Dead Space re-maken skrotar saker från originalet

Robot
Dead Space re-maken skrotar saker från originalet

Det är inte bara lemmar som skjuts bort i Dead Space re-maken

#Dead-Space, #EA


Medlem

Hösten 2022 ska det väl vara?
Men jag tackar inte nej om det kommer i år. 🙂


signatur

“All thinking people are atheists.”

Gnällkuk

Ett av de bästa skräckspelen någonsin! Jag kommer nog dock avstå att spela igenom det igen. Började precis spela Chernobylite igår och bajsade på mig när den läskiga gubben blixteleporterades in. Fick ta en liten paus, 20s in i uppdraget…


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tassel:

Hösten 2022 ska det väl vara?
Men jag tackar inte nej om det kommer i år. 🙂

Japp 2022, de skrev fel

Skribent
Skrivet av Tassel:

Hösten 2022 ska det väl vara?
Men jag tackar inte nej om det kommer i år. 🙂

Skrivet av matte76:

Japp 2022, de skrev fel

Var mitt önsketänkande som tog över

Har fixat nu.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Helt rätt att ta bort saker som inte fungerar längre. Precis sådant som gör att jag ofta drar mig från att spela om spel. Spelmekanik kan åldras jäkligt illa. Framförallt gamla 3d spel.

Medlem

Är uppdraget där man ska skjuta sönder meteorer med en railgun i ettan? Jag kommer inte ihåg om det är i ettan eller tvåan, men jag minns att jag tyckte att det var fruktansvärt tråkigt!

Annars kommer jag inte på något som jag tycker är gammaldags.

Skribent
Skrivet av Jozo:

Är uppdraget där man ska skjuta sönder meteorer med en railgun i ettan? Jag kommer inte ihåg om det är i ettan eller tvåan, men jag minns att jag tyckte att det var fruktansvärt tråkigt!

Annars kommer jag inte på något som jag tycker är gammaldags.

Blev osäker på om det var i 1an eller 2an? I mitt huvud hade väl 2an lite mer varierande gameplay och sådana minigames, medan 1an var mer "bara" ren skräck i mörka korridorer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Blev osäker på om det var i 1an eller 2an? I mitt huvud hade väl 2an lite mer varierande gameplay och sådana minigames, medan 1an var mer "bara" ren skräck i mörka korridorer.

Det är faktiskt i ettan! Väldigt märkligt beslut, i ett skräckspel dessutom. Det var ju flera saker som var framåtblickande med originalet, t.ex. diegetiskt gränssnitt, men det gäller nog inte asteroidminispelet 😝

Medlem

Det enda jag ser som kan tas bort är när man ska skjuta meteorer med kanonen, annars är det väl inget som "inte håller idag". Det jag vet är att de skulle byta ut rummen där man hoppar mellan väggar mot zero-g istället.

Skribent
Skrivet av Luddekudde:

Det är faktiskt i ettan! Väldigt märkligt beslut, i ett skräckspel dessutom. Det var ju flera saker som var framåtblickande med originalet, t.ex. diegetiskt gränssnitt, men det gäller nog inte asteroidminispelet 😝

Ja jag älskar hela grejen att hälsan visas integrerat i lamporna på dräkten och kommunikationsfilmerna är en del av miljön inne i spelet snarare än en ruta uppe i hörnet.

Kollade upp det nu och det var som du skriver i ettan. Väldigt märkligt beslut, men det känns väl som de provade en massa saker varav vissa inte riktigt passade in i slutändan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vill minnas att jag körde första Dead Space på svåraste och jag störde mig enormt på sekvensen med meteorer, fanns väl ett par saker till. Zero G delen har jag för mig att jag gillade, var visserligen ett par år sedan jag spelade Dead Space, spelade det för övrigt utan att ha spelat det innan så det håller absolut än idag.

Ett spel jag gärna hade sett att EA gjorde en remake på är Magic Carpet, tror det hade kunnat funka rätt så bra tack vare hur ganska unikt det är. När jag körde Orcs Must Die så påminde det spelet mig om Sacrifice (för övrigt ett av de bästa spelen som gjorts) och Orcs Must Die har ju blivit rätt så populärt med tanke på att ett tredje spel släpptes förra året exlusivt för Stadia och nyligen för andra format så nog tusan kan hade det kunnat funka med ett Magic Carpet inspirerat spel även idag.

Medlem

Detta kan ju bli riktigt bra..

Riktigt synd att nr 2 o 3 inte fortsatte med samma anda som första..

