J. Allen Brack slutar som Blizzard-chef

Medlem
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

...
Återstår att se.

Vad fint du skriver! Kul att få höra lite om Ybarra! Visste att han jobbat hos MS förut, men inte mycket mer. Hoppas de två hjälper till och får ordning på arbetsplatsen. I spelväg dock, så tvekar jag dock på att WoW kommer bli bra igen, men det är en helt annan fråga.

Skrivet av Caene:

Vad fint du skriver! Kul att få höra lite om Ybarra! Visste att han jobbat hos MS förut, men inte mycket mer. Hoppas de två hjälper till och får ordning på arbetsplatsen. I spelväg dock, så tvekar jag dock på att WoW kommer bli bra igen, men det är en helt annan fråga.

Nämen? Tack för de fina orden! <3

Och som du säger, det är bara hoppas på förändring. Har själv inte någon relation till Blizzards katalog utöver Hearthstone, men känner folk som arbetar med e-sport som spelat både det ena och det andra, men även den scenen tar ju en smäll efter detta känns det som. Dvs folks allmänna syn på företaget och spelen.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

Tycker att Mike Morhaime borde ta lite ansvar också, nu lastas allt på JAB. Allt detta började ju under Mike. Även Metzen borde ta ansvar.

Medlem
Skrivet av Dralion:

Tycker att Mike Morhaime borde ta lite ansvar också, nu lastas allt på JAB. Allt detta började ju under Mike. Även Metzen borde ta ansvar.

Dom jobbar inte på Blizzard längre.

OnT: Vet inte vad jag ska tycka om detta, har egentligen gått dåligt för Blizzard sen dom gick med Activision. Tror inte det kommer bli bättre nu när dom ersätter allt folk, visionärerna från gamla blizzard försvinner. Och blizzard andan försvinner med det, sen blir det bara mer och mer corpos som styr.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Dom jobbar inte på Blizzard längre.

OnT: Vet inte vad jag ska tycka om detta, har egentligen gått dåligt för Blizzard sen dom gick med Activision. Tror inte det kommer bli bättre nu när dom ersätter allt folk, visionärerna från gamla blizzard försvinner. Och blizzard andan försvinner med det, sen blir det bara mer och mer corpos som styr.

Jag vet att de inte jobbar där, men allt detta började ju under deras ledarskap. Nu har de slutat precis innan all denna skit uppdagades och JAB får ta all skuld. Jag tycker de borde ta på sig skulden också då de var med då det hände.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Dom jobbar inte på Blizzard längre.

OnT: Vet inte vad jag ska tycka om detta, har egentligen gått dåligt för Blizzard sen dom gick med Activision. Tror inte det kommer bli bättre nu när dom ersätter allt folk, visionärerna från gamla blizzard försvinner. Och blizzard andan försvinner med det, sen blir det bara mer och mer corpos som styr.

Jag har inget hopp för Blizzard längre rent spelmässigt.
Hoppas dem lyckas reda ut sin bedrövliga företagskultur och skeva människosyn.

Deras spel däremot har långsamt blivit sämre med åren. Man utvecklar sina spel för så många som möjligt, för så mycket vinst som möjligt och spelen drabbas negativt. Försöker man tillfredsställa alla är risken extremt stor att man inte tillfredsställer någon.

Diablo 2: Ressurected och möjligtvis Diablo 4 blir för egen del det slutgiltiga eldprovet för om jag ens kommer fundera på deras spel i framtiden eller ej.

Snacka om tragiskt fall för ett tidigare legendariskt spelföretag.

Medlem

Hur många företag har inte skev företagskultur? Ta bara alla storbanker som har servat kriminella nätverk, ta telkombolag som mutat diktaturer (som i sin tur mördat sin egen befolkning), ta bilbolagen som ljugit om utsläpp, oljebolagen som släppt ut massor med miljöförstörande medel, livsmedelsföretag som misshandlar djur. Vi använder dessa företag idag utan att direkt klaga.

