Final Fantasy XIV - Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Quake-konnässsör

Lite videos från Final Fantasy XIV: Endwalker, verkar som till hösten så får man återvända till FF14 för att fördjupa sig in i det långa spelet som är FF14 med den nya expansionen Endwalker.

Jag kan tyvärr inte lägga in mer information på första inlägget då varje inlägg har ett maxtak på 65536 tecken, vilket jag har uppnått, hahaha. Men här kommer det lite videos från nya expansionen, plus en trailer som släpptes för några dagar sedan.

The Hype is on again!

Trailer

Ny spelbarras (Male Viera)

Nya klasser - Reaper (DPS) / Sage (Healer)

Nya Områden

Medlem

Final Fantasy XIV-teamet är ju för goa. Deras fanfest i helgen hade en del legendariska inslag, härligt att se ett utvecklingsteam som är så jordnära och communityfokuserade som dem.

Här har vi t.ex. lead composer Soken som kör sin variant av en låt: https://www.youtube.com/watch?v=vk6dTkAmpfI

Originalet: https://www.youtube.com/watch?v=ascfjJXDWjo

Varje gång nya uppdateringar är på G blir jag sugen på att börja med spelet igen. Kom till Stormblood senaste gången så ligger lite efter och nu är tiden bristvara på riktigt. Sånt I-landsproblem när jag behöver prioritera min speltid bland nya titlar hela tiden.

Medlem

Har börjat spela igen sedan snart en månad tillbaka och kommit in i det igen. Så bra spel alltså.

Blev ännu bättre efter att jag tog en Fantasia potion och betalade för att byta namn, nu känns allt rätt! När jag började testa spelet runt 2015 så skapade jag en karaktär med utseende och namn som jag inte var helt hundra på från början, trodde inte jag skulle spela så mycket MMO. Har jag förvisso inte gjort då jag fortfarande är på Stormblood hehe, men nu efter bytet är jag mer pepp än någonsin.

Har skrapat ihop runt 400K MGP nu under Make it Rain eventet så är redo för att köpa The Regalia när den kommer i september!

Medlem
Skrivet av pinky:

Har börjat spela igen sedan snart en månad tillbaka och kommit in i det igen. Så bra spel alltså.

Blev ännu bättre efter att jag tog en Fantasia potion och betalade för att byta namn, nu känns allt rätt! När jag började testa spelet runt 2015 så skapade jag en karaktär med utseende och namn som jag inte var helt hundra på från början, trodde inte jag skulle spela så mycket MMO. Har jag förvisso inte gjort då jag fortfarande är på Stormblood hehe, men nu efter bytet är jag mer pepp än någonsin.

Har skrapat ihop runt 400K MGP nu under Make it Rain eventet så är redo för att köpa The Regalia när den kommer i september!

Välkommen tillbaka, du har en del att spela igenom 😊

Medlem
Skrivet av sezth:

Välkommen tillbaka, du har en del att spela igenom 😊

Tack och absolut har jag det tror jag är på sista 4-delen av SB nu, storyn börjar ta fart på riktigt! Gött också att de lagt till NG+ för dom som redan klarat spelet men vill lira om specifika story-delar.

BLM känns som ganska avancerad DPS också, behöver ha fokus för att hålla uppe rotationen 😅 har testat Gunbreaker och SAM, inte lika stor press där alltså.

Medlem
Skrivet av pinky:

Tack och absolut har jag det tror jag är på sista 4-delen av SB nu, storyn börjar ta fart på riktigt! Gött också att de lagt till NG+ för dom som redan klarat spelet men vill lira om specifika story-delar.

BLM känns som ganska avancerad DPS också, behöver ha fokus för att hålla uppe rotationen 😅 har testat Gunbreaker och SAM, inte lika stor press där alltså.

Du kan alltid testa SMN om du vill ha något som kräver lite mer tankeverksamhet

Quake-konnässsör
Skrivet av pinky:

Tack och absolut har jag det tror jag är på sista 4-delen av SB nu, storyn börjar ta fart på riktigt! Gött också att de lagt till NG+ för dom som redan klarat spelet men vill lira om specifika story-delar.

BLM känns som ganska avancerad DPS också, behöver ha fokus för att hålla uppe rotationen 😅 har testat Gunbreaker och SAM, inte lika stor press där alltså.

