Jeff Strain uppmuntrar sina anställda att starta ett fackförbund för spelutvecklare

Robot
Jeff Strain uppmuntrar sina anställda att starta ett fackförbund för spelutvecklare

Tidigare Blizzard-anställde Jeff Strain vill samla sina anställda i ett fack.

#Blizzard, #Jeff-Strain, #Undead-labs


Medlem

Inte direkt konstigt ur ett arbetsgivar-perspektiv egentligen. Mycket enklare att förhandla med ett fack än med alla anställda. Kollektivavtal och tydliga spelregler gillas inte av alla AG, de har ju "mindre makt", men det underlättar vardagen för alla. Bra fackliga representanter arbetar dessutom för att företaget ska gå bra OCH medlemmarna må bra så inte medlemmarna blir arbetslösa. De är ofta duktiga administratörer och ex skyddsombud är en ren tillgång till företag som slipper sätta sig in i alla regler och kan luta sig lite mer på dem.
Kort och gott: Ett väl fungerande fackförbund är en tillgång för ett välskött företag, inte ett problem.

Skribent
Skrivet av ulrik.borg:

Inte direkt konstigt ur ett arbetsgivar-perspektiv egentligen. Mycket enklare att förhandla med ett fack än med alla anställda. Kollektivavtal och tydliga spelregler gillas inte av alla AG, de har ju "mindre makt", men det underlättar vardagen för alla. Bra fackliga representanter arbetar dessutom för att företaget ska gå bra OCH medlemmarna må bra så inte medlemmarna blir arbetslösa. De är ofta duktiga administratörer och ex skyddsombud är en ren tillgång till företag som slipper sätta sig in i alla regler och kan luta sig lite mer på dem.
Kort och gott: Ett väl fungerande fackförbund är en tillgång för ett välskött företag, inte ett problem.

Som jag förstår det så är fackförbund och kollektivavtal inte alls lika självklart i USA, inte som i Sverige i alla fall.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Som jag förstår det så är fackförbund och kollektivavtal inte alls lika självklart i USA, inte som i Sverige i alla fall.

det beror på vad för kollektiv avtal du är med i restaurangbranschen är bara 20% med i det ca pga hur korrupterat det är.
i flera branscher fungerar det bra, men jag som köksmästare har aldrig varit med i facket efter många år tillbaka då jag ej behöver det pga min expertis och hur skit det är.

Fråga vilken kock som helst som arbetar privat sektor.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

det beror på vad för kollektiv avtal du är med i restaurangbranschen är bara 20% med i det ca pga hur korrupterat det är.
i flera branscher fungerar det bra, men jag som köksmästare har aldrig varit med i facket efter många år tillbaka då jag ej behöver det pga min expertis och hur skit det är.

Fråga vilken kock som helst som arbetar privat sektor.

I dagsläget så är facken mera ett pack med korrupta kräk som bara tar pengar ifrån sina medlemmar och inte hjälper dem alls, Metall och Transport är bra exempel på det, det är ingenting annat än korrupt. Folk bör vara med i en A-kassa men facket kommer i princip aldrig hjälpa dig. I USA så upptäcker många efter att de har gått med i ett fack hur mycket sämre det var än hur de hade det tidigare och det slutar ofta i att folk lämnar företaget istället, många av deras kollektivavtal är sämre än vad företagen gav dem innan så när de väl har bytt så får de mindre än vad de hade innan.

Medlem

Kraftfullt. Hoppas verkligen att det kommer i gång, med rätt människors om håller koll på vad som krävs och vilka medlemmar man får med i facken för att arbeta med deras frågor så kan det bli riktigt bra. Oavsett vilket så tror jag det är ofrånkomligt att vi arbetar mer och mer för att skapa bättre arbetsvillkor. Det är helt absurt att leva i en värld med så mycket materiellt överflöd där mat och möjligheter inte kan omdistribueras bättre för att "de kanske inte har jobbat hårt så därför kan de ju ruttna och dö." Jag sitter knappast själv högt upp på skalan men det finns folk som har det ännu sämre än mig och de hade gott behövt det stöd som går att få. Mental hälsa för både män och kvinnor är något vi bör lägga betydligt mer resurser på, inte i syfte att berika företagsägare utan för att det är logiskt då de allra flesta av oss i slutändan faktiskt önskar gott för våra medmänniskor.

Skrivet av Esri:

I dagsläget så är facken mera ett pack med korrupta kräk som bara tar pengar ifrån sina medlemmar och inte hjälper dem alls, Metall och Transport är bra exempel på det, det är ingenting annat än korrupt. Folk bör vara med i en A-kassa men facket kommer i princip aldrig hjälpa dig. I USA så upptäcker många efter att de har gått med i ett fack hur mycket sämre det var än hur de hade det tidigare och det slutar ofta i att folk lämnar företaget istället, många av deras kollektivavtal är sämre än vad företagen gav dem innan så när de väl har bytt så får de mindre än vad de hade innan.

