The Ascent på Steam har features som Game Pass-versionen saknar

Robot
The Ascent på Steam har features som Game Pass-versionen saknar

Pc-versionerna presterar olika.

#the-ascent


Medlem

Co-op funkar inte ens på game pass versionen. Dock finns ray tracing om man sätter igång DX12. Men spelet är alldeles för tidigt släppt, kunde väntat ett par månader till minst.

Gnällkuk
Skrivet av Vercadi:

Co-op funkar inte ens på game pass versionen. Dock finns ray tracing om man sätter igång DX12. Men spelet är alldeles för tidigt släppt, kunde väntat ett par månader till minst.

Va? Jag har spelat co-op på game pass, fungerar alldeles utmärkt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det här med att det kan finnas flera olika PC versioner av ett spel beroende på vart man köper det känns ju väldigt stökigt. Har hört förut att vissa spel på Game Pass har problem som är exklusiva till den versionen.

Medlem

Visst består Neon Giant av utvecklare från Machinegames? Tycker det är roligt hur utvecklare förökar sig. Hoppas att de kan introducera nya förmågor också.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Va? Jag har spelat co-op på game pass, fungerar alldeles utmärkt.

Yepp, samma här. Både via cross play och utan på både PC och Xboxen så har Co-op funkar gör oss sedan dag 1.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Co-op funkar inte ens på game pass versionen. Dock finns ray tracing om man sätter igång DX12. Men spelet är alldeles för tidigt släppt, kunde väntat ett par månader till minst.

Vad baserar du det på? Det fungerar jättebra för mig och en vän att spela co-op online på PC, båda kör gamepass.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Va? Jag har spelat co-op på game pass, fungerar alldeles utmärkt.

Skrivet av Winzi:

Yepp, samma här. Både via cross play och utan på både PC och Xboxen så har Co-op funkar gör oss sedan dag 1.

Fungerade inte för mig heller i den mån att det var någon form av serverlag så det blev ospelbart. Mycket buggar och annat skit som bara gav känslan av att spelet var otroligt trasigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Va? Jag har spelat co-op på game pass, fungerar alldeles utmärkt.

Skrivet av Winzi:

Yepp, samma här. Både via cross play och utan på både PC och Xboxen så har Co-op funkar gör oss sedan dag 1.

Skrivet av smuts:

Vad baserar du det på? Det fungerar jättebra för mig och en vän att spela co-op online på PC, båda kör gamepass.

Jag har inte heller fått det funka, kollade reddit och där verkar flera ha samma problem. Kanske är fixat nu?

Medlem

Jag får fram RT som val i game-pass versionen men det är ingen visuell skillnad alls. DLSS syns men är blankt så går inte ens att välja. Har som många andra problem att få igång multiplayer med polarna. Installerade om och då gick det, men spelet är oerhört buggigt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent

Kan bekräfta att co-op funkar för mig på Game pass, Xbox Series X


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kanske så det kommer bli.
Gamepass versionerna blir bantade på ett eller annat sätt medans "man får allt" om man köper spelet.

Nu tännkerr jag på PC, har ingen koll på Xbox.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Fungerade inte för mig heller i den mån att det var någon form av serverlag så det blev ospelbart. Mycket buggar och annat skit som bara gav känslan av att spelet var otroligt trasigt.

Ingen aning om det har fixats något då vi inte haft problem att starta upp co-op.

Det går däremot inte att invita om du redan är "inne i spelet" då den knappen inte verkar fungera, endast via lobbyn.

Buggit är det, men inte så att det inte går att spela.
Några shop problem där spelaren låses fast utan alternativ och inte kunna ta sig därifrån och när det ska laddas in något nytt och det stannar svart.. det är väl det största vi märkt som kräver omstart från alla i partyt, har hänt ett par gånger. Annars är nog den bug som stör mig mest just nu är att alla vapenskins försvinner när du stänger av spelet, man får ha kvar den senastr aktiverade på dina vapen men finns inte i ditt "inventory".

Inaktiv

Kul spel, men verkar vara ostadigt när man kör coop (även i local coop) på Steam.
Hissarna buggar som fan och man teleporteras till hissen som går neråt när man ska uppåt exempelvis.
Sen låses kontrollerna för ena spelaren när den andra får upp menyer vilket leder till att denne springer iväg.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kanske så det kommer bli.
Gamepass versionerna blir bantade på ett eller annat sätt medans "man får allt" om man köper spelet.

Nu tännkerr jag på PC, har ingen koll på Xbox.

