Forza Motorsport 7 når vägs ände – slutar säljas i september

Robot
Forza Motorsport 7 når vägs ände – slutar säljas i september

Spelet har nått "slutet på sin livslängd" efter mindre än fyra år.

#Forza-motorsport-7, #Turn-19-studios


Redaktör
Ponny

Men vänta nu, är inte detta jättekonstigt...? 🤔 Ett racingspel som slutar säljas bara sådär..? Kan någon förklara som är mer insatt! Jag tycker beslutet är jättekonstigt. Licensgrejer? Mvh, förvirrad påg 38 år


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Men vänta nu, är inte detta jättekonstigt...? 🤔 Ett racingspel som slutar säljas bara sådär..? Kan någon förklara som är mer insatt! Jag tycker beslutet är jättekonstigt. Licensgrejer? Mvh, förvirrad påg 38 år

Det brukar vara licenser för att använda bilarna som går ut.

Vanligtvis brukar en uppföljare (när det gäller en spelserie) varit ute några år innan detta händer så detta är lite underligt.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Men vänta nu, är inte detta jättekonstigt...? 🤔 Ett racingspel som slutar säljas bara sådär..? Kan någon förklara som är mer insatt! Jag tycker beslutet är jättekonstigt. Licensgrejer? Mvh, förvirrad påg 38 år

Väldigt konstigt beslut med tanke på Phil Spencers tidigare uttalande (som du rapporterade om) Det är nog rätt att licenser (för bilar, musik, osv) sätter stopp.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Provocerande, man får komma ihåg det nästa gång Microsoft pratar sin varma om spel som konstform. Kan inte vara roligt för dom som jobbar på dessa spelen heller.

Medlem

Jaha, kommer det bara gå att spela arkad-Horizon framöver då? Inte för att jag ogillar Horizon, men Motorsport har alltid varit lite roligare (tycker jag).

Medlem
Skrivet av Margy:

Det brukar vara licenser för att använda bilarna som går ut.

Vanligtvis brukar en uppföljare (när det gäller en spelserie) varit ute några år innan detta händer så detta är lite underligt.

Jajamen licenserna för användande av bilarna och musiken brukar vara det som sätter stop.

Medlem

Det var ju märkligt, kunde väl åtminstone ha väntat till Forza 5 släpps i November.

Edit: Såg nu att det var Horizon 5 som kommer i November. Det nya motorsport har alltså inte ens fått ett releasedatum och dom tar redan bort 7 från butikerna...

Gnällkuk

Det här är ju något som pågått och "plågat" bilspelen under åren. Konstiga licensformer, exklusivitet och sedan vissa tillverkare som inte vill att deras varumärken ska associeras med "illegal" bilracing, även om den är fiktiv. På en plattform saknades Porsche, på en annan Ferrari osv.

Någon gång kanske vi slipper exklusiviteten, det gagnar ju inte bilföretagen direkt. Tyvärr lär gamla stofiler i Japan behöva dö ut innan vi ser ett skifte i den bajsnödiga approachen också för att licensiera dessa bilar till annat än banracing.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Bara ett problem för köper-inte-längre-spel-gamepassare där spelet försvinner för alltid. Forza 7 och Horizon 4 har länge varit de enda tillgängliga Forza spelen då dom alla går samma öde till mötes där.

Nu försvinner 7 & Horizon 4 har inte länge kvar.

Det är bara att köpa spelet om det är något man är intresserad av den dag det försvinner från gamepass.
Och forza horizon 3 har aldrig varit på gamepass vad jag vet men det säljs fortfarande.

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Ja? Exakt det jag skrev. Horizon 3 utgick 2020.

Säljs ju i butiker ändå, men jag antar att det inte produceras nya exemplar så när de är slut får man vända sig till blocket osv.

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Det här är ju något som pågått och "plågat" bilspelen under åren. Konstiga licensformer, exklusivitet och sedan vissa tillverkare som inte vill att deras varumärken ska associeras med "illegal" bilracing, även om den är fiktiv. På en plattform saknades Porsche, på en annan Ferrari osv.

Någon gång kanske vi slipper exklusiviteten, det gagnar ju inte bilföretagen direkt. Tyvärr lär gamla stofiler i Japan behöva dö ut innan vi ser ett skifte i den bajsnödiga approachen också för att licensiera dessa bilar till annat än banracing.

Funderar ibland om det inte är bättre och köra med fiktiva bilnamn? Jag vill själv mest ha bra racing så bilnamnen i sig är inte jätteviktigt. Har ju varit fotbollsspel där man ändrat en bokstav i spelarnamnen i landslagen och sen kommit undan med att slippa licensen. För mig spelar det ingen roll om Toyota heter Coyota...


