Star Citizen har fått sitt eget Cloud City

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Backade Kickstartern med hela 35 USD. Har sedan dess haft nöjet av att spela spelet under alphan utan ett enda öre i månadsavgift, med mindre grind än Elite, vilket jag också backade samma år, betydligt enklare och snabbare att tjäna pengar ingame och köpa all skepp ingame.
Så nä, tvivlar starkt på att det är deras plan att dra ut på content för att de tror att de skulle tjäna mer pengar på det.

Mest pengar kommer de ju självklart att tjäna när de kan börja sälja färdiga SQ42-kampanjer och kan skylta med att MMO-spelet är ”klart”. Alphastämpeln skrämmer självklart bort majoriteten av alla spelare. Så även alla opolerade glitchar och bristande optimering, som det är lönlöst att kasta bort utvecklartid att åtgärda innan betan, eftersom koden hinner ändras flera gånger om och nya features tillkommer just under alphan.

Men tippar på att de ändrar stämpel från alpha till beta nästa år iom att server meshing fasas in, och då kan börja lägga mer kraft på att optimera koden. I det läget hade jag varit mer rädd för att de tappar ambitionen och avskedar stora delar av personalen eller sätter dem på andra projekt, som Frontdev gjorde med Elite efter dess release.

Uppskattar ditt svar och ditt perspektiv på det hela. Grymt att du gillar Star Citizen för övrigt och att du får en bra spelupplevelse från det, det är absolut det viktigaste.

Största anledningen till att jag föredrar ED är VR-stödet och detaljrikedomen i alla system och menyer även fast det kan vara överväldigande i början.

FrontierDev har däremot gjort bort sig med släppet av Odyssey vad jag förstått, men det är utan VR-stöd så jag har inte testat det själv.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Inte för att vara sån men att ljuga om utvecklingstiden och mer är ju bedrägeri per definition och en stor rödflagg

Kan väl knappast vara bedrägeri att ljuga om utvecklingstid, då skulle varenda pr-nisse och ceo i spelbranschen sitta och skaka galler.

Medlem

Jag vet att spelet inte är släppt, jag vet att de troligtvis inte kommer påbörja ordentlig optimering förens mot "slutet" av utvecklingen. Men jag kommer ändå gnälla, så det så!

Jag har inte den bästa datorn, absolut inte, men jag tycker ändå att man under early access/alpha/whatever borde kunna få köra ett spel i mer än 15-20fps (i många ställen i spelet, oftast stationer) på en inte ALLT för dålig burk. Jag har en Ryzen 5 2600 (lite gammal, jag vet), rtx 2070 (budget och förra generationens kort, jag vet), 16gb 2666 ram.

Som sagt, inte en jättebra dator, men jag borde ju ändå kunna få mer än 15-20fps...

Medlem
Skrivet av superlim:

Kan väl knappast vara bedrägeri att ljuga om utvecklingstid, då skulle varenda pr-nisse och ceo i spelbranschen sitta och skaka galler.

Att ljuga är en form av bedrägeri. Kanske inte bedrägeri jurudiskt sett, men allmänt, absolut.

Medlem
Skrivet av Caene:

Jag vet att spelet inte är släppt, jag vet att de troligtvis inte kommer påbörja ordentlig optimering förens mot "slutet" av utvecklingen. Men jag kommer ändå gnälla, så det så!

Jag har inte den bästa datorn, absolut inte, men jag tycker ändå att man under early access/alpha/whatever borde kunna få köra ett spel i mer än 15-20fps (i många ställen i spelet, oftast stationer) på en inte ALLT för dålig burk. Jag har en Ryzen 5 2600 (lite gammal, jag vet), rtx 2070 (budget och förra generationens kort, jag vet), 16gb 2666 ram.

Som sagt, inte en jättebra dator, men jag borde ju ändå kunna få mer än 15-20fps...

Ungefär samma prestanda med helt ny midspec/highspec dator, om det hjälper...

Inaktiv
Skrivet av Spifflelight:

Ungefär samma prestanda med helt ny midspec/highspec dator, om det hjälper...

Få spel som har konsekvent prestanda oberoende av hårdvara. Får dom ju ändå ha med sig CIG! Möjligtvis MS Röj?

Skämt åsido (lite halvt), älskar SC själv och gillar visionen. Kommer bara bli bättre!

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Få spel som har konsekvent prestanda oberoende av hårdvara. Får dom ju ändå ha med sig CIG! Möjligtvis MS Röj?

