Vilken var er guldålder?

Medlem

Högstadietiden. Då det var sista perioden i mitt liv där det inte fanns massa måsten i bakhuvudet och jag verkligen kunde sjunka in i spelen.
Tex. Battlefield 2,oblivon, lotro, cod4


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Runt 2000.
Diablo 2 eran när alla i kompis gänget i skolan spelade tillsammans. Counterstrike på LAN. Helt oförglömligt och så roligt.

Och så spelade man också Everquest när det begav sig och det var helt otroligt på sin tid. Tidig Wow hade också bra känsla men det toppar aldrig peak Everquest. Att ställa sig i kö och farma drops var en hel vetenskap. Att jaga komponenter för sitt epic weapon. Att fysiskt parkera sin karaktär i WC tunneln och skrika ut sina varor, Oh vilka spells och vilka klasser det fanns. Helt annan svårighetsgrad.

Medlem

Guldåren sammanfaller med tonåren, ca 98-04. Oändlig fritid, mitt första bredband och en "Hemma PC" med Voodoo 2 som mamma hyrde via jobbet.

StarCraft, Wheel of Time, Unreal tournament, Morrowind, Heroes 3, Civilization 2, Half-life, Asheron's Call, World of Warcraft. Makalösa spel allesammans. Särskilt eftersom allt kändes nytt för mig.

Sannolikt är spelen bättre nu, men gåshuden infinner sig inte lika ofta nu som då.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Absolut just nu! När jag var mindre ( började spela SNES och sedan PC i 3 års ålders på en Windows 95) lanade Diablo tidigt med min bror när vi sedan fick en till dator. Var mycket hos mina kusiner och spelade även allt möjligt med dem. Dungeon keeper, Morrowind, Heroes of Might and Magic och listan går vidare.

Jag spelar verkligen allt i alla genres oavsett om det är ASCII, RPG, Strategi eller nåt nysläpp fps. Men idag finns det så sjukt mycket spel att spela, och vill jag spela nåt av de äldre spelen så har det antingen gjorts en remake/ enhanced edition eller så finns oftast ett community som släpps mängder med mods till de äldre spelen så det går att spela om på helt nya sätt.

Finns ju te.x en snubbe som återskapat hela Daggerfall i Unity motorn och det finns redan modstöd där med för community ( Sök Daggerfall Unity om ni vill ladda ner det, helt gratis). Så är man som mig och spelar mycket olika typer av spel, gamla som nya så är det hur bra som helst nu, även om det såklart kan vara nostalgiskt att tänka tillbaka hur det var förr.

Medlem

Slutet av 90-talet och år 2000.

På PC-sidan hade den rasande tekniska utveckligen som var intressant att följa, men viktigare var ju dom "immersive sims" som kom, Thief, System Shock 2, Deus Ex och Thief 2, som alla imponerade på mig något enormt.

Och på konsolsidan så hade vi alla fantastiska JRPGs som släpptes till PS1, då JRPGs faktiskt hade en engagerande episk berättelse, som Chrono Cross, Xenogears, Suikoden 1&2 osv.

Avstängd

Back in the days när man spenderade hela dygn med att spela Doom, Quake, Duke Nukeem, Starcraft och Diablo var ju som roligast tätt följt av när man först fastnade för WoW.

Förutom då har det definitivt varit jäkligt kul att köra i vuxen ålder med ett gäng polare online tillsammans med otaliga öl. Märker först på senare år att man snabbare tröttnar på spel än vad man gjorde förr tyvärr. Sitter just nu och väntar på valheim-content och diablo4-release. Då Jävlar ska det bli åka av!

Medlem

För mig så var det SNES-tiden utan tvekan. Tycker spelen hade allt man önskade sig, som håller även idag.
Grafiken; tycker inte det finns något som slår SNES-sprites.
Musiken; det är något med hur SNES-chipet låter som gör att nästan all musik låter bra.
Spelen; Det finns så många spel, olika genre, och långa var dem också. Såklart fanns det dåliga spel, men många av mina favoriter är just SNES spel såsom Super Punch Out, Link to the Past, Mario World, Yoshi's Island, Mega Man X m.m.

Såklart finns det bra spel nu också, men jag märker att efter Xbox 360 så har det inte blivit många konsol-spel köpta, mest för jag inte hittar något intressant som känns värt det. Även idag så tar jag och spelar då och då gamla klassiker. Bara någon vecka sen körde jag genom Lolo 1 till NES och efter det Super Punch Out

Medlem

Helt klart åren kring millennieskiftet. Diablo 2, Heroes of Might 3 and Magic och World of Warcraft.
D2 och HoMM3 är odödliga och håller än idag. WoW har åldrats något sämre men ger fortfarande en väldigt unik upplevelse.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

90 talet är nog det bästa för mig född 80.