Att dessa facken skulle vara korrupta är ju dock inget argument mot att skapa fack och använda sig utav kollektivavtal, det innebär ju bara att man (vilket man kan tycka borde vara självklart) måste ge mer tid och uppmärksamhet till vad dessa facken kan åstadkomma. Jag känner många människor som inte tar ett jobb på företag som inte stödjer kollektivavtal, kan knappt minnas antalet gånger som jag hört att det varit dåligt för dem med kollektivavtal. Så jag instämmer inte i din bild av facken, även om det säkert finns fack som inte är bra heller.

Nu över till ren nyfikenhet, och detta frågar jag inte i syfte att anfalla eller ifrågasätta verkligheten från de du känner som (utgår jag från) jobbar inom Metall och Transport, men vilka fack pratar du om rent konkret? Vilka företag i samarbete med vilka fack? Det hade varit grymt intressant att kunna gräva lite i detta så det är inte i debattsyfte jag frågar utan bara för att jag inte har god insikt i dessa industrier och hade uppskattat om du ville ge mig några startpunkter i ett gräv.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Esri:

I dagsläget så är facken mera ett pack med korrupta kräk som bara tar pengar ifrån sina medlemmar och inte hjälper dem alls, Metall och Transport är bra exempel på det, det är ingenting annat än korrupt. Folk bör vara med i en A-kassa men facket kommer i princip aldrig hjälpa dig. I USA så upptäcker många efter att de har gått med i ett fack hur mycket sämre det var än hur de hade det tidigare och det slutar ofta i att folk lämnar företaget istället, många av deras kollektivavtal är sämre än vad företagen gav dem innan så när de väl har bytt så får de mindre än vad de hade innan.

Det är medlemmarna som är facket. Du har årsmöten och man röstar varje år om vilka som ska representera, kassan m.m. Du kan alltid fråga folk om du behöver hjälp. T.ex angående löneförhandlingar m.m.

Medlem

Streamers borde ha ett fackförbund också.

Medlem

"its time" eller "its overdue"...

Men bra för dem!

Medlem
Skrivet av Esri:

I dagsläget så är facken mera ett pack med korrupta kräk som bara tar pengar ifrån sina medlemmar och inte hjälper dem alls, Metall och Transport är bra exempel på det, det är ingenting annat än korrupt. Folk bör vara med i en A-kassa men facket kommer i princip aldrig hjälpa dig. I USA så upptäcker många efter att de har gått med i ett fack hur mycket sämre det var än hur de hade det tidigare och det slutar ofta i att folk lämnar företaget istället, många av deras kollektivavtal är sämre än vad företagen gav dem innan så när de väl har bytt så får de mindre än vad de hade innan.

Japp när jag var förtroendevald så gjorde vi aldrig något för våra medlemmar. Jag var försäkringsrådgivare, och bara efter 3 år hade jag skott mig så mycket på medlemmarna att jag numera lever ett liv i lyx och välbehag. Behöver inte ens jobba längre.
Tycker dock att vara med i A-kassan är lite vekt det också: ensam är stark!

Vi skall definitivt eftersträva den amerikanska modellen tycker jag!

Medlem

"In 1998, after a cataclysmic meeting with one of the founders over our objections to dismembered and impaled female body parts in the beta version of Diablo, my wife and I began planning to leave Blizzard."

Lite väl känsligt tycker jag. Att lämna företaget för detta?
Vad spelar det för vad det är för kön på de stympade och pålade kropparna i ett spel? Speciellt i ett spel som Diablo där det ska vara rent fruktansvärda scener då helvetet tar över jorden.

Nä, det är lätt att stå sidanom det Blizzard gå igenom som någon moralpolis och peka med hela handen vad man tycker är fel.

Jag får väll förtydliga att jag inte alls menar att förringa vad som händer på Blizzard.
Allt ska vara 100% jämställt i mina ögon.
Samtidigt måste vi också komma ifrån det oerhört lättkränkta samhället vi lever i idag.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

ZF
Medlem

Säkert behövligt. Men det kommer ju inte lösa Blizzards största problem i synnerhet, eller spelbranschens i allmänhet.

Att merparten av både de anställda och cheferna mentalt alltid är tolv år.

eld
Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Inte direkt konstigt ur ett arbetsgivar-perspektiv egentligen. Mycket enklare att förhandla med ett fack än med alla anställda. Kollektivavtal och tydliga spelregler gillas inte av alla AG, de har ju "mindre makt", men det underlättar vardagen för alla. Bra fackliga representanter arbetar dessutom för att företaget ska gå bra OCH medlemmarna må bra så inte medlemmarna blir arbetslösa. De är ofta duktiga administratörer och ex skyddsombud är en ren tillgång till företag som slipper sätta sig in i alla regler och kan luta sig lite mer på dem.
Kort och gott: Ett väl fungerande fackförbund är en tillgång för ett välskött företag, inte ett problem.