Skribent
Skrivet av PcGamer:

Ett spel jag gärna hade sett att EA gjorde en remake på är Magic Carpet, tror det hade kunnat funka rätt så bra tack vare hur ganska unikt det är. När jag körde Orcs Must Die så påminde det spelet mig om Sacrifice (för övrigt ett av de bästa spelen som gjorts) och Orcs Must Die har ju blivit rätt så populärt med tanke på att ett tredje spel släpptes förra året exlusivt för Stadia och nyligen för andra format så nog tusan kan hade det kunnat funka med ett Magic Carpet inspirerat spel även idag.

Magic Carpet var ju lite som Panzer Dragon, så det hade jag gärna sett en re-make på! Sacrifice är ett av de bortglömda spelen som borde fått en uppföljare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Återstår att se vad de anser dagens spelare inte tolererar.

Magic Carpet var för övrigt grymt!

Medlem

Något dom kan ta bort från spelet som inte fungerar idag är de långa laddningstiderna för sekvenserna då man åker hiss. De användes för att hinna ladda in delar av banorna med texturer m.m. Lyckas man arbeta bort det så får man till den sömlösa upplevelsen utan laddningstider som de talar om och lyckas utnyttja de nya konsollernas möjligheter vad gäller lagringsteknik.

Medlem
Skrivet av Acherryify:

Något dom kan ta bort från spelet som inte fungerar idag är de långa laddningstiderna för sekvenserna då man åker hiss. De användes för att hinna ladda in delar av banorna med texturer m.m. Lyckas man arbeta bort det så får man till den sömlösa upplevelsen utan laddningstider som de talar om och lyckas utnyttja de nya konsollernas möjligheter vad gäller lagringsteknik.

De har redan sagt att det ska bort, ska bli som God Of War nämnde de.

Medlem

Det enda från Dead Space-erans spel som inte ”lämpar sig för en modern publik” är QTE:s och vad jag minns var inte det en stor del av spelet. Dåliga nyheter om det gäller annat.

Medlem

Detta ser jag fram emot! Dead space i frostbite 😍😍

Lira precis ut Dead space 2 på game pass.

Lirat igenom de ett antal gånger. Riktigt bra spel 🤗❤️

Medlem
Skrivet av Acherryify:

Något dom kan ta bort från spelet som inte fungerar idag är de långa laddningstiderna för sekvenserna då man åker hiss. De användes för att hinna ladda in delar av banorna med texturer m.m. Lyckas man arbeta bort det så får man till den sömlösa upplevelsen utan laddningstider som de talar om och lyckas utnyttja de nya konsollernas möjligheter vad gäller lagringsteknik.

Hur ska man ta sig runt i skeppet då? En lång tom trappa som fungerar likadant som hissarna? Eller ska allt vara på en och samma våning?

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Hur ska man ta sig runt i skeppet då? En lång tom trappa som fungerar likadant som hissarna? Eller ska allt vara på en och samma våning?

Jag antar att det går att lösa som i Mass Effect-remastern, som hade samma hissproblem: Korta hisstiderna!

Skribent
Skrivet av Jozo:

Jag antar att det går att lösa som i Mass Effect-remastern, som hade samma hissproblem: Korta hisstiderna!

Jag insåg en sak i ME, även om jag gillade de kortare hisstiderna så utspelades ju mycket dialog mellan karaktärerna i hissarna. Var ju lite där du fick lära känna dem, detta försvann ju i Re-mastern. Nu kan du ju stanna och lyssna, men det blir ju ändå att du klickar bort när ikonen kommer upp att du kan gå vidare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Hur ska man ta sig runt i skeppet då? En lång tom trappa som fungerar likadant som hissarna? Eller ska allt vara på en och samma våning?

Ett exempel skulle kunna vara att man kortar ner hisstiderna från ca 30 s till 10 s istället och ändå behålla spelkänslan av att man transporteras sig på ett rymdskepp med de gamla banorna.

Ett andra alternativ är att man gör nya bandesigner då de gör just en remake och inte en remaster av spelet. Men då de vill förhålla sig någorlunda till orginalen så äre upp till studion hur de vill lösa det isåfall.

Skribent
Skrivet av Map-pen:

Hur ska man ta sig runt i skeppet då? En lång tom trappa som fungerar likadant som hissarna? Eller ska allt vara på en och samma våning?