Skämt åsido (lite halvt), älskar SC själv och gillar visionen. Kommer bara bli bättre!

Kan bara bli bättre - FTFY

Medlem
Skrivet av Maddox:

Man behöver inte ge dem en krona mer efter man köpt ett start paket. Alla skepp och fordon går att köpa i spelet för ingame pengar. Skepp som släpps med en stor patch går oftast att köpa ingame en eller två patchar senare. Med 3.14. så lades C2 och M2 Hercules samt Tumbril Nova (Stridsvagnen) in i spelets ingame butiker efter att initialt ha släppts med 3.13. patchen.

13 maj 2021 har de 358,035,984 dollar på 3,082,543 konton, det blir 116 dollar per konto
nyss
9 augusti 21 har de 379,123,727 dollar på 3,183,858 konton, det blir 119 dollar per konto.

Det har ökat i intäkter 21,087,743 dollar på 101,315 nya konton. 208 dollar per nya konton om bara de köpt något men man kan ju inte räkna så.

Det ser ut som att de som redan har lagt ut en del lägger ut ännu mer för att de hoppas att det ska bli bättre, många köper nya pixel fordon för att de tror att de hjälper utvecklingen genom att lägga in ännu större arbetsbörda(= mer buggar + ännu fler funktioner och animationer som inte fanns tidigare. Exempelvis svävande trappor och triangulära last containrar) med fler fordon som ska fungera i spelen.
= Helkorkat alltså.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Inte för att vara sån men att ljuga om utvecklingstiden och mer är ju bedrägeri per definition och en stor rödflagg, visst de försöker ju göra ett spel bevisligen. Men frågan är ju om de är kompetenta nog att göra det till den skala de vill och inom en rimlig tidsram innan någon hinner före.

Det finns ju viss risk att det tar såpass tid att de hamnar i en ond cirkel där de konstant måste uppgradera aspekter av grafik och funktioner enligt marknadens utveckling för att inte hamna efter när/om de väl släpper skarpt. Lagom tråkigt om det släpps och så har någon hunnit före att göra den populära rymd-simmen och de hamnar i skuggan istället pga. av gamla funktioner..

Det finns såklart imponerande saker de gjort men det är långt, långt ifrån ett sammanhängande spel, tyvärr. Och singleplayer-delen kan man bortse från tillsvidare, den är såpass försenad utan något spelbart eller konkret att den inte ens är värd att kritisera längre.

Det beror som sagt på att spelets omfång och ambition växte enormt under och efter Kiclstartern pga stretchgoals och senare crowdfundingframgångar.
Därför höll inte Chris Roberts första prognpser alls.

De hade faktiskt kunnat lansera den första iterationen av mer begränsat spel de visade upp de första åren och hade Microsoft styrt projektet som de gjorde med Freelancer hade de säkert tvingat ut det tråkigare och vanligare spelet istället för att skriva om all kod från grunden för att kunna stödja de nya ambitionerna.

CIG skickade faktiskt ut en omröstning ungefär vid den tiden som frågade om backarna ville ha ett enklare spel tidigare eller var beredda att vänta på det mer galet ambitiösa målet. Svaret var ett rungande ja för att vänta.

Det finns inte ett enda spel som åstadkommer det Star Citizen siktar på, eller ens det de redan uppnåt och än mindre en färdig spelmotor för det, så om man har den minsta erfarenhet av spelutveckling själv så är det lätt att förstå att nuvarande åtta år inte är mycket i sammanhanget även om det var naivt att påstå att det bara skulle ta ett par år från början.

Det blir nästan skrattretande att tänka på Cyberpunk 2077 som tagit lika lång tid att utveckla för ett mycket enklare och mer traditionellt spel helt utan multiplayerstöd och endast en enda stad på en enda planet. Cyberpunk är nog alla rörande överrens så här efteråt att det lanserades för tidigt och hade behövt all tid för att utveckla klart inte bara buggfixar utan även så att de slapp kapa utlovade spelmoment.

Frågan är varför någon då tycker att ett så mycket större spel skall släppas i förtid med erfarenhet av rådande praxis att släppa opolerade spel för tidigt och sedan överge dem?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

CIG skickade faktiskt ut en omröstning ungefär vid den tiden som frågade om backarna ville ha ett enklare spel tidigare eller var beredda att vänta på det mer galet ambitiösa målet. Svaret var ett rungande ja för att vänta.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/132...
Hur många gånger ska vi ta upp denna frågeställning som har haft sitt bäst före åtskilliga gånger redan?
Det här var 8 år sedan, på den tiden fanns inte ens Arena Commander, och allt var bara en ide då i stort sett.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Att dom samlar in hundratals miljoner dollar men aldrig avser att bli klara med spelet?

