Diskutera – Blir Steam Deck flipp eller flopp?

Medlem

Svårt att se detta lyckas. Problemet med PC-spel är att de inte är utvecklade med bärbart spelande i grunden.

Medlem

Den är ju väldigt stor och tung, det finns ju de som tycker Switch känns stor och otymplig, hur ska den här tas emot då kan man undra? Det är ju en sak att testa en stund som vissa journalister gjort men en annan att faktiskt sitta på flygplanet i ett par timmar och faktiskt spela. Blir spännande att se, blir nog att jag köper en när de finns, alltid kul med ny hårdvara.

Medlem
Skrivet av russinkungen:

Svårt att se detta lyckas. Problemet med PC-spel är att de inte är utvecklade med bärbart spelande i grunden.

Finns ju hur mycket spel som helst på Steam som passar utmärkt för bärbart spelande, samma som Nintendo Switch.
Mitt go to switch spel 2021 är Hades, vet inte hur många varv jag kört genom och allt är inte upplåst än.
Spelat det 99% handhållet så skulle gärna ha det på Steam ist och kört det på Steam Deck.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Något som många vuxna inbitna PC-spelare underskattar är hur bökigt PC-spelande känns för många vuxna med sambo eller sambo + barn. (Även konsolspelande till viss del).

Det kräver nästan sitt eget rum med sin egen möbel, och så måste man "smita iväg" och stänga in sig på spelrummet när man ska spela. Det känns inte alltid så kul då tiden tillsammans man ofta har för sig själv och för varandra ofta är begränsad.

Med en bärbar konsol kan man ligga och slappspela lite medan man har tvn på i bakgrunden och småpratar med sin partner eller när barnen sitter och ser på sitt på tvn.

Både 3DS och Switch har varit en räddning för mitt spelande av just denna anledning.

Avstängd

Jag ska vara så tråkig och säga varken eller. Den kommer ha sin kundbas men inte mer än så.

Medlem

Blir ju en klockren bärbar maskin för att lira emulator på nes, snes, gba, ps2, ps3, wii, wiiu och switch 😁

Medlem

Jag tror många kommer bli besvikna på Steam Deck när de inser att spelen i deras bibliotek i princip är ospelbara eftersom text, ui etc.. inte har anpassats för det lilla formatet. Nya spel har såklart anpassats men de gamla blir lidande.

Medlem

Med gpu som är en fjärdedel av rx5700 så kommer den snabbt bli omodern tyvärr. Jag tror den floppar.

eld
Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Jag tror många kommer bli besvikna på Steam Deck när de inser att spelen i deras bibliotek i princip är ospelbara eftersom text, ui etc.. inte har anpassats för det lilla formatet. Nya spel har såklart anpassats men de gamla blir lidande.

Det är absolut inget problem alls, ungefär alla spel fungerar bra även i den storleken och upplösningen. På grund av avståndet till dina ögon så kommer den ta upp lika stor yta av ditt synfält som en stor tv.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Med gpu som är en fjärdedel av rx5700 så kommer den snabbt bli omodern tyvärr. Jag tror den floppar.

Det är dock också en fjärdedel så många pixlar som 1080p.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det är dock också en fjärdedel så många pixlar som 1080p.

Ganska precis hälften, inte en fjärdedel.

Medlem

Första kvartalet 2022 ska jag kunna få enligt Steam. Perfekt tycker jag. Om det skulle visa sig att maskinen suger skit så kan jag avboka den. Vete fan om det kommer bli någon succé rent försäljningsmässigt, men time will tell. Det kanske vore fiffigt att sälja den på andra plattformar än Steam? Men då blir det väl en massa mellanhänder som ska ha betalt också.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av grimpe:

Ganska precis hälften, inte en fjärdedel.

My bad, en fjärdedel som 1440p blir det.

Medlem

Jag som är konsol spelare drar mig från att köpa detta för att man måste installera Windows själv på den. En sån sak kan bli riktigt riktigt stressigt att göra tycker jag. Ska kolla en video först hur dom gör innan jag ska intressera mig något för den.

eld
Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag som är konsol spelare drar mig från att köpa detta för att man måste installera Windows själv på den. En sån sak kan bli riktigt riktigt stressigt att göra tycker jag. Ska kolla en video först hur dom gör innan jag ska intressera mig något för den.

