TV-spelare träffades av blixten genom sin spelkontroll

Robot
TV-spelare träffades av blixten genom sin spelkontroll

Spelkvällen fick ett chockerande slut.

#Blixtnedslag, #Åska


Gnällkuk

Ändå lite märkligt att folk fortfarande inte tar kraftigt oväder på allvar, framför allt folk som inte bor i lägenheter.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ändå lite märkligt att folk fortfarande inte tar kraftigt oväder på allvar, framför allt folk som inte bor i lägenheter.

Verkligen!
För en som är uppväxt på en bondgård sitter det än i ryggmärgen att dra ut allt vid åskväder, även fast jag bott centralt de senaste 10 åren.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Hände ju förra året midstream med en stor Rocket League streamer också:

https://youtu.be/NTFAGLMxlvQ?t=553


signatur

Videomupp

Medlem

Bor i lägenhet. Sist det åskade här struntade jag i att dra ut sladdarna. Är ju så många...

Undrar hur pass stor risk det är för blixtnedslag i lägenhet? Finns det åskledare på alla lägenhetshus? Och förhindrar det blixtnedslag till 100% ens? Svårt att tro det. Aldrig fått kläm på det där riktigt.

Uppväxt på landet dock, där drog man alltid ut alla sladdar och sprang ut till bilen och läste serietidningar medans åskan dundrade utanför.

Medlem

Jag drar ut allt, även om vi bor i lägenhet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent
Skrivet av r4v3nl0rd:

Bor i lägenhet. Sist det åskade här struntade jag i att dra ut sladdarna. Är ju så många...

Undrar hur pass stor risk det är för blixtnedslag i lägenhet? Finns det åskledare på alla lägenhetshus? Och förhindrar det blixtnedslag till 100% ens? Svårt att tro det. Aldrig fått kläm på det där riktigt.

Uppväxt på landet dock, där drog man alltid ut alla sladdar och sprang ut till bilen och läste serietidningar medans åskan dundrade utanför.

Vi har fått tvn och dvdn fried trots att vi bodde i lägenhet mitt i huset. Blixten slog ned på gården utanför och blev väl som en EMP. Var en hel del elektriska prylar som gick i hela höghuset den kvällen.

Det där att springa ut i bilen som skydd gäller ju inte idag läste jag. Det är för mycket plast i karosserna idag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Drar generellt ut alla dyrare prylar när det brakar på. Vill ju inte att de skall gå åt pipan

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vi har fått tvn och dvdn fried trots att vi bodde i lägenhet mitt i huset. Blixten slog ned på gården utanför och blev väl som en EMP. Var en hel del elektriska prylar som gick i hela höghuset den kvällen.

Ska komma ihåg det där nästa gång jag känner mig fånig som drar ut sladdar trots att jag bor i lägenhet. Är uppväxt i lägenhet+hus och vi drog alltid ut sladdar medans grannar ibland inte gjorde det och fick en hel del elprylar stekta, det har suttit kvar sen dess. Framförallt dator/dyra grejer kopplas alltid ur. Hellre inte sitta vid datorn en stund än att bli av med hela skiten, även om det är osannolikt.

Medlem

https://www.lightningmaps.org

Här kan man ju se var och hur mycket det åskar i realtid och åt vilket håll det rör sig.
För 3 veckor sedan blinkade det till några ggr i lysröret i köket då det åskade rejält men datorn märkte inget, kanske för att man bara surfade.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/askan-slog-ut-...

Avstängd
Skrivet av Hajfena:

https://www.lightningmaps.org

Här kan man ju se var och hur mycket det åskar i realtid och åt vilket håll det rör sig.
För 3 veckor sedan blinkade det till några ggr i lysröret i köket då det åskade rejält men datorn märkte inget, kanske för att man bara surfade.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/askan-slog-ut-...

Gjymt!

Apparna på hemsidan, går de att ställa in för ens stad i Sverige? Och varifrån får de egentligen sin "blixtsnabba" (hah!) data ifrån?