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Aarons VR:

Som med FIFA och så vidare så är licenserna en stor del av det som lockar.

Sen är det inte ofrånkomligt utan en utgift MS inte prioriterat framför nya spel i serien. EA säljer fortfarande många gamla NFS/sportspel digitalt och Sony med Gran Turismo tog en annan väg där ett och samma spel hålls levande hela generationen. Kan tänka mig att det kanske är dit Microsoft också sneglar med sin Forza Motorsport satsning till Xbox Series. Kan hoppas.

Du har ju antagligen rätt här, men för mig spelar det nog inte så stor roll. Bra racing är bra racining.

Men jag tror också det behövs ett långsiktigare sätt att licensera, så kanske...?


signatur

"Writer and Fighter"

Gnällkuk
Skrivet av Johan Lorentzon:

Funderar ibland om det inte är bättre och köra med fiktiva bilnamn? Jag vill själv mest ha bra racing så bilnamnen i sig är inte jätteviktigt. Har ju varit fotbollsspel där man ändrat en bokstav i spelarnamnen i landslagen och sen kommit undan med att slippa licensen. För mig spelar det ingen roll om Toyota heter Coyota...

Det är ju inte bara namnen som ingår, det är ju även karosserna osv. Bästa lösningen för licensfritt hittar du i GTA där man efterliknar två olika modeller för front och bak på en bil.

Däremot är de flesta som precis med fotboll eller hockey t ex intresserade av ”äkta vara”. En stor del av populariteten och framgången i dessa serier är ju just pga. att man har licenserna


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av superapan:

Jaha, kommer det bara gå att spela arkad-Horizon framöver då? Inte för att jag ogillar Horizon, men Motorsport har alltid varit lite roligare (tycker jag).

Som sagt går det att fortsätta lira Forza MotorSport 7 om du redan äger spelet. Passa på att inhandla det före detta datum eller så kan man vänta på Forza MotorSport 8 som jag absolut tror kommer släppas inom närmsta framtiden. Eller iaf senast september oktober 2022.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Funderar ibland om det inte är bättre och köra med fiktiva bilnamn? Jag vill själv mest ha bra racing så bilnamnen i sig är inte jätteviktigt. Har ju varit fotbollsspel där man ändrat en bokstav i spelarnamnen i landslagen och sen kommit undan med att slippa licensen. För mig spelar det ingen roll om Toyota heter Coyota...

Skrivet av trickeh2k:

Det är ju inte bara namnen som ingår, det är ju även karosserna osv. Bästa lösningen för licensfritt hittar du i GTA där man efterliknar två olika modeller för front och bak på en bil.

Däremot är de flesta som precis med fotboll eller hockey t ex intresserade av ”äkta vara”. En stor del av populariteten och framgången i dessa serier är ju just pga. att man har licenserna

Personligen skulle jag aldrig lira ett racingspel utan riktiga bilar. Bilnamn + kaross/design. Det måste vara äkta vara. Även inom sportspel skulle jag inte kunna tänka mig att lira NHL eller FiFA som inte skulle ha äkta licenser. Sånt är mycket viktigt för egen del.
Att GTA spelen inte har riktiga licenser på fordonen gör inte nå mycket. Där är man redan van sedan starten på serien att bilar har egna simpla namn. Kul att de försöker efterlikna riktiga märken dock! Sedan är GTA en actionserie så största fokus ligger inte på tävlingsracing.

Hoppas det kan komma bättre avtal för dessa äkta licenser så att motorsport spel får finnas betydligt längre på marknaden.

Att Forza MotorSport 7 försvinner redan efter 4 år på marknaden slog ner som en liten bomb idag. Hade jag aldrig räknat med då inte ens Forza MotorSport 8 är utannonserat ännu. Köpte faktiskt Forza 7 till Windows Store ett tag efter release men har knappt lirat spelet. Synd att det inte har hunnit släppas till Steam. Skulle vilja äga det dit istället.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Det var ju märkligt, kunde väl åtminstone ha väntat till Forza 5 släpps i November.

Edit: Såg nu att det var Horizon 5 som kommer i November. Det nya motorsport har alltså inte ens fått ett releasedatum och dom tar redan bort 7 från butikerna...

Jag misstänker att när 7 släpptes så var man fortfarande inställda på att släppa ett nytt spel vartannat år vilket då hade inneburit att man nu varit på gång med del 9. Då hade detta inte märkts så mycket.