Skapar en usb-sticka med windows (eller använder den man brukar få när man köper windows), trycker in den i steamdeck och startar igång den, sen trycker du "next" en massa gånger, det bör vara rätt så simpelt!

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag som är konsol spelare drar mig från att köpa detta för att man måste installera Windows själv på den. En sån sak kan bli riktigt riktigt stressigt att göra tycker jag. Ska kolla en video först hur dom gör innan jag ska intressera mig något för den.

Du behöver inte installera Windows, jag gissar Steam OS är förinstallerat?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tror inte det blir en "himlastormande"-succé. Det blir något mellanting där Steam Deck finner en stadig användarbas som antingen vill kunna spela sina Steam-spel "mobilt" eller vill använda den som en emuleringsmaskin.

Kanske kommer Steam Decks nisch se ut lite som Valves Index? Nu har Decken en bredare potential än ett VR-headset och ett lägre ingångspris vilket förmodligen kommer öka mängden konsumenter så jag tror på större försäljning än Index men den kommer nog inte eliminera andra produkter på marknaden.

Personligen kommer jag använda min Steam Deck som en ersättare för en gaming-laptop som jag har funderat på att skaffa sedan ett tag tillbaka. Jag är bortrest 1-2 helger per månad (när inte Covid-19 fanns) och under dessa helger så finner jag alltid tillfällen då jag saknar min dator här hemma. Dessutom kommer den nog funka ypperligt i sommarstugan.

Skrivet av Alienshade:

Jag som är konsol spelare drar mig från att köpa detta för att man måste installera Windows själv på den. En sån sak kan bli riktigt riktigt stressigt att göra tycker jag. Ska kolla en video först hur dom gör innan jag ska intressera mig något för den.

Jag som inbiten PC-spelare and Windows-användare kommer INTE installera Windows på min Steam Deck. Jag kommer behålla det förinstallerade Steam OS (Linux) och spela dom spel som fungerar och rullar bra på maskinen samt använda den för emulering av gamla konsoler/hand-helds.

Jag tror man ska ha ganska speciella användningsområden eller specifika önskemål för att se en vinst med att installera Windows på en Steam Deck. Men det är ju bara spekulation från min sida.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror och hoppas den kommer gå bra i Valve mått mätt.
Jag har ingen aning om vad för produktionstakt Valve kan hålla och kvalité jämfört med andra konsoltillverlare.
Jag har iaf förbokat

Tittar man på Steam machines som kom ut 2016 och lades ned 2016 så kan man ju inget annat än förvänta sig en succé. Värre flopp än Ouya.

Kommer nog mest locka till sig några köpare och influencers i början men om något år vill ingen ha en. För dyr och ser ingen marknad för den. Spela PC spel på låga inställningar när man kan spela på PC? Spela enkla mobilspel när man kan spela på mobilen?
Du betalar 3k för en Switch med spel anpassade för handhållen konsol som i dagsläget är ett billigare och bättre alternativ.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

eld
Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tittar man på Steam machines som kom ut 2016 och lades ned 2016 så kan man ju inget annat än förvänta sig en succé. Värre flopp än Ouya.

Det var marknaden som sa nej till steam machines, men det går fortfarande att bygga och sälja steam machines om du vill, stödet försvann aldrig, allt som byggdes för detta är kvar och bättre.

Skrivet av marcus8958:

Kommer nog mest locka till sig några köpare och influencers i början men om något år vill ingen ha en. För dyr och ser ingen marknad för den. Spela PC spel på låga inställningar när man kan spela på PC? Spela enkla mobilspel när man kan spela på mobilen?
Du betalar 3k för en Switch med spel anpassade för handhållen konsol som i dagsläget är ett billigare och bättre alternativ.

De flesta spelen som släppts till switch är inte byggda för handhållet, så det här är inte en faktor i det hela. Sedan är ju steamdeck betydligt mycket snabbare än en switch. Du betalat såklart mer för en steamdeck, men du betalar otroligt mycket mindre för hårdvaran man faktiskt får.