Jo alltså, men om man som amerikanskt företag tycker det är jobbigt med saker som anställningsskydd, kiss-pauser eller humana löner så är det ju inte fördelaktigt med facket.

eld
Medlem
Skrivet av Zphynx:

"In 1998, after a cataclysmic meeting with one of the founders over our objections to dismembered and impaled female body parts in the beta version of Diablo, my wife and I began planning to leave Blizzard."

Lite väl känsligt tycker jag. Att lämna företaget för detta?
Vad spelar det för vad det är för kön på de stympade och pålade kropparna i ett spel? Speciellt i ett spel som Diablo där det ska vara rent fruktansvärda scener då helvetet tar över jorden.

Nä, det är lätt att stå sidanom det Blizzard gå igenom som någon moralpolis och peka med hela handen vad man tycker är fel.

Jag får väll förtydliga att jag inte alls menar att förringa vad som händer på Blizzard.
Allt ska vara 100% jämställt i mina ögon.
Samtidigt måste vi också komma ifrån det oerhört lättkränkta samhället vi lever i idag.

Om jag läser mellan raderna?

Gissar på attityden de fick som svar när de kritiserade ämnet IOM den redan rätt starka påvisade bro-kulturen på blizzard, att spel är sexualiserade för män är ju ingen hemlighet, så när man kombinerar sexualiseringen med våld så når man ju en liten högre nivå.

Spela inte bara bort det som lättkränkthet och moralitet, det är dumt, försök förstå saker istället.

Vill peka på kritiken deep silver fick när de skulle göra denna collectors edition:

Medlem
Skrivet av Redstar:

Streamers borde ha ett fackförbund också.

Rätta mig gärna om jag har fel, men brukar inte streamers vara frilansare med egna företag, och därmed inte ha någon arbetsgivare att förhandla med?

eld
Medlem
Skrivet av Nocternity:

Rätta mig gärna om jag har fel, men brukar inte streamers vara frilansare med egna företag, och därmed inte ha någon arbetsgivare att förhandla med?

Frilansare kan ju också ha vara med i ett fack, och ha en hel del saker att förhandla om!

Inaktiv

Amazon Games-ledningen satte precis whiskeyn i halsen!

Medlem
Skrivet av eld:

Om jag läser mellan raderna?

Gissar på attityden de fick som svar när de kritiserade ämnet IOM den redan rätt starka påvisade bro-kulturen på blizzard, att spel är sexualiserade för män är ju ingen hemlighet, så när man kombinerar sexualiseringen med våld så når man ju en liten högre nivå.

Spela inte bara bort det som lättkränkthet och moralitet, det är dumt, försök förstå saker istället.

Vill peka på kritiken deep silver fick när de skulle göra denna collectors edition:

https://i.ytimg.com/vi/CDPRyCvxyRo/maxresdefault.jpg

Jag förminskar inte hur företagskultren på Blizzard verkar vara, inte alls.
Det är verkligen riktigt sjukt.
Jag menar bara att (just det) argumentet han lägger fram är ganska tunnt?
Återigen, det är så himla lätt att säga åt andra vad dom gjort fel.
Alla har vi våra principer och värderingar som vi står fast vid. Och hur man agerar är helt upp till var och en.

Men att jämföra den bysten med pålade lik i ett spel från slutet av 90-talet är lite skillnad tycker jag.
Samtidigt bryr jag inte mig personligen alls. Vill folk köpa collectors edition med ett bara blodiga tuttar, go for it.
Not my cup of tea dock.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem
Skrivet av eld:

Om jag läser mellan raderna?

Gissar på attityden de fick som svar när de kritiserade ämnet IOM den redan rätt starka påvisade bro-kulturen på blizzard, att spel är sexualiserade för män är ju ingen hemlighet, så när man kombinerar sexualiseringen med våld så når man ju en liten högre nivå.

Spela inte bara bort det som lättkränkthet och moralitet, det är dumt, försök förstå saker istället.

Vill peka på kritiken deep silver fick när de skulle göra denna collectors edition:

https://i.ytimg.com/vi/CDPRyCvxyRo/maxresdefault.jpg

Ja den där bysten var väldigt smaklös. Ett par extra par funderingar innan realiserande hade varit behövligt där.

Annars håller jag med den person du citerade. Ska det finnas lemlästade kroppar i spel ska det vara lika villkor.
Män, kvinnor, djur etc. Inget off limits.

Tror vi är på väg mot rätt håll dock när det kommer till jämställdhet inom underhållning. Många starka kvinnliga karaktärer som liksom sina manliga kollegor får ta redigt med stryk i filmer och tv-serier.
Möjligtvis inte är så mycket man mot kvinna eller kvinna mot man dock så det finns ju att jobba på men överlag mer jämlikt än tidigare.

Är det likställt ser jag inga problem med varken våld eller nakenhet inom underhållning.

eld
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Annars håller jag med den person du citerade. Ska det finnas lemlästade kroppar i spel ska det vara lika villkor.
Män, kvinnor, djur etc. Inget off limits.

