Switch närmar sig 90 miljoner, passerar både PS3:an och Xbox 360

Robot
Switch närmar sig 90 miljoner, passerar både PS3:an och Xbox 360

Men försäljningstakten har också mattats.

#nintendo, #nintendo-switch


Medlem

Lär med stor säkerhet gå om Wii. Och om dom skulle få tummen ur och släppa en pro lär det boosta försäljningen ännu mer. Men den släpper dom väl när försäljningen börjar bromsa in.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Lär med stor säkerhet gå om Wii. Och om dom skulle få tummen ur och släppa en pro lär det boosta försäljningen ännu mer. Men den släpper dom väl när försäljningen börjar bromsa in.

Den går om Wii i år, nästa år går den förbi ps4 om inget drastiskt sker, frågan är vart det slutar.

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Mer passande att jämföra med siffror för Gameboy & DS?

Gilla det eller ej men Nintendo har ingen stationär längre.

Gameboy - 70
Gameboy Color - 49
Gameboy Advance - 81
Nintendo DS - 121
Nintendo 3DS - 73
Switch - 89

Det är väl en stationär om du vill det? Jag spelar bara på tvn t.ex. Prismässigt ligger den ju runt det de stationära legat på. Wii 249$, GC 199$, X360 299$. Sen är ju Ps5 och Series dyrare iofs.

Medlem

Dessa försäljningssiffror är häftiga och så, men hur många köper flertal spel till Switch? Rätta mig gärna men de vänner jag har som äger en sådan har cirka två ”partyspel” och inte mer.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Dessa försäljningssiffror är häftiga och så, men hur många köper flertal spel till Switch? Rätta mig gärna men de vänner jag har som äger en sådan har cirka två ”partyspel” och inte mer.

Med tanke på de enorma kvantiteter spel de säljer så är det många som köper många spel. Tror de har sålt 650 miljoner spel så här långt, nånting sånt.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Med tanke på de enorma kvantiteter spel de säljer så är det många som köper många spel. Tror de har sålt 650 miljoner spel så här långt, nånting sånt.

Ja det verkar gå helt ok, om man kan lita på Wikipedia.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_Nintendo...

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Dessa försäljningssiffror är häftiga och så, men hur många köper flertal spel till Switch? Rätta mig gärna men de vänner jag har som äger en sådan har cirka två ”partyspel” och inte mer.

Jag har nog runt 30~ titlar tror jag

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Vad man själv vill förändrar inte konsolen du spelar på och Switch är en bärbar.

Sony släppte dockor till PSP/Vita som tillbehör med men är inte stationära för d.

Nä, det är en hybrid, det innebär att du har två användningsområden, stationärt och bärbart, så varför är den bara bärbar? Den är det såklart men också stationär. Nintendo själva tror jag kategoriserar den som en av deras stationära faktiskt. Men varför är det intressant? Den säljer mer än vad 360 gjorde under sin livstid efter bara drygt fyra år på marknaden, om det är ”orättvist” att jämföra handhållet och stationärt får man väl titta på priset och 360 kostade också 299 dollar. Det är väl en egen kategori kanske vi kan enas om då? Angående psp och vita så var de ju primärt handhållna, att det fanns möjlighet att spela på tvn var ju knappast något som de var byggda för, man kan väl spela GBA och Gameboy på tv med nån kabel också?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja det verkar gå helt ok, om man kan lita på Wikipedia.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_Nintendo...

Nintendo går själva ut med officiella siffror så de bör ju stämma.

Ja alla rapporter som kommit visar ju på det motsatta, att det säljs väldigt många spel per köpt Switch-konsol. Nu går jag över till spekulationer här, minns inte om anledningarna nämnts i rapporterna, men med tanke på att det är en populär konsol för (ofta billigare) indiespel så är det kanske inte så konstigt. Däremot var det ju få sålda spel per konsol till Wii U och Wii.

Imponerande försäljning är det i alla fall.

Ps. Switch är självfallet en hybridkonsol. Även om PS Vita hade möjligheter för spel på TV så var den primärt handhållen.

It's not a lake, it's an ocean

Jag köpte Switch för några veckor sedan och är väl inte direkt blown away, om man säger så. Det är en smidig konsol, men allt från JoyCons till dockan känns billiga och när jag spelar 3D World ser jag knappt någon skillnad jämfört med samma spel till Wii U. Tack och lov för Pro Controller, som är riktigt skön att spela med. Har bara tre spel till den än så länge, det tar emot lite att betala fullpris för spel jag redan äger till Wii U. Men några till lär det väl bli. Om jag känner mig själv rätt kommer jag köpa Rayman Legends - för femte gången.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Ja alla rapporter som kommit visar ju på det motsatta, att det säljs väldigt många spel per köpt Switch-konsol. Nu går jag över till spekulationer här, minns inte om anledningarna nämnts i rapporterna, men med tanke på att det är en populär konsol för (ofta billigare) indiespel så är det kanske inte så konstigt. Däremot var det ju få sålda spel per konsol till Wii U och Wii.

