Markus ”Notch” Persson har bränt 60 miljoner på sin nya spelsatsning

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Alltså... erkänner att jag känner mig lite baitad här nu och kommer förmodligen få ångra detta, men har vi glömt allt skit han sagt och stått för genom åren, eller ska vi bara dra ett streck över det?

Vad är det för skit han sagt?

Medlem

Nu är 60 miljoner väldigt lite i dagens spelsammanhang. För 10 år sen hade man kanske rynkat lite på ögonbrynen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_176162:

Gillar Notch, han är en personlighet, inte lättmjölk (eller havremjölk) som alla ska vara nuförtiden.
Hoppas på all välgång med nya spel från mannen.

Instämmer! Det är långt ifrån alltid jag håller med honom, men det är uppskattat med folk som inte skräder på orden och säger vad de tycker utan att gömma sig bakom anonymitet etc.

Men då pratar jag om frispråkighet i allmänhet, inte troll och andra som bara är kontroversiella för att vara kontroversiella. Det är inte så hett.

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:

Instämmer! Det är långt ifrån alltid jag håller med honom, men det är uppskattat med folk som inte skräder på orden och säger vad de tycker utan att gömma sig bakom anonymitet etc.

Men då pratar jag om frispråkighet i allmänhet, inte troll och andra som bara är kontroversiella för att vara kontroversiella. Det är inte så hett.

Jo,exakt. Håller inte heller med honom om allt men han säger vad han tycker och tänker utan att bry sig om internetmobben. Sånt uppskattas. Sällsynt men det behövs.

Medlem

Trodde han tog bort sin twitter efter sitt vad med game makers toolkit? Men kul för honom! Notch är jävligt based

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Vad är det för skit han sagt?

Massa based saker som är rätt självklara - men folk kallar honom för antisemitist osv.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Alltså... erkänner att jag känner mig lite baitad här nu och kommer förmodligen få ångra detta, men har vi glömt allt skit han sagt och stått för genom åren, eller ska vi bara dra ett streck över det?

Har han angripit dig personligen eller är du bara allmänt kränkt? Han har inte sagt något värre än vad du hittar i vilket random internetforum som helst och enda skälet till att man höjt på ögonbrynen är att han är rik och berömd.
Är du arg på Elon Musk och kung Karl-Gustaf Bernadotte också? Båda har sagt och 'stått för' mycket värre grejor. Notch är bara en vanlig norrlänning som blev rik alldeles för snabbt.

Medlem

Bränna pengar är alltid negativt. Det måste vara ett slös på pengar.

Det blir konstigt om man säger:
- Oj, vad du bränner pengar på din hälsa.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Vad är det för skit han sagt?

Hur är det så mycket posetiva kommentarer om Notch karaktär här? Han är en kass människa som gjorde ett bra spel, men det gör honom inte trevligare. Han har sagt anti-trans, antisemit samt rasistiska uttalande och förespråkat Qanon. "If you’re against the concept of a #HeterosexualPrideDay, you’re a complete fucking cunt and deserve to be shot" - Notch

Med det sagt så behöver inte det påverka spelets kvalitet.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Bränna pengar är alltid negativt. Det måste vara ett slös på pengar.

Det blir konstigt om man säger:
- Oj, vad du bränner pengar på din hälsa.

Just hälsan är väl väldigt enkel att bränna pengar på. Finns ju hur mycket värdelös skit som helst som marknadsförs som hälsorelaterat.

Inaktiv
Skrivet av Benreparn:

Hur är det så mycket posetiva kommentarer om Notch karaktär här? Han är en kass människa som gjorde ett bra spel, men det gör honom inte trevligare. Han har sagt anti-trans, antisemit samt rasistiska uttalande och förespråkat Qanon. "If you’re against the concept of a #HeterosexualPrideDay, you’re a complete fucking cunt and deserve to be shot" - Notch

Med det sagt så behöver inte det påverka spelets kvalitet.

