Vad är det som driver folk att göra helt sinnessjuka omkörningar?

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

” Vid Vi Bil-ägares tester har jag noterat att felvisningen minskat under senare år. Den ligger vanligtvis vid plus 2–4 km/tim. Vi något tillfälle har skillnaden varit 0–+1 km/tim. ”

10km/h i felaktig visning gäller troligtvis generellt äldre bilar då.
Det kan jag köpa

Jag kan bara tala för mig själv (och min bil) här. Vid ett tillfälle så testade jag detta. Lade mig på prick 100km/h enligt GPS och kopplade på farthållaren. Hastighetsmätaren visade då 107km/h. Så jag vet att min hastighetsmätare visar 7% för mycket.

Årsmodell 2013 om någon undrar.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd
Skrivet av Akronym:

Jag kan bara tala för mig själv (och min bil) här. Vid ett tillfälle så testade jag detta. Lade mig på prick 100km/h enligt GPS och kopplade på farthållaren. Hastighetsmätaren visade då 107km/h. Så jag vet att min hastighetsmätare visar 7% för mycket.

Årsmodell 2013 om någon undrar.

Okej. Om man kan utgå ifrån att GPS visar exakt så stämmer det ju så klart på din nästan 10 år gamla bil. Undrar hur det är med nya bilar 🤔

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Okej. Om man kan utgå ifrån att GPS visar exakt så stämmer det ju så klart på din nästan 10 år gamla bil. Undrar hur det är med nya bilar 🤔

Åtta år om jag får be.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd
Skrivet av Akronym:

Åtta år om jag får be.

Precis… nästan 10

Medlem
Skrivet av waeress:

Ungefär lika illa är att många på svenska vägar verkar tro att hastighetsbegränsningen +5-10km/h är den hastighet som gäller.

Det där känner jag mycket väl igen, när man ligger på exakt rätt hastighet har man alltid bakomvarande bil nosandes i baken för nära. Sen verkar väldigt många bilister glömt hur man använder blinkers eller ens använda det över huvudtaget.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Om din hastighetsmätare visar 5-10 km/h över begränsningen kör du förmodligen exakt vad skylten visar. Tyvärr tror de flesta svenskar att hastighetsmätaren visar exakt hastighet.

Skrivet av FryinRyan:

Förstår jag dig rätt i att du menar att hastighetsmätare i bilar generellt visar 10km/h fel? 🤔

3-5km/h fel ska dom visa, det är medvetet. Att dom visar hela 10km/h är nog sällsynt.
Men även om man ligger 5km/h över och GPS säger att man kör exakt enligt angiven hastighet så är det ju ändå folk som kör 10-20 km/h över det.
För att inte tala om alla som ligger i 100km/h eller mer med släpvagn.

Medlem

Upplever som sådant här har blivit mkt värre med åren också. Det har funnits trafikdårar sedan lång tid tillbaka så klart men nu är det på tok för gott om dem.
Jävlar vad det ska köras vansinnigt i tid och otid.

ös gärna på om det är en fin öppen väg, motorväg ex, men i stadstrafik o bostadsområden så är man rätt tanketom om man gasar på som man rånat banken precis.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Precis som shelter säger ovan är det medvetet och har varit länge.

Min SAAB från 1998 visar ca 7km/h fel och jag körde ~200mil i en 2021 VW Passat förra veckan, visade ca 5km/h fel - jämfört med GPS


signatur

no remorse

Medlem

Håller med. Något annat jag inte förstår är alla som inte verkar förstå att det finns en mittlinje av en anledning. Jag vet inte hur många gånger som jag mött bilar i kurvor som måste tvärsvänga för att få över sin bil till sin sida av vägen och inte krocka med mig.
En gång fick jag köra ner lite i diket för att killen jag mötte som körde på min sida satt och kollade mobilen. Var oerhört sugen på att vända och köra ifatt och stampa på hans mobil. Alternativt få tag i hans nycklar och slänga ut i skogen. Eller båda.


signatur

PSN: MrOakenborn

Den enda gången jag stör mig är när bilister framför uppenbarligen inte klarar att hålla en jämn hastighet eller saknar förmåga för framförhållning.
Jag kör uteslutande på min farthållare men ändå hamnar jag bakom bilister som pendlar mellan 70-90 km/h på 80-vägarna häromkring. Särskilt vid fartkamerorna så kör folk som att de tror att polisen tittar ut och ger guldstjärna om de håller 10km/h under hastighetsgränsen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Marmeladov:

Det är morgon. Solen skiner. Marmeladov sitter i en hyrbil i en stor korsning och väntar på att det ska bli grönt. Det är en fin dag. Det blir grönt. Marmeladov tar en snabb titt åt höger och vänster och trycker försiktigt ner gasen och börjar rulla. I ögonvrån så ser han något svart susa förbi. En förare har bestämt sig för att göra en snabb omkörning mitt i en riktigt stökig och vältrafikerad korsning. Vi andra saktar ner, tillsammans i perfekt tempo, tittar förvirrat och skräckslaget mot varandra och rullar vidare.