Jag tror att Blizzard har en framtid bara de tar tag i sina problem, vi förlåter ju alla andra företag och använder dem om de ”lovat bättring”.

Medlem
Skrivet av Dralion:

Jag vet att de inte jobbar där, men allt detta började ju under deras ledarskap. Nu har de slutat precis innan all denna skit uppdagades och JAB får ta all skuld. Jag tycker de borde ta på sig skulden också då de var med då det hände.

Chris har iaf uttalat sig. https://massivelyop.com/2021/07/25/chris-metzen-apology-blizz... Ska man tro det han skriver så verkar han ju iaf inte ha vart direkt medveten om problemen (sen om han var det är väl en annan fråga), även om han kanske borde ha vart det.
Sen vet jag inte vad du syftar på om vad som uppdagades när men Metzen slutade väl 2016? och just denna utredning påbörjades väl 2018? Men du kanske syftar på något annat.

Lär dröja innan vi får veta, om någonsin, vem som viste vad om vad i detta fallet. Vissa är ju direkt anklagade, andra inte men kan ha vetat ändå, och andra kan faktiskt ha vart helt ovetande, antingen av ointresse eller för att ingen har velat prata med dem när de frågat osv. Jävla soppa oavsett

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så hellre se en chef som fick stor bonus, som styrelsen hade gått med på, säger upp sig, än en chef vars namn står listad flera gånger på en stämningsansökan som är orsaken till att de förlorar konsumenter varje dag som passerar just nu?

Det spelar ju ingen roll om Kotick hade avgått, då hade någon annan person tagit över, och så länge styrelsen är desamma, så kommer de tilldela bonusar så länge personen i fråga kan producera resultaten.

Ja, eftersom ärkekapitalisten Kotick är ett större problem om man tittar ur ett större perspektiv.

Medlem
Skrivet av Dralion:

Tycker att Mike Morhaime borde ta lite ansvar också, nu lastas allt på JAB. Allt detta började ju under Mike. Även Metzen borde ta ansvar.

J. Allen Brack nämns vid namn i stämningen, det gör inte Morhaime eller Metzen.

Skrivet av Dralion:

Hur många företag har inte skev företagskultur? Ta bara alla storbanker som har servat kriminella nätverk, ta telkombolag som mutat diktaturer (som i sin tur mördat sin egen befolkning), ta bilbolagen som ljugit om utsläpp, oljebolagen som släppt ut massor med miljöförstörande medel, livsmedelsföretag som misshandlar djur. Vi använder dessa företag idag utan att direkt klaga.

Jag tror att Blizzard har en framtid bara de tar tag i sina problem, vi förlåter ju alla andra företag och använder dem om de ”lovat bättring”.

Rätt skaplig whataboutism där - det ena behöver inte utesluta det andra, och vad alla engagerar sig i varierar, av olika skäl. Ingen säger att någon måste engagera sig i den här typen av frågor, det här fallet, eller det här företaget, men det betyder inte att frågan är att förringa, bara för att andra problem existerar i världen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd

Allt detta baserat på rykten... Sinnessjukt. Än värre att så många hänger på bandwagon utan att egentligen veta ett jack.

Medlem
Skrivet av General White:

Allt detta baserat på rykten... Sinnessjukt. Än värre att så många hänger på bandwagon utan att egentligen veta ett jack.

Tycker det är mer sinnessjukt att vissa verkar avfärda insamlade vittnesmål som "rykten", ett ord som även betyder "skvaller", "löst prat" och "hörsägen". Trovärdiga vittnesmål, som skapar en stark indiciekedja, väger ofta tungt i rättsfall, ibland även helt avgörande.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Mike Ybarra verkar va bra, han spelar wow väldigt mycket. Och det är bra att ha någon högt uppe som har kärlek för spelet han jobbar för.
https://twitter.com/qwik/status/1411121732635684867


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Men oavsett, Kotick är inte inblandad i Blizzards situation i Kalifornien, så vet inte hur han är relevant till just denna situation och vad de borde ha gjort istället, då du inte tycker att det här är rätt riktning. Det är inte så att Kotick åker in till Blizzards huvudkontor och sitter där varje dag...