Googlade lite och håller med om att den där tweeten inte ser bra ut. Men det var också den värsta jag hittade.
Att skriva att folk förtjänar att bli skjutna för att de har en annan åsikt än en själv är riktigt illa. Men alla gör misstag, har själv skrivit dumma saker på internet när jag varit arg. Vet heller inte kontexten av tweeten.

Sen om allt det andra håller jag inte med.
Han skrev att trans-kvinnor inte är kvinnor vilket....stämmer.
Hans "antisemitiska" uttalande var att han menade att judar har höga positioner i samhället för att de har högt IQ och det är väl positivt om något.

Hans "rasistiska" uttalande gissar jag är att han sa "it's okay to be white" vilket är en rolig trollning då folk med en viss typ av politisk tillhörighet blir arga av ett sådant självklart uttalande då de programmerats till att vita människor är onda och allt vita människor gör är fel och att man inte får säga något bra om vita människor.
Liksom den här snubben på GQ som tycker det är fel av Notch att tweeta "It's okay to be white" men han skriver själv att han tweetat "Fuck White people". Jävligt skum logik.
https://www.gq.com/story/notch-whiteness-tweets

Sen om Qanon ser jag inte vad som är fel med det? Är man en dålig människa om man tror på konspirationsteorier?
Jag tror själv att det finns en "deep state" i USA som har sina preferenser om vem de vill ha som president o.s.v. och att exempelvis Trump inte var önskad som president vilket är varför vi fick 4 år av non-stop Trumphat i media medan det är knäpptyst nu när de har presidenten de själva valt.

Folk har olika värderingar och tycker olika om vad som gör en människa bra eller dålig. Jag tycker Notch verkar vara en hyfsat trevlig prick som lider av sin egen framgång och som kanske inte riktigt är intellektuell eller smidig nog att tweeta om politik på ett bra sätt.

Avstängd
Skrivet av ohem:

Har han flyttat tillbaka till Sverige? Senast jag läste om honom så hade han tagit sig till USA.

Han köpte en lgh i sthlm för typ 6-7 år sedan, den då dyraste som sålts vill jag minnas.

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Bränna pengar är alltid negativt. Det måste vara ett slös på pengar.

Det blir konstigt om man säger:
- Oj, vad du bränner pengar på din hälsa.

Exakt! Dåligt val av ord trots alla rationaliseringar 🤣

Avstängd

Notch är en legend, en av de största inom scenen (inte bara svenskar utan globalt)

Skribent

Jag vill bara flika in att även jag instämmer. Väljer dock att hålla med alla om allt. Tack för mig.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Sen om allt det andra håller jag inte med.
Han skrev att trans-kvinnor inte är kvinnor vilket....stämmer.

Tråkigt att du inte inser att det är transfobi det du säger.

Skrivet av anon_306295:

Hans "rasistiska" uttalande gissar jag är att han sa "it's okay to be white" vilket är en rolig trollning då folk med en viss typ av politisk tillhörighet blir arga av ett sådant självklart uttalande då de programmerats till att vita människor är onda och allt vita människor gör är fel och att man inte får säga något bra om vita människor.
Liksom den här snubben på GQ som tycker det är fel av Notch att tweeta "It's okay to be white" men han skriver själv att han tweetat "Fuck White people". Jävligt skum logik.
https://www.gq.com/story/notch-whiteness-tweets

Därför att det är helt onödigt att promotea vita människor då vi redan har alla fördelar i samhället redan. Det är inte bra att hata på någon demografi men det är förståligt varför minoriteter har starka känslor när dom är fötryckta. Väldigt konstig sak att sitta och gråta över online.

Skrivet av anon_306295:

Sen om Qanon ser jag inte vad som är fel med det? Är man en dålig människa om man tror på konspirationsteorier?
Jag tror själv att det finns en "deep state" i USA som har sina preferenser om vem de vill ha som president o.s.v. och att exempelvis Trump inte var önskad som president vilket är varför vi fick 4 år av non-stop Trumphat i media medan det är knäpptyst nu när de har presidenten de själva valt.

