McDonald's stoppar utlottning av Dualsense-kontroller med burgartema

Robot
McDonald's stoppar utlottning av Dualsense-kontroller med burgartema

De glömde att be Sony om lov först.

#Dualsense, #Mcdonalds


Medlem

Synd att förstöra en sån här liten grej. Sen undrar jag när det blev olagligt(?) att färga om kontroller och lotta ut till människor.

Inaktiv

Klantigt av dom. Ett så pass stort bolag som Donken borde ju ha koll på det.

Skribent
Skrivet av Lirilesh:

Synd att förstöra en sån här liten grej. Sen undrar jag när det blev olagligt(?) att färga om kontroller och lotta ut till människor.

Jag tror att det främsta övertrampet är att de använt kontrollen i reklam utan att fråga Sony.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag tror att det främsta övertrampet är att de använt kontrollen i reklam utan att fråga Sony.

Det blir ju gratis reklam för Sony också. Varför klaga, liksom.
Sånt här trams får mig att tappa tron på mänskligheten.

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

Det blir ju gratis reklam för Sony också. Varför klaga, liksom.
Sånt här trams får mig att tappa tron på mänskligheten.

Antagligen gör dom intrång på deras varumärke för att göra reklam för sitt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

Det blir ju gratis reklam för Sony också. Varför klaga, liksom.
Sånt här trams får mig att tappa tron på mänskligheten.

Jag jobbar för ett globalt företag som oftast tackar nej till samarbeten med andra företag. Främsta anledningen är att vi inte vill bli förknippade med dem och deras värderingar. Mc Donalds har flera gånger försökt få till samarbeten med oss, men vi har varje gång vänligen avböjt.

Medlem

Vilka samlarobjekt dessa kommer bli om inte alla förstörs!

Medlem
Medlem

Känns väl inte som man borde behöva lov för att ge bort något, även om man är ett företag och det är nån annan som gjort det?

Nu antar jag att det här inte stämmer i praktiken
Det är väl säkert någon IP copyright brand klausul som gör att dom inte får det på det här viset..

Men känns ju inte som något som borde vara självklart - att man måste fråga om man FÅR lotta ut Playstations eller tillbehör lixom... Jag vann faktiskt ett Playstation 3 från FZ en gång i tiden - hade ni frågan Playstation om det?!

Men ja.. Gissar att det jobbar fler på McDonkens juridik-avdelning än vad det bor folk i Sverige.. Typ
Så känns ju som något dom borde kunnat kolla upp i förväg


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

... och mcD fick den publicitet de var ute efter. Kontrollen behöver inte ens existera. 🤪

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Känns väl inte som man borde behöva lov för att ge bort något, även om man är ett företag och det är nån annan som gjort det?

Nu antar jag att det här inte stämmer i praktiken
Det är väl säkert någon IP copyright brand klausul som gör att dom inte får det på det här viset..

Men känns ju inte som något som borde vara självklart - att man får fråga om man får lotta ut Playstations eller tillbehöver lixom... Jag vann faktiskt ett Playstation 3 från FZ en gång i tiden - hade ni frågan Playstation om det?!

Men ja.. Gissar att det jobbar fler på McDonkens juridik-avdelning än vad det bor folk i Sverige.. Typ
Så känns ju som något dom borde kunnat kolla upp i förväg

Skillnaden är dock att kontrollern är McDonalds-brandad vilket ger intrycket av att det finns ett samarbete eller en relation mellan företagen. Detta skulle kunna skada Sonys image då Donken som företag inte direkt har det bästa ryktet.

ELF
Medlem
Skrivet av bronie:

Skillnaden är dock att kontrollern är McDonalds-brandad vilket ger intrycket av att det finns ett samarbete eller en relation mellan företagen. Detta skulle kunna skada Sonys image då Donken som företag inte direkt har det bästa ryktet.

Det där är enbart juridiskt företagstänk. Tror inte det är många personer som tänker så här privat. Jag förknippar då inte företag med varandra om det inte prompt står att de samarbetar.
Märker ofta att företag är skitskraja att råka bli förknippade med fel värderingar då många känner att de ex. måste skriva, "Vi på företag X förknippar oss inte med person Zs värderingar".


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Oh fy fanken vilken ful handkontroll!

Avstängd

Det är bättre att be om ursäkt än om tillåtelse!