Medlem

Hände något liknande för mig i tonåren när jag spelade Gears of War rankat på 360 och laddade min handkontroll samtidigt. De började åska som bara den och mamma tjatade att jag skulle stänga av men jag skulle "bara" köra klart. Slutade med att det slog ner nära och jag fick en liten stöt från handkontrollern som jag slängde ifrån mig. Jag klarade mig fint och 360n också men min stackars PS3a som stod i viloläge gick sönder och fick skickas iväg på lagning. En läxa lärd och lyssna på din mamma 😉😅


signatur

Praise the Sun! \[T]/

Medlem

Jävlar. VR inlevelsen blir bara mer o mer verklighetstrogen.

Skrivet av Hanzo:

Jag drar ut allt, även om vi bor i lägenhet.

ja samma här. För några veckor sedan drog ett rejält åskoväder in över där jag bor och bor i lägenhet. Som vanligt drog ar ur alla prylar min granne gjorde det inte och n får han se sig om efter ny router. De är så känsliga mot spikar på nätet.
Även om det är mkt åskledare o bra säkerhet på det Svenska elnätet överlag så slår det när i närheten så kan det ändå påverka ens prylar som sitter i väggen.
Jag tar inga chanser.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det är ändå skönt att vi har förhållandevis bra elsäkerhet i Sverige, var inte riktigt lika imponerad när jag besökte USA senast. Luftledningar överallt, tunnare kablar och kontakter, elskåpen kunde se... intressanta ut, osv. ^^

Däremot minns jag hur åskan tog död på en K6-2-burk för en drös år sedan när allt utom modemet var urdraget under ett åskväder, givetvis var det den vägen det tog och slaktade datorn ganska totalt.

EDIT: Såg inte @SunShines inlägg, därav den tjatiga formuleringen om elsäkerhet.
En UPS av godkänd kvalitet kan vara en bra pryl om man är orolig för sina grejer med, då de brukar kunna hantera rätt bra spikar och ändå mata ut en stabil ren (eller modifierad) sinusvåg.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Fick alla mina elektriska apparater brända när jag bodde i hus, som tur var så ersatte mitt försäkringsbolag allt


signatur

IDKFA

Medlem

Vet en som blivigt "träffad" av blixten, har fina ärr över kroppen som ser ut som blixtar eller vad man ska säga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Ftmch:

Ska komma ihåg det där nästa gång jag känner mig fånig som drar ut sladdar trots att jag bor i lägenhet. Är uppväxt i lägenhet+hus och vi drog alltid ut sladdar medans grannar ibland inte gjorde det och fick en hel del elprylar stekta, det har suttit kvar sen dess. Framförallt dator/dyra grejer kopplas alltid ur. Hellre inte sitta vid datorn en stund än att bli av med hela skiten, även om det är osannolikt.

Ja jag tänker också att även om chansen är liten när du bor mitt i ett lägenhetskomplex. De har åskledare och bor du längre från marken och inte högst upp så är ju sannolikheten väldigt liten. Men samtidigt är dator och liknade väldigt känsliga, det räckte ju som sagt med att blixten slog ned utanför för att bränna upp tvn och dvdn. Datorn stod i ett rum på andra sidan lägenheten så den klarade sig. Xboxen som stod under tv:n klarade sig också av någon anledning. Men ja, det är en billig försäkring att dra ut sakerna man är rädd om. Det blir så tråkigt och dyrt om blixen ändå lyckas slå ned.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av PeTTs0n:

Det är ändå skönt att vi har förhållandevis bra elsäkerhet i Sverige, var inte riktigt lika imponerad när jag besökte USA senast. Luftledningar överallt, tunnare kablar och kontakter, elskåpen kunde se... intressanta ut, osv. ^^

Däremot minns jag hur åskan tog död på en K6-2-burk för en drös år sedan när allt utom modemet var urdraget under ett åskväder, givetvis var det den vägen det tog och slaktade datorn ganska totalt.

Ja där känns det ju som el-prylarna är det minsta du behöver oroa dig för. Hela huset kan ju fan brinna ned om blixten slår ned i närheten pga just den kassa elsäkerheten.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kicka någon från servern? Banna någon? Stänga av chattfunktionen?
Neeej nej! Här är det "Elefantchock 2000" som är bestraffningsmetoden!