Men visst, är man ute efter att spela nintendo-spel så är ju såklart inte steamdeck ett bra köp (om du inte är tekniskt lagd alltså)

Men jag vänder på det: Steamdeck är som en switch där du inte behöver köpa alla spel du redan äger igen.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tittar man på Steam machines som kom ut 2016 och lades ned 2016 så kan man ju inget annat än förvänta sig en succé. Värre flopp än Ouya.

Kommer nog mest locka till sig några köpare och influencers i början men om något år vill ingen ha en. För dyr och ser ingen marknad för den. Spela PC spel på låga inställningar när man kan spela på PC? Spela enkla mobilspel när man kan spela på mobilen?
Du betalar 3k för en Switch med spel anpassade för handhållen konsol som i dagsläget är ett billigare och bättre alternativ.

Märks att du inte "har koll" om vad du snackar om nu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Märks att du inte "har koll" om vad du snackar om nu

Nej självklart inte. Samma visa med steambox konsolen som alla hyllade. Visste inte heller då att den skulle floppa hårdare än Ouyan.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

eld
Medlem
Skrivet av marcus8958:

Nej självklart inte. Samma visa med steambox konsolen som alla hyllade. Visste inte heller då att den skulle floppa hårdare än Ouyan.

Nu tror jag helt ärligt att du bara trollar

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Nej självklart inte. Samma visa med steambox konsolen som alla hyllade. Visste inte heller då att den skulle floppa hårdare än Ouyan.

Du är ute och cyklar, det här är inte Steam machines


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Nej självklart inte. Samma visa med steambox konsolen som alla hyllade. Visste inte heller då att den skulle floppa hårdare än Ouyan.

Menar du "Steam Machines"?
Dessa var tokhypade, inte av gamers, utan av tillverkarna, media och Steam under kort tid.
Detta vet jag då jag var inblandad på ett företag som sålde dessa. Det var bokstavligen en Mini PC gjort för gaming med reklam att sälja Steam som gaming PC.

Detta är något helt annat och har en helt annan hype av folket. Jag tror detta kommer bli stort(pratar inte Switch då de inte är i samma liga) och de flesta verkar underskatta vad den klarar speciellt när man pushar 720p och inte 1080p eller högre.
Jag tror det mesta jag och många med mig kommer spela lirar utan större problem i 60FPS på den. Mycket indietitlar och enklare spel som tyvärr blivit liggandes i Steam biblioteket.
Tror inte allför många tänker att man ska spela CyberPunk i några high/ultra inställningar direkt.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag som är konsol spelare drar mig från att köpa detta för att man måste installera Windows själv på den. En sån sak kan bli riktigt riktigt stressigt att göra tycker jag. Ska kolla en video först hur dom gör innan jag ska intressera mig något för den.

Du måste inte installera windows på den, målet från valve är att alla spel på steam kommer att fungera vid release och så länge du inte tänker köra photoshop på den så finns alla program du kan tänka dig till Linux(som den i botten kör).
Om du vill spela spel från till exempel Epic game store så finns Heroic game launcher som fungerar med proton i botten, numera säljer ju även EA allt från origin på steam, och GOG har Minigalaxy för Linux likt heroic.
Så utveckla gärna varför du känner att du måste installera windows på den om du skulle köpa den

Medlem

Har dom sagt något om de har någon lösning på att dela sparade (savegames) spel mellan stationära datorn och steam deck? Tycker den verkar riktigt intressant för priset.

Skrivet av nilo:

Har dom sagt något om de har någon lösning på att dela sparade (savegames) spel mellan stationära datorn och steam deck? Tycker den verkar riktigt intressant för priset.

Ja, det har de. Men det är ju bara ett löfte om att det befintliga Steam Cloud Saves kommer fungera.

Medlem

Det handlar nog mycket om marknadsföring och hur väl den kommer till de stora massorna. Men som det ser ut idag verkar den väldigt nice.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Ingen aning om det blir flipp eller Flopp, men jag bokade en av värstingmodellen direkt.

Vill ha en mellangrej mellan Gaming-PCn och min Laptop och Steam Deck med en Dockingstation blir Perfekt för mig iaf.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

123
Skriv svar