Väldigt inkompetent driven scam isåfall, där dom driver ett faktiskt företag och betalar ut miljontals dollar i löner. Om detta är vad du klassar som scam så undrar jag vad du klassar som legitim utveckling. Du vet att det finns shovelware på steam om du har dåligt med tålamod?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Det beror som sagt på att spelets omfång och ambition växte enormt under och efter Kiclstartern pga stretchgoals och senare crowdfundingframgångar.
Därför höll inte Chris Roberts första prognpser alls.

De hade faktiskt kunnat lansera den första iterationen av mer begränsat spel de visade upp de första åren och hade Microsoft styrt projektet som de gjorde med Freelancer hade de säkert tvingat ut det tråkigare och vanligare spelet istället för att skriva om all kod från grunden för att kunna stödja de nya ambitionerna.

CIG skickade faktiskt ut en omröstning ungefär vid den tiden som frågade om backarna ville ha ett enklare spel tidigare eller var beredda att vänta på det mer galet ambitiösa målet. Svaret var ett rungande ja för att vänta.

Det finns inte ett enda spel som åstadkommer det Star Citizen siktar på, eller ens det de redan uppnåt och än mindre en färdig spelmotor för det, så om man har den minsta erfarenhet av spelutveckling själv så är det lätt att förstå att nuvarande åtta år inte är mycket i sammanhanget även om det var naivt att påstå att det bara skulle ta ett par år från början.

Det blir nästan skrattretande att tänka på Cyberpunk 2077 som tagit lika lång tid att utveckla för ett mycket enklare och mer traditionellt spel helt utan multiplayerstöd och endast en enda stad på en enda planet. Cyberpunk är nog alla rörande överrens så här efteråt att det lanserades för tidigt och hade behövt all tid för att utveckla klart inte bara buggfixar utan även så att de slapp kapa utlovade spelmoment.

Frågan är varför någon då tycker att ett så mycket större spel skall släppas i förtid med erfarenhet av rådande praxis att släppa opolerade spel för tidigt och sedan överge dem?

Chris Roberts prognoser har inte hållit månader efter han gjort dem.. Har knappast endast med omfång eller ambition att göra (givetvis faktorer men inte kritiska).

Den enda anledningen Freelancer någonsin släpptes överhuvudtaget var just för att Microsoft kom och styrde upp det samt tog bort Roberts ur sin ledande position i projektet, men men..

Och omröstningen du snackar var aldrig angående någon extra väntan. Jag föreslår att du läser brevet där det togs upp (och 20 000 av 35 000 är inte ett "rungande ja", speciellt inte när man räknar med de 477 000 som inte röstade). Absolut ingen röstade på att försena spelet 5-6 år (och många fler år om det ser ut). Många som tar upp detta i en diskussion men verkar alltid som att de inte läst originalartikeln utan läst det i någon kommentar på Reddit. Kan länka den för att underlätta:
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/139...

Det är ju precis det som är poängen, hur kan de veta att de kommer klura ut det om ingen annan har gjort det tidigare? Och då blandat med Chris Roberts tidigare projekt...
Eller är det en "Rolf-situation; du måste bara tro"?
https://www.youtube.com/watch?v=JxhW6CQgCrI

Cyberpunk startade sin utveckling fullt ut efter de var klara med Blood And Wine till Witcher 3, dvs. 2016. Så det är knappast en bra jämförelse, på samma sätt att Duke Nukem Forever inte är en bra jämförelse (än, förhoppningsvis aldrig).

Den rådande praxis är en fullkomligt ekonomisk fråga, du kan ge dig fan på att om The Sims 2 hade fortsatt sålt som smör under alla år hade EA gjort uppdatering efter uppdatering (likt det de gör med Sims 4 nu), har endast med den ekonomiska hållbarheten att göra. Och så ska det gott vara, annars hade marknaden aldrig kunnat utvecklas då alla projekt hade haft alldeles för låg vinstmarginal eller ingen alls.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

13 maj 2021 har de 358,035,984 dollar på 3,082,543 konton, det blir 116 dollar per konto
nyss
9 augusti 21 har de 379,123,727 dollar på 3,183,858 konton, det blir 119 dollar per konto.

Det har ökat i intäkter 21,087,743 dollar på 101,315 nya konton. 208 dollar per nya konton om bara de köpt något men man kan ju inte räkna så.

Det ser ut som att de som redan har lagt ut en del lägger ut ännu mer för att de hoppas att det ska bli bättre, många köper nya pixel fordon för att de tror att de hjälper utvecklingen genom att lägga in ännu större arbetsbörda(= mer buggar + ännu fler funktioner och animationer som inte fanns tidigare. Exempelvis svävande trappor och triangulära last containrar) med fler fordon som ska fungera i spelen.
= Helkorkat alltså.

Tänk på att det finns många som använder sina gamla konton från free flight, så det behöver inte betyda att alla nya spelare för spelet har skapat ett nytt konto. Sen är det också många som köper ett extra skepp då och då, eller uppgradera ett annat med tiden. Men jag nekar inte heller att det är många som köper fler och fler skepp till sig själva. Jag gör det själv, brukar köpa minst ett skepp varje år, även smälter gamla skepp man har tröttnat på och lägger store credits från det smälta skeppet på ett annat skepp.

Var länge sedan så animationer på skepp som buggade ur, många av alien skeppen har unika animationer och har fungerat mycket bra i flera patcher hittils. Ibland kan skeppen va buggade, men oftast är det för man inte har tagit bort shaders foldern, som använder gamla shaders för spelet som inte stämmer överens med dom nya efter en stor patch.

Men jag kan hålla med att starter skeppen är riktigt dåliga, känns som Avenger titan är det ultimata starter skeppet. Annars räcker det bara att tigga pengar i chaten så kan man köpa den direkt.

Tror det är väldigt många från Elite Dangerous som har joinat starcitizen, många elite dangerous content creators har gått med spelet. En av dom har lagt över 4000 timmar på elite dangerous. Nästan ingen av dom vill gå tillbaka.

Kan tipsa om en bra content creator från Elite Dangerous som har börjat lira starcitizen. Många har gått över till starcitizen pga henne. https://www.youtube.com/channel/UCbcYPE10gBDIYzFyFX2WI7w


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Hade spelet dragit in 100ggr så lite cash så hade vi nog sett ett släppt spel vid det här laget. Var det 3 miljarder de hade samlat in sammanlagt för nåt år sedan? Det är förmodligen mer pengar än vad SC kommer att generera efter att spelet gått guld, och pengar korrumperar. De menar nog att släppa ett spel, inget lurendrejeri på så sätt, men pengar är samtidigt jäkligt gött.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Tänk på att det finns många som använder sina gamla konton från free flight, så det behöver inte betyda att alla nya spelare för spelet har skapat ett nytt konto. Sen är det också många som köper ett extra skepp då och då, eller uppgradera ett annat med tiden. Men jag nekar inte heller att det är många som köper fler och fler skepp till sig själva. Jag gör det själv, brukar köpa minst ett skepp varje år, även smälter gamla skepp man har tröttnat på och lägger store credits från det smälta skeppet på ett annat skepp.

Var länge sedan så animationer på skepp som buggade ur, många av alien skeppen har unika animationer och har fungerat mycket bra i flera patcher hittils. Ibland kan skeppen va buggade, men oftast är det för man inte har tagit bort shaders foldern, som använder gamla shaders för spelet som inte stämmer överens med dom nya efter en stor patch.

Men jag kan hålla med att starter skeppen är riktigt dåliga, känns som Avenger titan är det ultimata starter skeppet. Annars räcker det bara att tigga pengar i chaten så kan man köpa den direkt.

Tror det är väldigt många från Elite Dangerous som har joinat starcitizen, många elite dangerous content creators har gått med spelet. En av dom har lagt över 4000 timmar på elite dangerous. Nästan ingen av dom vill gå tillbaka.

Kan tipsa om en bra content creator från Elite Dangerous som har börjat lira starcitizen. Många har gått över till starcitizen pga henne. https://www.youtube.com/channel/UCbcYPE10gBDIYzFyFX2WI7w

Jag säger inget om att starter skeppen är dåliga eller inte, saken är väl att det finns inte så mycket att göra utöver att byta ut det, precis som CIG själva vill, då de tjänar på det.
Theatres of War tex är ju ytterligare en del av utvecklingen som är mer komplex än man tidigare velat tro, eller... Hade man gjort klart det och det fungerat helt okej hade det kunnat fördriva tiden för många och visat att CIG kan mer än att i de flesta fall göra reklam för åååh vad fin grafik/koncept.