Skulle betala för att få såna admin-krafter..

Medlem
Skrivet av REDNOX7:

Hände något liknande för mig i tonåren när jag spelade Gears of War rankat på 360 och laddade min handkontroll samtidigt. De började åska som bara den och mamma tjatade att jag skulle stänga av men jag skulle "bara" köra klart. Slutade med att det slog ner nära och jag fick en liten stöt från handkontrollern som jag slängde ifrån mig. Jag klarade mig fint och 360n också men min stackars PS3a som stod i viloläge gick sönder och fick skickas iväg på lagning. En läxa lärd och lyssna på din mamma 😉😅

Ett tydligt tecken från vädergudarna vilken konsol det är som gäller.

Medlem

Jag har aldrig varit med om att åskan har förstört något hemma, men jag minns en gång för nästan 25 år sedan när min syster och jag stod på balkongen på tredje våningen och blixten slog ner i en flaggstång som var i ungefär samma höjd som lägenheten, ca 10 meter ut. Smällen var öronbedövande och det blev alldeles kritvitt en sekund.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av AplAy:

Gjymt!

Apparna på hemsidan, går de att ställa in för ens stad i Sverige? Och varifrån får de egentligen sin "blixtsnabba" (hah!) data ifrån?

Ingen aning, jag har sidan uppe på mobilen, men kollar aldrig på den om jag inte hör åska generellt, sen känner jag mig ganska trygg när jag bor så nära andra åskledare och i lägenhet.
Intressant är att när den expanderande ringen passerar där man bor då hör man smällen.
En på jobbet som bor på landet och kopplar ur allting har en app som talar om när det är åska där de bor, vet inte vilken.
Men det är ju lite som regn, en regn app talar inte om om det är ett 10 mil brett regnmoln som passerar utan man vill ju se satellit på hur det rör sig.

Vill man se flygplan kan man se sådant i realtid också https://flyg-radar.se/

Medlem

Viktigaste frågan: överlevde kontrollen?

Medlem

Raidens fatality inte att leka med 😶

Medlem

Jag har satt in "mellankontakter" som ska skydda mot att blixten ska slå ut elektroniken... oklart om de fungerar dock då de kosta ca 70 kr på Kjell.

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Jag har satt in "mellankontakter" som ska skydda mot att blixten ska slå ut elektroniken... oklart om de fungerar dock då de kosta ca 70 kr på Kjell.

Kan du länka dessa?

Medlem

Alla försäkringsbolag rekommenderar alltid att man drar ur sladdarna på allt när det åskar. Av en anledning. För att din hemförsäkring skall gälla åskskada så måste du även ha ett godtagbart överspänningsskydd mot din elektornik. De där "mellankontakterna" från kjell och company som nämns i tråden räknas inte som godtagbara.

Citat:

Måste jag ha en åskledare monterad på min byggnad för att min försäkring ska gälla vid blixtnedslag?
Nej det är inget krav, men fastigheter i utsatta lägen kan ha nytta av en åskledare för att slippa ständigt återkommande skador. Men oftast räcker det med överspänningsskydd som skyddar mot överspänningar som kommer in via el- och teleledningar. Anlita en elektriker eftersom de skydd som finns i handeln som sätts i vägguttag inte ger ett godtagbart skydd.

Edit:
Kan lägga till att försäkringsvillkoren, de generella, även stipulerar att ersättning endast utgår för plötsliga och oväntade händelser. En konsekvens av det är att skador som orsakas av klimatförändringarna inte kommer att kunna försäkras mot. Det diskuteras redan nu i försäkringsbranchen att de lägen i landet som enligt MSB utsetts till riskområden för återkommande översvämning skall tappa möjligheten till försäkring mot just översvämningar. För om ditt hus får in vatten varje gång det regnar eller i någon form av säsongsbetonad översvämningssäsong, så är inte längre skadan oväntad.

