Tatueringar och spel. Jag har funderingar på en tatuering relaterat till The Witcher.

Medlem
Tatueringar och spel. Jag har funderingar på en tatuering relaterat till The Witcher.

Min far sa alltid till mig att tatueringar är för sjöfarare och busar. Han har själv två stycken från sent 70-tal varpå en som han har valt att ta bort och kvar på huden lämnades ett fult ärr.

Jag håller inte riktigt med min far i frågan utan tycker att tatueringar kan vara till för alla. Sen kan jag tycka det är bra om tatueringen i fråga har ett syfte och att det finns en motivering bakom. Däremot anser jag att tatueringar har blivit alldeles för vanligt och det är den största anledningen till att jag inte har skaffat en idag. Det är nästan mer unikt att vara helt utan än med en tatuering idag.

Jag har under flera års tid funderat på om jag ska ”gadda” mig eller inte. Motiven har varit flera, oftast spelrelaterade. Funderingarna går djupa. Vad har jag för relation till detta motivet? Kommer det hålla i framtiden? Syfte? Text? Symbol? Bild? Var på kroppen?

Ett förslag var en musikgrupp (Strung Out) jag lyssnade på mycket för 15 år sedan som jag fortfarande lyssnar på. Det skulle då vara deras logga som liknar beståndsdelar av en molekyl.
Ett andra förslag är Quake 3 loggan eftersom jag förut spelade det väldigt mycket och var obesegrad mästare under kompisgängets lan.
Ett tredje förslag är bokstaven och siffra för det regemente vilket jag tjänstgjorde under värnplikten (K3)

Dessa förslag har kommit med flera års mellanrum och jag har alltid kommit till slutsatsen att nej det blir inget.

Nu vänder jag mig till er kloka och vänliga medlemmar på Fz för att höra vad ni har för tankar. Det handlar om ett fjärde förslag.

Jag är en fan av The Witcher. Jag har läst samtliga böcker, sett den gamla polska tv-serien, spelat spelen repeterade gånger och även kollat in nyproduktionen på Netflix. Jag har fastnat för ett citat från författaren som också finns med på video till Witcher 3 som en intro/demo/teaser från CDPR.

”Evil is evil. Lesser, greater, middling. Makes no difference. The degree is arbitrary, the definition’s blurred. If i’m to choose between one evil and another... i’d rather not choose at all”
-Andrzej Sapkowski

Som ni förstår är det detta jag vill tatuera in (minus författarens namn). Det är tänkt att jag ska ha den på ryggen. Teckensnitt och andra detaljer har jag inte funderat på.

Text är konst sa en gammal flamma till mig. Jag håller delvis med. Jag tycker det ska vara kortfattat och läsbart. Du ska kunna förstå huvuddelen av kontexten annars är det ingen mening. Jag gör det för mig själv ja, men samtidigt ska det inte vara för luddigt så det blir obegripligt. Nog babblat från min del!

Så vad tycker ni?

Medlem

Jag har en hel del tatueringar, aldrig ångrat nån av dem även om jag haft dem i 10+ år. Jag ser det som ett minne från en annan tid. Har också ett par som är gjorda för mina barn, svårt att ångra på dem iaf!

Mitt tips är: Tänk inte för mycket, tänk inte för lite.

En omröstning på en hemsida kan vara lite fel väg att gå eftersom ditt beslut att ta och som du bär med dig livet ut.

Ska själv göra en spelrelaterad tatuering, är ett fan av pixelart så ska göra nått i den stilen!

Lycka till och hoppas du landar på det du vill!

Medlem

Jag har en del tatueringar och om jag kommer ångra några eller ha svårt att relatera till dem i framtiden så gör det inte något.

Av allt hemskt man kan råka ut för i livet så känner jag att jag har haft tur i livet om tatueringar är något jag börjar ångra då det är en skitsak på det stora hela, och kan därmed leva med dem.

Finns en gammal tråd om tatueringar och exempel om du vill läsa vad andra har.

https://www.fz.se/forum/trad/442104-gaming-tatuering

RmK
Medlem

Jag skulle undvikt text, det finns mycket sanning i uttrycket: En bild säger mer än tusen ord.