Imponerande försäljning är det i alla fall.

Ps. Switch är självfallet en hybridkonsol. Även om PS Vita hade möjligheter för spel på TV så var den primärt handhållen.

Wii hade väl ett snitt på närmare 9 sålda spel per konsol, så det är bra. Siffrorna för Wii U har jag inte i huvudet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

90 miljoner sålda men Nintendo bara skiter i att fixa driftingen. Prestation i sig.
Om det låter neg så är det för att jag åkt dit på det själv.

Skrivet av Ruffles:

Wii hade väl ett snitt på närmare 9 sålda spel per konsol, så det är bra. Siffrorna för Wii U har jag inte i huvudet.

Kan faktiskt ha varit så! Men hyfsat säker på Wii U iaf, sen vet jag inte om det var 2-3, men under snittet.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Kan faktiskt ha varit så! Men hyfsat säker på Wii U iaf, sen vet jag inte om det var 2-3, men under snittet.

Hittade denna:

Format / sålda konsoler / sålda spel / attach rate

01 - Gamecube / 21,74 / 208,57 / 9,59
02 - Wii / 101,63 / 916,15 / 9,01
03 - NES / 61,91 / 500,01 / 8,07
04 - SNES / 49,10 / 379,06 / 7,72
05 - Wii U / 13,36 / 92,35 / 6,91
06 - Nintendo 64 / 32,93 / 224,97 / 6,83


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Hittade denna:

Format / sålda konsoler / sålda spel / attach rate

01 - Gamecube / 21,74 / 208,57 / 9,59
02 - Wii / 101,63 / 916,15 / 9,01
03 - NES / 61,91 / 500,01 / 8,07
04 - SNES / 49,10 / 379,06 / 7,72
05 - Wii U / 13,36 / 92,35 / 6,91
06 - Nintendo 64 / 32,93 / 224,97 / 6,83

Under snittet som sagt då, men ändå fler än vad jag trodde! Läste en artikel, som förvisso var något år gammal, men som lyfte fram att om man bara räknade attachment rate från Nintendos egna titlar så var man uppe i över sex spel per konsol för Switch.

Själv har jag iaf aldrig haft så många spel till en Nintendo-konsol som nu (spelat sen NES), men det beror på de många små indietitlar jag köpt till den.

Inaktiv

Tycker den startade starkt med Breath of the Wild och Odyssey men sedan dess har det varit lite tomt på häftiga spel.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Nintendo går själva ut med officiella siffror så de bör ju stämma.

Aha då är de säkert korrekt. Antog att de va korrekt men man vet aldrig med wikipedia när jag gick i skolan var de inte en godkänd källhänvisning.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Den går om Wii i år, nästa år går den förbi ps4 om inget drastiskt sker, frågan är vart det slutar.

Tror knappast den drar om ps4 som fortfarande säljs ganska bra än idag 2021 augusti. Den har precis gått om Gameboy i försäljning på 118miljoner enheter och tills switch når dit har ps4 nått 130 men tiden får avgöra

Medlem
Skrivet av submariner:

Tror knappast den drar om ps4 som fortfarande säljs ganska bra än idag 2021 augusti. Den har precis gått om Gameboy i försäljning på 118miljoner enheter och tills switch når dit har ps4 nått 130 men tiden får avgöra

Switch får nog en boost när oled varianten kommer, så det är inte så enkelt att gissa baserat på nuvarande takt.
Sen har switch inte funnits så länge lite över 4 år. Ps4 släpptes 2013.

Medlem
Skrivet av submariner:

Tror knappast den drar om ps4 som fortfarande säljs ganska bra än idag 2021 augusti. Den har precis gått om Gameboy i försäljning på 118miljoner enheter och tills switch når dit har ps4 nått 130 men tiden får avgöra

Den går nog om nästa år redan. Ps4 sålde 500.000 senaste tre månaderna och Switch 4.5 miljoner, nästan 10 ggr så mycket alltså, och så fortsätter det plus att Oled kommer och julhandeln som är enormt stark för Nintendo. Så det är nog inte alls långsökt att Switch passerar ps4 nästa år. Ps4 har väl inte passerat Gameboy än va? Den hade väl sålt 116 milj enligt Sonys senaste rapport?

Qus
Medlem

Tycker ändå att det varit tråkigt med intressant spel sista året. Jag vill ha något NYTT och häftigt. Ett nytt Odyssey 2 eller liknande.

1
Skriv svar