Medlem
Skrivet av ELF:

Det där är enbart juridiskt företagstänk. Tror inte det är många personer som tänker så här privat. Jag förknippar då inte företag med varandra om det inte prompt står att de samarbetar.
Märker ofta att företag är skitskraja att råka bli förknippade med fel värderingar då många känner att de ex. måste skriva, "Vi på företag X förknippar oss inte med person Zs värderingar".

Jag tror faktiskt motsattsen. Skulle det komma en Ps5-kontroll med Xbox logga i mitten så skulle jag personligen tro att Sony har en samarbete med Microsoft. Samma med om det är en McDonalds-logga mitt på handkontrollen, så är min första tanke att de samarbetar, och inte att McDonalds tar helt egna initiativ utan att ha förhandlat med Sony.

Om vi tar ett annat exempel; McDonalds hade en kampanj för unika Pokémon-kort i deras Happy Meals. Tror du McDonalds hade ett samarbete med The Pokémon Company eller tror du de tog egna initiativ och printade egna kort? Tror nog majoriteten tänkte att det var ett samarbete.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Känns väl inte som man borde behöva lov för att ge bort något, även om man är ett företag och det är nån annan som gjort det?

Skulle du tycka om det var okay om ett företag som skulle heta "XXXL dragon dildo's" skulle slänga på sin logga på en PS5 kontroll utan att fråga Sony?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Skulle du tycka om det var okay om ett företag som skulle heta "XXXL dragon dildo's" skulle slänga på sin logga på en PS5 kontroll utan att fråga Sony?

Nej jag förstår att framförallt om dom 'McDonalds-brandar' något som är Sony-brandat och associerat så kanske det blir som om det föreslår att det är ett samarbete eller liknande... Det vore ju missvisande och känns som rimligt att det stoppas, även om det inte känns som någon grov oförätt precis.

Med det sagt skulle jag personligen inte ha något som helst problem med att 'XXXL Dragon Dildos' slänger sin logga på en PS5 kontroll.

Det extrema exemplet känns nästan mer rimligt eftersom att risken att någon skulle tro att det är ett officiellt samarbete med Sony vore obefintlig.

Det som jag tror stör i det här fallet och det som känns lömskt är att McDonalds (ett väldigt hånat och 'ocoolt' varumärke) typ försöker associera sig med Sony/Playstation (ett väldigt uppskattat och populärt varumärke).

Det här tycker nog Sony känns lite rejpigt... Lixom "jag är fan inte din kompis, flytta dig till minst 5 meters avstånd från mig - fort - före bruudarna kommer!"


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag tror att det främsta övertrampet är att de använt kontrollen i reklam utan att fråga Sony.

Om du lackar om en Volvo som firmabil, måste du be Volvo om lov för att filma den och använda i reklam?

Nu jobbar jag inte som jurist, men det känns som lite långsökt.

Tycker inte principen borde vara någon större skillnad här (om jag inte missat något)?

Skrivet av bronie:

Skillnaden är dock att kontrollern är McDonalds-brandad vilket ger intrycket av att det finns ett samarbete eller en relation mellan företagen. Detta skulle kunna skada Sonys image då Donken som företag inte direkt har det bästa ryktet.

Hur är det med bilar som brandas?

Är det ett "tecken" eller antydan till samarbete?

Tycker detta faktiskt var lite märkligt agerat av Sony.

Skrivet av jehuty:

Skulle du tycka om det var okay om ett företag som skulle heta "XXXL dragon dildo's" skulle slänga på sin logga på en PS5 kontroll utan att fråga Sony?

Ja.

Absolut. Folk och företag lackar om cyklar, bilar och bussar dagligen. Även datorer och spelkonsoler. Varför inte en handkontroller?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Cortex:

Oh fy fanken vilken ful handkontroll!

Ja, den var verkligen brutalt hemsk!

Så på rent estetiska grunder kanske den borde stoppats... *lol*

Själv så beställde jag nyss en "brandad" controller till för att liggandes i vår nya 2021Tesla M3:a i Midnight Silver Metallic (ersatte en 2019 svart M3:a).

Blev en Xbox controller från Xbox Design Labs in Storm Grey med svarta knappar (för att matcha de svarta accentfärgerna på bilen med chrome delete), och med Teslaröda knappar på baksidan.

Foto på bilen är illustrativt och från nätet (har inte hunnit att fota vår nya M3 i grått än), men bilderna på kontrollen ovan är egna.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skribent
Skrivet av martinot:

Om du lackar om en Volvo som firmabil, måste du be Volvo om lov för att filma den och använda i reklam?

Nu jobbar jag inte som jurist, men det känns som lite långsökt.

Tycker inte principen borde vara någon större skillnad här (om jag inte missat något)?