Jag har en Zelda tatuering och jag väntade ett år från dagen jag bestämde mig till att jag gick in i en tatueringsstudio och gjorde den. Bara i fall jag skulle ångra mig och nu är jag hur nöjd som helst.

Skribent

Ord och citat kan vara lite känsliga för vissa grejer talar ju till en under vissa perioder i livet. Så jag skulle tänka på det, om du känner du kommer kunna stå bakom orden om 10 år. Det behöver ju inte innebära att orden i sig har samma mening om 10 år för dig, men att du kan stå bakom den person som bestämde sig för att tatuera in orden på kroppen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Inte ser du en enda tatuerad civiliserad människa utanför Skandinavien. Hoppa tatueringen är mitt svar.

Medlem

Jag är personligen inget fan av text-tatueringar, tycker lätt att det kan kännas lite cheesy, men det är väl egentligen bara en smaksak. Har själv ett gäng tatueringar och kan inte påstå att jag ångrar någon av dem även om jag kanske ibland kan känna typ "hm, den borde varit placerad lite mer åt det här hållet eller se ut lite mer såhär" så är det ärligt talat oftast så att jag inte ens tänker på dem. Blir så van att jag ibland glömmer bort att jag ens har vissa tatueringar liksom.
Troooor dock att just detta citat du valt kanske blir lite väl långt och klumpigt för att ha som tatuering? Också en smaksak förvisso och min smak brukar ha en tendens att skilja sig från vad många andra tycker så man kanske inte ska lyssna på mig.

Medlem

Jag har några tatueringar(och kommer skaffa fler!), 3st spelrelaterade(8bit super mario, "söt" metroid och link från wind waker med en triforce i bakgrunden). Inga av dessa ångrar jag, gillar dom alla då dom har alla starka band från yngre dagar. Jag har en bak på ena axeln som jag valde på måfå hos en tatuerare och denna ångrar jag enormt. Detta var min första och den är rätt stor, väldigt ful och tatueraren gjorde ett relativt dåligt jobb med den.

Så min rekommendation är att sov på saken ett bra tag så du vet med dig att du ej kommer ångra det, jag lärde mig efter axel-tatueringen att tänka till en extra gång.

Inaktiv
Skrivet av Chicobello:

Inte ser du en enda tatuerad civiliserad människa utanför Skandinavien. Hoppa tatueringen är mitt svar.

Har du ens varit utanför Skandinavien?

Extremt dum och fördomsfull kommentar.

On topic: tyckte @Laddemannen formulerade sig väldigt väl, håller med till fullo!

Medlem

Personligen är jag inget fan av text och citat som tatuering, bortsett från familjenamn, födelsedatum etc. Jag tycker det känns lite B att stå och läsa någons tatuering, föredrar att kolla på ett motiv istället där jag ser vad det ska föreställa. Däremot ska inte min åsikt påverka ditt beslut men röstade för att du skulle fortsätta fundera på det ett tag till.

Jag har själv en spelrelaterad tatuering på ena underarmen så jag är för såna typer av tatueringar

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Har du ens varit utanför Skandinavien?

Extremt dum och fördomsfull kommentar.

On topic: tyckte @Laddemannen formulerade sig väldigt väl, håller med till fullo!

Japp, i nästan alla andra länder är det en tydlig klassuppdelning mellan vilka som har tatueringar och vilka som inte har det. Det är fakta, vad du tycker är fördomsfullt skiter jag fullständigt i. TS frågade vad vi tyckte och jag svarade.

Inaktiv
Skrivet av Chicobello:

Japp, i nästan alla andra länder är det en tydlig klassuppdelning mellan vilka som har tatueringar och vilka som inte har det. Det är fakta, vad du tycker är fördomsfullt skiter jag fullständigt i. TS frågade vad vi tyckte och jag svarade.

Klassuppdelning också? Men kul att höra någon som påverkas så pass mycket av vad andra tycker!