Det finns mer eller mindre skadliga konspirationsteorier, Qanon splitrar samhället och skapar konflikter utan anledning, Qanon följare går hand i hand med antivax och extremhöger retorik. Att tro på att alla demokrater äter barn och att trump ska avrätta dom är extremt hatfull retorik, så ja det är dåligt. Angående din kommentar av media är bara helt fel, den största kanalen i USA är Fox News vilket under majoriteten av trumps period var helt för honom och klagar konstant på Biden idag.

Inaktiv
Skrivet av Benreparn:

Tråkigt att du inte inser att det är transfobi det du säger.

På vilket sätt är det transfobi?
Det är bara sanningen. Det går inte att byta kön. En man kan göra plastikkirurgi och genomgå hormonterapi för att mer likna en kvinna men han kommer aldrig ha XX-kromosomer eller en livmoder.

Skrivet av Benreparn:

Därför att det är helt onödigt att promotea vita människor då vi redan har alla fördelar i samhället redan. Det är inte bra att hata på någon demografi men det är förståligt varför minoriteter har starka känslor när dom är fötryckta. Väldigt konstig sak att sitta och gråta över online.

Hur är det Notch skrev rasistiskt?

Vita människor har rätt till att känna sig stolta över sin historia och sitt kulturarv precis som alla andra folkgrupper.
Visst har vita människor högst status i västvärlden men det är för att det är vita människor som skapat detta samhälle.
Om man kollar vilken "ras" det går bäst för i USA är det inte vita utan asiater.

Och vem är det som gråter online? De som gråter är ju de som upprörs över självklarheter som 'it's ok to be white".

Skrivet av Benreparn:

Det finns mer eller mindre skadliga konspirationsteorier, Qanon splitrar samhället och skapar konflikter utan anledning, Qanon följare går hand i hand med antivax och extremhöger retorik. Att tro på att alla demokrater äter barn och att trump ska avrätta dom är extremt hatfull retorik, så ja det är dåligt. Angående din kommentar av media är bara helt fel, den största kanalen i USA är Fox News vilket under majoriteten av trumps period var helt för honom och klagar konstant på Biden idag.

Hur splittrar Qanon samhället och skapar konflikter utan anledning?

Det som skapar konflikter är massmedias och elitens söndra och härska-taktiker där de försöker dela upp befolkningen och få dem att hata varandra istället för att försöka ena dem.
Vita mot svarta, män mot kvinnor, höger mot vänster, klimatalarmister mot klimatförnekare, vaccinförespråkare mot antivaxxers o.s.v. där den ena sidan alltid målas ut som ond.

Att Qanon-följare går hand i hand med vaccinskeptiker och de du kallar för extremhöger är för att de alla är skeptiska mot den verklighetsbild som förmedlas i media. De tror inte på den officiella storyn.
Sen är vissa konspirationer galnare än andra men det är alltid de galnaste man väljer ut när man ska svartmåla konspirationsteoretiker. Lite som att man på många håll reducerat skepticism mot Coronavirusvaccinet till "höhö de tror att man ska få 5g av vaccinet".
Qanon kommer från 4chan och där blandas det vitt och brett av både riktiga konspirationsteorier och folk som försöker vara roliga eller trolla "for the lulz".

Vet inte om eliten äter barn men många av de konspirationsteorier som Alex Jones har pratat om och som folk tidigare skrattat åt har senare mer eller mindre visat sig stämma eller att det iaf ligger någon slags sanning bakom dem.
Detta kom ju nyss ut bland annat:
https://www.judicialwatch.org/press-releases/hhs-documents-or...

Fox News är såklart undantaget bland tv-kanaler. Alla övriga tv-kanaler i USA har varit extremt anti-Trump.
På liknande sätt har all svensk media varit extremt anti-trump förutom den så kallade alternativmedian.

