I vilken följd ska man se Star Wars?

Inaktiv
Skrivet av Maddox:

@SaltyApple: PG-13, inget våld eller berättelse som är för svåra att förstå. Måste böja sig för lägsta gemensamma nämnare vet du så att Mickey Mouse Mafian kan maximera vinsten.

Så är det ju. Det visade sig tydligen att Mickey Mouse är en klimatforskare nyligen då han skrivit på en lista med 11000 "klimatforskare" som skrev under att klimatkrisen är på riktigt.

Disney har visst en hand med i allt

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Detta!

Ser original-trilogin först. Sen ser du de nya filmerna som komplement.

Finns inget annat sätt. Om någon säger motsatsen så är de inga riktiga star wars-fans.

Original-trilogin först, prequel-trilogin därefter och sist Rogue One. Sedan kan man börja om och se alla igen fast i kronologisk ordning om man har tid över. Övriga nya filmer gör man bäst i att undvika som pesten, TFA, TLJ och Solo hände aldrig.

Skribent
Skrivet av anon_326725:

Svarade på en otroligt gammal post tydligen då jag inte visste att detta var en necro.

Säger som innan.. Se originaltrilogin först. Sen ser du de tre "nya" efter det varpå du ser de allra nyaste.

Nya serien kan bli intressant. Hoppas på att det inte blir för mycket disney över det utan att det håller en vuxen stämning.

Japp. Jag hittade en riktig necro som jag drog fram i rampljuset igen

Medlem

(Nörd Mode ON)

Ska man se alla filmer (och serier) i ordning, och då tar jag ingen vikt vid om filmen eller serien är bra eller dålig. Men i kronologisk ordning:

Episode 1: The Phantom Menace (FILM)
Episode 2: Clone Wars (FILM)
Star Wars: The Clone Wars (SERIE)
Episode 3: Revenge of the Sith (FILM)
Obi-Wan: A Star Wars Story (SERIE) - Under produktion
Solo: A Star Wars Story (FILM)
Cassian Andor: A Star Wars Story (SERIE) - Under produktion
Star Wars: Rebels (SERIE)
Rogue One: A Star Wars Story (FILM)
Episode 4: A New Hope (FILM)
Episode 5: Empire Strikes Back (FILM)
Episode 6: Return of the Jedi (FILM)
The Mandalorian (SERIE) - Premiär 12 November 2019 på Disney+
Episode 7: The Force Awakens (FILM)
Star Wars: Resistance (SERIE)
Episode 8: The Last Jedi (FILM)
Episode 9: Rise of Skywalker (FILM) - Biopremiär 18 December 2019

Endast filmer:

Episode 1: The Phantom Menace
Episode 2: Clone Wars
Episode 3: Revenge of the Sith
Solo: A Star Wars Story
Rogue One: A Star Wars Story
Episode 4: A New Hope
Episode 5: Empire Strikes Back
Episode 6: Return of the Jed
Episode 7: The Force Awakens
Episode 8: The Last Jedi
Episode 9: Rise of Skywalker


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Jag vill verkligen slå ett slag för serierna "The Clone Wars" och "Rebels". Animerade serier är kanske inte för alla, men de bygger ut universumet på ett bra sätt.

Jag tänker även säga något som många kan tycka sjukt.... Originaltrilogin är inte så bra som alla vill få den att verka, och trilogin med episod 1-3 är inte så dålig som folk vill få det att framstå.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Den nya samlingen är ju tyvärr sabbad av Lucas med digitalt bjäfs och förlängda sångnummer.

Jag är så konservativ att jag håller mig till orginaltrilogin... På laserdisc.

Tänk om Disney inser vad de kan tjäna på att släppa orginalfilmerna oredigerade.

Kontot avslutas
Skrivet av conthox:

Finns det flera utgåvor och i så fall vilka skall man införskaffa?

Om man bara tar episod 4 till 6 så finns originalet från 70/80-talet sen kom en förbättrad version på 90-talet på vhs sen förbättrade de den ännu en gång 2004 och nu senast så gjorde de en förbättring 2011 tror jag att det var.
I de förbättrade versionerna så har de oftast förbättrat bakgrunden, exempelvis ett rum med ett få tal stormstoopers blev ett rum med en massa stormstoopers.
Sen har jag för mig av vad jag har sett på Youtube att i en av versionerna när stormstoopers säger "close the gate" så har de lagt till så att de säger "open the gate, open the gate" efteråt, något som inte var med original.

På DVD har jag bara 2004 versionen av filmerna men köper man det nytt idag så lär det vara 2011 versionerna.
På tre av dessa filmer som jag har så följer en extra dvd med där original bio versionen finns med av de tre första filmerna.

Edit.
Tänkte inte på att tråden var så gammal när jag skrev svar


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Har man aldrig sett Star Wars förut så kan jag hålla med om att man ska se original trilogin först, annars tycker jag att man ska se den i ordning


signatur

ゼルダの城

Skribent

I ordningen de släpptes.