Det jag menar är att eftersom alla skepp ska vara unika, alla skepp ska ha sin egna kabeldragning som ska fungera, alla skepp ska se ut olika när de går sönder mer och mer. Det man aktivt gör när man köper ett nytt koncept är att lägga resurser som borde gå till att skapa spelglädje går åt till att skapa ny grafik man befinner sig i som egentligen inte spelar någon roll i alla andra spel.
Hoppar jag in i en pansarvagn i Battlefield eller en pickup i Far Cry så är känslan att använda fordonet det viktiga inte hur det ser ut på insidan. "Salvage Mechanic" som nämndes 2013 existerar det idag...? Jag ger inte ett öre för detta före de har infört Crucible fullt fungerande.

Jag anser att de som köper nya koncept motverkar sig själv genom att glömma bort vad som bör fokuseras på eller ska man ignorera alla stretch goals helt och hållet. "Manage Space Stations – Players will compete to own and operate a limited number of space stations across the galaxy."

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Chris Roberts prognoser har inte hållit månader efter han gjort dem.. Har knappast endast med omfång eller ambition att göra (givetvis faktorer men inte kritiska).

Den enda anledningen Freelancer någonsin släpptes överhuvudtaget var just för att Microsoft kom och styrde upp det samt tog bort Roberts ur sin ledande position i projektet, men men..

Och omröstningen du snackar var aldrig angående någon extra väntan. Jag föreslår att du läser brevet där det togs upp (och 20 000 av 35 000 är inte ett "rungande ja", speciellt inte när man räknar med de 477 000 som inte röstade). Absolut ingen röstade på att försena spelet 5-6 år (och många fler år om det ser ut). Många som tar upp detta i en diskussion men verkar alltid som att de inte läst originalartikeln utan läst det i någon kommentar på Reddit. Kan länka den för att underlätta:
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/139...

Det är ju precis det som är poängen, hur kan de veta att de kommer klura ut det om ingen annan har gjort det tidigare? Och då blandat med Chris Roberts tidigare projekt...
Eller är det en "Rolf-situation; du måste bara tro"?
https://www.youtube.com/watch?v=JxhW6CQgCrI

Cyberpunk startade sin utveckling fullt ut efter de var klara med Blood And Wine till Witcher 3, dvs. 2016. Så det är knappast en bra jämförelse, på samma sätt att Duke Nukem Forever inte är en bra jämförelse (än, förhoppningsvis aldrig).

Den rådande praxis är en fullkomligt ekonomisk fråga, du kan ge dig fan på att om The Sims 2 hade fortsatt sålt som smör under alla år hade EA gjort uppdatering efter uppdatering (likt det de gör med Sims 4 nu), har endast med den ekonomiska hållbarheten att göra. Och så ska det gott vara, annars hade marknaden aldrig kunnat utvecklas då alla projekt hade haft alldeles för låg vinstmarginal eller ingen alls.

Microsoft rakt av stympade ju Freelancer när de köpte upp Chris bolag, tvärtom mot vad de hade lovat, liksom många andra förläggare gör med ambitiösa projekt som kostar för mycket att utveckla. Det var också en av alla anledningar till varför Chris redan i Kickstartervideon slog på stora trumman om vikten av att vara fri från förläggare och låta spelarna finansieria utvecklingen.

Det är återigen förvirrande med folk som dels gnäller på alla AAA-titlar som jäktas ut i halvfärdigt skick, men samtidigt inte förstår att spelutveckling tar tid.

Jag backade ju som bekant Kickstartern och röstade för försening. Faktum är att jag allra helst vill att Star Citizen ALDRIG lämnar alphastadiet. Jag förstår varför de förr eller senare kanske måste göra det, men skulle helst vilja ha en evig visionär utveckling i just alphastadiet, då det också är där man tillåts att fortfarande vara visionär och konstant hitta på nya features. I beta kommer ju som bekant content och polering, men då är spelets grundfunktioner redan spikade och utvecklade, vilket gör det betydligt mindre intressant ur ett utvecklarperspektiv.

Även om CDPR inte började storskaligt förrän senare, så är ju faktumet det att de faktiskt började utveckla spelet redan 2012.
CDPR skalade sedan upp arbetet och mycket likt CIG så hade de då väldigt få utvecklare som arbetade på spelet de första åren, fast i CIG:s fall berodde det snarare på att de startat helt nya spelbolag och behövde nyanställa och träna upp helt nya utvecklarstudios, medan strukturen redan fanns redo på annat håll hos CDPR.
En annan jämförelse är Red Dead Redemption 2 vars förarbete började redan 2010 och spelet lanserades 2018. Inte heller Rockstar kan räknas som ett nyuppstartat spelbolag med få anställda.