Frilansare

Nu skippar vi allt snack om Qanon, rasism, transfrågor och Corona, pronto! Annars känner jag mig nödgad att låsa här.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

På vilket sätt är det transfobi?
Det är bara sanningen. Det går inte att byta kön. En man kan göra plastikkirurgi och genomgå hormonterapi för att mer likna en kvinna men han kommer aldrig ha XX-kromosomer eller en livmoder.

Jag tror inte denna diskussion leder någonvart, då du är väldigt bestämd i dina åsikter, men tycker det är viktigt att svara på just detta. Det är inte extremt ovanligt att "biologiskt födda" kvinnor föds utan livmoder, mer ovanligt är det att föda utan XX-komosomer men det förekommer, är dessa inte heller kvinnor? En ganska hemsk åsikt att ha, men om du anser att de är kvinnor är du istället en hycklare.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Nu skippar vi allt snack om Qanon, rasism, transfrågor och Corona, pronto! Annars känner jag mig nödgad att låsa här.

Ursäkta, skrev svaret innan jag såg din post. Ska sluta svara.

Medlem

Blir nog svårt för honom att sudda bort statusen som galen och girig, jag tror inte att han har så mycket mer att bidra med till spelindustrin.
Det finns helt klart en stark anledning till att Microsoft skrubbat bort alla referenser till honom när det kommer till Minecraft.

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Blir nog svårt för honom att sudda bort statusen som galen och girig, jag tror inte att han har så mycket mer att bidra med till spelindustrin.
Det finns helt klart en stark anledning till att Microsoft skrubbat bort alla referenser till honom när det kommer till Minecraft.

Storföretag som Microsoft vill ju inte förknippas med starka politiska åsikter, speciellt inte sådana som kan leda till mediadrev o.s.v.
För Notchs del spelar det nog inte så stor roll att vissa grupper på internet och i media inte tycker om honom.
Lite det som är fördelen med att vara självständig och ekonomiskt oberoende.

Tror själv att det finns ett stor potential i en rik spelutvecklare som finansierar sina egna spelprojekt och projekt han tycker är intressanta i en tid när majoriteten av storföretagens spel är ganska slätstrukna.
Skulle vilja se spel med AAA-budget men med indiespels kompromisslöshet.
Sen är frågan bara om Notch faktiskt är en bra speldesigner eller om Minecraft var hans one-hit wonder.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Storföretag som Microsoft vill ju inte förknippas med starka politiska åsikter, speciellt inte sådana som kan leda till mediadrev o.s.v.
För Notchs del spelar det nog inte så stor roll att vissa grupper på internet och i media inte tycker om honom.
Lite det som är fördelen med att vara självständig och ekonomiskt oberoende.

Antagligen är han i autismspektrumet eftersom att han har problem att läsa folk.
Den drömmen om att vara rik och oberoende verkar dock inte stämma i Notch fall då han har beskrivit psykisk ohälsa och extrem ensamhet.

Slänger man ur sig en massa skit och inte visar uppskattning till sina medarbetate så är det nog inte så lätt att få riktiga vänner heller.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Nu skippar vi allt snack om Qanon, rasism, transfrågor och Corona, pronto! Annars känner jag mig nödgad att låsa här.

Jag måste bara fråga, varför hotas det ofta med att trådar ska stängas eller liknande när det blir politiska debatter i kommentarsfält? Är det för att FZ kan få rättsliga problem om någon kommentar skulle bedömas vara hets mot folkgrupp eller liknande?


signatur

PSN: MrOakenborn

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Antagligen är han i autismspektrumet eftersom att han har problem att läsa folk.

Hur menar du? Om du menar hans twittrande tror jag han struntar i vad typ Reddit tycker om honom och att det aldrig var något mål för honom att försöka läsa av internet för att inte göra någon upprörd. Tycker förövrigt inte man bör sätta diagnoser på människor så där.

Skrivet av Fearnox:

Den drömmen om att vara rik och oberoende verkar dock inte stämma i Notch fall då han har beskrivit psykisk ohälsa och extrem ensamhet.

