Embracer shoppar igen, köper bland andra Duke-studion 3D Realms

Robot
Embracer shoppar igen, köper bland andra Duke-studion 3D Realms

Också Deep Rock Galactic-gänget blir uppköpta av det svenska jättebolaget.

#3d-realms, #embracer-group


Medlem

Detta är så jävla balls ändå. Jag FÖRUTSÄTTER nu att 3dr kommer faktiskt få jobba med Duke tillsammans med kanske void point och slipgate då. Nu när inte jävla Gearbox skall hålla på att bråka. Nu kan man kanske också få de sakerna som inte släpptes för Duke släppa för katten.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Är rätt säker på att det idag är Gearbox som äger Duke Nukem, som ett stor fan av DKN 3D så var det en väldigt tråkig nyhet när jag fick reda på det. Så det lär med stor sannolikhet inte bli något Duke Nukem spel såvida de inte har ett avtal med Gearbox. För övrigt var det Duke Nukem Forever som fick mig att se vilken lögnare Randy P är.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Är rätt säker på att det idag är Gearbox som äger Duke Nukem, som ett stor fan av DKN 3D så var det en väldigt tråkig nyhet när jag fick reda på det. Så det lär med stor sannolikhet inte bli något Duke Nukem spel såvida de inte har ett avtal med Gearbox. För övrigt var det Duke Nukem Forever som fick mig att

Embracer äger Gearbox så ett avtal lär inte bli så svårt att få till.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Embracer äger Gearbox så ett avtal lär inte bli så svårt att få till.

Tror nog att jag missat det eller så hade jag helt glömt bort det. Ja isf lär det inte bli några större problem, hoppas bara isf att de gör ett spel som är i samma klass som Duke Nukem 3D. Tack för upplysningen=)

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Tror nog att jag missat det eller så hade jag helt glömt bort det. Ja isf lär det inte bli några större problem, hoppas bara isf att de gör ett spel som är i samma klass som Duke Nukem 3D. Tack för upplysningen=)

Duke Nukem är väl inte gångbart i dagens klimat dock 😔

Redaktör
Ponny
Skrivet av PcGamer:

Tror nog att jag missat det eller så hade jag helt glömt bort det. Ja isf lär det inte bli några större problem, hoppas bara isf att de gör ett spel som är i samma klass som Duke Nukem 3D. Tack för upplysningen=)

Numer utgår jag alltid från att Embracer äger allt. Känns som det nya normala.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Numer utgår jag alltid från att Embracer äger allt. Känns som det nya normala.

Allt ägs av Embracer eller Tencent XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Skumt att aktien inte har gått bättre än den gjort.
Minus ända sen jag köpte i vintras.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Allt ägs av Embracer eller Tencent XD

Kan tycka att det är lite konstigt att Embracer inte får genomgå samma kritik som de andra storbolagen.

Men gissar på att det är pga att folk äger aktier.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Duke Nukem är väl inte gångbart i dagens klimat dock 😔

Tyvärr känns det helt omöjligt, ja.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Duke Nukem är väl inte gångbart i dagens klimat dock 😔

Skrivet av duchovny:

Tyvärr känns det helt omöjligt, ja.

Det kommer inte vara några problem alls.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det kommer inte vara några problem alls.

Är inte alls övertygad, men har mer än gärna fel.

Skribent
Skrivet av Maysay:

Kan tycka att det är lite konstigt att Embracer inte får genomgå samma kritik som de andra storbolagen.

Men gissar på att det är pga att folk äger aktier.

Fast de har väl inte köpt upp några stora-stora studios utan mer de mindre med IP:n som mer eller mindre varit i limbo. 3D Realms t.ex. är ju en känd studio historiskt, men de är ju knappast några jättar idag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Duke Nukem är väl inte gångbart i dagens klimat dock 😔

Snarare precis vad det är. Folk verkar glömma bort att förra PK-eran var under 90-talet, tiden vi fick se kontrakultur likt South Park födas och massor av "omoraliska" spel bli populära.

Jag hade velat se ett riktigt släpp av 2001-versionen av Duke Nukem Forever som aldrig blev av. Spelet var tydligen runt 90% klart och källkoden ska finnas där ute.

Tror det är Gearbox som har den källkoden, men nu ägs de ju av Embracer så de borde kunna få tag på den.