Medlem

Måste vara 90 och 00 talet. Mycket innovation, och frihet för skaparna. Inte heller böjde sig spelutvecklarna sig efter dåtidens PK-kultur, och vi fick roliga och råa titlar så som Mortal Kombat, Doom, Duke Nukem 3D, Diablo osv.

Medlem

80-90talet.
Commodore <3
Älskar C64/Amiga och har precis lagt ner en helvetes massa pengar på att uppgradera mina gamla datorer.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Både barndomen med Snes, Donkey kong, mario world, turtles, musse pigg, ghouls and ghosts osv

Men kanske framförallt ungdomen med xbox 360 när jag satt i källaren i föräldrarnas hus och lirade gears of war över nätet. 4 svenskar mot 4 norrmän kväll efter kväll! Det var tider det! Så sjukt många bra spel som kom till xbox360 så jag håller nog den högst. Eller "de" jag hade 3 stycken pga red ring..

Medlem

Min guldålder går inte att dela upp på en period. Alla har bidragit med sina guldkorn men jag måste nog säga att Super Nintendo och Xbox 360 är mina bästa perioder.

Medlem

Skulle vilja påstå att min guldålder sträcker sig från familjens första pongkonsol på en liten svartvit tv på 70-talet fram till idag och PS5 med Ratchet & Clank: Rift Apart på en 65" TV. Så jäkla glad över att man har varit med och sett utvecklingen av hårdvara och spel under alla dessa år. Spelgrafik som jag bara kunde drömma om som barn är nu vardagsmat och jag ser framemot att se vad framtida spelupplevelser kommer att erbjuda!

Medlem

Tyvärr är det ju så att man alltid har sin egen guldera beroende på ens egen ålder, Så för mig som är strax efter 30 så är det ganska naturligt att gulderan ligger mellan 2000-2010.

Mina GOTY dom åren:

2000 - The Sims (ja, jag var inget fan av diablo 2 än detta år, 11 år gammal och jag ville helst klättra i karriärstegen med min sim )
Men även hedersmention är Counter-Strike så klart, som jag har spelat till och från i 20 år sedan dess, och spelade flitigt 1.6 fram tills CS:GO release under alla åren.

2001 - Fan otroligt många spel detta året, GTA 3 tar nog dock priset, men Max Payne, MGS2, THPS3, Silent Hill 2, men även Fifa2002 som var mitt favorit Fifa genom alla tider, men även en jävla massa andra spel, satans bra spelår för en 12 årig grabb måste jag säga!

2002 - No One Lives Forever 2, älskade sönder det spelet och hoppas på en remake, hade varit underbart. Otroligt bra spelår också dock med favoriter som GTA: Vice City, WC3, SW: Jedi Knight (online var så satans roligt) NFS: Hor Pursuit med fler!

2003 - Prince of Persia: Sands of time, utan tvekan. SSX 3 var dock högt på listan också, jävlar vad man älskade det spelet!
Max Payne 2 och Frozen Throne (DOTA!!!) var också närvarande!

2004 - Vill säga World of Warcraft, men jag började inte spela World of Warcraft förrän i slutet av 2005. Så måste säga GTA: San Andreas, vet att Half-Life 2 var detta året, men tyvärr så har Half-Life serien aldrig varit min grej (döda mig inte), Tom Clancys: Splinter Cell var där också, helt klart det bästa Tom Clancy spelet någonsin, MGS3 osv.

2005 - Battlefield 2, det absolut bästa FPS-spelet genom alla tider. Karkand infantry only var vad jag spelade 8+ timmar om dagen, jobbade på Nexuz internetcafe under denna tiden, detta året spelade jag nog mest Dota och BF2, helt klart. Minns det som igår, jag fick vara med på en show match för jag vann en xfire tävling så jag fick spela med MYM i Dota i ett par games, satan vad 15-16 åriga jag var i extas. Jag har "tappat" bort screenshotsen från dom gamesen, glömt spara över när man skaffat nya hårddiskar :(.
Hur som helst, hedersmention, Guitar Hero, satan vilket spel, revolutionerande!

