Vi har varit "tondöva", säger Bobby Kotick i öppet brev till Activision Blizzards anställda

Avstängd
Skrivet av oscarstegland:

Att folk tycker olika behöver väl knappast betyda att det blir politiskt. Jag tycker apelsinjuice är den bästa juicen och min polare tycker att äppeljuice är bäst. Vi kommer bra överens ändå.

Men när man drar in BLM och kritiserar det i en diskussion där det inte hör hemma, och samtidigt skriker woke i negativ bemärkning åt att folk försöker kämpa för en trygg och säker arbetsplats... Då blir det ganska fort politiskt.

Skrivet av waeress:

Politisering är att verka för att göra ett ämne politiskt. Bara för att folk tycker olika om ett ämne som man skriver om så blir det inte automatiskt politiserande. I det här fallet är det vad jag kan se inget politiskt ställningstagande i nyhetsrapporteringen och de flesta av kommentarerna. Utan det är några kommentatorer som drar upp politiska idéer som dom försöker koppla till nyheten.

Ni kanske inte tycker att företagsklimat, samhällsklimat och drev på nätet är politiskt, men det tycker jag.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Ni kanske inte tycker att företagsklimat, samhällsklimat och drev på nätet är politiskt, men det tycker jag.

I sig själva tycker jag inte dom är politiska, nej. Det går dock lätt att politisera dom genom att tillskriva strävan efter att motverka övergrepp som en idé hemmahörande i en viss politisk åskådning och inte något allmänmänskligt.

Avstängd
Skrivet av waeress:

I sig själva tycker jag inte dom är politiska, nej. Det går dock lätt att politisera dom genom att tillskriva strävan efter att motverka övergrepp som en idé hemmahörande i en viss politisk åskådning och inte något allmänmänskligt.

Då tycker vi rejält olika, och det är ju trevligt!

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Ni kanske inte tycker att företagsklimat, samhällsklimat och drev på nätet är politiskt, men det tycker jag.

Hur får du att kvinnor som blir sexuellt trakasserade och en utredning av det av staten Kalifornien till något politiskt? Är någon ”sida” för att kvinnor ska få bli sexuellt trakasserad och några emot?

Avstängd
Skrivet av Thane:

Hur får du att kvinnor som blir sexuellt trakasserade och en utredning av det av staten Kalifornien till något politiskt? Är någon ”sida” för att kvinnor ska få bli sexuellt trakasserad och några emot?

Jag förklarade det i ett annat inlägg, men någon mod tog sig friheten att ta bort det inlägget, tyvärr.

Inaktiv

Mognadsgraden i denna tråden..

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Jag förklarade det i ett annat inlägg, men någon mod tog sig friheten att ta bort det inlägget, tyvärr.

Men du tycker att kvinnorna bara skulle varit tysta och inte anmäla det?

Avstängd
Skrivet av Thane:

Men du tycker att kvinnorna bara skulle varit tysta och inte anmäla det?

Nej det tycker jag inte, har det förekommit trakasserier ska det givetvis anmälas och utredas. Sen om det är så illa som det beskrivs i stämningsansökan eller om det är ex-anställda med olika pronomen på twitter med manshatande retorik som kände för ett mediadrev, det återstår att se. Jag är öppen för båda möjligheterna.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Nej det tycker jag inte, har det förekommit trakasserier ska det givetvis anmälas och utredas. Sen om det är så illa som det beskrivs i stämningsansökan eller om det är ex-anställda med olika pronomen på twitter med manshatande retorik som kände för ett mediadrev, det återstår att se. Jag är öppen för båda möjligheterna.

Så då är det inte politiskt men du väljer att vända det till något politiskt

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Togs dom före eller efter Bil Cospy anklagelserna? Verkar som dom bilderna var tagna ett år innan anklagelserna började dyka upp för Bil Cosby.
https://www.youtube.com/watch?v=3aX26-TfwOw

Du menar att alltså att de kanske bara verkligen tyckte om Bill Cosby? Liksom riktigt gilla honom så de hade en tavla med honom på rummet?