Fast varken Red Dead Redemption 2 eller Cyberpunk 2077 kommer ens i närheten av Star Citizens komplexitet. De är båda jämförelsevis betydligt mer traditionella AAA-titlar. Säkra kort, som inte kräver särskilt många innovationer mer än talangfulla artister för att lyckas.

Att du sedan påstår att spelbolagen tjänar mer pengar på att uppdatera spelen med features istället för att kränga ut nya spel är ju dels inte applicerbart på spel som aldrig "släppts" som gold än. Många spelbolag tycker ju fortfarande att de tjänar mest pengar genom att punga ut nya FIFA, NHL, Battlefields, Call of Dutys, Assassins Creed osv år efter år.
Jag har inte svaren själv där, men jag vet iaf att mainstreamgamern inte vill köpa ett alphaspel fullt av glitchar och prestandaproblem, utan kommer som minst att vänta till betan innan den stora massan spelare anländer. Det inser med all sannolikhet även CIG.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Jag säger inget om att starter skeppen är dåliga eller inte, saken är väl att det finns inte så mycket att göra utöver att byta ut det, precis som CIG själva vill, då de tjänar på det.
Theatres of War tex är ju ytterligare en del av utvecklingen som är mer komplex än man tidigare velat tro, eller... Hade man gjort klart det och det fungerat helt okej hade det kunnat fördriva tiden för många och visat att CIG kan mer än att i de flesta fall göra reklam för åååh vad fin grafik/koncept.

Det jag menar är att eftersom alla skepp ska vara unika, alla skepp ska ha sin egna kabeldragning som ska fungera, alla skepp ska se ut olika när de går sönder mer och mer. Det man aktivt gör när man köper ett nytt koncept är att lägga resurser som borde gå till att skapa spelglädje går åt till att skapa ny grafik man befinner sig i som egentligen inte spelar någon roll i alla andra spel.
Hoppar jag in i en pansarvagn i Battlefield eller en pickup i Far Cry så är känslan att använda fordonet det viktiga inte hur det ser ut på insidan. "Salvage Mechanic" som nämndes 2013 existerar det idag...? Jag ger inte ett öre för detta före de har infört Crucible fullt fungerande.

Jag anser att de som köper nya koncept motverkar sig själv genom att glömma bort vad som bör fokuseras på eller ska man ignorera alla stretch goals helt och hållet. "Manage Space Stations – Players will compete to own and operate a limited number of space stations across the galaxy."

Salvage mechanic är satt till 3.16 på roadmapen, få se om det dyker upp då eller inte. I början skulle det fungera som mining mechanic, men dom ändra på det. Dom behöver iCache i spelet för att dom kunna köra med den nya versionen av salvage tech. Har inte hört något om manage space stations än, men det kanske dyker upp senare då dom lägger till fler low security system i spelet. Kanske dyker upp på Pyro senare.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Haha 2000kr.
Rånet fortsätter.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Microsoft rakt av stympade ju Freelancer när de köpte upp Chris bolag, tvärtom mot vad de hade lovat, liksom många andra förläggare gör med ambitiösa projekt som kostar för mycket att utveckla. Det var också en av alla anledningar till varför Chris redan i Kickstartervideon slog på stora trumman om vikten av att vara fri från förläggare och låta spelarna finansieria utvecklingen.

Det är återigen förvirrande med folk som dels gnäller på alla AAA-titlar som jäktas ut i halvfärdigt skick, men samtidigt inte förstår att spelutveckling tar tid.

Jag backade ju som bekant Kickstartern och röstade för försening. Faktum är att jag allra helst vill att Star Citizen ALDRIG lämnar alphastadiet. Jag förstår varför de förr eller senare kanske måste göra det, men skulle helst vilja ha en evig visionär utveckling i just alphastadiet, då det också är där man tillåts att fortfarande vara visionär och konstant hitta på nya features. I beta kommer ju som bekant content och polering, men då är spelets grundfunktioner redan spikade och utvecklade, vilket gör det betydligt mindre intressant ur ett utvecklarperspektiv.

Även om CDPR inte började storskaligt förrän senare, så är ju faktumet det att de faktiskt började utveckla spelet redan 2012.
CDPR skalade sedan upp arbetet och mycket likt CIG så hade de då väldigt få utvecklare som arbetade på spelet de första åren, fast i CIG:s fall berodde det snarare på att de startat helt nya spelbolag och behövde nyanställa och träna upp helt nya utvecklarstudios, medan strukturen redan fanns redo på annat håll hos CDPR.
En annan jämförelse är Red Dead Redemption 2 vars förarbete började redan 2010 och spelet lanserades 2018. Inte heller Rockstar kan räknas som ett nyuppstartat spelbolag med få anställda.

Fast varken Red Dead Redemption 2 eller Cyberpunk 2077 kommer ens i närheten av Star Citizens komplexitet. De är båda jämförelsevis betydligt mer traditionella AAA-titlar. Säkra kort, som inte kräver särskilt många innovationer mer än talangfulla artister för att lyckas.

Att du sedan påstår att spelbolagen tjänar mer pengar på att uppdatera spelen med features istället för att kränga ut nya spel är ju dels inte applicerbart på spel som aldrig "släppts" som gold än. Många spelbolag tycker ju fortfarande att de tjänar mest pengar genom att punga ut nya FIFA, NHL, Battlefields, Call of Dutys, Assassins Creed osv år efter år.
Jag har inte svaren själv där, men jag vet iaf att mainstreamgamern inte vill köpa ett alphaspel fullt av glitchar och prestandaproblem, utan kommer som minst att vänta till betan innan den stora massan spelare anländer. Det inser med all sannolikhet även CIG.

När någonting är försenat och långt över budget då behöver man kompromissa, absolut inget konstigt alls att Microsoft förenklade Freelancer. Vissa verkar ju tro att de gör sånt för skojs skull.. Och det är väl klart att någon som historiskt försenar, går över budget och låter fantasin sticka iväg vill bli frilagd från kontrakt-/investeringsansvar, inte heller konstigt eller beundransvärt..

Spelutveckling tar tid men antalet år något är i produktion varken garanterar eller indikerar kvalité. Särskilt inte om det blandas med förseningar. Inte budget heller för den delen.

Nej, du röstade inte för försening, det har aldrig funnits en sådan omröstning, åtminstone inte som CIG själva frågat om.

Komplexitet spelar ingen roll, CIGs utvecklare är inte generellt duktigare än någon annan, de gör vad de har planerat för och har budget till, precis som alla andra. Enda skillnaden är vart budgeten kommer ifrån, i detta fall är det känsligt för ett ofärdigt/osläppt spel har gameplay-påverkande microtransaktioner (aka pay-to-win, men kan avstå från att använda det ordet för det triggar vissa något stört) till hutlösa priser. Om någon av dessa 'AAA'-bolag du nämnde hade gjort likadant hade det varit högafflar (du kanske hade varit en, vem vet) och säkerligen fåtal som envisas med att säga det är okej för "man behöver inte köpa dem" trots klart tryck för det både i marknadsföring och i spelet. Men för all del, spela roll..

Många spelbolag tjänar mest på nysläpp för att det är då folk köper dem, men microtransaktioner står ändå för majoriteten av de stora bolagens inkomst. Kan tyvärr inte leta upp den just nu men en årsrapport från, jag tror det var Activision, hade överlägset mer inkomst från microtransaktioner. Ett annat exempel är GTA Online.

Medlem
Skrivet av Nimin:

Haha 2000kr.
Rånet fortsätter.

Eller, så köper man skeppet med ingame pengar som man tjänar ihop genom att göra uppdrag i spelet.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Det där är ju bara din killgissning.
Om det verkligen vore en scam, så vore det en av de sämsta bedrägerierna i världshistorien.
Man grundar liksom inte fem spelbolag över olika kontinenter, avlönar över 700 spelutvecklare, släpper flera TV-shower om utvecklingsarbetet varje vecka, publicerar en spelbar alpha som regelbundet uppdateras med större innehåll minst en gång i kvartalet, bara som ett "bedrägeri". Då hade de snarare stuckit med pengarna eller nöjt sig med en handfull utvecklare, ignorerat frågor och lagt locket på, som verkliga MMO-bedrägerier som Dreamworld, Chronicles of Elyria och Earth 2.
Att faktiskt utveckla ett spel och ha en stor mängd utvecklare anställda för att faktiskt genomföra det är inte ett bedrägeri.

Det man kan prata om är Chris Roberts totala oförmåga att realistiskt uppskatta hur mycket tid spelutveckling tar, och det faktum att han ljög om utvecklingstiden innan det tillkom flera stretchgoals och projektet växte vansinnigt utanför ursprungsvisionen.