2006 - Oblivion kom detta året, men jag spelade knappt single player spel längre, hade gått över till att bara spela competetive online spel, men oblivion spelade man ju, dock spelade jag aldrig ut det, så svårt att ha en riktig GOTY detta året haha. Kanske Guild Wars: Factions, som jag även spelade en hel del då jag inte riktigt hade fastnat 100% i WoW än.

2007 - World of Warcraft: The Burning Crusade, mitt absoluta favoritspel genom alla tider, utan att överdriva, jag hade närmare 10000 timmar på dom 2 åren spelet var ute. Det finns totalt 17520 timmar på 2 år, låt oss säga att det var tur att jag arbetade på ett gamingcafe där man kunde spela på arbetstid :D.

2008 - Spelade inga spel förutom Burning Crusade, kunde bli en Dota och CS vid denna tidpunkt, jag skippade helt och hållet GTA 4 tex detta året, har än idag inte spelat det. Så har inget GOTY detta år haha.

2009 - World of Warcraft: Wrath of The Lich King, säger sig självt, var i en total WoW-period med en väldigt bra server first guild genom hela TBC som jag hade blivit tight med, slutade dock direkt efter Ulduar då jag hade skaffat mig en flickvän som gjorde slut med mig för att hon tyckte jag spelade för mycket (det gjorde jag xD) men blev snabbt tillsammans igen när jag la spelet åt sidan haha, dock räckte det inte långt, började spela mer och mer igen ganska kort därefter

2010 - Starcraft 2, ojojojojoj detta satt spratt i mig, det enda jag andades och gjorde i ca 3 år. Var på väldigt många event, missade inga matcher, såg allt, jag tittade mer än jag spelade, otroligt vilken gåva Starcraft 2 var för esporten på den tiden, det var underbart. Satan vad jag saknar något så gigantiskt vackert som Starcraft 2 i toppen av esporten igen. Mafia 2 får honorable mention, ett av få single player spel jag spelat igenom fler gånger än en.

Om du läst allt detta så tycker jag synd om dig, hej! Behövde reminisca lite haha!

Medlem

Amiga/PC 1990-2001. (Måste få med Max Payne )
Men det har ju släppts bra spel efter det med.

ELF
Medlem

Tyvärr så missade man guldåldern lite då man inte var tillräckligt gammal att ha egen dator. Enligt mig så var guldåldern när Quake2 och UT var the shit.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Tyvärr så missade man guldåldern lite då man inte var tillräckligt gammal att ha egen dator. Enligt mig så var guldåldern när Quake2 och UT var the shit.

Så kan man inte ha fler guldåldrar?

Medlem

För min del var guldåldern på 80-talet och några år in på 90-talet med C64, Atari och framför allt Amiga. En magisk tid. Det har varit många fantastiska spel på PC och olika konsoler sedan dess men inget som känts lika magiskt.

Medlem

Haft många guldåldrar relaterat till spel. Tribes2, Operation Flashpoint, Raven shield, tiden jag spelade CoD1 i klan.

Men de två som sticker ut, som tog oerhört av min tid och dedikation och gav mig minnen jag aldrig glömmer är definitivt BF2 och Planetside 1. För mig två av de absolut bästa spel som någonsin gjorts. Kanske är det spelrecept som är passe idag och aldrig skulle funka men på sin tid var de så oerhört speciella och nyskapande att jag inte kan minnas något på senare tid som kommit i närheten.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd

2005-2012 typ, det var några riktigt bra år för scenen

Medlem

Slutet av 90 och tidigt 2000-tal. Första bredbandet, 0.5 mbit, att kunna surfa obegränsat. Det i samband med, Counter-Strike 1.6, Half-Life, Unreal Tournament och OG Xbox med Live. Tyckte att kunna spela med folk från skolan eller andra sidan atlanten var så sjukt fascinerande, mind blown.

Visst 90-talet med Sega Mega Drive och SNES var väll okej men leker jag med tanken att det stannat med det på den tiden populära 2D side scrollers så hade jag inte spelat idag. Spelen var också förbannat dyra så det fick bli begagnat/hyra och sen hade man inte mycket att gå på mer än omslag.

Tycker dock nutiden tack vare VR är minst lika spännande.

Medlem

Finns 2 perioder för min del.

C64/amiga eran. Defender of the crown, it came from the desert, Wings mm. Hallelulja!

PC eran där kanske det största är Ultima online , Ashrons call, Everquest, Dark age of camelot nästan varje titel var något helt nytt. Gick ifrån tcp/ipx o INTERNET blev hawt som fasiken man hade nästan lite svårt och greppa alla dessa 1000 var riktiga spelare.