Kan inte tänka mig att det blir så isåfall är det en bugg.

På pc så ska gamepass och ex steam version ha samma features bortsätt förköps grejer som man alltid ska krångla till det med att det ska vara olika på olika plattformar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Molotov:

Kanske så det kommer bli.
Gamepass versionerna blir bantade på ett eller annat sätt medans "man får allt" om man köper spelet.

Nu tännkerr jag på PC, har ingen koll på Xbox.

Haha, nej verkligen inte.


signatur

Jump in.

Medlem

Gamepass versionen är den version med mest problem.

Den ligger tydligen någon patch efter Steam versionen, saknar bl. annat val av svårighetsgrad och kör DX12 oavsett om du valt det eller DX11, RTX och DLSS fungerar heller inte även om spelet säger att det är påslaget.
Utvecklarna har bekräftat vissa av dessa saker och säger att dom jobbar med en fix.

En annan bug jag stött på är att alla skins bara försvinner, och om man försöker sälja dupes med "sälj alla dupes" -knappen så får man inga pengar men grejerna tas ur inventoryt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Kan inte tänka mig att det blir så isåfall är det en bugg.

På pc så ska gamepass och ex steam version ha samma features bortsätt förköps grejer som man alltid ska krångla till det med att det ska vara olika på olika plattformar.

Skrivet av Mortaigne:

Haha, nej verkligen inte.

Men om det krävs 2 versioner.
Verkar ju som gamepass är nån form av special (virus imo).
Sen nu en lite utvecklare kanske inte lägger tid att jobba på "2 olika versioner".
Verkar ju som sagt när det gäller det här spelet att Steam version är att föredra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För att klargöra kan ni spela via Gamepass på PC online co-op ? Det går nämligen inte för mig och en vän, det fastnar när man försöker ansluta till lobbyn. Spelar ingen roll vem som bjuder in.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men om det krävs 2 versioner.
Verkar ju som gamepass är nån form av special (virus imo).
Sen nu en lite utvecklare kanske inte lägger tid att jobba på "2 olika versioner".
Verkar ju som sagt när det gäller det här spelet att Steam version är att föredra.

Tyckte mig läsa på reddit igår, att MS har en stökigare release/patch hantering än Steam, och dom har helt enkelt inte fått upp MS Store versionen än.

Medlem

Åfan, har spelat det via gamepass i tron om att raytracing funkade. Svårighetsgrad saknade jag också, tror jag.
Får väl prova piratade versionen.

Edit: Tog några screenshots med raytracing på/av och såg ingen skillnad. DLSS finns inte heller och menyerna har problem. När jag går tillbaka till Main Menu så händer inget, och när jag fibblar med grafikinställningarna så hoppar selektionen ofta.
Fan va sämst, gillar spelet som tusan. Kanske är MS fel, men sabbar min upplevelse hur som helst.

Edit2: Spelar gärna om det på högre svårighetsgrad med bättre grafik. Hoppas det fixas innan man tappar lusten.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

För att klargöra kan ni spela via Gamepass på PC online co-op ? Det går nämligen inte för mig och en vän, det fastnar när man försöker ansluta till lobbyn. Spelar ingen roll vem som bjuder in.

Inga problem för mig och brossan, men att få in en tredje person var 50/50.

Men satans massa stuttering varje gång någon ny effekt skall visas första gången, och ingen rtx (grå att växla till dfx12/aktivera, men det har noll påverkan ingame).

Oh, och så saknas svårighetsalternativet helt.

Lite surt att Gamepass versionerna av spelen konsekvent verkar vara sämsta versionen.

De får uppdateringarna sist (ibland veckor efter andra plattformar).
Ofta har buggar med multiplayer.
Kräver att utvecklare specifikt aktiverar modding (annars ligger filerna i en mapp som är bättre nerlåst än fort knox så länge man har windows igång)
samt Xbox sparfilssystem, vilket gör det väldigt svårt att flytta sparfiler mellan konton.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Inga problem för mig och brossan, men att få in en tredje person var 50/50.

Men satans massa stuttering varje gång någon ny effekt skall visas första gången, och ingen rtx (grå att växla till dfx12/aktivera, men det har noll påverkan ingame).

Oh, och så saknas svårighetsalternativet helt.

Lite surt att Gamepass versionerna av spelen konsekvent verkar vara sämsta versionen.

