Därför blir Dualsense-features exklusiva för Ghost of Tsushima Director's Cut

Robot
Därför blir Dualsense-features exklusiva för Ghost of Tsushima Director's Cut
Medlem

Vad blir priset för att uppgradera till directors cut + PS5 uppgraderingen?

Medlem

Jag köper inte det riktigt. För mig låter det mer som att de avsiktligt låst dem uppgraderingarna bakom betalvägg, och sen försöker "sugarcoat" det genom att ge förklaring om hur deras vision är att fördjupa inlevelsen på ön, och enbart på ön, för att försöka få fler köpa eller uppgradera till Director's Cut...

Det kan såklart vara så att jag har förstått det fel, att dessa haptiska feedbacks osv, även i Director's Cut, kommer bara existera i expansions-delen utav spelet och inte i all annat content.

Skribent

Hade nog varit bättre att bara säga: "Vi har lagt ner mycket tid på implementeringen av Dualsense-funktionerna och känner att det är befogat att ta betalt för dem".

Medlem

Man tar ju redan betalt också om du köper PS4-versionen av directors cut och sen kanske får tag på en PS5 och vill spela den versionen. Då får man betala 100kr extra för att få just dessa funktioner.

Skrivet av jehuty:

Vad blir priset för att uppgradera till directors cut + PS5 uppgraderingen?

299kr ser det ut som. "You can also upgrade directly (from original Ghost of Tsushima PS4) to Director’s Cut on PS5 for $29.99 USD". Informationen kring detta finns att läsa här: https://blog.playstation.com/2021/07/01/ghost-of-tsushima-dir...

Medlem
Skrivet av jehuty:

Vad blir priset för att uppgradera till directors cut + PS5 uppgraderingen?

Går du från PS4 till PS5 får du betala $30.
$10 för övergången till PS5 och $20 för dlc.

Jag tycker inte folk begär för mycket när dem tycker $20 för dlct borde täcka in övergången till PS5 också.

Medlem

För mig låter allt märkligt.
Antingen köper man PS4 versionen eller så köper man PS5 versionen.
Det är bara goodwill av företag att ge en PS5 version gratis om man har ps4? Varför räknar folk med att det alltid ska vara gratis? Förr var det aldrig snack om nån sorts cross-buy mellan generationer


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

För mig låter allt märkligt.
Antingen köper man PS4 versionen eller så köper man PS5 versionen.
Det är bara goodwill av företag att ge en PS5 version gratis om man har ps4? Varför räknar folk med att det alltid ska vara gratis? Förr var det aldrig snack om nån sorts cross-buy mellan generationer

Håller med. nnars skulle ju Skyrim och GTA5 vara gratis till typ alla plattformar


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av Molotov:

För mig låter allt märkligt.
Antingen köper man PS4 versionen eller så köper man PS5 versionen.
Det är bara goodwill av företag att ge en PS5 version gratis om man har ps4? Varför räknar folk med att det alltid ska vara gratis? Förr var det aldrig snack om nån sorts cross-buy mellan generationer

För Sony så är det inte goodwill. Spel som släpptes efter 13:e Juli 2020 till Ps4 måste även fungera med alla funktioner på Ps5, om den ska passera certifikationsprocessen.

https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-06-01-sony-requir...

Däremot så är det inget krav att de ska ha 60fps uppdatering eller haptic feedback etc. Det är bara välkommen bonus, och jag tror det är få som kräver det gratis (kan ha fel). Men det blir ju ändå en grupptryck då andra studios lägger till Performance Mode eller Quality Mode gratis.

Men problemet med det här uttalet är att de inte säger rakt ut precis det som Jonny påpekar. Det hade varit bättre att säga att de har lagt ner mycket tid och resurser att få till en bra haptic feedback etc, därmed så kommer de funktioner komma med en kostnad.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

För Sony så är det inte goodwill. Spel som släpptes efter 13:e Juli 2020 till Ps4 måste även fungera med alla funktioner på Ps5, om den ska passera certifikationsprocessen.

https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-06-01-sony-requir...

Däremot så är det inget krav att de ska ha 60fps uppdatering eller haptic feedback etc. Det är bara välkommen bonus, och jag tror det är få som kräver det gratis (kan ha fel). Men det blir ju ändå en grupptryck då andra studios lägger till Performance Mode eller Quality Mode gratis.

Men problemet med det här uttalet är att de inte säger rakt ut precis det som Jonny påpekar. Det hade varit bättre att säga att de har lagt ner mycket tid och resurser att få till en bra haptic feedback etc, därmed så kommer de funktioner komma med en kostnad.

Ja men det är lite så jag menar.
Vill man ha PS5 versionen köper man PS5 versionen.
Att man kan köra PS4 spel på PS5 kanske Sony har som krav att det ska fungera då man sagt att enheten ska vara bakåtkompatibel?
Dvs man ska inte räkna med "PS5 funktioner" på ett PS4 spel som spelas på en PS5.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

För mig låter allt märkligt.
Antingen köper man PS4 versionen eller så köper man PS5 versionen.
Det är bara goodwill av företag att ge en PS5 version gratis om man har ps4? Varför räknar folk med att det alltid ska vara gratis? Förr var det aldrig snack om nån sorts cross-buy mellan generationer

För att vi lever i en tid där Generation Gratis™ har blivit tillräckligt gamla för att företagen ska behöva hantera dem.

Medlem
Skrivet av kebbe:

För att vi lever i en tid där Generation Gratis™ har blivit tillräckligt gamla för att företagen ska behöva hantera dem.

Mer att det har blivit en grupptryck och konkurrens, där konsumenter blir vana vid en viss "behandling".