De anställda på activisionblizzard har börjat ställa krav för bättre arbetsförhållanden, och han har rakt av ignorerat det, och tänker säkerligen kämpa emot det så mycket som det bara går.

Så på det sättet är han väldigt relevant i situationen.

Avstängd
Skrivet av matt76:

Tycker det är mer sinnessjukt att vissa verkar avfärda insamlade vittnesmål som "rykten", ett ord som även betyder "skvaller", "löst prat" och "hörsägen". Trovärdiga vittnesmål, som skapar en stark indiciekedja, väger ofta tungt i rättsfall, ibland även helt avgörande.

Finns ingen dom, inget utfall i rätt. Än så länge är detta rykten och skvaller.

Medlem
Skrivet av eld:

De anställda på activisionblizzard har börjat ställa krav för bättre arbetsförhållanden, och han har rakt av ignorerat det, och tänker säkerligen kämpa emot det så mycket som det bara går.

Så på det sättet är han väldigt relevant i situationen.

Det har varit känt i över 10 år att Blizzard alltid har haft sämre avtal för sina anställda men folk har ändå varit villiga eftersom att det är Blizzard. Bland annat deras löner är sämre än brancshen i det stora hela. De hade även en bonus för länge sen att om spelet sålde bra så fick teamet bakom mer betalt, detta finns inte kvar längre.

Medlem
Skrivet av eld:

De anställda på activisionblizzard har börjat ställa krav för bättre arbetsförhållanden, och han har rakt av ignorerat det, och tänker säkerligen kämpa emot det så mycket som det bara går.

Så på det sättet är han väldigt relevant i situationen.

Men det är fortfarande inte Kotick som ansvarar för det. Sånna frågor når inte upp till hans bord, det är upp till närmsta cheferna samt ledningen därefter, och som allra högst upp till Blizzards högst uppsatta som var J. Allen Brack.
Blizzards arbetsförhållanden skiljer sig från arbetsförhållanden på Activisions kontor t.ex., hur mycket vet jag inte.

Som det tech-företaget jag jobbar på, och de tidigare företagen jag jobbat på, så har man specifika riktlinjer och regler, men sen så skiljer sig företagskulturen mellan varje kontor, speciellt om de kontoren har förut tillhört annat företag som har sedan blivit förvärvad. Det skiljer sig också beroende på vilket land kontoren befinner sig på, så kan föreställa mig att desamma lär gälla beroende på stat.

Det finns en anledning varför man har ett hierarki-system; för att alla frågor och problem inte ska bara landa på en person, utan de blir fördelade till relevanta avdelningar/chefer och kontor.

Det finns mycket man kan säga om Kotick, och mycket man kan klaga gällande honom. Men just Blizzards situation kan jag inte se hur han skulle vara relevant över huvud taget, och inte heller vad han ska göra åt saken, då jag tvivlar att han får reda på hur exakt situationen är på varenda kontor som de äger...

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Men det är fortfarande inte Kotick som ansvarar för det. Sånna frågor når inte upp till hans bord, det är upp till närmsta cheferna samt ledningen därefter, och som allra högst upp till Blizzards högst uppsatta som var J. Allen Brack.
Blizzards arbetsförhållanden skiljer sig från arbetsförhållanden på Activisions kontor t.ex., hur mycket vet jag inte.

Som det tech-företaget jag jobbar på, och de tidigare företagen jag jobbat på, så har man specifika riktlinjer och regler, men sen så skiljer sig företagskulturen mellan varje kontor, speciellt om de kontoren har förut tillhört annat företag som har sedan blivit förvärvad. Det skiljer sig också beroende på vilket land kontoren befinner sig på, så kan föreställa mig att desamma lär gälla beroende på stat.