Några sekunder senare så fastnar den svarta bilen mitt i trafiken igen. Vägen är vältrafikerad. Vi är på väg ut ur en stad. Den svarta bilen kan försöka köra om och äventyra andras säkerhet om och om igen. Som bäst kommer den svarta bilen ha vunnit någon sekund.

Marmeladov, som aldrig har rökt i hela sitt liv, känner plötsligt ett sug efter att svänga in på Coop och köpa ett paket cigaretter. Vreden mot mänskligheten växer och tankarna om att flytta ut på landet växer sig starkare än någonsin.

Seriöst, vad är det som driver folk att göra helt sinnessjuka omkörningar som de som bäst tjänar en sekund på? Livet är inte ett bilspel.

Tyvärr kör folk som idioter på landet också...

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Den enda gången jag stör mig är när bilister framför uppenbarligen inte klarar att hålla en jämn hastighet eller saknar förmåga för framförhållning.
Jag kör uteslutande på min farthållare men ändå hamnar jag bakom bilister som pendlar mellan 70-90 km/h på 80-vägarna häromkring. Särskilt vid fartkamerorna så kör folk som att de tror att polisen tittar ut och ger guldstjärna om de håller 10km/h under hastighetsgränsen.

Måste ju vara något av det drygaste som finns.
Gäller även såna farthinder som går ner i marken så det blir ett stort hål. Folk saktar alltid ner som FAN och rullar över i typ 15km/h ”för att vara säkra”.

Medlem

Förra året blev jag omkörd i utfarten till en rondell. Det var en hårfin omkörning i en enfilig utfart! Tänkte vafan gör han?! Sen körde snubben vidare med konstant höger blinkers över 2 minuters tid och alltmedans hen passerade flera korsningar.

Jag svängde av tidigare än den knäppa bilisten, som fortsatte rakt fram med sin högerblinkers. Jag hade tagit regnummer, färg och märke och ringde polisen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Förra året blev jag omkörd i utfarten till en rondell. Det var en hårfin omkörning i en enfilig utfart! Tänkte vafan gör han?! Sen körde snubben vidare med konstant höger blinkers i, alltmedans hen passerade flera korsningar.

Jag svängde av tidigare än den knäppa bilisten. Notera regnummer, färg och märke och ringde polisen.

“Han” “snubben” och ”hen”. Hur många var det i bilen egentligen? 😅

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

“Han” “snubben” och ”hen”. Hur många var det i bilen egentligen? 😅

Bra fråga. Jag var inte glad när det hände iaf.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Gammalt fenomen med en hel hög av sörja. En del är bara dumma på ren svenska, en del överskattar sin förmåga att köra bil ofta unga förare. En del är nog bara likgiltiga dom skiter i andra trafikanter för dom kör tex BMW.

Pendlar genom mitt jobb och finns nog inte EN dag i veckan där jag inte ser en idiot omkörning eller motsvarande.

Själv har jag råkat ut för mängder med halvotrevliga saker genom åren, Senast på väg 153 då i en svag kurva får möte med en lastbil som ligger på omkörning, ren tur handla jag fort och slängde in bilen på P fickan som dök upp men var ju bara tur annars hade det blivit dikeskörning.

Är ingen mästare på köra bil men försöker planera körningar, tänker alltid på barnen är med osv. Har rätt högt trafiktänk då 1994 dog min morbro och 9åriga kusin på E4'an en 25årig taxi förare gick ut på idiot omkörning och direkt frontade med familjen där 2 av 4 avled till följd plus killen som körde taxin. Enligt blåljus repeterade han förlåt, förlåt, förlåt.. hur som just händelsen har fått mej och tänka till extra.

Medlem

För att inte tala om långtradare som kör om varandra på 90 vägar. Vad är poängen?

Medlem

Jag blev omkörd på en 60-sträcka av någon som körde 80-100km/t.
Han körde om mig PÅ FEL SIDA.

Relik 📜
Skrivet av jawik:

Eller så håller alla det som står på hastighetsmätaren istället för att gissa sig till en siffra så blir skillnaderna mellan fordonen mindre.

Nu för tiden så kör jag nästan alltid på farthållare. På 80-väg brukar jag sätta den på 82 sen myser jag på. Om min mätare går 10km/h fel och din går rätt så får du invänta ett säkert tillfälle att köra om.

Det här är nog jag med. Sätter adaptiva farthållaren på 82/103/113/123 typ och... ligger där. Satsar på att köra om ifall den framför stoppar upp, och ignorerar glatt de bakom som har mer brådis än mig. Det är deras problem att lösa en säker omkörning. Inte mitt.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Atorak:

En del är nog bara likgiltiga dom skiter i andra trafikanter för dom kör tex BMW.

Mmm, det är att generalisera lite men nog tusan stämmer det ganska bra, Audi ägare är likadana.

Ero
Medlem

Testa själva att komma fram ev. 1-2 minuter senare till er destination... Det är en skön känsla när man kommer ikapp en idiot vid ett rödljus.