Vill minnas att de lemlästade kvinnokropparna i diablo 1 & 2 var för det mesta smala storbystade lik, tänker tillbaka gamla skräckfilmer där kvinnorna ofta tappade alla kläder och sprang runt topless innan de blev brutalt mördade, för tittarens underhållning.

Men vill gå tillbaka om att det säkerligen handlade en hel del om vilket slags svar deras kritik fick som gjorde att han beslutade att det inte var värt att vara kvar.

Medlem

Så länge fackbundet kommer gynna och hjälpa dem, för all del! Men varför kan inte företagen bara bli bättre själva istället för att ett fackförbund ska komma och säga åt dem att de kan inte göra vissa saker, eller har gjort fel på vissa saker...

Sen gällande eran diskussion gällande paret som slutade hos Blizzard pga lemlästa kroppar är kvinnliga;
Det står tydligt i texten; mötet var "cataclysmic", så det är nog inte så mycket att de inte gillade vad som fanns i spelet, utan mer hur mötet gick och hur det mötet slutade, som orsakade att de ville lämna företaget. Det är förståeligt. Om man känner att man inte kan jobba pga ledningen (oavsett anledning) så lär man börja leta efter nytt jobb.

Personligen så tycker jag inte att kreativa verk eller personers vision ska vara begränsade och måste innehålla jämställdhet där lika många nakna kvinnor så måste det finnas lika många nakna män.
Om personerna som gör ett spel som heter Diablo har en vision att Diablo själv gillar nakna kvinnor, då är det förståeligt att det finns nakna kvinnor som är lemlästade. De ska inte bli tvingade att ändra deras vision och implementera "Diablo gillar kvinnor och mördar dem, men vi slänger in nakna män också bara för att se till att det är balanserat."
Om det är ens vision att det ska vara jämställt, awesome! Det är ju bra. Men om man tvingar någons vision att inkludera saker som de inte hade planerat att inkludera, då kan man lätt som konsument se att det är forcerad, och slutprodukten blir inte alls lika bra.

Så låt personer göra sin vision. Ge feedback i all ära, men tvinga inte någon annan ändra deras vision bara för att man inte gillar något specifikt (vilket är det enda jag kan tänka mig att ett möte blir "cataclysmic", när det blir bråk, oftast när man inte vill ta ett nej som ett svar).

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så länge fackbundet kommer gynna och hjälpa dem, för all del! Men varför kan inte företagen bara bli bättre själva istället för att ett fackförbund ska komma och säga åt dem att de kan inte göra vissa saker, eller har gjort fel på vissa saker...

Sen gällande eran diskussion gällande paret som slutade hos Blizzard pga lemlästa kroppar är kvinnliga;
Det står tydligt i texten; mötet var "cataclysmic", så det är nog inte så mycket att de inte gillade vad som fanns i spelet, utan mer hur mötet gick och hur det mötet slutade.

Personligen så tycker jag inte att kreativa verk eller personers vision ska vara begränsade och måste innehålla jämställdhet där lika många nakna kvinnor så måste det finnas lika många nakna män.
Om personerna som gör ett spel som heter Diablo har en vision att Diablo själv gillar nakna kvinnor, då är det förståeligt att det finns nakna kvinnor som är lemlästade. De ska inte bli tvingade att ändra deras vision och implementera "Diablo gillar kvinnor och mördar dem, men vi slänger in nakna män också bara för att se till att det är balanserat."
Om det är ens vision att det ska vara jämställt, awesome! Det är ju bra. Men om man tvingar någons vision att inkludera saker som de inte hade planerat att inkludera, då kan man lätt som konsument se att det är forcerad, och slutprodukten blir inte alls lika bra.

Så låt personer göra sin vision. Ge feedback i all ära, men tvinga inte någon annan ändra deras vision bara för att man inte gillar något specifikt (vilket är det enda jag kan tänka mig att ett möte blir "cataclysmic", när det blir bråk, oftast när man inte vill ta ett nej som ett svar).

Jag håller med dig. Andelen och vad är upp till visionärerna.
Spel med bara lättklädda kvinnor är ok.
Spel med bara lättklädda män är ok.
Olika andelar av bägge är ok.
Men det ska inte vara förbud för det enda eller det andra.

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så länge fackbundet kommer gynna och hjälpa dem, för all del! Men varför kan inte företagen bara bli bättre själva istället för att ett fackförbund ska komma och säga åt dem att de kan inte göra vissa saker, eller har gjort fel på vissa saker...

Tror vi väntat på att företagen ska bättra sig sedan kapitalismens begynnelse, men det brukar krävas yttre press.

Skrivet av Shamanfox:

Sen gällande eran diskussion gällande paret som slutade hos Blizzard pga lemlästa kroppar är kvinnliga;
Det står tydligt i texten; mötet var "cataclysmic", så det är nog inte så mycket att de inte gillade vad som fanns i spelet, utan mer hur mötet gick och hur det mötet slutade.