Like this?

Medlem
Skrivet av sezth:

Du kan alltid testa SMN om du vill ha något som kräver lite mer tankeverksamhet

Haha nja BLM är nog med tankar just nu, kanske senare!

Skrivet av almblad:

Mycket så! Blir någon sekunds hjärndimma när jag tappar rotationen och känner mig som ett barn med femöres-smällare

Medlem

Söker en svensk Free Comany som kan ta emot en "returning" player. Jag är snäll, 41 iring, vill säkert köra endgame. Och spelat MMO i 20 år. att ha lika sinnade å "glimten i ögat", tror j'r kul. att sola spelet so far är kul, men jag huserar på (Dark) Data centern, å Cerberus Servern. Å min tag är: C'athryn Janeway

Medlem

Finns det nått svenskt FC på Odin som är aktiva och tar emot en nybörjare på spelet ?
Spelat det mesta i MMO väg men har just i veckan testat FF14, och nu kan jag bara undra varför jag inte testat tidigare !!
Skulle va najs o joina ett FC bara för att snacka eller lvla eller bara kunna ställa en dum fråga om nått man inte fattar än
Tag ingame: Pew Lisa - Server Odin

Quake-konnässsör
Skrivet av Jycken:

Finns det nått svenskt FC på Odin som är aktiva och tar emot en nybörjare på spelet ?
Spelat det mesta i MMO väg men har just i veckan testat FF14, och nu kan jag bara undra varför jag inte testat tidigare !!
Skulle va najs o joina ett FC bara för att snacka eller lvla eller bara kunna ställa en dum fråga om nått man inte fattar än
Tag ingame: Pew Lisa - Server Odin

Nordanvind finns på Odin, kan höra med dem via deras facebook-sida.

https://www.facebook.com/groups/Nordanvind/

Medlem
Skrivet av almblad:

Nordanvind finns på Odin, kan höra med dem via deras facebook-sida.

https://www.facebook.com/groups/Nordanvind/

Tack för tips ! det skall jag göra !

Medlem

Tjena! Började spela FFXIV i somras efter allt det där med Blizzard. Och varit ett fan av serien sen barnsben, så tänkte lika gärna prova.
Och gillar det verkligen!

Nickar Lenk Dux och spelar på Odin helt själv, just nu som en lvl 60 Gunbreaker. I WoW kändes det smidigt att söka efter guilder och så, men känns som FC är lite krångligare. Finns det någon svensk FC på Odin och hur söker jag lättast?


signatur
Medlem
Skrivet av Lenk:

Tjena! Började spela FFXIV i somras efter allt det där med Blizzard. Och varit ett fan av serien sen barnsben, så tänkte lika gärna prova.
Och gillar det verkligen!

Nickar Lenk Dux och spelar på Odin helt själv, just nu som en lvl 60 Gunbreaker. I WoW kändes det smidigt att söka efter guilder och så, men känns som FC är lite krångligare. Finns det någon svensk FC på Odin och hur söker jag lättast?

Om du scrollar upp lite från ditt meddelande, ungefär två svar tidigare, så blir någon tipsad om ett FC på Odin. Lättast att söka är på Google, ofta har de rekryterat på reddit. Finns även en svensk ffxiv Discord som jag hittat genom lite googling: https://discord.gg/G8bUCHPa

Finns även på spelets hemsida olika sök funktioner för att leta FCs.

Medlem

Discorden som Larryluke nämner går även att hitta via den här länken.
https://forum.square-enix.com/ffxiv/threads/437180-Svensk-FC-...

Medlem

Någon här på sidan som aktivt spelar på ragnarok?


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Några som lirar på servern Phoenix? Jag körde lite för nått år sedan men kom aldrig riktigt in det men har nu börjat igen och tycker om det mer för varje gång men är lite tråkigt att kära själv

Medlem

Jag har precis börjat spela igen också, casual spelar på Steam Deck och tänkte att om det blir instancer så sätter jag mig vid datorn.

