Det är nu 35 år sen Samus Aran landade på Zebes

Robot
Det är nu 35 år sen Samus Aran landade på Zebes

Bland rymdmaneter och laserstrålar

#35-år, #Metroid, #Nintendo


Medlem

Det är ett svårt val mellan Super Metroid och Metroid Prime.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Inaktiv

Grymt bra serie. Håller ettan högst och Other M sämst.

Medlem

Vad menas med ett ”Metroidvania-spel”?

Skribent
Skrivet av oldfatbaldguy:

Vad menas med ett ”Metroidvania-spel”?

Kan nog förtydliga det. Hold on


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Slarvigt av Nintendo att inte använda orginalmusiken, utan den amerikanska NES versionen. Metroid släpptes till Family Computer Disk System, FDS (precis som Legend of Zelda), som släpptes i februari 1986 i Japan. Nintendo ville gå ifrån kassetter till disketter, då de kunde lagra mer data än en ett chip på en kassett, likväl som att de hade en sparfunktion. När FDS spel sedermera skulle släppas i västvärlden (oftast USA först) så var man tvungen att banta ner spelen något, vilket påverkade bla musiken. Såhär låter musiken till Metroid: https://www.youtube.com/watch?v=N5UrRI6WvNw

Men, bara något år senare kom utvecklingen av chip ikapp lagringskapaciteten på disketterna och Nintendo lade ner FDS. Disketterna var även mer sårbara för smuts och repor, vilket gjorde att de inte lämpade sig för små barn. Möjligheten att skriva över information på disketterna samt utformningen av disketterna gjorde även piratkopiering och piratspel enklare (trots Nintendos försök till att hindra detta).

Jag har en Disk System och den är ganska charmig, men kräver lite kärlek. Remmen som driver rotationen av disketterna är ett smalt gummiband som vittrar sönder lätt, men är ganska enkelt att byta. Största behållningen är naturligtvis att få uppleva musiken till Metroid som Hirokazu Tanaka skrev den 1986!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av oldfatbaldguy:

Vad menas med ett ”Metroidvania-spel”?

Som vanligt så är Wiki väldigt bra på att förklara vad något är, detta är en väldigt bra sammanfattning av vad ett Metroidvania spel är "The term 'Metroidvania' is most often used to refer to a platforming game that features a single large, interconnected map, generally with discrete rooms or sections. Not all areas of this map are available at the start, often requiring the player to obtain an item (such as a weapon or key) or a new character ability to remove some obstacle blocking the path forward"

https://en.wikipedia.org/wiki/Metroidvania

I korthet så kan man säga att det är spel som har en stor karta men har delar av kartan låsta och man kan senare komma tillbaks till dessa när man funnit något längre fram i spelet. Första Metroid spelet funkade på det här sättet, man var tvungen att få tag på en sak som gjorde att man kunde bli till en boll om jag inte minns helt fel.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kan nog förtydliga det. Hold on

Skrivet av PcGamer:

Som vanligt så är Wiki väldigt bra på att förklara vad något är, detta är en väldigt bra sammanfattning av vad ett Metroidvania spel är "The term 'Metroidvania' is most often used to refer to a platforming game that features a single large, interconnected map, generally with discrete rooms or sections. Not all areas of this map are available at the start, often requiring the player to obtain an item (such as a weapon or key) or a new character ability to remove some obstacle blocking the path forward"

https://en.wikipedia.org/wiki/Metroidvania

Tack för ni hjälpte en gammal man att förstå 🙂.

Medlem
Skrivet av oldfatbaldguy:

Vad menas med ett ”Metroidvania-spel”?

Det är (av spelare påhittad) term som beskriver plattforms äventyrsspel som gradvis låser upp en stor karta, där man låser upp en ny förmåga som gör att man kan komma åt områden som man tidigare inte kunnat. Även pussel förekommer i Metroidvania spel. Typexemplen är naturligtvis Castlevaniaserien till NES och SNES, likväl som Metroid och Super Metroid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Metroidvania


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

NP, editerade min kommentar men ser att nyheten nu också har en bra beskrivning av vad Metroidvania spel är=).