Personligen så tycker jag inte att kreativa verk eller personers vision ska vara begränsade och måste innehålla jämställdhet där lika många nakna kvinnor så måste det finnas lika många nakna män.
Om personerna som gör ett spel som heter Diablo har en vision att Diablo själv gillar nakna kvinnor, då är det förståeligt att det finns nakna kvinnor som är lemlästade. De ska inte bli tvingade att ändra deras vision och implementera "Diablo gillar kvinnor och mördar dem, men vi slänger in nakna män också bara för att se till att det är balanserat."
Om det är ens vision att det ska vara jämställt, awesome! Det är ju bra. Men om man tvingar någons vision att inkludera saker som de inte hade planerat att inkludera, då kan man lätt som konsument se att det är forcerad, och slutprodukten blir inte alls lika bra.

Jag tror för många låser fast att det här är en del av visionen, man kan gå fram lite mer respektfullt utan att det skadar visionen.

Man kan hantera ämnet lite mer respektfullt, speciellt om det är så viktigt att ha nakna lik i spelet.

Skrivet av Shamanfox:

Så låt personer göra sin vision. Ge feedback i all ära, men tvinga inte någon annan ändra deras vision bara för att man inte gillar något specifikt (vilket är det enda jag kan tänka mig att ett möte blir "cataclysmic", när det blir bråk, oftast när man inte vill ta ett nej som ett svar).

Eller att man får sin kritik bortskrattad, att någon säger att diskussionen inte är viktig, kanske ett "vad är problemet?, jag förstår inte?", vilket är ett större problem än bara kvinnolik i spelet, då börjar man ju undra vem man jobbar med.

Vill åter igen gå tillbaka till blizzards grabbiga kultur som har varit det stora ämnet.

Det handlar inte om att förbjuda naket, eller döda saker i spel, det handlar om hur man gör det, och varför man gör det.

Medlem

Ser ut som att han har väldigt många extra mellanslag i sin text!

Medlem
Skrivet av eld:

Tror vi väntat på att företagen ska bättra sig sedan kapitalismens begynnelse, men det brukar krävas yttre press.

Sant, men det gäller inte alla företag. Blizzard var en gång i tiden ett företag som klassades som Drömjobb. Vet inte om någon under tidig Blizzard-tid fram tills att Vivendi köpte upp dem, tyckte att det var ett sånt företag där man verkligen behövde fackförbund för att få bra arbetsvillkor. Dock så kan det hända att även då så var villkoren inte så bra, och hade behövts fackförbund.

Citat:

Jag tror för många låser fast att det här är en del av visionen, man kan gå fram lite mer respektfullt utan att det skadar visionen.

Man kan hantera ämnet lite mer respektfullt, speciellt om det är så viktigt att ha nakna lik i spelet.

Om jag tolkar din text rätt, så håller jag inte med. Alla ändringar i konsten/berättelsen/verket, oavsett hur små, kan ändra visionen till den grad att den inte stämmer överens med vad skaparna ville åstadkomma.
Kan man ge feedback? Absolut. Men många gånger så, iaf när det kommer till konsumenter, så räcker det inte att ge feedback. Man ska skrika och klaga tills skaparen ändrar sin vision. Man börjar se det oftare när t.ex. spel ändras/patchas för att en skrikande minoritet inte gillar något.

Om skaparen sen tycker att "Ja, det där låter rimligare, vi gör så", dåså, för all del. Men man ska inte kräva att någon ska ändra sin vision bara för man själv inte gillar det. Ge feedback för all del, men förvänta inte att man kommer göra ändringar utefter det.

Citat:

Eller att man får sin kritik bortskrattad, att någon säger att diskussionen inte är viktig, kanske ett "vad är problemet?, jag förstår inte?", vilket är ett större problem än bara kvinnolik i spelet, då börjar man ju undra vem man jobbar med.

Vill åter igen gå tillbaka till blizzards grabbiga kultur som har varit det stora ämnet.

Det handlar inte om att förbjuda naket, eller döda saker i spel, det handlar om hur man gör det, och varför man gör det.

Om man får sin kritik bortkastad, då får man den bortkastad. Om någon anser att ens feedback inte är viktig, då anser de inte att ens feedback är viktig. Det är bara acceptera det och gå vidare. I slutändan så måste man inse sin egna position, och att bara för man själv inte gillar något, så betyder det inte att ändringar måste göras eller inte göras.
Sen om man inte håller med företagets visioner, eller man vantrivs, eller om det är något annat man inte gillar på företaget, ja, då är det nog bättre att byta arbetsplats.

Jag vet inte om Blizzard eller Blizzard North hade grabbig kultur, och kan inte säga om det skulle ha någonting med att göra hur företaget var 1998, eller om det har något att göra med varför deras möte gick som det gick. Dock så skulle jag nog ändå våga påstå att man inte kan jämföra arbetskulturen som de har där i dag med hur det var för 25 år sedan.