Folk som blåser om en när det är dimma så man knappt ser motorhuven är härliga! Mer sånna!


signatur

Varit medlem längre än dig.

Avstängd
Skrivet av shelter:

Mmm, det är att generalisera lite men nog tusan stämmer det ganska bra, Audi ägare är likadana.

Jag kör Audi och jag kör garanterat bättre än majoriteten. Speciellt bland såna personer (vi vet alla vilka personer det syftas på) som kör BMW, Mercedes och Audi men även resten.

Medlem

På en 80väg sätter jag farthållaren på 78 för att vara på säkra sidan, även med farthållare så ökar bilen i fart nån kilometer om det blir nedförsbacke och kan vara kamera just där. Jag vet att min hastighetsmätare visar runt 3-4km för mkt, men det är en medveten i byggs säkerhetsmarginal och inte något man ska "räkna med" och köra fortare bara pga det.
Sen om det finns massa kränkta pojkspolingar som skiter ner sig när de inte kan gasa på så mkt som de vill så hoppas jag att de kör av vägen nånstans där jag inte behöver bry mig.

Så länge folk håller hastighet finns det inget att klaga på, det är bara vänta på nästa bra tillfälle kunna göra en säker omkörning.

ZF
Medlem

A-traktorer. Rent statistiskt är det svaret i alla fall.

Sen tror jag många gillar att få ett tillfälle att dra på, som de kan motivera för sig själva är motiverat. Men vissa verkar ju ha en väldigt lågt satt gräns för när nyttan likställs med värdet i nöjet.

Medlem

Vänta bara tills ni skaffar A-kort och ska ut med hojen... snacka om att man får köra defensivt. Därav är MC-förare generellt sett även bättre bilförare (de som uppnått mogen ålder vill säga, inte 23-åringar på en bålgeting).


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Skrivet av socialarbetaren:

Vänta bara tills ni skaffar A-kort och ska ut med hojen... snacka om att man får köra defensivt. Därav är MC-förare generellt sett även bättre bilförare (de som uppnått mogen ålder vill säga, inte 23-åringar på en bålgeting).

Det är sällan jag drivs att köra om motorcyklar men fan vad MC-förare gör dumma omkörningar i Stockholmstrafiken – särskilt i köer när de kan dyka upp både till höger och vänster utan att en hinner att se dem innan de är förbi.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av DrDoom:

På en 80väg sätter jag farthållaren på 78 för att vara på säkra sidan, även med farthållare så ökar bilen i fart nån kilometer om det blir nedförsbacke och kan vara kamera just där. Jag vet att min hastighetsmätare visar runt 3-4km för mkt, men det är en medveten i byggs säkerhetsmarginal och inte något man ska "räkna med" och köra fortare bara pga det.
Sen om det finns massa kränkta pojkspolingar som skiter ner sig när de inte kan gasa på så mkt som de vill så hoppas jag att de kör av vägen nånstans där jag inte behöver bry mig.

Så länge folk håller hastighet finns det inget att klaga på, det är bara vänta på nästa bra tillfälle kunna göra en säker omkörning.

Du kör för långsamt och du är en av anledningarna till farliga omkörningar. Jag förstår att du inte håller med men det är tyvärr sanningen.

Själv kör jag cirka 5 km/h fortare (enligt hastighetsmätaren) än vad skylten visar. Då har jag täckt in mätarens felmarginal (som finns till enbart för att biltillverkarna ska slippa stämningar) samt att polisen inte bötfäller om du kör max 3 km/h för fort. Skulle säkert kunna lägga på ytterligare någon km/h men jag är en ansvarsfull förare som vill vara säker på att jag kör lagligt.

ZF
Medlem
Skrivet av socialarbetaren:

Vänta bara tills ni skaffar A-kort och ska ut med hojen... snacka om att man får köra defensivt. Därav är MC-förare generellt sett även bättre bilförare (de som uppnått mogen ålder vill säga, inte 23-åringar på en bålgeting).

Nja.. Det är allt gott om medelålderskrisare som lever upp till sina inre 23-åringars impulskontroll också. Även om de flesta säkert fortfarande också har den lite högre dödsfobin som de utvecklat sen de verkligen var 23 väl rotad som en liten överkompensation för både det och tynande reaktioner.

Fast numera så har ju åtminstone tiden börjat passera när de som bara fick A-kortet på köpet fortfarande ger sig ut på vägarna.

Det var ironiskt nog lite som en motsaten till problemet med A-traktorerna idag. Kör några varv på en moppe, och helt plötsligt få du framföra en bil på upp till 3.5 ton.

Har större problem med folk som ligger för nära. Ligger du tre meter bakom mig så går det inte fortare utan det är bara större risk att det skiter sig

Vill påpeka att jag gör som ovan och ligger ca 5 över

Medlem

Det är antisocialt betedde. Road rage is a thing. Har alltid en hammer eller dylikt i bilen ifall att.


signatur

Allätare

Skriv svar