Detsamma gäller åska. Klimatmodellerna visar att vid 2 graders uppvärmning (dit vi siktar på via parisavtalets mer realistiska mål) så kommer långvariga åskväder med stora mängder blixtar öka i Skandinavien med upp till 80 procent. Vid 4 graders uppvärmning (dit vi är på G nu) så ökar långvariga åskväder med 320 procent och lika så enorma mängder blixtar. Det är då årligen. Är åskväder något som inte längre är oväntat så kommer det ha samma konsekvenser för möjligheten till försäkring.

Medlem

Bodde i lägenhet och blixten slog ner 1 gång och klippte min kompis dator och mitt grafikkort dog. Så drar ur allt när det mullrar nu för tiden.

En fd arbetskamrat fick sin nya tv förstörd och hon bodde i lägenhet också i åskoväder och bodde i centrum


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem

Efter 3st RROD, så köpte jag en XBox 360 Elite eftersom garantin nu hade gått ut.
6 månader senare letade sig en blixt ner i stadsnätet och vidare in i min XBox via internetkabeln. Blev en sjujävla smäll, TVn slocknade och XBoxen luktade bränd plast.
Som tur var hoppade TVn igång igen men XBoxen var totalt rökt. Är glad att jag hade trådlös handkontroll.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Alla försäkringsbolag rekommenderar alltid att man drar ur sladdarna på allt när det åskar. Av en anledning. För att din hemförsäkring skall gälla åskskada så måste du även ha ett godtagbart överspänningsskydd mot din elektornik. De där "mellankontakterna" från kjell och company som nämns i tråden räknas inte som godtagbara.

Edit:
Kan lägga till att försäkringsvillkoren, de generella, även stipulerar att ersättning endast utgår för plötsliga och oväntade händelser. En konsekvens av det är att skador som orsakas av klimatförändringarna inte kommer att kunna försäkras mot. Det diskuteras redan nu i försäkringsbranchen att de lägen i landet som enligt MSB utsetts till riskområden för återkommande översvämning skall tappa möjligheten till försäkring mot just översvämningar. För om ditt hus får in vatten varje gång det regnar eller i någon form av säsongsbetonad översvämningssäsong, så är inte längre skadan oväntad.

Detsamma gäller åska. Klimatmodellerna visar att vid 2 graders uppvärmning (dit vi siktar på via parisavtalets mer realistiska mål) så kommer långvariga åskväder med stora mängder blixtar öka i Skandinavien med upp till 80 procent. Vid 4 graders uppvärmning (dit vi är på G nu) så ökar långvariga åskväder med 320 procent och lika så enorma mängder blixtar. Det är då årligen. Är åskväder något som inte längre är oväntat så kommer det ha samma konsekvenser för möjligheten till försäkring.

Har du någon bra källa på exakt vilka krav försäkringsbolagen ställer? När jag skaffade för några år sedan (efter att en vattenläcka slog ut de överspänningsskydd jag då hade - hade dock turen att datorer och nästan all utrustning klarade sig) minns jag bara att dessa var godkända när jag pratade med dem, så tog ett par sådana - hade någon annan variant innan som inte längre såldes. Däremot var det inte direkt tal om några exakta specifikationer som var krav från deras sida.

Kikade på lite alternativ på Prisjakt, och det ser ut som man bara ger kA som mått på maximal strömspik skydden klarar. (Med Ohms lag i bakhuvudet hade jag velat ha något mer specificerat, men nåväl - ett från APC eller Brennenstuhl i de inte allra billigaste segmenten ser spontant rätt vettiga ut. Edit: på Inet fanns både max A och V angivna.)
En UPS av vettig kvalitet känns dock som ett ännu säkrare kort.

Även nyfiken på om det finns någon mer källa på editen - försäkringsvillkor och juridik är spännande (some pun intended), och det behöver finnas lite mer än att "åskväder är nu vanliga, så ingen ersättning utgår för skador orsakade av sådana" el. likn. Likväl som att det går åt andra hållet med force majeure. Finns det någon praxis, eller någon grund lagd för hur vanliga sådana väderfenomen ska vara för att påverka ersättning, eller är det bara lite mer lösa diskussioner?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar