Rykte: Fans jobbar på Half-Life 2-remaster med Valves välsignelse

Robot
Rykte: Fans jobbar på Half-Life 2-remaster med Valves välsignelse

Skaparna bakom Half-Life 2: Update verkar ha något större på gång.

#Half-life-2, #Valve


Medlem

Njaa tveksam till att de behövs


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Låter mycket spännande!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Låter mycket spännande!

Nja inte riktigt. Half-life 2 är spelbart än idag och grafiken är inte så värst utdaterad. Gameplaymässigt är det lite ulådrat men en remaster lär inte ändra på mer än grafiken.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nja inte riktigt. Half-life 2 är spelbart än idag och grafiken är inte så värst utdaterad. Gameplaymässigt är det lite ulådrat men en remaster lär inte ändra på mer än grafiken.

Jag spelade Halflife 2 för inte så länge sedan, så jag är medveten om hur den ser ut.

Det låter kanske inte spännande för dig - men för min del gör det.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skribent
Skrivet av Ankh:

Låter mycket spännande!

Håller med. Det är alltid kul att lira klassiker som polerats lite extra.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Låter mycket spännande!

Jag tycker det låter jättespännande! Återstå att se hur kreativa dom kommer vara!

Medlem

Stöd för DLSS och ray-traycing samt FSR kanske kan sitta på sin plats?

Var på väg att starta upp Half life 2 igen, men kanske ska vänta då


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nja inte riktigt. Half-life 2 är spelbart än idag och grafiken är inte så värst utdaterad. Gameplaymässigt är det lite ulådrat men en remaster lär inte ändra på mer än grafiken.

Gameplayen i Half Life 2 är inte så mycket mera än en technical preview av deras motor, tyckte helt ärligt att det blev rätt gammalt redan när det kom, hade man gjort en riktig remake på det, lagt mera tyngd på storyn m.m. så hade det kunnat vara intressant men spelet i sig är inget som gör mig direkt intresserad. Men ja, det som kommer hända är nog samma sak som med Black Mesa, uppdaterad grafik och ändring på vissa delar av spelet som inte är bra, i BM:s fall att de gjorde om Xen.

Medlem

Känns konstigt att någon annan än Valve ska göra om deras egna spel. Att Valve bryr sig så lite om sina egna spel att de låter någon annan göra om dem. Tragiskt är vad det är. Half life 3 är bara en dröm som känns allt mera avlägsen.

Jag tycker inte att Half Life 2 behöver en uppdatering egentligen, det ser fortfarande bra ut och spelet har de quality of life saker man förväntar sig. Men lyckas de göra en version med fantastiskt fin grafik så köper jag det gärna.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Känns konstigt att någon annan än Valve ska göra om deras egna spel. Att Valve bryr sig så lite om sina egna spel att de låter någon annan göra om dem. Tragiskt är vad det är. Half life 3 är bara en dröm som känns allt mera avlägsen.

Precis, tycker också Valve är lite konstiga när det gäller deras spel. Visst dom släpper nåt spel då och då och resultatet blir bra men de gör inte så mycket mer sen, många av "Valves spel" har dom ju inte ens gjort själva men folk kanske tror det. Men det är väl i alla fall ett plus att dom inte lägger sig i så mycket vad andra gör med spelen (som t.ex Rockstar gör).

Skribent
Skrivet av johanAndersson:

Jag tycker inte att Half Life 2 behöver en uppdatering egentligen, det ser fortfarande bra ut och spelet har de quality of life saker man förväntar sig. Men lyckas de göra en version med fantastiskt fin grafik så köper jag det gärna.

Är väl lite småsaker som upplösning och lite skarpare texturer. Sen skulle jag vilja att de jobbar om hur man själv rör sig. Jag tycker det känns som gubben "glider" fram över marken. Skulle gärna få en mer känsla av att man faktiskt går eller springer som i modernare spel, lite mer tyngd helt enkelt.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johan Lorentzon:

Är väl lite småsaker som upplösning och lite skarpare texturer. Sen skulle jag vilja att de jobbar om hur man själv rör sig. Jag tycker det känns som gubben "glider" fram över marken. Skulle gärna få en mer känsla av att man faktiskt går eller springer som i modernare spel, lite mer tyngd helt enkelt.

Jag är osäker på hur du vill ha det, men du menar väl inte som GTA, Red Dead Redemption eller Witcher 3? Jag kan inte spela de spelen och det är 70% på grund av hur dåligt karaktären går.

Medlem

varför gör valve själva inte detta? fattar inte.

Skribent
Skrivet av johanAndersson:

Jag är osäker på hur du vill ha det, men du menar väl inte som GTA, Red Dead Redemption eller Witcher 3? Jag kan inte spela de spelen och det är 70% på grund av hur dåligt karaktären går.

Nej, nej. Men att gubben rör sig lite mer "normalt". I gamla FPS och även HL2 så känns det som du är ett huvud som glider över marken (vilket du också var rent tekniskt). Är svårt att förklara exakt hur, men tittar du på nyare FPS och hur man rör sig där så förstår du hur jag tänker.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spännande! Originalet behövs få en redig remaster. Helst en komplett remake men det händer inte. Half-Life 2: Update var inget vidare dock. Hoppas denna remaster kan bli betydligt vassare grafiskt.

Skrivet av johanAndersson:

Jag är osäker på hur du vill ha det, men du menar väl inte som GTA, Red Dead Redemption eller Witcher 3? Jag kan inte spela de spelen och det är 70% på grund av hur dåligt karaktären går.

Tänk att folk har så problem med att styra karaktären i GTA 5 och RDR2. I don't get it. Geralt i The Witcher 3 är dock inte nå skön att styra. Han fladdrar mest runt när man styr honom.

Skrivet av SWEBarb:

varför gör valve själva inte detta? fattar inte.

Jo, det borde Valve ha gjort för många år sedan. För att inte tala om den där jäkla mytomspunna 3an..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Men helt ärligt när ska Half Life 3 göras? Det är lite nonchalant av Valve att skita i alla HL fans bara sådär. Vi vill ju veta hur storyn går för Gordon redan från 90-talet. Förstår inte varför det sitter så fast för utvecklarna. Finns säkert inte ens med i planeringen längre.

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Men helt ärligt när ska Half Life 3 göras? Det är lite nonchalant av Valve att skita i alla HL fans bara sådär. Vi vill ju veta hur storyn går för Gordon redan från 90-talet. Förstår inte varför det sitter så fast för utvecklarna. Finns säkert inte ens med i planeringen längre.

Lite märkligt att kasta en så populär franchise i skön, antar att Steam gick för bra?
Det är precis det här som man inte vill ska hända, man stöttar en utvecklare och vad de sedan gör med allt stöd är att bli slöa och feta(total motivations brist alltså).
Ursäkten med att HL3 aldrig kan leva upp till förväntningarna är ju riktigt lam också, de har ju haft all tid och budget i världen på sig att utveckla detta.
Tänk ifall Valve hade satsat på HL under dessa år och fortsatt gjort avstickare så som Portal och kanske andra projekt, då hade de haft ett HL universum som hade varit värt väldigt mycket pengar, istället så vet nya generationer spelare knappt vad HL är för något och har säkert knappt koll på att Valve utvecklar mjukvara.

Själv så var jag till och med så hypad för HL2 så att jag köpte gold edition, med soundtrack, keps och lite annat.
Jag är ganska säker på att varumärket hade varit väldigt stort idag ifall de vågat satsa, hade även hjälpt deras hårdvara ifall de haft mjukvara att samköra med.

Näe riktigt tråkigt faktiskt, det har funnits så stort potential bland många utvecklare, men när de blir tillräckligt stora så tappar de motivationen totalt, även fast att de har alla resurser i världen för att lyckas.
Man får väl vara glad över att Rockstar i alla fall släppte GTA 5 och RDR2, den storleken på projekt är dock smärtsamt ovanlig, även fast att de brukar dra in riktigt mycket pengar.

När det kommer till HL2 uppdatering så tror jag det går att göra mycket med miljöer, grafik och ljud för att öka kvalitén och inlevelse, så jag ser fram emot detta.
Jag som är sugen på VR skulle gärna se att det blir kompatibelt med detta också

Valva nämnde väl strax före Alyx släppte att de arbetade på flera projekt och att de fick nytändning i och med arbetet med det spelet, så än är det inte kört

Medlem

HL3 kommer till framtida "BCI enhet" från Valve


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Häftigt! Hoppas man hinner spela den under sin livsstid bara!

Avstängd
Skrivet av Ankh:

Låter mycket spännande!