Alltså, hissåkningen kan ju få vara just hissåkning i realtid också. Tror inte de menar att du ska teleportera mellan våningarna, men att skeppet inte har laddningstider som bryter upplevelsen. Detta innebär ju inte att hissåkningen inte får ta den tid det faktiskt tar att åka mellan våningarna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag antar att det går att lösa som i Mass Effect-remastern, som hade samma hissproblem: Korta hisstiderna!

Hade ingen aning om att de gjort det i ME:re men det är ju en bra lösning.

Skrivet av Acherryify:

Ett exempel skulle kunna vara att man kortar ner hisstiderna från ca 30 s till 10 s istället och ändå behålla spelkänslan av att man transporteras sig på ett rymdskepp med de gamla banorna.

Ett andra alternativ är att man gör nya bandesigner då de gör just en remake och inte en remaster av spelet. Men då de vill förhålla sig någorlunda till orginalen så äre upp till studion hur de vill lösa det isåfall.

Aa 10 sekunder låter bättre då blir det mer smooth och inte så mycket ofrivilligt stillastående.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Alltså, hissåkningen kan ju få vara just hissåkning i realtid också. Tror inte de menar att du ska teleportera mellan våningarna, men att skeppet inte har laddningstider som bryter upplevelsen. Detta innebär ju inte att hissåkningen inte får ta den tid det faktiskt tar att åka mellan våningarna.

Håller med.

Medlem

De får gärna ändra biten med "Brethren Moons". Tyckte den delen av storyn var over the top löjlig. Hade gärna sett någon annan källa bakom Necromorphs. Eller aa shit det lär ju inte bli någon förändring, trodde det var en reboot och inte en remake...

Skribent
Skrivet av Shazam:

De får gärna ändra biten med "Brethren Moons". Tyckte den delen av storyn var over the top löjlig. Hade gärna sett någon annan källa bakom Necromorphs. Eller aa shit det lär ju inte bli någon förändring, trodde det var en reboot och inte en remake...

Med tanke på att det som var källan till allt tror jag de inte ändrar det, men de kan ju göra små tweaks i storyn och upplägget.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Helt rätt att ta bort saker som inte fungerar längre. Precis sådant som gör att jag ofta drar mig från att spela om spel. Spelmekanik kan åldras jäkligt illa. Framförallt gamla 3d spel.

Just därför jag nästan alltid har väldigt många moddar om/när jag kör äldre spel. Spelmekanik, balansering, hur snabbt man rör sig, grafiken, osv. känns ofta väldigt daterat när man hoppar in i äldre spel igen, speciellt 3d spel som du nämnde. Körde om Dragon Age: Origins nyligen med en hel massa moddar som gör spelet snyggare, fixar massa buggar, och lägger in borttagna konversationer och spelmekaniker, tillgång till consol comamnds, blir en mycket skönare och modernare upplevelse då, men märks fortfarande att spelet har några år på nacken.
Men finns inte en mod community som fixat en hel massa ska det mycket till innan jag försöker mig på ett äldre spel igen, är svårt att gå tillbaka när man vant sig vid dagens standard.

Medlem
Skrivet av Shazam:

De får gärna ändra biten med "Brethren Moons". Tyckte den delen av storyn var over the top löjlig. Hade gärna sett någon annan källa bakom Necromorphs. Eller aa shit det lär ju inte bli någon förändring, trodde det var en reboot och inte en remake...

Nu minns jag inte men nämns de någonsin i de tidigare spelen? Har inget minne av det i första spelet. Om de nu gör remakes av alla tre spelen så kan man ju hoppas att de gör extrema ändringar när det kommer till 3:an. "Brethren Moons" var verkligen inte bra, förstörde ju hela spelet i min mening, allt blev ju meningslöst när de åt upp allt liv i galaxen och har svårt att se hur de skulle kunna pussla ihop ett fjärde spel med det slutet.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Nu minns jag inte men nämns de någonsin i de tidigare spelen? Har inget minne av det i första spelet. Om de nu gör remakes av alla tre spelen så kan man ju hoppas att de gör extrema ändringar när det kommer till 3:an. "Brethren Moons" var verkligen inte bra, förstörde ju hela spelet i min mening, allt blev ju meningslöst när de åt upp allt liv i galaxen och har svårt att se hur de skulle kunna pussla ihop ett fjärde spel med det slutet.

Haha jag minns inte heller helt ärligt. Tror fan inte det. Det förstörde för mig med. Gillade det inte alls. Slutet på 3:an var ju fan pissdåligt. Hoppas verkligen de ändrar men med tanke på att det är en remake och inte en reboot så är nog sannolikheten väldigt låg. Aja, vi får se.

12
Skriv svar