Eller åtminstone släppa källkoden fri så moddare kan fixa ihop något.

Medlem

Vad är en CCO?

Medlem

Blev inte Gearbox också uppköpta? Kanske inte av samma bolag dock? För då kanske vi skulle kunna få den ordentliga uppföljaren till DUKE NUKEM 3D! Tror absolut det skulle kunna gå, bara att se på DOOM från 2016. 😍

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast de har väl inte köpt upp några stora-stora studios utan mer de mindre med IP:n som mer eller mindre varit i limbo. 3D Realms t.ex. är ju en känd studio historiskt, men de är ju knappast några jättar idag.

Det är väl detta en del av kritiken brukar handla om? Jättarna köper upp mindre bolag och förstör det självständiga nyskapandet?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det är väl detta en del av kritiken brukar handla om? Jättarna köper upp mindre bolag och förstör det självständiga nyskapandet?

Fast med tencent så handlar det ju inte bara om att det är någon som köper en annan, utan att det är kineser som gör det och ingen är helt säker på vad det innebär eftersom landet i sig inte riktigt spelar under samma regler som andra.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Castor.T:

Skumt att aktien inte har gått bättre än den gjort.
Minus ända sen jag köpte i vintras.

Nej det är faktiskt inte konstigt, nu vet jag inte med säkerhet men med all sannolikhet köper de studios för lånade pengar.

Sen är det bara att titta på P/E vilket idag ligger på 369,5 (?!). Vilket tyder på att de är rejält övervärderade sett till vad aktien kostar, men det visar även på vad marknaden förväntar sig av företaget.

Men det är faktiskt inte konstigt, det drar på sig mer skulder och långt från alla uppköp som genererar vinst/inkomst i dagsläget.

Skribent
Skrivet av Maysay:

Det är väl detta en del av kritiken brukar handla om? Jättarna köper upp mindre bolag och förstör det självständiga nyskapandet?

Jo, fast om du tittar på t.ex. Kingdom of Amalur och Darksider-serien. Där hade spelutvecklarna inte kunna göra något om inte Embracer köpt upp dem. Embrancer verkar mer bara vara ett paraply som inte ger sig in själva så mycket i själva spelskapandet. De är lite som de shoppar på spelutvecklarkyrkogården och sen kör resurrect på något gammalt IP.

Nu kan jag ju ha fel, men det är lite bilden jag får av dem.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Fast med tencent så handlar det ju inte bara om att det är någon som köper en annan, utan att det är kineser som gör det och ingen är helt säker på vad det innebär eftersom landet i sig inte riktigt spelar under samma regler som andra.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo, fast om du tittar på t.ex. Kingdom of Amalur och Darksider-serien. Där hade spelutvecklarna inte kunna göra något om inte Embracer köpt upp dem. Embrancer verkar mer bara vara ett paraply som inte ger sig in själva så mycket i själva spelskapandet. De är lite som de shoppar på spelutvecklarkyrkogården och sen kör resurrect på något gammalt IP.

Nu kan jag ju ha fel, men det är lite bilden jag får av dem.

Tencent förstår jag skillnaden. Men EA, Ubisoft & Activision. Vad säger att Embracer inte kommer använda sin dominans på marknaden till att kväva andra mindre aktörer?

Edit.

Skribent
Skrivet av Maysay:

Tencent förstår jag skillnaden. Men EA, Ubisoft & Activision. Vad säger att Embracer inte kommer använda sin dominans på marknaden till att kväva andra mindre aktörer?

Edit.

Absolut, det kan ju mycket väl hända. Vi får se helt enkelt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Maysay:

Tencent förstår jag skillnaden. Men EA, Ubisoft & Activision. Vad säger att Embracer inte kommer använda sin dominans på marknaden till att kväva andra mindre aktörer?

Edit.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Absolut, det kan ju mycket väl hända. Vi får se helt enkelt.

Fast nej, det går emot deras filosofi. Visst kan de göra en 180 gällande detta, men det vore väldigt konstigt och skulle skada bolaget när de har en uttalad filosofi att låta bolagen agera självständigt. Där Embracer mestadels är där för att supporta och kan bidra med en del synergier.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Skumt att aktien inte har gått bättre än den gjort.
Minus ända sen jag köpte i vintras.