Medlem
Skrivet av zevile:

Vi är flera svenskar i FC:et Midnight Observatory på Phoenix. (Inte helt svenskt gille)
Länk till vår sida i community finder -https://eu.finalfantasyxiv.com/lodestone/community_finder/10e9ad7e4572db34fb5c3590810951a1275a63a3/

Vi har en skön avslappnad stämning, fokuserar på att ha kul tillsammans och gör allt från savages till jumping puzzles tillsammans!
Välkommen om det låter nåt för dig

Är ni svenskar aktiva då? Kan bli en del frågor
Blir förhoppningsvis lite lir ikväll så jag kanske skriver till er ikväll.

Medlem
Skrivet av Eltjusarn:

Är ni svenskar aktiva då? Kan bli en del frågor
Blir förhoppningsvis lite lir ikväll så jag kanske skriver till er ikväll.

Det är vi! Det är bara att fråga på Jag själv är bara i ShB men dom flesta är mer än hjälpsamma!
Gör så!

Medlem

Frågor från en noob som är intresserad. Spelade det för längesedan och kom en bit, men har glömt typ allt.

Hur är det att börja spela idag?

Vad måste man köpa för att komma igång?

Är där en grundläggande mainstory man följer från början till endgame? Det fanns när jag körde vill jag minnas men kan ha fel.

Det verkar finnas massor av olika expansioner, vilka behöver man från början och vilka kan man vänta med?

Vad kostar spelet i månaden?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Frågor från en noob som är intresserad. Spelade det för längesedan och kom en bit, men har glömt typ allt.

Hur är det att börja spela idag?

Vad måste man köpa för att komma igång?

Är där en grundläggande mainstory man följer från början till endgame? Det fanns när jag körde vill jag minnas men kan ha fel.

Det verkar finnas massor av olika expansioner, vilka behöver man från början och vilka kan man vänta med?

Vad kostar spelet i månaden?

För att summera det ”kort”:

Det är enkelt att börja spela igen då du kan gå med i Novice Network i början. Fungerar som en liten hubb för återkommande/nya spelare där det finns mentors för att hjälpa till vid frågeställningar, tips m.m.

Vad som behövs köpas binder väl ihop dina 2 sista frågor. I dagsläget så är sista expansionen Endwalker. Innan dess har du Stormblood och Shadowbringer. Jag rekommenderar att du loggar in på ditt konto och kollar vilken expansion du har eller var du är i storyn så vet du vilken expansion du ska köpa härnäst eller ens om du är klar med Heavensward.

Alla dessa expansioner kan du köpa separata eller som paket både i Squares egna butik eller tredjepart.
Månadsprenumeration förekommer men vid varje köp av ny expansion så får du 30 dagars provtid om jag inte minns fel (kolla upp det innan köp). Jag kör per månad som det är nu men det finns 3 månader, 6 och 12 månadersvis som alternativ. Priset per månad är för närvarande 148kr.

MSQ eller Main Scenario Quest är det som du följer. Berättelsen i spelet som i vilket annat Final Fantasy som helst. Sen har du även Side quests och job specifika quests för ex Paladin, Gunbreaker, Black Mage osv.

Well finns säkert mer att säga som jag glömt men detta är det lilla haha!

Medlem
Skrivet av Herr_Haubitz:

För att summera det ”kort”:

Det är enkelt att börja spela igen då du kan gå med i Novice Network i början. Fungerar som en liten hubb för återkommande/nya spelare där det finns mentors för att hjälpa till vid frågeställningar, tips m.m.

Vad som behövs köpas binder väl ihop dina 2 sista frågor. I dagsläget så är sista expansionen Endwalker. Innan dess har du Stormblood och Shadowbringer. Jag rekommenderar att du loggar in på ditt konto och kollar vilken expansion du har eller var du är i storyn så vet du vilken expansion du ska köpa härnäst eller ens om du är klar med Heavensward.

Alla dessa expansioner kan du köpa separata eller som paket både i Squares egna butik eller tredjepart.
Månadsprenumeration förekommer men vid varje köp av ny expansion så får du 30 dagars provtid om jag inte minns fel (kolla upp det innan köp). Jag kör per månad som det är nu men det finns 3 månader, 6 och 12 månadersvis som alternativ. Priset per månad är för närvarande 148kr.

MSQ eller Main Scenario Quest är det som du följer. Berättelsen i spelet som i vilket annat Final Fantasy som helst. Sen har du även Side quests och job specifika quests för ex Paladin, Gunbreaker, Black Mage osv.

Well finns säkert mer att säga som jag glömt men detta är det lilla haha!