Anklagelser har funnits under hela Bill Cosbys karriär, det var en hemlighet som alla visste om inom sfären samt att det blev i princip offentligt redan på tidigt 2000-talet. Tror det var 2004 eller 2006 där det kom både artiklar, stämningar och polisen började gräva men det rann ut i sanden som det ofta gör med rika personer. Men du kanske fortfarande menar att de bara verkligen gillade Bill Cosby?

Avstängd
Skrivet av Thane:

Så då är det inte politiskt men du väljer att vända det till något politiskt

Hur då menar du?

Medlem
Skrivet av kaealy:

Du menar att alltså att de kanske bara verkligen tyckte om Bill Cosby? Liksom riktigt gilla honom så de hade en tavla med honom på rummet?

Anklagelser har funnits under hela Bill Cosbys karriär, det var en hemlighet som alla visste om inom sfären samt att det blev i princip offentligt redan på tidigt 2000-talet. Tror det var 2004 eller 2006 där det kom både artiklar, stämningar och polisen började gräva men det rann ut i sanden som det ofta gör med rika personer. Men du kanske fortfarande menar att de bara verkligen gillade Bill Cosby?

Nästan helt säker på att Cosby fortfarande gick på tv i Sverige på den tiden. Var nog knappt någon som kände till det. Jag hade ingen aning om det förrän senare år... Tror inte många andra hade det heller. På videon jag länkade så berättar dom också varför dom hade ett sånt rum. Var bara en kul grej liksom.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Hur då menar du?

Det handlar om några kvinnor som kan ha blivit speciellt trakasserade som chefer visste om och sopade under mattan. Det får rätten utvisa. Men du väljer sen att blanda in politiken genom att dra fram att det skulle vara några med olika pronomen som endast gör det för att de hatar män. Något det inte finns några belägg för.

Jag kan lika väl dra till med att det är några som EA har betalat för att smutsa ner Activision - Blizzard lagom till höstens storsläpp av Battlefield 2042. Större chans att folk lämnar CoD för 2042 nu. Känns mer logiskt än att några på twitter bestämmer sig för att starta ett drev eftersom de hatar män.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Nästan helt säker på att Cosby fortfarande gick på tv i Sverige på den tiden. Var nog knappt någon som kände till det. Jag hade ingen aning om det förrän senare år... Tror inte många andra hade det heller. På videon jag länkade så berättar dom också varför dom hade ett sånt rum. Var bara en kul grej liksom.

... Är du seriös? Jesus christ. Kollade du inte på bilderna? Såg du inte vad äcklen skrev?

Medlem
Skrivet av Arkaith:

... Är du seriös? Jesus christ. Kollade du inte på bilderna? Såg du inte vad äcklen skrev?

Jo... låter som vilken fylle fest som helst, med några grabbar. Om man inte är på ett pride party. Detta var efter blizzcon 2013, tror inte du dom söp sig fulla och festade efter det då?


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Avstängd
Skrivet av Sandpapper:

Nu är Calle tillbaka med åsiktskorridoren. Trodde FZ hade lämnat den typen av moderering bakom sig, eller är det endast för att Calle är på semester som det har fått vara nivå på diskussionerna på sistone? Enkom en typ av åsikter som stryps, som vanligt. Väldigt tråkigt.

Det var hur som helst trevligt att få diskutera med er andra, jag är visare nu än när jag gick in i diskussionen.

Det är viktigt att man har rätt attityd tydligen.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

På videon jag länkade så berättar dom också varför dom hade ett sånt rum. Var bara en kul grej liksom.

... Varför valet av just Bill Cosby? Vad är så kul med honom i sammanhanget? Alltså, jag struntar totalt vad dom säger att deras anledningen var. Det är ju rätt uppenbart vad den riktiga anledningen var med allt som läckt ut. Tycker du är otroligt naive om du tror något annat.