De får uppdateringarna sist (ibland veckor efter andra plattformar).
Ofta har buggar med multiplayer.
Kräver att utvecklare specifikt aktiverar modding (annars ligger filerna i en mapp som är bättre nerlåst än fort knox så länge man har windows igång)
samt Xbox sparfilssystem, vilket gör det väldigt svårt att flytta sparfiler mellan konton.

Förstår ingenting, det fungerade för oss 2 ggr igår.. Men sen har det slutat fungera att joina varandras sessioner igen..
Och ja, väldigt surt att gamepass verkar ligga efter i patchning m.m

Medlem
Skrivet av xorpen:

Åfan, har spelat det via gamepass i tron om att raytracing funkade. Svårighetsgrad saknade jag också, tror jag.
Får väl prova piratade versionen.

Edit: Tog några screenshots med raytracing på/av och såg ingen skillnad. DLSS finns inte heller och menyerna har problem. När jag går tillbaka till Main Menu så händer inget, och när jag fibblar med grafikinställningarna så hoppar selektionen ofta.
Fan va sämst, gillar spelet som tusan. Kanske är MS fel, men sabbar min upplevelse hur som helst.

Edit2: Spelar gärna om det på högre svårighetsgrad med bättre grafik. Hoppas det fixas innan man tappar lusten.

Spelar generellt spel på High efter som Ultra sällan gör någon skillnad.
RTX bryr jag mig inte om än så länge då jag inte tycker att det gör någon större skillnad för intrycket av spelet.
Därför skaffade jag ett RX 6700 XT som ersättare för mitt GTX 970 =).

Jag kanske bara har en kass skärm eller är gravt synskadad å andra sidan.

Medlem
Skrivet av haiko:

Spelar generellt spel på High efter som Ultra sällan gör någon skillnad.
RTX bryr jag mig inte om än så länge då jag inte tycker att det gör någon större skillnad för intrycket av spelet.
Därför skaffade jag ett RX 6700 XT som ersättare för mitt GTX 970 =).

Jag kanske bara har en kass skärm eller är gravt synskadad å andra sidan.

Fair enough, eftersom jag tycker det är kul är jag väl lite töntig som gråter över spilld grafik. Fast jag gillar högre svårighetsgrader dock, och tycker raytracing är otroligt ballt.
Hoppas det patchas på gamepass snart iaf, även om man inte bryr sig så mycket om grafiken.

Medlem

Huh, skrev ju tidigare i tråden att Co-op fungerade smärtfritt för mig och vännen. Nu slutade det att fungera för oss båda samtidigt och ingen kan hosta ens en gång. Jävla skit.

Att det inte fungerar alls kan jag köpa, då är spelet bara lite småtrasigt, kanske måste utvecklare "bara" patcha lite.
Att det fungerar bra och sedan slutar att fungera för två personer som spelar tillsammans samtidigt, det är en annan femma.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

Huh, skrev ju tidigare i tråden att Co-op fungerade smärtfritt för mig och vännen. Nu slutade det att fungera för oss båda samtidigt och ingen kan hosta ens en gång. Jävla skit.

Att det inte fungerar alls kan jag köpa, då är spelet bara lite småtrasigt, kanske måste utvecklare "bara" patcha lite.
Att det fungerar bra och sedan slutar att fungera för två personer som spelar tillsammans samtidigt, det är en annan femma.

Samma för mig och en polare. Fungerade ett tag sen bara slutade det.. Stabilt spel

Medlem

@smuts @lajklajk

Det kom en ~12 gigs patch på Gamepass igår som iaf lade till val av svårighetsgrad, men många får inte patchen automatiskt utan måste manuellt trigga den genom windows store, kolla så ni inte har olika versionsnummer då ni försöker spela Co-op. Aktuell version skall vara 2.0.5.0 tidigare var 2.0.1.0


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Zymac:

@smuts @lajklajk

Det kom en ~12 gigs patch på Gamepass igår som iaf lade till val av svårighetsgrad, men många får inte patchen automatiskt utan måste manuellt trigga den genom windows store, kolla så ni inte har olika versionsnummer då ni försöker spela Co-op. Aktuell version skall vara 2.0.5.0 tidigare var 2.0.1.0

Även patch på konsol med samma tillägg.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Zymac:

@smuts @lajklajk

Det kom en ~12 gigs patch på Gamepass igår som iaf lade till val av svårighetsgrad, men många får inte patchen automatiskt utan måste manuellt trigga den genom windows store, kolla så ni inte har olika versionsnummer då ni försöker spela Co-op. Aktuell version skall vara 2.0.5.0 tidigare var 2.0.1.0

Snyggt, finns det patch notes ?

12
Skriv svar