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Japp, i nästan alla andra länder är det en tydlig klassuppdelning mellan vilka som har tatueringar och vilka som inte har det. Det är fakta, vad du tycker är fördomsfullt skiter jag fullständigt i. TS frågade vad vi tyckte och jag svarade.

Haha vilket jävla dravel, vad lever du i för medeltidsfantasi 🤣🤣


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Haha vilket jävla dravel, vad lever du i för medeltidsfantasi 🤣🤣

Inga motargument alltså, bara ilska. Gud vad folk blir provocerade av sanningen. Och ja, jag bryr mig vad folk tycker. Men märks att svenskar inte gör det. Ta en tur till kontinenten så ser vi människor med stil.

Inaktiv
Skrivet av Chicobello:

Inga motargument alltså, bara ilska. Gud vad folk blir provocerade av sanningen. Och ja, jag bryr mig vad folk tycker. Men märks att svenskar inte gör det. Ta en tur till kontinenten så ser vi människor med stil.

Du har inte argumenterat själv så kanske ska hoppa ner från din höga häst och komma ner till verkligheten.

"Människor med stil", vilken värld lever du i?

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Du har inte argumenterat själv så kanske ska hoppa ner från din höga häst och komma ner till verkligheten.

"Människor med stil", vilken värld lever du i?

Hen kanske bor nere i Italien där alla går runt i kostymer från Gucci? :x

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Inga motargument alltså, bara ilska. Gud vad folk blir provocerade av sanningen. Och ja, jag bryr mig vad folk tycker. Men märks att svenskar inte gör det. Ta en tur till kontinenten så ser vi människor med stil.

Finns inget att argumentera emot, du har en patetiskt ytlig syn på andra och överdriver hur vanligt det är, vilket du antingen inbillar dig är sant eller medvetet ljuger om.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av delli:

Hen kanske bor nere i Italien där alla går runt i kostymer från Gucci? :x

Och får sina väskor inburna på hotellet av en tatuerad kåkfarare 🤣


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Chicobello:

Japp, i nästan alla andra länder är det en tydlig klassuppdelning mellan vilka som har tatueringar och vilka som inte har det. Det är fakta, vad du tycker är fördomsfullt skiter jag fullständigt i. TS frågade vad vi tyckte och jag svarade.

Japp, det är bara kriminella och sjömän som tatuerar sig.

/s

Medlem
Skrivet av Patashnic:

Japp, det är bara kriminella och sjömän som tatuerar sig.

/s

När jag var i Japan var det tydligt förbud mot tatueringar i många sammanhang.
Tror det är just på grund av att det är så starkt associerat med kriminalitet (Yakuza).

Hört att tatueringar kan försvåra jobbtillfällen i många länder. Speciellt servicerelaterade yrken där man har kontakt med folk direkt.
Så beroende på vad man har för avsikt till yrkesval är det ytterligare något ts behöver tänka på. Iallfallall placering av vald tatuering. Är det lätt att dölja bör det inte påverka nämnvärt däremot.

Avstängd
Skrivet av Aggur:

Så vad tycker ni?

Läste inte din livshistoria men svaret på frågan blir ”Ja, om du vill tatuera dig så gör det”.

Skribent
Skrivet av jeppe109:

När jag var i Japan var det tydligt förbud mot tatueringar i många sammanhang.
Tror det är just på grund av att det är så starkt associerat med kriminalitet (Yakuza).

En kompis till mig har tatuerade armar och när han var i Japan så sa personalen på hotellet att han nog borde ha långärmade tröjor när de är ute. Mest för att han inte ska råka tas för kriminell och på så vis råka illa ut på något vis.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

En kompis till mig har tatuerade armar och när han var i Japan så sa personalen på hotellet att han nog borde ha långärmade tröjor när de är ute. Mest för att han inte ska råka tas för kriminell och på så vis råka illa ut på något vis.

Västerlänningar har en tendens att överdriva tabun över tatueringar i Japan. (Ofta folk som aldrig varit i Japan men ”vet” allt om landet och kulturen)

Har två vänner jag varit i Japan med några gånger nu (vi snackar full sleves, rygg/bröst/ben) och det enda som är ”problematiskt” är om de vill gå på onsen. Vissa tillåter inte synliga tatueringar och andra bryr sig inte. Thats it!