Småspararna förväntar sig stordåd när man köper upp en massa studios, banker och de större aktörerna drar öronen åt sig som sitter med analytiker och annat folk.

Ser de lite så här:
Kul att de köper upp bolag men levereras något?

Alla kan köpa upp bolag men det gäller att få ut något av det också. Drar själv mig öronen åt när det kommer till bolag som köper och köper, spanade innan på ett invest aktie innan där några stora aktörer fanns med som tex Bygghemma, Trademax och annat men kolla vidare och såg att där sedan var en massa skitbolag också...sånt undviker gärna ja Bygghemma och dom drar säkert in kulorna men de andra är ju svarta hål kändes det som.

Håller mig själv lång på Zordix som även de köper bolag men känns mer genuint på något sätt, även om jag kommer släppa aktien inom sin tid (tror jag ligger runt 100% nu).

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Vad är en CCO?

Chief Communications Officer bör CCO vara.

Medlem
Skrivet av Bouncy:

Fast nej, det går emot deras filosofi. Visst kan de göra en 180 gällande detta, men det vore väldigt konstigt och skulle skada bolaget när de har en uttalad filosofi att låta bolagen agera självständigt. Där Embracer mestadels är där för att supporta och kan bidra med en del synergier.

Vadå "går emot deras filosofi?" De köper väl bolag för att växa och ta delar av marknaden? Så säg om t.ex Xbox vill ha massa AA-spel till sitt Game Pass. Istället för att göra avtal med flera småbolag så väljer de Embracer istället för att de täcker det mesta. Menar du då att Embracer skulle säga nej för att det går emot deras filosofi?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Vadå "går emot deras filosofi?" De köper väl bolag för att växa och ta delar av marknaden? Så säg om t.ex Xbox vill ha massa AA-spel till sitt Game Pass. Istället för att göra avtal med flera småbolag så väljer de Embracer istället för att de täcker det mesta. Menar du då att Embracer skulle säga nej för att det går emot deras filosofi?

Jag vet inte vad du pratar om. De kväver iaf inte småbolag de köpt upp, det försökte jag säga.

Ja de köper bolag, det är det nyheten handlar om och det gör Embracer frekvent.

Anledning är att diversifiera sina intäkter och ta marknadsandelar, ja, men det är ju självklart?

Medlem
Skrivet av Bouncy:

Jag vet inte vad du pratar om. De kväver iaf inte småbolag de köpt upp, det försökte jag säga.

Ja de köper bolag, det är det nyheten handlar om och det gör Embracer frekvent.

Anledning är att diversifiera sina intäkter och ta marknadsandelar, ja, men det är ju självklart?

Nej, men de riskerar väl att kväva marknaden? Nya bolag som startas av eldsjälar som sedan inte kan konkurera med storbolagen pga de inte har samma muskler med t.ex marknadsföring eller ta hjälp av seniorer. Vilket tvingar dem att sälja till t.ex Embracer för att ha en chans. Samma med arbetskraft. Blir svårt att konkurera om löner med de större bolagen om man är en liten utvecklare.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Nej, men de riskerar väl att kväva marknaden? Nya bolag som startas av eldsjälar som sedan inte kan konkurera med storbolagen pga de inte har samma muskler med t.ex marknadsföring eller ta hjälp av seniorer. Vilket tvingar dem att sälja till t.ex Embracer för att ha en chans. Samma med arbetskraft. Blir svårt att konkurera om löner med de större bolagen om man är en liten utvecklare.

Håller ej med :).

Hellre att dessa eldsjälarna kan fokusera på att göra bra spel än att tänka på marknadsföring.

Jag ser det från ett annat perspektiv, att Embracer utmanar EA/Ubisoft/Activision etc bidrar till bättre konkurrens.

Ett exempel, en spelindustri bestående av ett duopol med EA och Activision Blizzard kommer inte leda till kvalité eller några bra spel åt oss konsumenter. Embracer hjälper till att utmana dessa jättar.

Sen så ser jag egentligen Embracer som något annat en ett "EA/Activision" menmen.

I en spelindustri utan "EA/Activision etc-" jättar skulle jag hålla med dig delvis, men finns nog ingen industri som fungerar så vad jag vet. Det skulle kräva hård reglering.

12
Skriv svar