JAO!!

En grafisk uppdatering likt den i Black Mesa där även banorna blir smått omdesignade välkomnas starkt av mig.

Spelfysiken kan de för övrigt behålla. Stör ej mig att man verkar "flyta" fram i spelet. Känns endast Half-Life-charmigt, imho!

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Häftigt! Hoppas man hinner spela den under sin livsstid bara!

Precis. Hur lång tid tog det att göra Black mesa? 10 år?

Opposing force och Blueshift har varit under samma typ av remakeutveckling i 10 år. Ser riktigt lovande ut, men tar så lång tid med små resurser.

Medlem
Skrivet av magma:

Stöd för DLSS och ray-traycing samt FSR kanske kan sitta på sin plats?

Var på väg att starta upp Half life 2 igen, men kanske ska vänta då

FSR och DLSS lär väl knappast behövas om du inte sitter på ett system från 2010 eller så. Förstår dock inte varför Valve inte tar hand om sina guldklimpar själva? Känns som ren lathet att inte med alla sina pengar åtmistone släppa remakes av HL1+2 och istället låta versioner gjorda av fans nå marknaden. För att inte tala om hl3...
Blir ärligt talat förbannad av vad de gjort av HL serien. Vilket slöseri med ett av värdens bästa IP.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

FSR och DLSS lär väl knappast behövas om du inte sitter på ett system från 2010 eller så. Förstår dock inte varför Valve inte tar hand om sina guldklimpar själva? Känns som ren lathet att inte med alla sina pengar åtmistone släppa remakes av HL1+2 och istället låta versioner gjorda av fans nå marknaden. För att inte tala om hl3...
Blir ärligt talat förbannad av vad de gjort av HL serien. Vilket slöseri med ett av värdens bästa IP.

Beror nog på hur tungdrivet spelet blir med RT påslaget. Kanske inte går att jämföra, men quake 2 som är 7 år äldre än half life 2 kräver minst ett 3060 ti i 1080p med RT påslaget för att ens kunna drivas runt 60 fps. Nu är detta source-motorn och vet inte hur skalbar den är.

Ja, det är tråkigt. Valve, precis som många andra utvecklare har fått storhetsvansinne. Det har dock blivit populärt nu inom spelindustrin att återuppliva gamla klassiker.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Valve's nästa spel ryktas vara ett spel med "kodnamn" Citadel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Rätta mig om jag har fel, men slutade inte "HL: Alyx" med att det just teasade HL3? Inte lirat det själv då jag är fullständigt ointresserad av allt -VR.

Medlem
Skrivet av General White:

Rätta mig om jag har fel, men slutade inte "HL: Alyx" med att det just teasade HL3? Inte lirat det själv då jag är fullständigt ointresserad av allt -VR.

Eller HL Alyx 2. Med tanke på vilket grymt vr spel det är vore det konstigt om de kn lät denna gren av HL universat fortsätta i VR, att bygga vidare på alyx slut i ett uppföljabne icke vr spel skulle bli en smula konstigt tror jag.

Ps. Förhoppningsvis kan en mod komma för att köra hl2 i vr snatt, att köra ettan så var riltigt häftigt

Medlem

Spelade Half Life 2 igen väldigt nyligen, och det spelet har åldrats extremt väl. Knappt så att det behövs en remaster, faktiskt. Även fast det är 17 år gammalt så är det imponerande fräscht än idag.

Man får väl se hur det faktiskt ser ut när remastern väl släpps och om det förtjänar ett köp. Jag säger inte nej till att spela om det ytterligare en gång. Håller på att spela igenom Black Mesa just nu och imponeras stort av hur Crowbar fått till ljussättningen och skuggorna i spelet. Om det kan göras något liknande med HL2 + fler positiva förändringar så kommer jag definitivt köra igenom det igen.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Känns konstigt att någon annan än Valve ska göra om deras egna spel. Att Valve bryr sig så lite om sina egna spel att de låter någon annan göra om dem. Tragiskt är vad det är. Half life 3 är bara en dröm som känns allt mera avlägsen.

Har du spelat black-mesa ? Förmodligen en av dom bästa remake's som gjorts i mina ögon.
Tycker faktiskt dom gör helt rätt, dom flesta andra företag kör ju en "cease and decist" order direkt på helt underbara projekt.

12
Skriv svar