Medlem
Skrivet av kaealy:

... Varför valet av just Bill Cosby? Alltså, jag struntar totalt vad dom säger att deras anledningen var. Det är ju rätt uppenbart vad den riktiga anledningen var med allt som läckt ut. Tycker du är otroligt naive om du tror något annat.

Det måste kunna bevisas dock för att vara av något värde för rättegången.
Än så länge får vi vara glada att man är oskyldig till motsatsen är bevisad även om det i vissa fall betyder att systemet känns skit.
Tvärtom hade däremot varit många gånger värre.

Medlem
Skrivet av kaealy:

... Varför valet av just Bill Cosby? Vad är så kul med honom i sammanhanget? Alltså, jag struntar totalt vad dom säger att deras anledningen var. Det är ju rätt uppenbart vad den riktiga anledningen var med allt som läckt ut. Tycker du är otroligt naive om du tror något annat.

Ingen aning faktiskt, fråga dom kanske. Skulle hellre valt Roger Moore, han är iaf död så kommer nog inte vålta någon i framtiden.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av kaealy:

Är du hög eller? Bill Cosby dömdes ju skyldig men släpptes på en teknikalitet att de hade vittnen med i rättegången som vittnade om händelser där preskriptionstid gått ut. Men detta hade godkänts i tidigare rättegångar där inte Bill Cosby tilltalande men pengar köper bra advokater så inget nytt.

Nu får du fan ge dig här inne, du beter dig som är jävla incel i alla trådar i detta.

Håll person angrepp borta från tråden tack.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sandpapper:

Lägger man upp politiserade nyheter som detta så får man nog räkna med samt acceptera diskussioner i kommentatorsfältet. Det politiska klimatet har också förändrats under de senaste 25 åren och det är dags att du kommer in i matchen.

Som jag säger varje gång i liknande situationer: vi har inga som helst problem med olika åsikter men när ens argumenterande baseras på att misskreditera den andra sidan modererar vi bort det. Med tanke på hur många konton du fått avstängda borde det budskapet ha slunkit igenom någon gång. Men det enklare att skrika censur.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av kaealy:

... Varför valet av just Bill Cosby? Vad är så kul med honom i sammanhanget? Alltså, jag struntar totalt vad dom säger att deras anledningen var. Det är ju rätt uppenbart vad den riktiga anledningen var med allt som läckt ut. Tycker du är otroligt naive om du tror något annat.

Helt ärligt talat så behöver in hela cosby grejjen betyda något, det kan ha börjat som ett skämt innan cosbyskandalen och fortsatte som en referens till att alex afrasiabi uppenbarligen blev väldigt närgången med många kvinnor på företaget, något som många inte såg som tillräckligt fel.

Problemet var här att det inte verkade vara en hemlighet att han var så närgången mot kvinnor, och att många högre uppsatta inte tog det så seriöst som de borde ha gjort.

Uppenbarligen så kunde ju han fortsätta bete sig dåligt tills att blizzard tog tag i det (alldeles för sent):

Citat:

“An employee brought these 2013 events to our attention in June 2020,” a spokesperson for Activision Blizzard told Kotaku when asked about the “Cosby Suite” images and allegations against Afrasiabi. “We immediately conducted our own investigation and took corrective action. At the time of the report, we had already conducted a separate investigation of Alex Afrasiabi and terminated him for his misconduct in his treatment of other employees.”

Medlem
Skrivet av kaealy:

Är du hög eller? Bill Cosby dömdes ju skyldig men släpptes på en teknikalitet att de hade vittnen med i rättegången som vittnade om händelser där preskriptionstid gått ut. Men detta hade godkänts i tidigare rättegångar där inte Bill Cosby tilltalande men pengar köper bra advokater så inget nytt.

Nu får du fan ge dig här inne, du beter dig som är jävla incel i alla trådar om detta.

Misstolkar du med vilje eller?
Du skrev följande:
"Varför valet av just Bill Cosby? Alltså, jag struntar totalt vad dom säger att deras anledningen var."

Vad i hela friden har deras det med Bill Cosbys dom att göra?
Det är ju hela poängen med vad jag skrev. Att vi inte vet varför dem valde Cosby och även om vi visste måste det bevisas i domstol för att ha något värde.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som jag säger varje gång i liknande situationer: vi har inga som helst problem med olika åsikter men när ens argumenterande baseras på att misskreditera den andra sidan modererar vi bort det. Med tanke på hur många konton du fått avstängda borde det budskapet ha slunkit igenom någon gång. Men det enklare att skrika censur.

Misskreditera?

Vi medlemmar hade som så många gånger förr en respektabel diskussion innan du kom och censurerade bort "andra sidan". Vi har haft liknande diskussioner som fick flöda fritt utan några som helst problem nu i dagarna, låt modereringen skötas av folk som kan lämna sina personliga känslor och åsikter åt sidan istället så blir det garanterat bättre här inne.

Medlem

Intressant video angående Cosby sviten.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sandpapper:

Misskreditera?

Vi medlemmar hade som så många gånger förr en respektabel diskussion innan du kom och censurerade bort "andra sidan". Vi har haft liknande diskussioner som fick flöda fritt utan några som helst problem nu i dagarna, låt modereringen skötas av folk som kan lämna sina personliga känslor och åsikter åt sidan istället så blir det garanterat bättre här inne.

Jag har varit medlem här sedan 2009 utan några som helst problem innan, förstår inte varför det är så viktigt att mina och andras liknande åsikter och tankar om politiserade ämnen censureras? Bjöd inte in till samtal om du inte kan hantera ett samtal.

Med tanke på hur många anmälningar som ramlat in kring denna tråd var tonen och nivån inte respektabel. Det var tillräckligt illa för att skita i semestern ett par timmar och städa. Då ryker inlägg som antingen direkt bidrar till en dålig stämning eller riskerar att ta tråden längre ner i skiten.

Det är med dessa metoder vi har lyckats skapa Sveriges mest aktiva forum för spelintresserade. Ett forum som fortsätter att växa varje år. Så din syn på hur det blir bättre här inne är direkt felaktig.

Och för sista gången, det är inte censur.


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Med tanke på hur många anmälningar som ramlat in kring denna tråd var tonen och nivån inte respektabel. Det var tillräckligt illa för att skita i semestern ett år timmar och städa. Då ryker inlägg som antingen direkt bidrar till en dålig stämning eller riskerar att ta tråden längre ner i skiten.

Det är med dessa metoder vi har lyckats skapa Sveriges mest aktiva forum för spelintresserade. Ett forum som fortsätter att växa varje år. Så din syn på hur det blir bättre här inne är direkt felaktig.

Och för sista gången, det är inte är inte censur.

Förväntar mig inte att just du tar åt dig av kritiken, lägger mina förhoppningar på dina kollegor.

"If the society cannot say what it want then it can never improve overall". Gäller även FZ.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nej, jag kallar inte det positiva arbete som vi i exempelvis i Sverige har gjort för kvinnors jämställdhet under 100 år för "woke". Jag håller med om att attityder behöver förändras, men framför allt att de redan har förändrats till det bätre.

Det jag är emot är woke. Det är en ny företeelse (dock på gammal ideologi. En postmodern neo-marxistisk rörelse som formligen stormat över USA under de senaste 5 åren.

Sedan när blev det woke att förorda att man beter sig som en normalt uppfostrad människa när man är på jobbet? Jag antar att jag också är woke i så fall.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Ok, det var kanske aningen generaliserande. Jag har hoppat mellan olika arbeten och första var som installatör /elektriker och den arbetsplats speglade väldigt bra hur utbildningen innan såg ut.
Efter detta har jag haft två jobb inom industri-laboratorie, och även om den ena var ansluten till IF metall så var det en klar majoritet kvinnor på sagd arbetsplats. Dessa var inte i kvoterade/ sjukfall eller något annat som lät dem jobba där; de är där på egen bedrift.

Klart det finns områden vissa är privilligerade, men det är sällan några yrken som drabbar majoriteten av folk i Sverige.

Skall man trycka på att kvinnor har det svårt, så håll till det som artikeln behandlar; dra inte in och generalisera svenska företag. Det sprider mest frustration med detta offer-predikande...

Kul att du också var elektriker! Jobbade i 10 år som elektriker, och sedan ca 10 år som elkonsult.
På eljobbet så fanns en tjej, av ca 40 anställda. Hon fick ofta frågan om hon verkligen orkade bära tunga eltrummor. Chefen frågade om hon hade tänkt att skaffa barn, för det kan ju bli lite svårt.
På elutbildningen var det noll tjejer.
I byggbyschorna talades det mycket om Thailandsresorna och vad som skulle göras där, vilket jag nog inte behöver berätta mer om. Mycket om "kärringen" därhemma och allmänt ganska rasistiska kommentarer.
De få tjejer som jobbade inom byggbranschen (där jag arbetade) fick ofta stå ut med allt från "oskyldiga" kommentarer till rena påhopp. Att ha "skinn på näsan" var något som krävdes av kvinnorna.

Inom elkonsultyrket är det något fler kvinnor. Men bara marginellt. Men av min tid i yrket så upplever jag att kvinnor tex ofta ifrågasätts på ett sätt som män inte blir, generellt sett, inte alltid.

Jag tycker nog att det är rimligt att också prata utanför just spelindustrin, för det här är inte ett problem som endast finns där. Sedan är säkert problemen olika ut inom olika branscher, på olika geografiska platser i världen.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Är vita män genetiskt byggda för att köra slamsugare eller sopbilar åt Renova? Jag hade varit mer förbannad om ALLA män på jorden hade haft höga positioner i alla företag, men nu råkar det vara så att en solklar majoritet av män också gör allt skitjobb här i världen. Av någon anledning är det inte lika intressant att lobba för att få in kvinnor i gruvor och sopbilar.

Sedan förvånar det mig inte det minsta att det är en majoritet av män i spelbranschen när varje tjej i världen kom hem från skolan med snus-torr mun efter att ha spenderat hela dagen med att spotta på "nördar". Ni som är yngre kanske inte vet om det men förr i tiden va det nästan ett socialt självmord att råka outa sig själv som en person som har en dator eller konsol. Var och varannan TV-serie och film från 80-talet och framåt porträtterar en loser som någon som är med i "The AV Club". Det är väl solklart att dom män som höll fast vid sin hobby kommer ligga +20år före i erfarenhet?

Jag tycker det är helt för jävligt att vissa kvinnor inte känner sig trygga på arbetsplatser runt omkring i världen, bara tanken på att min dotter ev. kommer få uppleva sån behandling får mig att koka. Vissa människor verkar dock ha förlorat all rim och reson när dom ropar efter att bränna ner hela företag till grunden vid minsta anklagelse. Nu råkar jag tycka att Blizzard-fallet verkar vara väldigt klart och tydligt ruttet från ovan och ser mer än gärna flera åtgärder, men att påstå att hela branschen och varenda studio beter sig på samma sätt är helt obefogat.

Nu har jag inte ens doppat tårna i det faktum att det finns mer en ett fåtal kvinnor som har uppfört sig extremt oproffesionellt också men vill inte ta bort fokus på det som faktiskt diskuteras just nu.

Spottade verkligen alla tjejer på nördarna i din skola? På min skola (på 80-talet) var det status att ha en dator hemma. De som hade såna fick visserligen inte ligga, men det fick å andra sidan ingen annan 13-åring heller. Jag var, och är fortfarande, en nörd inom många områden. Blev även retad för det en del i skolan och i området jag växte upp i. Det var dock inget allvarligt jag direkt brydde mig om. Hade någon däremot skickat en loska efter mig så hade det fömodligen blivit handgemäng.

Skriv svar