Zool gör comeback i en omtolkning "för en modern publik"

Robot
Zool gör comeback i en omtolkning "för en modern publik"
Medlem

Hade det till min Amiga 500, inget höjdarspel direkt.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Hade det till min Amiga 500, inget höjdarspel direkt.

Haha. Mitt minne precis. Minns det som en halvtafflig sonic-the-hedgehog kopia. Tog inte många minuter att tröttna på och sedan förpassa till diskettlådan permanent.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Hade det till min Amiga 500, inget höjdarspel direkt.

Jag håller inte med - jag spelade det typ för 2-3 veckor sedan. Håller bra kvalite och kunde blivit en riktig utmanare till Sonic/Mario om de bara lanserats rätt.

Edit: Dock var det AGA versionen jag spelade. Den är om inte annat snyggare.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Trevligt, men hade gärna sett en ny version av Marvin's Marvellous Adventure istället då det är min favorit bland plattformsspel till Amigan, och dessutom fortfarande är bra och skoj att spela.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Trevligt, men hade gärna sett en ny version av Marvin's Marvellous Adventure istället då det är min favorit bland plattformsspel till Amigan, och dessutom fortfarande är bra och skoj att spela.

...eller varför inte Rick Dangerous?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

...eller varför inte Rick Dangerous?

James Pond 2: Robocod!

Eller.. Chuck Rock 1 OCH 2.

Inaktiv

Ser ut att vara en remaster av den latare sorten.
Synd. Hade varit lite små intresserad annars då jag inte spelat Zool.

Medlem

Ett av de första spelen jag spelade. Satt klistrad framför brorsans Amiga, kom aldrig särskilt långt i spelet men minns att godistemat i de tidiga nivåerna var riktigt trevligt (och sprängfyllt av Chupa Chups-reklam).

Medlem

Jag har ingenting emot retro, men...
...det är 2021.

Skapa gärna retro gameplay fast med dagens grafik och teknik.

Jag hade över 2000 spel på C64.
Jag hade "Pong" på konsoll innan dess, på 70-talet

Det är inte så att jag är emot alla dessa fantastiska spelupplevelser, tvärtom.
Jag är emot att man försöker kopiera dem, med den tidens teknik och grafik.
Anledningen till att spelen såg ut som de gjorde då, är helt enkelt för att det inte fanns möjlighet att göra dem grafiskt och tekniskt bättre.

Det jag undrar är, varför kan inte spelutvecklare använda dessa mängder av fantastiska retro-gameplay idéer och återskapa dessa spel med dagens teknik och grafik.

Medlem

Zool var långt ifrån det bästa plattformsspelet ens till Amiga för sin tid. Jag hade roligare både med Super Frog, James Pond 2, Shadow of a Beast 2, Turrican 2 och flera andra samtida klenoder varav jag har glömt namnet på merparten.

Spel som primärt är uppbyggda kring story fungerar generellt bättre som remasters medan sidscrollande plattformsspel känns som att de faktiskt hör hemma på 1990-talet. För att lyckas med det konceptet 2021 krävs någonting i stil med Ori and The Blind Forest.

Känner mig inte alls sugen på att återvända till Zool efter nästan 30 år. RiP.

(Med det sagt hade en nyutgåva av Turrican 2 kittlat mitt intresse, om inte för spelet så för musiken)

Medlem
Skrivet av serdyllon:

(Med det sagt hade en nyutgåva av Turrican 2 kittlat mitt intresse, om inte för spelet så för musiken)

Släpptes tidigare i år till Switch och PS4.
https://www.nintendo.co.uk/Games/Nintendo-Switch/Turrican-Fla...
https://store.playstation.com/sv-se/product/EP8204-CUSA20666_...

Medlem

🤪🙃

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Zool var långt ifrån det bästa plattformsspelet ens till Amiga för sin tid. Jag hade roligare både med Super Frog, James Pond 2, Shadow of a Beast 2, Turrican 2 och flera andra samtida klenoder varav jag har glömt namnet på merparten.

Spel som primärt är uppbyggda kring story fungerar generellt bättre som remasters medan sidscrollande plattformsspel känns som att de faktiskt hör hemma på 1990-talet. För att lyckas med det konceptet 2021 krävs någonting i stil med Ori and The Blind Forest.

Känner mig inte alls sugen på att återvända till Zool efter nästan 30 år. RiP.

(Med det sagt hade en nyutgåva av Turrican 2 kittlat mitt intresse, om inte för spelet så för musiken)

Chris Huelsbeck gjorde en kickstarter för några år sedan, där han gjorde om låtarna instrumentalt. De blev mycket bra


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

KoP
Medlem

Är det ingen Chupa Chups reklam i spelet så får det vara. :'D Det var ju halva upplevelsen. Fick man föressten inte med en Chupa Chups klubba i spelets box? Minns inte riktigt.

Medlem

Zool och Jazz Jackrabbit, det var grejer det!

Men som ovan sade, om Zool kommer utan Chupa Chups så är det inte Zool :).

Medlem

Jag var inget större fan av spelet då det begav sig ens och de verkar ju gjort det här med minimal ansträngning från vad jag kan se. Köper om det kommer på rea någon gång framöver. Men typ 49 spänn då..

Medlem

Ser ut att vara mer eller mindre exakt samma som originalet, fast till japanskt ockerpris. Hard pass, men tack för tipset

Skrivet av Ankh:

Chris Huelsbeck gjorde en kickstarter för några år sedan, där han gjorde om låtarna instrumentalt. De blev mycket bra

Hittade honom på spotify nu, toppen!

Inaktiv

Skulle hellre se ett nytt Cool Spot isf. Zool var väl redigt mediokert?

Inaktiv

Man blir bara så full av beundran för SMB när man tänker på alla samtida plattformers. Balansen är så raffinerad även om t ex Sonic var mycket mer tekniskt begåvat. Vet inte vilken min favorit på Amigan var, Superfrog och James Pod kanske. Men det var mer känslan i grafiken än i kontrollen där. Jag fastnade hårt för Wizards and Warriors, vet inte riktigt varför. Det är ju inte bättre än de andra men det har något odefinierbart som bara gör att man inte vill sluta spela.

1
Skriv svar