Steam Deck får inte bättre prestanda i dockat läge

Robot
Steam Deck får inte bättre prestanda i dockat läge

Designteamet ville fokusera på bärbart spelande.

#Steam-deck, #Valve


Medlem

Intressant sätt att skriva att den inte får sämre prestanda i handhållet läge istället.

Som om det är en dålig grej att de inte baserar prestandan på att den ska vara i dockat läge.

Skribent
Skrivet av Ph3noM:

Intressant sätt att skriva att den inte får sämre prestanda i handhållet läge istället.

Som om det är en dålig grej att de inte baserar prestandan på att den ska vara i dockat läge.

Det är en bärbar spelkonsol. Givetvis utgår man från det handhållna läget eftersom det är standardläget. Att den kan kopplas till en större skärm är mer eller mindre en extrafunktion, så att utgå från "dockat läge" och skriva att den inte får sämre prestanda i handhållet läge är inte logiskt i mina ögon.

Medlem

Låter rimligt trots allt. Får switchen högre prestanda i just dockan eller är det egentligen när man kopplar in ström/ladd-sladden?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Skribent
Skrivet av korvmos:

Låter rimligt trots allt. Får switchen högre prestanda i just dockan eller är det egentligen när man kopplar in ström/ladd-sladden?

Själva dockan bidrar inte med någon beräkningskraft, nej. Det är konsolen själv som ökar sin prestanda tack vare att den inte behöver ta hänsyn till batteritiden när den är ikopplad.

Medlem

Blir rätt sugen på Deck, men jag tror att skärmen har lite för låg upplösning för min del :/
Problemet är då inte medans man spelar utan för att surfa på nätet, maila och kolla på film.
OLED hade varit trevligt också, men det kanske bidrar till lägre ljusstyrka, vilket man kanske inte vill kompromissa med på en enhet som man vill kunna använda utomhus?

Annars så hade jag nog beställt en redan nu.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Blir rätt sugen på Deck, men jag tror att skärmen har lite för låg upplösning för min del :/
Problemet är då inte medans man spelar utan för att surfa på nätet, maila och kolla på film.
OLED hade varit trevligt också, men det kanske bidrar till lägre ljusstyrka, vilket man kanske inte vill kompromissa med på en enhet som man vill kunna använda utomhus?

Annars så hade jag nog beställt en redan nu.

https://www.youtube.com/watch?v=SElZABp5M3U

https://www.youtube.com/watch?v=jb6OWxORfY0

Sen när var ppi på 215 lågt. Det är samma ppi som 5k på en 27tums skärm.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Själva dockan bidrar inte med någon beräkningskraft, nej. Det är konsolen själv som ökar sin prestanda tack vare att den inte behöver ta hänsyn till batteritiden när den är ikopplad.

Jag är med på att dockan är vara en plastklump, men räcker det att koppla in strömsladden eller måste den in i dockan för att komma åt den högre prestandan?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Skribent
Skrivet av korvmos:

Jag är med på att dockan är vara en plastklump, men räcker det att koppla in strömsladden eller måste den in i dockan för att komma åt den högre prestandan?

Aha, då hänger jag med. Såvitt jag vet (och jag är ingen expert/Switch-ägare) ska det gå att använda den i "dockat" läge utan dockan, inklusive prestandaförbättringarna. Man behöver dock en USB till HDMI-konverterare för att ansluta Switchen till TV:n, och en separat strömkabel.

Jag tror dock att man måste koppla den till en TV för att faktiskt få prestandaförbättringarna (det räcker inte med att bara koppla i en strömkabel).

Medlem
Skrivet av danskung:

Sen när var ppi på 215 lågt. Det är samma ppi som 5k på en 27tums skärm.

Beror ju till stor del på hur nära man har skärmen. Skulle verkligen inte vilja ha 215 ppi på min mobil, på en surfplatta börjar det dock bli bättre.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Blir rätt sugen på Deck, men jag tror att skärmen har lite för låg upplösning för min del :/
Problemet är då inte medans man spelar utan för att surfa på nätet, maila och kolla på film.

Just det där är faktiskt inte en faktor för mig. Jag har redan en iPad som jag kan sköta allt sådant på. Istället löser Decken problemet jag har med Apples ekosystem, att dom konstant plockar bort alla emulerings program från sin store så att man inte kan använda den som en retromaskin.
/Shakes fist at Apple...

Tyvärr är det för många fördelar med en iPad när man redan kör iPhone.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Aha, då hänger jag med. Såvitt jag vet (och jag är ingen expert/Switch-ägare) ska det gå att använda den i "dockat" läge utan dockan, inklusive prestandaförbättringarna. Man behöver dock en USB till HDMI-konverterare för att ansluta Switchen till TV:n, och en separat strömkabel.

Jag tror dock att man måste koppla den till en TV för att faktiskt få prestandaförbättringarna (det räcker inte med att bara koppla i en strömkabel).

Tack för svar, tycker du låter farligt nära en expert trotts allt


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Inaktiv

Bra.
Kan tycka att det känns lite fel att spela bärbart på Switch just eftersom man spelar en "sämre" version då. Blir lite konstigt när det i grunden är en bärbar som kan kopplas in på tvn.

Medlem

Gör mig inget
Switch spelar jag 95% bärbart. Väldigt sällan på skärm (projektor i mitt fall).


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Aha, då hänger jag med. Såvitt jag vet (och jag är ingen expert/Switch-ägare) ska det gå att använda den i "dockat" läge utan dockan, inklusive prestandaförbättringarna. Man behöver dock en USB till HDMI-konverterare för att ansluta Switchen till TV:n, och en separat strömkabel.

Jag tror dock att man måste koppla den till en TV för att faktiskt få prestandaförbättringarna (det räcker inte med att bara koppla i en strömkabel).

Jag hade för mig att det inte gick utan någon slags tredjepartslösning som får Switchen att tro att den sitter i dockan? Dockan har ett litet chip som jag tror meddelar Switchen att den kan överklocka. Jag sökte snabbt och hitta inget specifikt tekniskt om själva processen, så jag gissar lite.

Medlem
Skrivet av danskung:

Sen när var ppi på 215 lågt. Det är samma ppi som 5k på en 27tums skärm.

Skrivet av rosski:

Beror ju till stor del på hur nära man har skärmen. Skulle verkligen inte vilja ha 215 ppi på min mobil, på en surfplatta börjar det dock bli bättre.

Min nuvarande surfplatta från 2016(Galaxy tab S2) är på 8" och har 2048x1536 pixlar, så 7" 1280x800 låter lite lågt.
Hur ser det ut med kompabiliteten i till exempel webbläsaren när det kommer till så låg upplösning, kommer allting kunna skalas bra?

Skrivet av Erunas:

Just det där är faktiskt inte en faktor för mig. Jag har redan en iPad som jag kan sköta allt sådant på. Istället löser Decken problemet jag har med Apples ekosystem, att dom konstant plockar bort alla emulerings program från sin store så att man inte kan använda den som en retromaskin.
/Shakes fist at Apple...

Tyvärr är det för många fördelar med en iPad när man redan kör iPhone.

Jag hade gärna ersatt min nuvarande surfplatta med denna, men är lite orolig över att skärmen är för dålig.
Det hade varit mycket lättare att motivera priset och inköpet i så fall, blir inte så många kronor extra i så fall.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Min nuvarande surfplatta från 2016(Galaxy tab S2) är på 8" och har 2048x1536 pixlar, så 7" 1280x800 låter lite lågt.
Hur ser det ut med kompabiliteten i till exempel webbläsaren när det kommer till så låg upplösning, kommer allting kunna skalas bra?

Jag hade gärna ersatt min nuvarande surfplatta med denna, men är lite orolig över att skärmen är för dålig.
Det hade varit mycket lättare att motivera priset och inköpet i så fall, blir inte så många kronor extra i så fall.

Det lär inte vara särskilt svårt att få sålt den till eller över inköpspriset ifall du inte skulle vara nöjd med den. Speciellt om du är med i december-januari leveranserna.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag hade gärna ersatt min nuvarande surfplatta med denna, men är lite orolig över att skärmen är för dålig.
Det hade varit mycket lättare att motivera priset och inköpet i så fall, blir inte så många kronor extra i så fall.

Jag har full förståelse för att du känner dig mer tveksam eftersom du funderar på att ersätta din surfplatta helt och hållet med en Deck.
Jag tror att om man tänker använda "touch"-skärmen på Decken väldigt mycket för annat, som surf och likande så kommer nog ergonomin vara ganska mycket sämre än en vanlig surfplatta.
Det finns ju så klart en möjlighet att dom gör riktigt bra implementering av övriga kontroller i just browser och andra appar men jag vet inte om man kan lita på det.
Det är ju också möjligt att man då gärna använder Deckens trackpads för vanlig muskontroll men eftersom jag aldrig använt en Steam Controller så har jag ingen erfarenhet av hur bra det möjligtvis kan bli.

Utöver detta så har du ju redan nämnt skärmupplösningen som ett potentiellt problem på Decken. Det är många frågor kvar att besvara för alla potentiella kunder helt klart.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Min nuvarande surfplatta från 2016(Galaxy tab S2) är på 8" och har 2048x1536 pixlar, så 7" 1280x800 låter lite lågt.
Hur ser det ut med kompabiliteten i till exempel webbläsaren när det kommer till så låg upplösning, kommer allting kunna skalas bra.

Många telefoner kör ju sådana upplösningar fortfarande ex iPhone se. Så de som gör hemsidor behöver ju fortfarande tänka på det i alla fall.

@erunas surfa på steamdeck kan nog va rätt skönt, man har ju pekplattor för att flytta mus osv. De kanske även använder gyro för att scrolla som på Wii u, jag surfade faktiskt en del på min Wii u.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

@erunas surfa på steamdeck kan nog va rätt skönt, man har ju pekplattor för att flytta mus osv. De kanske även använder gyro för att scrolla som på Wii u, jag surfade faktiskt en del på min Wii u.

Jag håller med om att potentialen för bra interfacing med en browser och liknande finns nog där men jag vet inte om dom kommer ha det helt fixat tills Decken släpps. Det kanske är något som communityt kommer att iterera på och komma fram till bättre lösningar än vad som är default.
Men detta är ju spekulation, ingen vet än innan riktiga reviewers har fått sätta tänderna i Decken riktigt ordentligt.
Det vi fick se från Linus tech tips och Tested var ju väldigt fokuserat på spelande vilket är fullt förståeligt med tanke på att dom bara hade 1,5h med maskinen.

eld
Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det är en bärbar spelkonsol. Givetvis utgår man från det handhållna läget eftersom det är standardläget. Att den kan kopplas till en större skärm är mer eller mindre en extrafunktion, så att utgå från "dockat läge" och skriva att den inte får sämre prestanda i handhållet läge är inte logiskt i mina ögon.

Det är logiskt då switchen är nerklockad i handhållet och klockar upp i dockat läge, medans steamdecken själv låter sig bestämma hur klockat du vill köra.

Så det mest logiska hade väl varit att säga att steamdeck faktiskt inte klockar ner per default om du inte har den dockad.

Det går dock att använda det beteendet så att din steamdeck går ner i TDP om man drar ur sladden precis som switchen.

ZF
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Blir rätt sugen på Deck, men jag tror att skärmen har lite för låg upplösning för min del :/
Problemet är då inte medans man spelar utan för att surfa på nätet, maila och kolla på film.
OLED hade varit trevligt också, men det kanske bidrar till lägre ljusstyrka, vilket man kanske inte vill kompromissa med på en enhet som man vill kunna använda utomhus?

Annars så hade jag nog beställt en redan nu.

https://www.youtube.com/watch?v=SElZABp5M3U

https://www.youtube.com/watch?v=jb6OWxORfY0

OLED kan idag klara sig fint i solen, allt beror bara på hur mycket den specifika skärmen kan stråla själv. Nersidan är att batteritid såväl som skärmens livslängd blir sämre ju bättre den klarar det, om den oftast används så. Så en LCD kan såklart fortfarande vara bättre val där.

Men främsta anledningen till att de valde LCD tror jag är för antagandet att många kommer använda den som en sekundär skärm när den är dockad. Med en OLED så hade det kanske varit en ganska stor risk att spöket av Spotify eller Discord blev en evig följeslagare när man väl spelar portabelt igen.

Skrivet av korvmos:

Jag är med på att dockan är vara en plastklump, men räcker det att koppla in strömsladden eller måste den in i dockan för att komma åt den högre prestandan?

Nej, med bara ström så antar den fortfarande att du spelar portabelt. Så upplösning och prestanda anpassa för det.

Däremot så beror det på vad man menar med prestanda om man får mer eller mindre av det så:

Skrivet av anon_176162:

Bra.
Kan tycka att det känns lite fel att spela bärbart på Switch just eftersom man spelar en "sämre" version då. Blir lite konstigt när det i grunden är en bärbar som kan kopplas in på tvn.

Tydligen flyter de flesta spel på bättre i bärbart läge, trots lägre prestanda, eftersom upplösningen är lägre. Och att det läget är bättre balanserat än det stationära. Men det finns säkert exempel på motsatsen också.

Skrivet av Luddekudde:

Jag hade för mig att det inte gick utan någon slags tredjepartslösning som får Switchen att tro att den sitter i dockan? Dockan har ett litet chipp som jag tror meddelar Switchen att den kan överklocka. Jag sökte snabbt och hitta inget specifikt tekniskt om själva processen, så jag gissar lite.

Tredjepartslösningar liksom dockan gör bara samma sak, att starta det externa skärmläget.

Däremot så gick det ju att helt enkelt "överklocka" maskinen i det portabla läget också, men det krävde tydligen bara ett gem snarare än ett chip på de gamla maskinerna. Kanske går det fortfarande på nyare med andra metoder.

Skrivet av Lilagröt:

Många telefoner kör ju sådana upplösningar fortfarande ex iPhone se. Så de som gör hemsidor behöver ju fortfarande tänka på det i alla fall.

@erunas surfa på steamdeck kan nog va rätt skönt, man har ju pekplattor för att flytta mus osv. De kanske även använder gyro för att scrolla som på Wii u, jag surfade faktiskt en del på min Wii u.

1280 är fortfarande ingen helt ovanlig laptop-bredd. Så det är ju bara att använda datorläge på sidan. Tror inte att Steamdecket kommer identifiera sig som en telefon i vilket fall. WiiU-paddan hade förresten en upplösning på 854x480 för jämförelse, men nästan lika stor skärm.

Ja, mojängen saknar inte navigationsmöjlighter direkt, den saken är säker.

Medlem
Skrivet av Erunas:

Just det där är faktiskt inte en faktor för mig. Jag har redan en iPad som jag kan sköta allt sådant på. Istället löser Decken problemet jag har med Apples ekosystem, att dom konstant plockar bort alla emulerings program från sin store så att man inte kan använda den som en retromaskin.
/Shakes fist at Apple...

Tyvärr är det för många fördelar med en iPad när man redan kör iPhone.

lätt löst köp en ny telefon som inte kommer från apple.

Inaktiv
Skrivet av ZF:

Tydligen flyter de flesta spel på bättre i bärbart läge, trots lägre prestanda, eftersom upplösningen är lägre. Och att det läget är bättre balanserat än det stationära. Men det finns säkert exempel på motsatsen också.

.

Aha, visste jag inte. Inte spelat så mycket bärbart på min Switch, mest stationärt så aldrig reflekterat över det.

Medlem
Skrivet av Sille:

lätt löst köp en ny telefon som inte kommer från apple.

Ah! Självklart, varför tänkte jag inte på möjligheten att lösa detta problem med att skapa nya problem. /s

Skämt åsido så finns det självklart anledningar till varför jag har en iPhone till telefon. Men det betyder INTE att jag inte ser problemen med Apples ekosystem. Tyvärr är dom flesta val man gör i livet en kombination av fördelar och nackdelar.

ZF
Medlem
Skrivet av anon_176162:

Aha, visste jag inte. Inte spelat så mycket bärbart på min Switch, mest stationärt så aldrig reflekterat över det.

"Det man inte vet.." Osv.

Enklaste sättet att vara nöjd som spelare är nog att hålla sig borta från Digital Foundry, eller internet i allmänhet.

Inaktiv
Skrivet av ZF:

"Det man inte vet.." Osv.

Enklaste sättet att vara nöjd som spelare är nog att hålla sig borta från Digital Foundry, eller internet i allmänhet.

Haha, absolut

1
Skriv svar