Skribent
Skrivet av PcGamer:

NP, editerade min kommentar men ser att nyheten nu också har en bra beskrivning av vad Metroidvania spel är=).

Bra att du fyllde i

Ibland så är saker och uttryck så vedertaget i ens eget huvud, att man glömmer bort att det finns personer som inte vet vad man pratar om. Borde vara mer noga med att följa rådet "Skriv alltid som om läsaren inte vet någonting alls om någonting". Eller som min svenskalärare sa lite mer krasst "Skriv som om läsaren är dum i huvudet" haha


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tror faktiskt att Fusion är favoriten för mig. Super och Prime 1 är fantastiska de också, men jag har spelat Fusion fler gånger. Något med strukturen, berättandet och den isiga känslan man får av SA-X. Ser fram emot Dread!


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Prime 1 tätt följd av Super Metroid är favoriterna, på tredje plats kommer just no 3 i Prime trilogin.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Bra att du fyllde i

Ibland så är saker och uttryck så vedertaget i ens eget huvud, att man glömmer bort att det finns personer som inte vet vad man pratar om. Borde vara mer noga med att följa rådet "Skriv alltid som om läsaren inte vet någonting alls om någonting". Eller som min svenskalärare sa lite mer krasst "Skriv som om läsaren är dum i huvudet" haha

Ja det är lätt att glömma av det när man som jag är ett stort fan av genren, man liksom förväntar sig att alla ska veta vad ett sådant spel är. Känner igen den där rekommendationen, har för mig att även min svenskalärare sade något liknande.

Metroid och Castelvania tillhör några av de första konsolspelen jag spelade tillsammans med Mega Man och Zelda och så fort jag ser ett spel som benämns Metrodivania så blir jag väldigt intresserad av att veta mer om det. Känns som igår när jag körde Metroid för första gången, inte tusan var det för över 30 år sedan =).

Skribent

Jag anser nog att Super Metroid är min favorit, men också ett av mina absoluta favoritspel någonsin. Spelade igenom det nyligen och det är verkligen pixlar i perfektion. Detaljerna, musiken och stämningen är svårslagen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Prime-serien är fantastisk!

Medlem

Super Metroid var långt före sin tid vad gäller attention to detail och att berätta en handling utan att säga ett ord. Var bara 7-8 år när jag läste om det i Super Power-tidningen men visste redan då att spelet var speciellt. Nåt år senare får jag den stora förpackningen som present, blev så sjukt glad. Bästa presenten jag någonsin fått och bland de bästa spelen jag nånsin spelat!

Skribent
Skrivet av BeardedRobot:

Super Metroid var långt före sin tid vad gäller attention to detail och att berätta en handling utan att säga ett ord. Var bara 7-8 år när jag läste om det i Super Power-tidningen men visste redan då att spelet var speciellt. Nåt år senare får jag den stora förpackningen som present, blev så sjukt glad. Bästa presenten jag någonsin fått och bland de bästa spelen jag nånsin spelat!

Exakt så jag känner idag när jag spelar det. Det är fascinerande hur ett sådant spel kunde utvecklas på den tiden. Menar, pratar om en tid där de mest populära spelen var en rörmokare som hoppade på sköldpaddor och en igelkott som samlade ringar. Inget ont om de spelen, men Super Metroid var verkligen något helt annat.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Som många andra så hamnar Super Metroid på min lista över ett av de bästa spelet som gjorts. Än idag är det inte många spel som ens kommer i närheten av det. Axiom Verge gav mig lite av samma känsla som första Metroid men det var långt ifrån ett Super Metroid spel.

Medlem

Metroid Prime är utan tvekan min favorit. Jag irriterar ihjäl mig på vissa saker i Super Metroid som tyvärr förstör mycket av känslan.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Skribent
Skrivet av Metroid:

Metroid Prime är utan tvekan min favorit. Jag irriterar ihjäl mig på vissa saker i Super Metroid som tyvärr förstör mycket av känslan.