Det finns en anledning varför man har ett hierarki-system; för att alla frågor och problem inte ska bara landa på en person, utan de blir fördelade till relevanta avdelningar/chefer och kontor.

Det finns mycket man kan säga om Kotick, och mycket man kan klaga gällande honom. Men just Blizzards situation kan jag inte se hur han skulle vara relevant över huvud taget, och inte heller vad han ska göra åt saken, då jag tvivlar att han får reda på hur exakt situationen är på varenda kontor som de äger...

Allt är såklart byggt för att skydda företaget från de anställda, vilket är förståerligt från ett inhumant perspektiv.

Allt activisionblizzard har gjort som en reaktion till allt detta är enbart för deras fördel, de vill minska risken för att denna situation händer igen, men de vill inte ha mer transparenta löner, de vill inte ta bort delar av kontraktet som skydder företaget från att bli dragen till domstol, de vill inte ge mer makt till de anställda.

Men allt detta startade vågen som gjorde att anställda i flera studios vågade gå samman och förhoppningsvis bilda fack, något som enskilda personer aldrig hade kunnat göra.

Det blir blir stort nog att det absolut hamnar i kotticks händer, det var ju han själv som gick ut med att de skulle använda sig av en firma som skulle se över situationerna (vilket blir till deras fördel, och även att firman jobbar emot fackbildning)

Medlem
Skrivet av eld:

Allt är såklart byggt för att skydda företaget från de anställda, vilket är förståerligt från ett inhumant perspektiv.

Allt activisionblizzard har gjort som en reaktion till allt detta är enbart för deras fördel, de vill minska risken för att denna situation händer igen, men de vill inte ha mer transparenta löner, de vill inte ta bort delar av kontraktet som skydder företaget från att bli dragen till domstol, de vill inte ge mer makt till de anställda.

Men allt detta startade vågen som gjorde att anställda i flera studios vågade gå samman och förhoppningsvis bilda fack, något som enskilda personer aldrig hade kunnat göra.

Det blir blir stort nog att det absolut hamnar i kotticks händer, det var ju han själv som gick ut med att de skulle använda sig av en firma som skulle se över situationerna (vilket blir till deras fördel, och även att firman jobbar emot fackbildning)

Om du pratar om kraven som har blivit ställda senaste veckan så har han ju gett en första draft på ändringar som ska komma? Och då har det hamnat i hans händer för personen som skulle ha ansvaret har inte kunnat ta sitt ansvar (J. Allen Brack), då måste ju någon annan kliva in. Kotick är ansiktet för ActivisionBlizzard då han är CEO; men det betyder inte att problemet skulle ha gått till hans bord till och börja med.

Om du pratar om innan han gav första draft på ändringar så säger jag det igen: Kotick ansvarar inte för företagskulturen Blizzard har på ett av sina kontor. Det har Blizzards högsta höns och ledning ansvaret för, och det är dem som har sabbat det totalt. Därmed så har det nu eskalerats högre upp för att rädda företaget från att krascha helt.

Sen så har jag bara sett en studio som har blivit tillsagda att gå och bilda ett fack. Vet dock inte vad det har med Kotick att göra.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Jaaaaaaaaaaa

Håller till viss del om det. Men eftersom Brack var högsta blir det ändå han som skulle följa upp anklagelserna om han nu inte gör det och inget händer får tyvärr Kapten gå på plankan. Och 200 miljoner rör sig säkert om mycket mer än så men vem bryr sig om hans tillgångar. Han fick gå för det inte blev positivt alls. Borde varit noll tolerans med sånt. Sexism, mobbing, rasism,sexualitet diskriminering är ngt som många företag i Sverige har som krav att det är noll tolerans om sånt. Sparken är A och O i detta fallet. Men skulle förekommit långt innan.

12
Skriv svar