Sista meningen där, så håller jag inte med dig. Det handlar om vad för vision skaparna har, och att de ska kunna ha friheten att följa den visionen (så länge det inte är något olagligt). Om vi nu pratar om Diablo 1, så ser jag personligen inget fel med att de döda kropparna var kvinnor. Jag såg inget fel med att de var nakna (så pixligt som spelet är så ser man inte av de 90% döda kropparna vad för kön de var) när jag spelade spelet.
Men poängen är; om skaparen har en vision att hen vill att Dungeons ska vara fyllda med slaktade kvinnor som är nakna, so be it. Vi som konsumenter behöver inte gilla det, vi behöver inte köpa produkten. Vi ger negativ feedback om det, diskuterar på forum, men sen går man vidare.
Däremot ska ingen tvinga någon skapare att ändra deras vision för att man själv, eller en viss grupp, inte gillar det. Jag tycker inte man ska ha en inställning där man förväntar sig att skaparen av en verk ska möta vissa kriterier (det som även klassas som 'PK'). Och det är det som börjar bli allt mer vanligt, att man klagar högt och länge tills skaparen gör ändringar bara för att tillfredsställa så många som möjligt, att man uppoffrar visionen bara för att det finns de som gillar att skrika högt.

Inga fackförbund i världen kan tyvärr ändra på människors synsätt, det handlar om att grundlägga en bra kvinnosyn (om det är det vi diskuterar), sedan barnsben. Det räcker att läsa i detta forum hur lättvindigt många tar på kvinnors dagliga kamp i samhället, men även på andra ställen. Jag tror inte jag hade varit stark nog att vara kvinna i dagens värld. Jag beundrar deras uthållighet, envishet och styrka.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Sant, men det gäller inte alla företag. Blizzard var en gång i tiden ett företag som klassades som Drömjobb. Vet inte om någon under tidig Blizzard-tid fram tills att Vivendi köpte upp dem, tyckte att det var ett sånt företag där man verkligen behövde fackförbund för att få bra arbetsvillkor. Dock så kan det hända att även då så var villkoren inte så bra, och hade behövts fackförbund.

Det var ett väldigt litet företag på den tiden och då brukar förmåner vara bättre, men drömjobb för många brukar ju innebära att få jobba på coola spel, och ett företag som imponerar med fester, små kontors-förmåner, häftiga event och liknande.

Nackdelen man inte tänker på brukar vara mindre lön, övertid osv.

Skrivet av Shamanfox:

Om jag tolkar din text rätt, så håller jag inte med. Alla ändringar i konsten/berättelsen/verket, oavsett hur små, kan ändra visionen till den grad att den inte stämmer överens med vad skaparna ville åstadkomma.
Kan man ge feedback? Absolut. Men många gånger så, iaf när det kommer till konsumenter, så räcker det inte att ge feedback. Man ska skrika och klaga tills skaparen ändrar sin vision. Man börjar se det oftare när t.ex. spel ändras/patchas för att en skrikande minoritet inte gillar något.

Om skaparen sen tycker att "Ja, det där låter rimligare, vi gör så", dåså, för all del. Men man ska inte kräva att någon ska ändra sin vision bara för man själv inte gillar det. Ge feedback för all del, men förvänta inte att man kommer göra ändringar utefter det.

Om man får sin kritik bortkastad, då får man den bortkastad. Om någon anser att ens feedback inte är viktig, då anser de inte att ens feedback är viktig. Det är bara acceptera det och gå vidare. I slutändan så måste man inse sin egna position, och att bara för man själv inte gillar något, så betyder det inte att ändringar måste göras eller inte göras.
Sen om man inte håller med företagets visioner, eller man vantrivs, eller om det är något annat man inte gillar på företaget, ja, då är det nog bättre att byta arbetsplats.

Jag vet inte om Blizzard eller Blizzard North hade grabbig kultur, och kan inte säga om det skulle ha någonting med att göra hur företaget var 1998, eller om det har något att göra med varför deras möte gick som det gick. Dock så skulle jag nog ändå våga påstå att man inte kan jämföra arbetskulturen som de har där i dag med hur det var för 25 år sedan.

Alltså, det här låter som någon som jobbade på blizzard, inte blizzard north, då huvudkontoret hjälpte till en del med spelet. Och personen jobbade med en del icke-north spel.

Men för att försöka förklara med vad jag menar igen: Jag tvekar väldigt mycket på ifall andra blizzard personer tog hans kritik på allvar, men jag är osäker på ifall du tycker att de borde ha tagit det på allvar.

Jag vet bara att ifall jag jobbade på ett spel med utspridda kroppsdelar av kvinnor så hade vi gått varsamt fram och jobbat hårt på att göra det rätt, samt att aldrig ens skämta om saken, och jag är tvekar lite på ifall blizzard var den slags arbetsplatsen där man hade kunnat kritisera dessa saker utan att folk hade trott att man var knäpp.

Diablo hade ju ändå en hel del naket kombinerat med skräck för att sexualisera skräcken, eller sätta skräck i sexualiteten, det är lite klassikt att man gjort det genom tiderna i diverse medier, så det går ju inte att säga att de inte sexualiserade det nakna, även när det kommer till utspridda kroppsdelar.