Förstår inte vad du menar. Ser inget motsatsförhållande mellan att vara rik och oberoende och att vara ensam eller lida av psykisk ohälsa. Min poäng var att är man ekonomiskt oberoende behöver man inte bry sig om internetmobbar som ogillar en eller försöker få en cancelled jämfört med om man jobbar på ett vanligt företag och riskerar att förlora jobbet på grund av sina starka åsikter.

Skrivet av Fearnox:

Slänger man ur sig en massa skit och inte visar uppskattning till sina medarbetate så är det nog inte så lätt att få riktiga vänner heller.

Du verkar vältra dig i hans påstådda olycka, nästan som om du vore skadeglad och vill att det ska gå dåligt för honom. Jag tycker människor hatar alldeles för mycket, det är bättre och hälsosammare att försöka lyfta upp människor och vara glad när det går bra för dem.

Tror snarare hans ensamhet beror på det vanliga att det är svårt att ha kvar gamla vänner samt skaffa nya när man snabbt blir rik. Därför så många lottovinnare också blir olyckliga.

Frilansare
Skrivet av Oakenborn:

Jag måste bara fråga, varför hotas det ofta med att trådar ska stängas eller liknande när det blir politiska debatter i kommentarsfält? Är det för att FZ kan få rättsliga problem om någon kommentar skulle bedömas vara hets mot folkgrupp eller liknande?

Nä, för att det alltid spårar ur och blir en massa påhopp, trams och dålig stämning, och det går i ständig, evig rundgång utan att någon någonsin byter ståndpunkt. Vill inte ha sånt här, oavsett läger.

Rena olagligheter ska såklart raderas direkt.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Nä, för att det alltid spårar ur och blir en massa påhopp, trams och dålig stämning, och det går i ständig, evig rundgång utan att någon någonsin byter ståndpunkt. Vill inte ha sånt här, oavsett läger.

Rena olagligheter ska såklart raderas direkt.

Ok. Jag var bara nyfiken. Personligen tycker jag det är intressant att läsa men jag håller med om att en hel del diskussioner bara blir samma argument fram och tillbaka in absurdum.

Tack för svar


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Benreparn:

Tråkigt att du inte inser att det är transfobi det du säger.

Därför att det är helt onödigt att promotea vita människor då vi redan har alla fördelar i samhället redan. Det är inte bra att hata på någon demografi men det är förståligt varför minoriteter har starka känslor när dom är fötryckta. Väldigt konstig sak att sitta och gråta över online.

Det finns mer eller mindre skadliga konspirationsteorier, Qanon splitrar samhället och skapar konflikter utan anledning, Qanon följare går hand i hand med antivax och extremhöger retorik. Att tro på att alla demokrater äter barn och att trump ska avrätta dom är extremt hatfull retorik, så ja det är dåligt. Angående din kommentar av media är bara helt fel, den största kanalen i USA är Fox News vilket under majoriteten av trumps period var helt för honom och klagar konstant på Biden idag.

Hur är det transfobi? Och även om det vore det så fucking what? Minoriteter? Vita är en minoritet på denna planet så förstår inte vad du raljerar om.

Du cherry pickar rätt hårt när någon kom med ett briljant svar på din och andras patetiska lättkränkhet

Medlem

Med risk för hårklyveri så låter "Bränt 60 miljoner" som han slängt pengarna i sjön. Han har investerat och satsat. Längre ner står det att han bränt pengar på satsningen. Vad det nu betyder

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Bränna pengar är alltid negativt. Det måste vara ett slös på pengar.

Det blir konstigt om man säger:
- Oj, vad du bränner pengar på din hälsa.

fan, jag brände 2000kr på ett par bönor igår.
jag associerar det också som någonting negativt. men man kanske inte bör lita på mig.. jag tycker t.e.x att ordet spektakulärt är positivt. så som: jag var på en spektakulär concert igår. inte jag gick i Brunnsparken igår och såg en spektakulär misshandel.

Hur som helst är det intressant att han är igång, behöver han en till för biljardbordet och baren? gillade aldrig Minecraft själv dock.

123
Skriv svar