Man kan även prata om bristande ledarskap och hur oorganiserade CIG var de första åren, hur mycket tid som spillts bort genom att de tvingats skriva om mycket kod, tiden som gick åt till bråket med CryTek om spelmotorn och det faktum att de i slutändan ändå till största del fått skriva om motorn från grunden för att möjliggöra Star Citizen.

Men bedrägeri? Då vore de verkligen galet inkompetenta bedragare.

Tror också mer på inkompetens.

Helt möjligt att han fått för sig att stanna i ett alfa-stadie för "evigt" bara för att de kommer att ge mer pengar än att spelet blir klart. Lägga till lite nya funktioner, sälja lite skepp, bygga om hela motorn, uppdatera grafiken, repetera. Vilket då kan ses som ett bedrägari, hans mål är inte längre att göra klart spelet det är en oändlig utveckling.

Men som sagt, tror mer på inkompetens. Roberts må ha visioner men historien har visat sig att han inte kan leda ett projekt för fem öre. Han behöver en chef som sätter ramar för projektet, men då han inte har det och folk är villiga att fortsätta att dränka Star Citizen i pengar så...

Medlem
Skrivet av JRico:

Eller, så köper man skeppet med ingame pengar som man tjänar ihop genom att göra uppdrag i spelet.

Hur länge måste man jobba i spelet för tjäna ihop tillräckligt med pengar? Tanken med att sälja skepp för riktiga pengar är ju för att finansiera utvecklingen, skulle det vara för enkelt att bara göra uppdrag så kommer ju ingen köpa och man skulle riskera göra de som betalat aningen missnöjda.

Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Hur länge måste man jobba i spelet för tjäna ihop tillräckligt med pengar? Tanken med att sälja skepp för riktiga pengar är ju för att finansiera utvecklingen, skulle det vara för enkelt att bara göra uppdrag så kommer ju ingen köpa och man skulle riskera göra de som betalat aningen missnöjda.

Inte länge alls faktiskt. Ska jag köpa en C2 (400usd irl) in game så kanske det hade tagit 8 timmar att samla pengar i spelet. Snabbare om jag hade fokuserat.

Är väldigt många som bara äger starter. Bara att gå in på en server och säga att du är ny så brukar någon ge dig pengar till ett nytt skepp.

För att inte tala om man går med i en organisation (guild), där hjälps man åt med pengar lånar ut skepp etc. Man behöver inte lägga en krona mer än starter pack.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Tror också mer på inkompetens.

Helt möjligt att han fått för sig att stanna i ett alfa-stadie för "evigt" bara för att de kommer att ge mer pengar än att spelet blir klart. Lägga till lite nya funktioner, sälja lite skepp, bygga om hela motorn, uppdatera grafiken, repetera. Vilket då kan ses som ett bedrägari, hans mål är inte längre att göra klart spelet det är en oändlig utveckling.

Men som sagt, tror mer på inkompetens. Roberts må ha visioner men historien har visat sig att han inte kan leda ett projekt för fem öre. Han behöver en chef som sätter ramar för projektet, men då han inte har det och folk är villiga att fortsätta att dränka Star Citizen i pengar så...

Är redan olika chefer som styr spelet, han har bara sista ordet för det bygger på hans vision. Sakerna som tar tid är nyckel featersen saker som andra spelutveckare brukar göra vid sidan av på ett spel i flera år. Kan va flera spelsläpp innan dom är färdiga med det. Om man inte har dom från början då tar det längre tid att göra spelet.

Kollar bara på tex call of duty där släpper dom spel efter spel som nästan kör med samma featers och motor. Sen efter 5e spelet så sakerna som deras programmerare har byggt upp i bakgrunden under tidens gång börjar dom gå över till när det är färdigt. För att göra en netcode för ett mmo kan ta 5 år eller mer.

Många featers som dom jobbar med är helt nytt för spel industrin, så ingen vet hur lång tid det tar för ingen har gjort det innan.

Dom flesta vill att dom släpp en riktig version av spelet, som inte är fylld med buggar eller ofärdiga featers. Den versionen kommer nog kort efter när dom är färdiga med alla nyckel featers. Dom har byggt nya system men dom kan inte lägga till dom i spelet förrän server meshing är färdigt. Om dom lägger till dom nu måste dom ta bort något från spelet, och det vill ingen att dom ska göra. Förlorade Delemar för att dom ska kunna köra Xeno threat.

Skulle man också sparka ut Peter Jackson i mitten av inspelningen av sagan om ringen och ersätta honom med Uwe Bol? Chris Roberts är typ spelvärldens George Lukas.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

12
Skriv svar