att en stand-up komiker körde ett skämt i sin rutin om att Bill Cosby våldtar folk. Först efter 6 månader av det skämtet bad han folk att gå hem och googla "Bill Cosby rape", varpå det exploderade i media. Så det fanns både många anklagelser och var inte på något sätt okänt innan 2014. Det finns offer som uttalat sig i entervjuer sedan decennier tillbaka...

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Ja, i och med att folk tycker olika så är den i allra högsta grad det, tycker inte du det?

Att folk tycker olika behöver väl knappast betyda att det blir politiskt. Jag tycker apelsinjuice är den bästa juicen och min polare tycker att äppeljuice är bäst. Vi kommer bra överens ändå.

Men när man drar in BLM och kritiserar det i en diskussion där det inte hör hemma, och samtidigt skriker woke i negativ bemärkning åt att folk försöker kämpa för en trygg och säker arbetsplats... Då blir det ganska fort politiskt.

Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Första anklagelserna mot Crosby dök upp på 60-talet och sedan har det duggat relativt tätt sen dess. Enda anledningen till att det blev väldigt omtalat 2014 är att en stand-up komiker körde ett skämt i sin rutin om att Bill Cosby våldtar folk. Först efter 6 månader av det skämtet bad han folk att gå hem och googla "Bill Cosby rape", varpå det exploderade i media. Så det fanns både många anklagelser och var inte på något sätt okänt innan 2014. Det finns offer som uttalat sig i entervjuer sedan decennier tillbaka...

Där ser man, trodde bara han var en ladies man innan dess


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Ja, i och med att folk tycker olika så är den i allra högsta grad det, tycker inte du det?

Politisering är att verka för att göra ett ämne politiskt. Bara för att folk tycker olika om ett ämne som man skriver om så blir det inte automatiskt politiserande. I det här fallet är det vad jag kan se inget politiskt ställningstagande i nyhetsrapporteringen och de flesta av kommentarerna. Utan det är några kommentatorer som drar upp politiska idéer som dom försöker koppla till nyheten.

Skriv svar