Vikande försäljning av Motorsport samtidigt som försäljningen av Horizon ökat gjorde nog att man valde att ta en paus med Motorsport för att renovera rejält till nästa del. Sedan har det ryktats att delar av studion satts på att hjälpa till med Halo samt att en pandemi har drabbat världen vilket leder till att man nu inte kommer att kunna köpa något Forza Motorsport (digitalt).

Medlem

Bra att ha sådana här händelser i bakhuvudet när man kanske köper helt digitala konsoller, dvs utan läsare, eller förlitar sig på game pass.
Sånt här kan hända, men det är svårt att hämta folks fysiska exemplar för att licenser löpt ut, för dem.

Medlem
Skrivet av superapan:

Jaha, kommer det bara gå att spela arkad-Horizon framöver då? Inte för att jag ogillar Horizon, men Motorsport har alltid varit lite roligare (tycker jag).

Du kommer fortfarande kunna spela Forza 7. Det kommer bara inte gå att köpa det digitalt. Förhoppningsvis kommer 8:an fylla tomrummet någon gång under 2022.

Ambassadör
Xbox

Det här precis som det brukar vara, inget konstigt. Licenser sätter stopp för evighetsförsäljning för många spel.

Det som är annorlunda den här gången är att det inte finns ett nytt Forza Motorsport ute än. Att Turn10 bygger en ny motor för spelet, generationsskifte och COVID-19 har sett till att det blivit så den här gången . Det sägs också att FM ska bli mer av en plattform framöver och det är ju också en omställning, vilket dock kan föra med sig att licensieringen ser annourlunda ut i framtiden till det bättre.

Som många andra har påpekat så betyder detta inte att spelet inte fungerar om du redan äger det, eller skaffar det innan det delistas. Det är bara nyförsäljning av digitala kopior och produktion av fysiska ex som upphör vid angivet datum. Spelet kostar för övrig 87 kr på rean som pågår för tillfället.

Precis som artikeln säger så får man dessutom spelet gratis om man spelat via Game Pass och köpt DLC till det. Hyfsat trevligt.


signatur

Jump in.

Medlem

Oj, blev först lite orolig, eftersom jag inte hunnit spela det så mycket.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är ju inte bara namnen som ingår, det är ju även karosserna osv. Bästa lösningen för licensfritt hittar du i GTA där man efterliknar två olika modeller för front och bak på en bil.

Däremot är de flesta som precis med fotboll eller hockey t ex intresserade av ”äkta vara”. En stor del av populariteten och framgången i dessa serier är ju just pga. att man har licenserna

Är det lite så som bilarna i Wreckfest är gjorda!? Att de ser ut som kända bilmärken?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Är det lite så som bilarna i Wreckfest är gjorda!? Att de ser ut som kända bilmärken?

Jopp


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Bra att ha sådana här händelser i bakhuvudet när man kanske köper helt digitala konsoller, dvs utan läsare, eller förlitar sig på game pass.
Sånt här kan hända, men det är svårt att hämta folks fysiska exemplar för att licenser löpt ut, för dem.

Men de går ju ut med det en tid före så det är ju bara att köpa loss spelet ifall man tycker det är värt att äga.
Och på gamepass så varnas det också en tid före vilka spel som snart tas bort vet inte hur lång men kanske 2 veckor?

De tar inte bort möjligheten att spela digitalt köpta versioner heller. Jag har fortfarande forza motorsport 6 spelbart och det lär väl också vara borttaget om 7an blir det nu?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Men de går ju ut med det en tid före så det är ju bara att köpa loss spelet ifall man tycker det är värt att äga.
Och på gamepass så varnas det också en tid före vilka spel som snart tas bort vet inte hur lång men kanske 2 veckor?

De tar inte bort möjligheten att spela digitalt köpta versioner heller. Jag har fortfarande forza motorsport 6 spelbart och det lär väl också vara borttaget om 7an blir det nu?

Yes i detta fallet behåller du möjligheten att få spela det.
Jag sålde en massa xbox- spel till en kille och han förklarade iaf att han var tvungen att köpa fysisla ex, eftersom de spelen var digitalt köpta och licensen hade blivit revoked så han fick inte ens behålla dem.
Minns inte alls vilka spel det var men det är ju en möjlighet.
Sen gör det väl en viss nackdel om man som jag kör xbox nu, men skaffar en ps5 digital edition och vill tackla en backlog, om massor av spel tagits bort från storen.
Medan det finns massa fysiska ex på tradera

1
Skriv svar