Får jag fråga exakt vad?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Får jag fråga exakt vad?

Kontrollerna tex. Att hålla på och pumpa Select för att byta vapen/utrustning och råkar man trycka en gång för mycket måste man välja "cancel" och börja om igen. Man måste hålla in en knapp för att springa snabbare, vilket jag fortfarande inte förstår meningen med. Det blir knöligare överlag och jag tycker inte att det finns en enda knappinställning i spelmenyn som passar mig fullt ut. Det har gjorts så mycket bättre i de andra spelen. En annan grej är hur förbannat långsamt Samus faller till marken när man har hoppat. Som tur är finns det en ROM-hack som fixar till det sistnämnda.

Gamecube-versionerna av Prime har totalt usla kontroller också. Det är nästan ännu värre där, men på Wii är det avsevärt förbättrat. Förutom hur segt man siktar pga IR-tekniken.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Spelar super Metroid några gånger per år. Det är mitt nr 1 på listan av de bästa spelen där ute, men det är så hårt kopplat till min barndom

Skribent
Skrivet av Metroid:

Kontrollerna tex. Att hålla på och pumpa Select för att byta vapen/utrustning och råkar man trycka en gång för mycket måste man välja "cancel" och börja om igen. Man måste hålla in en knapp för att springa snabbare, vilket jag fortfarande inte förstår meningen med. Det blir knöligare överlag och jag tycker inte att det finns en enda knappinställning i spelmenyn som passar mig fullt ut. Det har gjorts så mycket bättre i de andra spelen. En annan grej är hur förbannat långsamt Samus faller till marken när man har hoppat. Som tur är finns det en ROM-hack som fixar till det sistnämnda.

Gamecube-versionerna av Prime har totalt usla kontroller också. Det är nästan ännu värre där, men på Wii är det avsevärt förbättrat. Förutom hur segt man siktar pga IR-tekniken.

Ja jag håller med om Prime-kontrollerna på GC. Dock tycker jag att sikte på Wii med IR-tekniken som rimmade bra med att du är klädd in en fet rustning. Jag tycker även Samus osmidighet i Super Metroid känns logiskt på grund av rustningen, hade aldrig gått med på att Mario t.ex. rört sig lika segt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Maguz:

Det är ett svårt val mellan Super Metroid och Metroid Prime.

Samma här.
Men valde Super Metroid för det var den perioden i livet man spelade mest och man tänker tillbaka med värme och nostalgi


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Super Metroid har ju åldrats riktigt bra. Alltid lila roligt att återvända. Jag undrar e.g hur många gånger man spelat igenom det. Tillhör absolut toppen av SNES spel. Metroid, Metroid 2 samt Prime serien har jag kört igenom en gång helt. Prime 1 var riktigt bra det med. Men när jag skriver detta har jag musiken från Brinstar i huvudet

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag håller med om Prime-kontrollerna på GC. Dock tycker jag att sikte på Wii med IR-tekniken som rimmade bra med att du är klädd in en fet rustning. Jag tycker även Samus osmidighet i Super Metroid känns logiskt på grund av rustningen, hade aldrig gått med på att Mario t.ex. rört sig lika segt.

Jag måste nog tillägga att hade det inte varit för dessa tillkortakommanden skulle jag förmodligen hålla Super Metroid betydligt högre. Det går inte att förneka hur bra spelet är.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag anser nog att Super Metroid är min favorit, men också ett av mina absoluta favoritspel någonsin. Spelade igenom det nyligen och det är verkligen pixlar i perfektion. Detaljerna, musiken och stämningen är svårslagen.

Samma här, brukar spela om det med något års mellanrum. Ruskigt bra spel.

Medlem

Tycker även AM2R är värt att nämas i sammanhanget son fyller 5 år.

eld
Medlem
Skrivet av moggen:

Tycker även AM2R är värt att nämas i sammanhanget son fyller 5 år.

AM2R är helt fantastiskt och det är tragiskt att Nintendo vill begrava det till varje pris.

Kan rekommendera det lika starkt som de andra bra Metroid spelen.

12
Skriv svar