Men åter igen, jag tror inte det helt handlade om att inte kunna ta ett nej, men snarare att alla oroligheter över ämnet viftades bort, för att i en sådan arbetsplats så blir sådana frågor väldigt oviktiga, detta är inte bra.

Skrivet av Shamanfox:

Sista meningen där, så håller jag inte med dig. Det handlar om vad för vision skaparna har, och att de ska kunna ha friheten att följa den visionen (så länge det inte är något olagligt). Om vi nu pratar om Diablo 1, så ser jag personligen inget fel med att de döda kropparna var kvinnor. Jag såg inget fel med att de var nakna (så pixligt som spelet är så ser man inte av de 90% döda kropparna vad för kön de var) när jag spelade spelet.
Men poängen är; om skaparen har en vision att hen vill att Dungeons ska vara fyllda med slaktade kvinnor som är nakna, so be it. Vi som konsumenter behöver inte gilla det, vi behöver inte köpa produkten. Vi ger negativ feedback om det, diskuterar på forum, men sen går man vidare.
Däremot ska ingen tvinga någon skapare att ändra deras vision för att man själv, eller en viss grupp, inte gillar det. Jag tycker inte man ska ha en inställning där man förväntar sig att skaparen av en verk ska möta vissa kriterier (det som även klassas som 'PK'). Och det är det som börjar bli allt mer vanligt, att man klagar högt och länge tills skaparen gör ändringar bara för att tillfredsställa så många som möjligt, att man uppoffrar visionen bara för att det finns de som gillar att skrika högt.

Många som går vidare i spelindustrin tittar ju dock tillbaka på liknande saker och undrar vad de egentligen gjorde, man växer upp en hel del. Visionen blir bara större, men man märker att vissa saker aldrig behövdes för att visionen skulle fungera.

Spelskapande är ju ett berg av kompromisser, så en extra liten kompromiss hade inte märkts av.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Japp när jag var förtroendevald så gjorde vi aldrig något för våra medlemmar. Jag var försäkringsrådgivare, och bara efter 3 år hade jag skott mig så mycket på medlemmarna att jag numera lever ett liv i lyx och välbehag. Behöver inte ens jobba längre.
Tycker dock att vara med i A-kassan är lite vekt det också: ensam är stark!

Vi skall definitivt eftersträva den amerikanska modellen tycker jag!

Bygg halmgubbar på din egna tid. Klart som fan att du inte har pengar, du är bara en medlem, hur många gånger ska man behöva se artiklar om fackpampar som lever livet på sina medlemmars pengar? Hur många gånger ska vi behöva läsa artiklar om Kommunal som äger massvis med fastigheter och inte ger en krona till sina medlemmar, delar ut bonusar till topparna och åker på resor med styrelsen och festar bort medlemmarnas pengar. Eller varför inte ta Transport som inte tillåter sina medlemmar, väktare som exempel, att ha ett vettigt kollektivavtal som faktiskt ger dem en duglig lön för deras arbete. Inte mitt problem om du är dum nog att vara med i facket och slänga bort dina pengar till dem, om du tror att du är bättre för det så är det ett stort Du problem. I dagsläget så hjälper endast facken arbetsgivarna, jag har själv varit med och suttit med när facket avtalade bort förmåner på vårt företag för det var "Orättvist" mot andra i branschen som inte hade det, i det fallet Unionen. Nej tack, jag har varit i arbetslivet i 16år och jag klarar mig alldeles utmärt utan att ge bort mina pengar till skit som inte gör någon nytta.

Medlem
Skrivet av eld:

Det var ett väldigt litet företag på den tiden och då brukar förmåner vara bättre, men drömjobb för många brukar ju innebära att få jobba på coola spel, och ett företag som imponerar med fester, små kontors-förmåner, häftiga event och liknande.

Nackdelen man inte tänker på brukar vara mindre lön, övertid osv.

Det är möjligt. Jag gick fortfarande i grundskolan när D1 släpptes, så jag har ingen aning hur arbetssituationer över världen såg ut. Även idag så beror det helt på företaget och vad för position man har ifall det ger mycket övertid, lägre löner osv. Inom IT så vet jag att du kan fortfarande få bra lön även på mindre företagen, om man inte räknar med företag som är <1 år gamla.

Citat:

Alltså, det här låter som någon som jobbade på blizzard, inte blizzard north, då huvudkontoret hjälpte till en del med spelet. Och personen jobbade med en del icke-north spel.

Men för att försöka förklara med vad jag menar igen: Jag tvekar väldigt mycket på ifall andra blizzard personer tog hans kritik på allvar, men jag är osäker på ifall du tycker att de borde ha tagit det på allvar.

Jag kan inte säga hur de borde ha tagit kritiken. Jag var inte där, jag vet inte hur det lades fram, jag vet inte hur det togs. Det jag försökte säga var att oavsett, efter man har gett kritik, så ska man lämna det där och gå vidare.
Om mötet vart "cataclysmic" så tolkar jag att man inte lämnade det där och gick vidare, utan diskussionen kring det hettades till. Men det är min tolkning, kan ha helt fel.