Som en enkel räkneexempel: Om 10 spelstudios portar sina spel från Ps4 till Ps5 med en gratis patch för bättre performance och fps, och sen bestämmer sig 8 studios att även inkludera haptic feedback i den patchen. Då kommer det se dåligt ut för de 2 resterande spelstudios. Konsumenterna kommer hamna i tankebanorna "Om dessa 8 studios kan göra det, varför kan inte de 2 andra också göra det?". Det skapar en friktion.
Samma sak gällande dessa Performance och Quality patch som många spel har fått. Det är inte en krav från Sonys sida. Det är något som några annonserade direkt efter Ps5 revealen, och konsumenter började göra en lista på vilka spel som är bekräftade att få det, och ju större den listan vart, desto mer började de se ner på andra företagen som inte hade annonserat liknande planer för deras spel.

Så det handlar inte om att en viss generation ska behöva bli hanterad (även om kommentaren är nog sarkastisk så vill jag ge ett seriöst svar), utan det är förväntningar som har satts utav andra utvecklare, som konsumenter alltmer börjar förvänta sig utav.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Mer att det har blivit en grupptryck och konkurrens, där konsumenter blir vana vid en viss "behandling".

Som en enkel räkneexempel: Om 10 spelstudios portar sina spel från Ps4 till Ps5 med en gratis patch för bättre performance och fps, och sen bestämmer sig 8 studios att även inkludera haptic feedback i den patchen. Då kommer det se dåligt ut för de 2 resterande spelstudios. Konsumenterna kommer hamna i tankebanorna "Om dessa 8 studios kan göra det, varför kan inte de 2 andra också göra det?". Det skapar en friktion.
Samma sak gällande dessa Performance och Quality patch som många spel har fått. Det är inte en krav från Sonys sida. Det är något som några annonserade direkt efter Ps5 revealen, och konsumenter började göra en lista på vilka spel som är bekräftade att få det, och ju större den listan vart, desto mer började de se ner på andra företagen som inte hade annonserat liknande planer för deras spel.

Så det handlar inte om att en viss generation ska behöva bli hanterad (även om kommentaren är nog sarkastisk så vill jag ge ett seriöst svar), utan det är förväntningar som har satts utav andra utvecklare, som konsumenter alltmer börjar förvänta sig utav.

Jag kan tänka mig att högre FPS osv är "lättare" att lägga in på en PS4 version men att anpassa för PS5 kontrollen på ett PS4 spel känns som mer jobb behöver göras.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag kan tänka mig att högre FPS osv är "lättare" att lägga in på en PS4 version men att anpassa för PS5 kontrollen på ett PS4 spel känns som mer jobb behöver göras.

Så är det utan tvekan Var mer retoriken "När några gör det, så blir det en press att andra ska följa efter". Vissa spel har ju implementerat Haptic Feedback i Ps5-patchen även om du bara äger Ps4 spelet, så du har fått dem funktionerna gratis.

Medlem

Jag tror det är smart av plattformsägare att ge sina kunder ytterligare anledningar till att spela gamla spel på nya maskiner.
Om fler spelar ett tidigare spel i en spelserie exempelvis kan det leda till en försäljning av kommande spel.
Gillar definitivt att många utvecklare skapat patcher som drar nytta av ny hårdvara för äldre spel. Det tror jag inte någon förlorar på.

Medlem

Jag anser att det är fult av dem att ta bort grundspelet, lägga till ett DLC och sedan höja priset till 850 kr.
Jag väntade nämligen på att det skulle bli lite billigare innan jag köpte, tji fick jag. Om ett år kommer väl nästa DLC och en ny version av spelet för fullpris deluxe.
Jag förstår varför Sony höjt spelpriserna men just nu är de väl de enda som har det?

Medlem

Gillade Tsushima, men gjorde allt som gick att göra i det på PS4:an. Har PS5 men känner mig inte särskilt manad att köra en DLC + upgrade för samma pris som jag gav för hela spelet. Då skippar jag det helt faktiskt.

Finns ju så många andra spel att lägga pengarna på. Men kul för den som inte har prövat och nu har en "fullständig" version att köpa från början

Skrivet av lyrael:

Jag anser att det är fult av dem att ta bort grundspelet, lägga till ett DLC och sedan höja priset till 850 kr.
Jag väntade nämligen på att det skulle bli lite billigare innan jag köpte, tji fick jag. Om ett år kommer väl nästa DLC och en ny version av spelet för fullpris deluxe.
Jag förstår varför Sony höjt spelpriserna men just nu är de väl de enda som har det?

Just därför jag köpte disc-versionen av PS5. Oavsett vad Sony eller utvecklarna hittar på i den digitala butiken så kan jag fortfarande plocka hem gamla spel på skiva från valfri återförsäljare.

Köpte Ghost på rea hos Webhallen i höstas och då gav jag 399 kr, vilket kändes rimligt då det bara var 3-4 månader gammalt vid köptillfället. Ironiskt nog är priset 100 kr högre idag än när jag köpte det... men å andra sidan finns ju alltid Tradera och andra ÅF med reor titt som tätt.

Det låter bra, köpte det dag 1, men har inte spelat ut det, väntar tills jag har en PS5:a och spelet så klart gå ned i pris.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Visst om man betalar extra för duelsense funktioner och 3d ljud.
Men har man köpt ett spel så ska det ingå att ljudet är synkat med munrörelserna. Det ska inte ligga bakom ytterliggare en betalvägg.
Eftersom uppgraderingen endast är paketerat med DLC:n så kostar det 300 sek för att ljud och munrörelser ska vara i synk.

Skribent

Klarar mig utan dualsense-joxet, så jag orkar inte bli upprörd den här gången. Sparar lite på ettret.

1
Skriv svar