Skribent
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Skulle precis skriva samma sak.

Kul att se dig här igen Det var länge sedan.

Eftersom det var en väldigt gammal tråd som jag väckte till liv igen istället för att starta en ny så är inlägget du citerade 7 år gammalt. Bara så du vet.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jag är väldigt glad att George Lucas – i ett plötsligt anfall av klarsynthet – gick med på att släppa originalversionerna (så som de såg ut på bio!) av trilogin som "extramaterial" i en av DVD-utgåvorna.

Synd bara att dom aldrig släppts på blu-ray.

@Shadee: Haha, oops, såg inte det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Du ska se originaltrilogin, det finns inga andra Star Wars-filmer.

Håller med. Jag växte upp med Star Wars. Det var det största som fanns då. Såg alla filmerna på bio (Jedins återkomst 3 ggr).
Blev medlem i officiella fanklubben. Köpte figurer och lekte med. På rasterna i skolan lekte vi Star Wars, och fäktades i skogen.
Jag tyckte att senaste trilogin var bra, men önskar att jag inte hade sett den.

Det pajade många av barndomsminnena, jag ville minnas Luke, Leia och Han som de var när vi lämnade dom i slutet på Jedins återkomst.
Ledsen

Original-trilogin är perfekt. Samma med Indiana Jones. Sen gapar de efter för mycket. Och mister hela stycket.
Money, money, money...

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Synd bara att dom aldrig släppts på blu-ray.

jag hoppas fortfarande. Dom enda versionerna på Blu-ray är väl dom digitalt "förbättrade".

Medlem
Skrivet av lerb:

Är detta tråden som vägrar dö? 😂

Star Wars kommer alltid finnas. Nu har vi The Mandalorian och The Bad Batch.

Medlem
Skrivet av lerb:

Bad Batch har jag fortfarande inte sett. Blir det en säsong 3 utav Mandalorian?

Gillar den faktiskt. Mandalorian ska fortsätta 2022.

Medlem

4, 5, 6 först och 1, 2, 3 sedan är ju den rätta ordningen. Vissa saker makes no sense annars. Till exempel är det i den första filmen, dvs episod FYRA, som Obi-Wan först gör da "mind trick" inkl gesten med handen och allt varpå han förklarar för Luke (och genom honom för oss tittare) WTF det där var om liksom. Så då vet man alltså det och kan tycka det är "kul" när Qui-Gon försöker göra samma sak i episod I mot Watto men failar. Skulle man däremot se episod I först, utan några som helst förkunskaper, då fattar man ju noll när Qui-Gon gör den där handgesten och Watto säger att det där funkar inte på honom. Har man inte sett de äldre filmerna först så fattar man ju inte VAD är det som inte funkar på honom egentligen. Bara ett exempel.

4, 5, 6 etablerar ju en massa saker som 1, 2, 3 mer eller mindre förutsätter att tittarna redan ska känna till. Därmed funkar 1, 2, 3 faktiskt ganska kasst just som prequels betraktade.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortyman:

4, 5, 6 först och 1, 2, 3 sedan är ju den rätta ordningen. Vissa saker makes no sense annars. Till exempel är det i den första filmen, dvs episod FYRA, som Obi-Wan först gör da "mind trick" inkl gesten med handen och allt varpå han förklarar för Luke (och genom honom för oss tittare) WTF det där var om liksom. Så då vet man alltså det och kan tycka det är "kul" när Qui-Gon försöker göra samma sak i episod I mot Watto men failar. Skulle man däremot se episod I först, utan några som helst förkunskaper, då fattar man ju noll när Qui-Gon gör den där handgesten och Watto säger att det där funkar inte på honom. Har man inte sett de äldre filmerna först så fattar man ju inte VAD är det som inte funkar på honom egentligen. Bara ett exempel.

4, 5, 6 etablerar ju en massa saker som 1, 2, 3 mer eller mindre förutsätter att tittarna redan ska känna till. Därmed funkar 1, 2, 3 faktiskt ganska kasst just som prequels betraktade.

1, 2 och 3 borde ses som prequel filmer där man bör se 4, 5 och 6 först för att hänga med i vad Prequel-filmerna handlar om. Lite som du är inne på visar 4, 5 och 6 en hel del grejer just för att de är de första filmerna. Twisten med Darth Vader och annat fungerar inte när man tekniskt sätt blir spoilad om det genom att se 1-3 först.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Holy zombie ewok...

Medlem

Fantastiskt tråd, men det är för rörigt med alla Star Wars filmer nu alltså men jag håller med @uberpwnage2.0 för det är väl egentligen så man "ska" se de sex första filmerna.

Jag har bara sett Mandalorian S1 än så länge, bror min skaffade ett konto på Disney+ för att han ville se den, vill man se en småmysig serie så är det ett bra tips. Även om det kändes lite väl förutsägbart ibland...

12
Skriv svar