Citat:

Jag vet bara att ifall jag jobbade på ett spel med utspridda kroppsdelar av kvinnor så hade vi gått varsamt fram och jobbat hårt på att göra det rätt, samt att aldrig ens skämta om saken, och jag är tvekar lite på ifall blizzard var den slags arbetsplatsen där man hade kunnat kritisera dessa saker utan att folk hade trott att man var knäpp.

Problemet är att man jobbar i ett team med en Lead. Du kan ha åsikter om vad som ska eller inte ska ha i spelet, men det betyder inte att man kommer implementera det.
Om du pratar som solo-utvecklare så hamnar vi i min förra punkt, du kommer göra ett spel som reflekterar din vision, och det är ju bra

Gällande andra delen om att kunna kritisera; vem vet. Kanske man kunde, eller så kunde man inte. Var man inte där så kan man bara gissa sig fram, eller fråga någon som jobbade där.

Citat:

Diablo hade ju ändå en hel del naket kombinerat med skräck för att sexualisera skräcken, eller sätta skräck i sexualiteten, det är lite klassikt att man gjort det genom tiderna i diverse medier, så det går ju inte att säga att de inte sexualiserade det nakna, även när det kommer till utspridda kroppsdelar.

Men åter igen, jag tror inte det helt handlade om att inte kunna ta ett nej, men snarare att alla oroligheter över ämnet viftades bort, för att i en sådan arbetsplats så blir sådana frågor väldigt oviktiga, detta är inte bra.

Fast tror du det? Att det inte handlade om att inte kunna ta ett nej? Varför skulle ett sånt möte annars förvandlas till "cataclysmic"?
Jag kan bara ta referens från när jag har varit på team möten, och diskuterat om att göra ändring, så har de ät bara hettats till om någon är stark om sin åsikt och är bestämd att deras förslag måste genomföras.

Tror inte ett möte klassas som "cataclysmic" bara för att någon chef viftar bort feedbacken. För mig låter det väldigt konstigt.

Citat:

Många som går vidare i spelindustrin tittar ju dock tillbaka på liknande saker och undrar vad de egentligen gjorde, man växer upp en hel del. Visionen blir bara större, men man märker att vissa saker aldrig behövdes för att visionen skulle fungera.

Har du exempel? När jag tittade på t.ex. Diablo 1 i presentationen i GDC så vill jag minnas att David Brevik inte visade några tecken på de gjorde något onödigt eller "undradd vad de egentligen gjorde".

Citat:

Spelskapande är ju ett berg av kompromisser, så en extra liten kompromiss hade inte märkts av.

Inte alla spel. Vet inte vilka du har i åtanke, då det absolut finns spel som gör kompromisser, men det finns även spel som inte gör det.
Personligen tycker jag man inte visar respekt för personerna som skapar spel om man ska kräva att de måste göra kompromisser i deras verk. Exempel, jag har försökt skriva en egen bok, det sista jag vill göra är att ändra min berättelse och vision bara för att dek inte skulle vara tillräckligt 'PK' t.ex.
Det handlar inte om att om vi konsumenter märker kompromisserna, det handlar om att skaparna blir strypta med deras frihet med vad de egentligen vill skapa.

Medlem
Skrivet av Esri:

Bygg halmgubbar på din egna tid. Klart som fan att du inte har pengar, du är bara en medlem, hur många gånger ska man behöva se artiklar om fackpampar som lever livet på sina medlemmars pengar? Hur många gånger ska vi behöva läsa artiklar om Kommunal som äger massvis med fastigheter och inte ger en krona till sina medlemmar, delar ut bonusar till topparna och åker på resor med styrelsen och festar bort medlemmarnas pengar. Eller varför inte ta Transport som inte tillåter sina medlemmar, väktare som exempel, att ha ett vettigt kollektivavtal som faktiskt ger dem en duglig lön för deras arbete. Inte mitt problem om du är dum nog att vara med i facket och slänga bort dina pengar till dem, om du tror att du är bättre för det så är det ett stort Du problem. I dagsläget så hjälper endast facken arbetsgivarna, jag har själv varit med och suttit med när facket avtalade bort förmåner på vårt företag för det var "Orättvist" mot andra i branschen som inte hade det, i det fallet Unionen. Nej tack, jag har varit i arbetslivet i 16år och jag klarar mig alldeles utmärt utan att ge bort mina pengar till skit som inte gör någon nytta.

Nej det är för jäkligt med dessa pampar som dagligen skor sig på de stackarna som är med i facken. Arbetarnas läge hade varit så mycket bättre i detta land om vi inte haft så starka fack som vi haft under lång tid.
Se till att hålla dig utanför facket från och med nu så skall det nog gå bättre för dig.

Fick du någon motivering, mer än "andra har det inte", från dina fackpampar när ni blev av med förmåner? Tänkte iom du satt med i förhandlingarna.

12
Skriv svar