För 20-30 år sedan kanske folk trodde du hade kriminella anknytningar men idag så bryr sig ingen förutsatt du inte går runt och är en idiot mot folk och beter dig allmänt otrevligt.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Västerlänningar har en tendens att överdriva tabun över tatueringar i Japan. (Ofta folk som aldrig varit i Japan men ”vet” allt om landet och kulturen)

Har två vänner jag varit i Japan med några gånger nu (vi snackar full sleves, rygg/bröst/ben) och det enda som är ”problematiskt” är om de vill gå på onsen. Vissa tillåter inte synliga tatueringar och andra bryr sig inte. Thats it!

För 20-30 år sedan kanske folk trodde du hade kriminella anknytningar men idag så bryr sig ingen förutsatt du inte går runt och är en idiot mot folk och beter dig allmänt otrevligt.

2019 fick vi inte använda poolen på hotellen då min vän har synliga tatueringar 😁
Eller det var ju min vän som inte fick men vi körde på solidaritet. En för alla, alla för en.
Detta var på en resa från Tokyo ned till Hiroshima med stopp i bland annat Kyoto och Osaka däremellan.

Vid ett av hotellen var havet precis bredvid så vi gjorde det till en grej att visa tatueringarna tydligt haha.

Avstängd
Skrivet av jeppe109:

2019 fick vi inte använda poolen på hotellen då min vän har synliga tatueringar 😁
Eller det var ju min vän som inte fick men vi körde på solidaritet. En för alla, alla för en.
Detta var på en resa från Tokyo ned till Hiroshima med stopp i bland annat Kyoto och Osaka däremellan.

Vid ett av hotellen var havet precis bredvid så vi gjorde det till en grej att visa tatueringarna tydligt haha.

Yeah. Som sagt. Vissa badställen tillåter det inte medan andra gör Bara att gilla läget!

Skribent
Skrivet av FryinRyan:

Västerlänningar har en tendens att överdriva tabun över tatueringar i Japan. (Ofta folk som aldrig varit i Japan men ”vet” allt om landet och kulturen)

Har två vänner jag varit i Japan med några gånger nu (vi snackar full sleves, rygg/bröst/ben) och det enda som är ”problematiskt” är om de vill gå på onsen. Vissa tillåter inte synliga tatueringar och andra bryr sig inte. Thats it!

För 20-30 år sedan kanske folk trodde du hade kriminella anknytningar men idag så bryr sig ingen förutsatt du inte går runt och är en idiot mot folk och beter dig allmänt otrevligt.

ja alltså, jag fyller 41 år i år. Så det var inte direkt så att de var där förra året, eller för 10 år sen


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag tackar för era svar, det har hjälpt i mina funderingar. Jag håller med många om att text är svårt, speciellt ett längre citat. Jag kommer fundera vidare på en bild, kanske witcher-medaljongen.

Tack Espresso_Bengt för tips om gammal tråd, jag gillade dom senare star wars tatueringarna. Har du själv kommit till skott månntro?

Att ta beslut efter en omröstning på internet vore jättedumt tycker jag som Laddemannen skriver. Det var mer en skoj grej. Beslutet tar jag själv och det är det som ni har skrivit som påverkat. Nu lutar iofs röstningen åt att fundera vidare :).

Medlem

Har själv fått 2 gaddningar från dark souls som tagit 12 timmar sammanlagt att göra, rätt snygga faktiskt.
Viktigast är att du själv blir nöjd, kolla med tatuerare och se över vad för stil denne har, de brukar vara kreativa så ni kan nog skissa upp något som blir speciellt men som är direkt anknytet till temat du väljer.

Skulle dock säga att vissa arbetsgivare är känsligare mot tatueringar än andra, när jag jobbade inom restaurang så var jag alltid tvungen till att bära långärmat då jag skaffade tatuering på underarmen när jag var 18 år.

Men i övrigt har det inte vart större problem.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Och får sina väskor inburna på hotellet av en tatuerad kåkfarare 🤣

haha eller de ja

12
Skriv svar