Hur är det med bilar som brandas?

Är det ett "tecken" eller antydan till samarbete?

Tycker detta faktiskt var lite märkligt agerat av Sony.

Ja.

Absolut. Folk och företag lackar om cyklar, bilar och bussar dagligen. Även datorer och spelkonsoler. Varför inte en handkontroller?

Det får du nog fråga Volvo om. Jag kan enbart gå på vad McDonalds skriver i sitt uttalande, vilket uttryckligen är att de ber om ursäkt till Sony för att de använt deras produkt i sin marknadsföring.

Medlem
Skrivet av martinot:

Hur är det med bilar som brandas?

Är det ett "tecken" eller antydan till samarbete?

Tycker detta faktiskt var lite märkligt agerat av Sony.

Varje företag får avgöra själv kring vad de tycker är en överträdelse. Som någon annan skrev ovan är det tydligt i detta exempel att McDonalds utnyttjar Sonys produkt i sin marknadsföring. Det är inte bara en strajpad kontroll, utan en taktiskt kampanj som utnyttjar Sonys "coolhet" för att sälja mer skräpmat.

Jag tycker det är skillnad om ett företag strajpar sina bilar med företagsloggan, men här skiljer nog våra åsikter åt. Det kan dock även vara så att just bilföretag har svårare att säga nej till att få sina bilar strajpade, då kunden helt enkelt kan välja ett annat bilmärke som tillåter detta.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Känns väl inte som man borde behöva lov för att ge bort något, även om man är ett företag och det är nån annan som gjort det?

Nu antar jag att det här inte stämmer i praktiken
Det är väl säkert någon IP copyright brand klausul som gör att dom inte får det på det här viset..

Men känns ju inte som något som borde vara självklart - att man måste fråga om man FÅR lotta ut Playstations eller tillbehör lixom... Jag vann faktiskt ett Playstation 3 från FZ en gång i tiden - hade ni frågan Playstation om det?!

Men ja.. Gissar att det jobbar fler på McDonkens juridik-avdelning än vad det bor folk i Sverige.. Typ
Så känns ju som något dom borde kunnat kolla upp i förväg

Skillnad på att lotta ut original, här har man ju gjort en egen variant av produkten.

Inte ok.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av ELF:

Det där är enbart juridiskt företagstänk. Tror inte det är många personer som tänker så här privat. Jag förknippar då inte företag med varandra om det inte prompt står att de samarbetar.
Märker ofta att företag är skitskraja att råka bli förknippade med fel värderingar då många känner att de ex. måste skriva, "Vi på företag X förknippar oss inte med person Zs värderingar".

"Juridiskt företagstänk" är ett resultat av att många personer tar sig friheten att bruka andras varumärken i egna vilket får privatpersoner att agera. I värsta fall genom bojkott.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det får du nog fråga Volvo om. Jag kan enbart gå på vad McDonalds skriver i sitt uttalande, vilket uttryckligen är att de ber om ursäkt till Sony för att de använt deras produkt i sin marknadsföring.

Man kan be om ursäkt för mycket - utan att det för den sakens skull annars skulle väkts åtal eller inletts någon juridisk process.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av bronie:

Varje företag får avgöra själv kring vad de tycker är en överträdelse. Som någon annan skrev ovan är det tydligt i detta exempel att McDonalds utnyttjar Sonys produkt i sin marknadsföring. Det är inte bara en strajpad kontroll, utan en taktiskt kampanj som utnyttjar Sonys "coolhet" för att sälja mer skräpmat.

Jag tycker det är skillnad om ett företag strajpar sina bilar med företagsloggan, men här skiljer nog våra åsikter åt. Det kan dock även vara så att just bilföretag har svårare att säga nej till att få sina bilar strajpade, då kunden helt enkelt kan välja ett annat bilmärke som tillåter detta.

Finns de som "strajpar" en Ferrari eller en Aston Martin för att få del av deras coolhet.

Inget juridiskt brott.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skribent
Skrivet av martinot:

Man kan be om ursäkt för mycket - utan att det för den sakens skull annars skulle väkts åtal eller inletts någon juridisk process.

Japp, jag har aldrig hävdat att det skulle vara olagligt. Jag har sagt att det var ett övertramp att använda kontrollen i reklam utan att fråga – om det sedan är ett juridiskt övertramp eller bara en kränkning av god sed mellan företag låter jag vara osagt, eftersom det lär variera kraftigt från fall till fall och beroende på vilken jurisdiktion det handlar om.

1
Skriv svar