Tack för bra svar.

Ska kolla upp var jag är när jag kommer hem, är sugen på att lira även om det får bli lite längre fram i tiden.

Tar emot lite med månadskostnad även om det säkert är värt det. Men då vill jag nörda ner mig rejält för att få valuta för pengarna.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tack för bra svar.

Ska kolla upp var jag är när jag kommer hem, är sugen på att lira även om det får bli lite längre fram i tiden.

Tar emot lite med månadskostnad även om det säkert är värt det. Men då vill jag nörda ner mig rejält för att få valuta för pengarna.

Vet inte hur mycket progress du har på ditt gamla konto, men om du inte har något att börja om så kan du köra deras trial som är gratis och har määängder med content. Har du inte tröttnat innan du gjort klart den, så kan du köpa nästa expansion (och betala månadskostnad) först då.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte hur mycket progress du har på ditt gamla konto, men om du inte har något att börja om så kan du köra deras trial som är gratis och har määängder med content. Har du inte tröttnat innan du gjort klart den, så kan du köpa nästa expansion (och betala månadskostnad) först då.

Bra tips! Den progress jag har kan jag gladeligen skita i, den var ändå inget att hänga i granen. Hade ändå tänkt att börja om från början vilket som.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ursäkta min newbie-fråga nu, men FF14 Complete Edition som säljs på Steam just nu, är det verkligen grundspelet + alla fyra expansionerna, eller bara grundspelet + Endwalker? Enligt Kotaku innehåller Steams erbjudande alla expansioner, men enligt Steam-butiken är det grundspelet + Endwalker. Vad är det som gäller?

https://kotaku.com/final-fantasy-14-sale-discount-shadowbring...

https://store.steampowered.com/sub/698768/

Medlem
Skrivet av Jim128:

Ursäkta min newbie-fråga nu, men FF14 Complete Edition som säljs på Steam just nu, är det verkligen grundspelet + alla fyra expansionerna, eller bara grundspelet + Endwalker? Enligt Kotaku innehåller Steams erbjudande alla expansioner, men enligt Steam-butiken är det grundspelet + Endwalker. Vad är det som gäller?

https://kotaku.com/final-fantasy-14-sale-discount-shadowbring...

https://store.steampowered.com/sub/698768/

Alla frågor får man ställa! Jag läser det som att Steam säljer grundspelet + Endwalker. Inte Complete edition där alla expansioner ingår. De har nog satt ihop en bundle själva skulle jag tro. Du får dock Heavensward också men inte den 2 andra expansionerna. Klickar du på FFXIV spelet i info om vad som ingår så länkas du till grundspelet dessutom.

Medlem

Herr_Haubitz, tack.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Ursäkta min newbie-fråga nu, men FF14 Complete Edition som säljs på Steam just nu, är det verkligen grundspelet + alla fyra expansionerna, eller bara grundspelet + Endwalker? Enligt Kotaku innehåller Steams erbjudande alla expansioner, men enligt Steam-butiken är det grundspelet + Endwalker. Vad är det som gäller?

https://kotaku.com/final-fantasy-14-sale-discount-shadowbring...

https://store.steampowered.com/sub/698768/

Jag tror inte de syns på Steam-sidan på grund av att alla utom den senaste expansionen räknas ingå i basspelet. Andra sidor skriver också att complete edition innehåller all content, så det skulle jag anta stämmer.

EDIT: De har fått mycket kritik tidigare för att det är så krångligt att veta vad som ingår i deras olika utgåvor, så jag antar att "COMPLETE EDITION" är där för att göra det så enkelt som möjligt att komma igång.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Dunder, ja det kanske stämmer. Såg precis att Feber.se också hävdar att det är alla expansioner.

https://feber.se/spel/nu-kan-du-fynda-lite-final-fantasy-xiv-...

På Steam finns ett demo att testa. Måste man ange sina kortuppgifter (debit/credit card-uppgifter) för att testa spelet? Minns att jag testade något som skulle vara en gratismånad för många år sedan. Man behövde ange sina kortuppgifter innan man kunde spela. Hann aldrig spela riktigt och avinstallerade efter några veckor. En månad efter att jag hade testat spelet drogs det pengar för två månader. Så "gratismånaden" verkade inte alls gratis, och det drogs även pengar för nästa månad.

Skriv svar