När vi gick från 3d till 3dfx/voodoo helt sjukt!

1995-2005 tycker jag är den bästa perioden inom någon gameing igentligen, hände mest på marknaden då. Aldrig varit för konsoller den enda jag körde var Zelda 1/2 på Nes så lite erfarenhet av plastlådor.

Medlem

-90, wing commander, strike commander, Janes simulatorer (-90 talet) ,x-wing, tiefighter, gp2 och 3, ultima underworld, system shock... (thrustmasters tidiga rattar och hotas...)

Men nu även 2020, med tanke på uppsvinget i online simulator (iracing, dcs (v2,7 med f18... i am so in love) och alla utmärkta rattar, joysticks, riggar och vr). Önskar jag vore lika gammal som på 90 talet, med all tid, men med ekonomin som 50 åring att köpa allt kul man ser...:)

Medlem

Svårt med uttrycket ”guldålder”. För mig sträcker det sig över tiden. Sen finns det mer eller mindre starka tidsperioder i ens liv. Det har mycket med nostalgiska skäl för min del och som många beskriver här i forumet hur just livssituationen såg ut just då.

Om jag tänker tillbaka så är en stark tidsperiod för mig runt 2005, mycket Cs, Diablo 2 och lan. Umgänget och gemenskapen tror jag var nyckeln till det hela. Läget är annorlunda idag, men jag tröstar mig med att 2005 var 2005 och att flera starka spelrelaterade tidsperioder kommer. Allt har sin tid.

Jag har försökt återskapa den där känslan genom att ha vinklade lan med kamrater från den tiden och med spel vi spelade då. Alla försök misslyckades. Det var dömt till att misslyckas.

Basshunter och Björn Gustafsson blev stora under just denna guldålder och när jag hör nån låt med Jonas, tex Vi sitter i Ventrilo och spelar DotA eller ser Björn ”WoW-Jocke” så tänker jag tillbaka.

Kul tråd! Många har delat med sig av fina minnen som fått en att blicka bakåt. *tårögd*

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Det är svårt att peka på något speciellt men för mig är det de fem åren innan och de fem åren efter att WoW släpptes som har gjort mest avtryck på mig. Jag är en ganska nostalgiskt lagd person och finner mig ofta längtandes tillbaka till den här tiden. Givetvis är det inte bara spelen som kallar på mig, hela livet var lättare och mer bekymmersfritt och det var hela paketet som utgjorde ens tillvaro som gjorde det till den kanske bästa perioden i mitt liv.

Jag och ett par kamrater tävlade i UT99 på den här tiden (när Clanbase fortfarande var en grej) och till min stora glädje visade det sig att fyra av oss skulle börja på samma gymnasielinje. I samband med detta släpptes WoW och i stort sett hela UT-klanen var taggade och tänkte dra igång med spelet. Jag hade själv spelat lite Lineage 2 tidigare men för i stort sett samtliga av oss var det den första riktiga introduktionen till MMORPGs och spelet präglade allas våra liv. Gymnasielinjen vi gick på var programmeringsinriktad vilket innebär att vi var ca 25 i klassen, alla killar och i stort sett alla av oss spelade WoW. På kvällar och nätter satt vi på TS2 och utforskade Azeroth medan vi på dagarna entusiastiskt satt i klassrummen eller korridorerna och ögnade igenom Thottbot efter all information vi kunde hitta (programmets natur innebar att vi alla hade var sin dator under hela skoldagarna) samt återgav vad våra äventyr innehöll kvällen innan för de som inte kunde delta eller behövde avvika tidigare. Det var en sådan fantastisk känsla att både ens gamla UT-bekanta, IRL-vänner och klasskamrater delade samma intresse och att man kunde sitta i timmar varje dag som i trans och göra den här resan tillsammans. Därefter växte folk upp, hittade andra intressen, man tappade kontakten efter gymnasiet och gemenskapen dog ut. Själv följde jag med till Cataclysm innan jag tog en längre paus, därefter blev det MoP, WoD och Legion för mig men det är och kommer aldrig att bli detsamma som tidigare då man nu inte har någon koppling till folket på sin realm och att där på sin höjd satt kvar 2-3 stackare av de 40+ IRL-bekanta man hade vid start. Jag har inte ens headset inkopplat eller någon voice chat-app installerad längre då det sällan ger någonting vettigt utbyte oavsett spel. De senaste två expansionerna har jag inte skaffat och jag kan inte se att jag upptar WoW igen även om det var klistret som höll mitt sociala liv ihop under ett årtionde.

Med det sagt är utbudet av såväl spel som tjänster bättre i dagsläget men jag står fast i min övertygelse om att ingenting någonsin kommer att påverka mig på samma sätt som det därade spelet från Blizzard gjorde för över 15 år sedan.

Vilket gäng ni var! Vilken gemenskap! Jag känner igen mig. Hur känns det idag? Jag kan under vissa stunder känna en viss tomhet, att det saknas något eller några. Ledsamt.

Jag tror att när en vant sig vid att ha ett stort umgänge/gemenskap under en längre period och när du sen inte har det längre så kan det leda till viss nedstämdhet. Men det går att återfå gemenskapen på ett eller annat sätt, kanske inte lika stort eller på samma sätt som förr, utan som ett annat format.

Det som funkat för mig är Fz och dess forum. Även om jag inte varit jätteaktiv så har ”gemenskapen” vuxit genom åren och det är en bra community.

Medlem
Skrivet av Aggur:

Vilket gäng ni var! Vilken gemenskap! Jag känner igen mig. Hur känns det idag? Jag kan under vissa stunder känna en viss tomhet, att det saknas något eller några. Ledsamt.

Jag tror att när en vant sig vid att ha ett stort umgänge/gemenskap under en längre period och när du sen inte har det längre så kan det leda till viss nedstämdhet. Men det går att återfå gemenskapen på ett eller annat sätt, kanske inte lika stort eller på samma sätt som förr, utan som ett annat format.

Det som funkat för mig är Fz och dess forum. Även om jag inte varit jätteaktiv så har ”gemenskapen” vuxit genom åren och det är en bra community.

Jag är som sagt ganska nostalgiskt lagd av mig så jag finner mig ibland tänkandes på och längtandes tillbaka till den här perioden av mitt liv. Kanske är det mest sorgligt att jag gör så då det är en halv livstid sedan (bokstavligt talat då jag nu är 35). Det handlar dock inte bara om spelet/spelen i sig, utan gemenskapen, allt det sociala umgänget man hade, känslan av att livet var fyllt av oändliga möjligheter och ungdomlig naivitet spelar alla in. Nu sitter man här med sambo och barn och ett okvalificerat yrke som man absolut inte kunde tänka sig på den tiden medan man håller fast vid TV-spelandet som sin primära hobby trots att alla bekanta sedan många år tillbaka slutat. Lägg även till att jag är en Malmö-bo och att den stad jag växt upp i nu är nästintill oigenkännlig och otrygg och man får ett perfekt recept på en "det var bättre förr". Det råkade bara vara så att just WoW och till viss del UT99 innan dess var en enormt stor del av livet under den här perioden så en hel del av känslan av saknad tillskrivs de aktiviteterna, inte minst eftersom jag fortsatt spelar en massa TV-spel. Hade vi istället varit 25 bekanta som spelade fotboll tillsammans och jag nu hade varit ensam kvar i korpen hade kanske min guldålder för spel varit en annan medan den sportsliga hade infallit under den här perioden. Jag tror att det till väldigt stor del är känslan av gemenskap och total inlevelse i det man gör som skapar minnen för livet.

Men nog negativitet, det är klart att det finns fördelar med alla perioder i livet. Ibland hade det dock varit kul att klä sig i den man en gång var och spendera en period där och då, förhoppningsvis hade man insett att ens syn på tillvaron med tiden filtrerats genom ett par fördelaktigt rosaskimrande glasögon. Jag läser själv mycket på diverse spelsidor och forum samt har i stort sett alltid en spelrelaterad YouTube-video igång i bakgrunden under mina arbetsdagar men FZ är ganska unik som en plattform där jag slutligen registrerade mig och började skriva, just för att medlemmarna här känns lite äldre och diskussionerna lite mognare och mer civiliserade.

Medlem

1988-1996 (NES etc.) och 2017-nu (allt VR). Dagens platta spel har jag svårt att intressera och sätta mig in i. Vissa snabba plattformar hinner man med mellan barnen dock...

Medlem

Tänker först snes tiden ,sen pc med age of empire, sc1, wc3 och så .Men kommer fram till att ps3 tiden ändå varit den bästa, bra Spel som gta5 ,journey,rdr,uncharted ,skyrim,ac black flag,killzone2,fallout3,och vegas,limbo,heave rain,resistance2,3, osv ,, inte illa

ELF
Medlem
Skrivet av Zontos:

Så kan man inte ha fler guldåldrar?

Näe, nu är det över


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Skriv svar