Vilken var er guldålder?

Medlem

För mig som är 94a och aldrig gillat RPG och MMORPG, så var nog guldtiden från när Battlefield 2 släpptes.

Jag var för ung för att ha intresse för Battlefield 1942, men dem första episka spelminnen jag minns är från Battlefield 2, Road to Jalalabad var min svaga länk, spelade skiten ur den kartan.
När jag hör laddningsmusiken/main menu theme så får jag extrem rysning och nostalgikänsla

Kort därpå så tiden med Forgotten Hope 2, World At War turneringarna, den tiden jag utvecklade det sociala, innan spelade jag alltid själv, det har gett en hel del minnen när man satt med folk över hela världen och spelade.
Men man får inte glömma Project Reality, hade varit kul att se hur många timmar man har lagt ner på BF2 moddarna...
Den samkänslan i ett spel har jag aldrig lyckats uppnå än idag 2021, Project Reality var ett mästerverk utan dess like.
Tror aldrig något spel kommer uppnå samma laganda och känsla. Squad är inte ens nära enligt mig.

Något jag ofta deppar lite över är att jag inte minns sista gången man spelade/pratade med sina spelkompisar från WaW och andra ställen, man insåg först några månader efter senaste spelkvällen att "jaha det är nog över nu"

Men tänk, ifall jag hade lagt alla tiotusentals timmar på något annat än spelandet som har format mitt liv, typ någon hobby som faktiskt ger något, allt från träning till kreaktivitet.
Det är väl nu man börjar inse att spela är ett fint sätt att slösa bort sin tid bara egentligen, iallafall jag känner inte att jag har utvecklat något positivt av alla dessa år av spelandet.

Medlem

Lätt 80-talet!

VIC-20, ZX Spectrum, C64 och Atari ST. Och oj vilka spel

Och efter dataspelsessionerna väntade rollspel (mest D&D) halva nätterna med polarna i källaren.

Medlem

Skulle nog ändå säga att den bästa tid att vara gamer är nu. Att utbudet av spel skulle vara så stort till en så låg kostnad kunde man inte ens drömma om på åttiotalet.
Dock kommer jag alltid att minnas tiden med min första konsol, Sega Master System 1987. Samt när jag började spela WoW 2007. Spelade i princip bara WoW i flera år framöver.

Medlem

Oj svår fråga. Quake2-3 tiden var fantastisk med alla goa lan Sverige över, Diablo 2 HC tiden var också sjukt kul, WoW vanilla, TBC var fantastiskt kul, sen hela NES, SNES tiden får man inte glömma, samt tidiga Amiga spelen

Medlem

Min förra PC-spelperiod slutade ca 2005-2006 någonstans, köpte ny speldator förra året åt mig och dottern och jag tycker den bästa tiden är nu. Jag kan köra jaktflyg i VR, grafiken är skitgrym, det finns massa bra co-operative spel, finns många bra olika milsim... I love it!

MEN: Den absolut mest magiska tiden var när jag och kompisarna importerat World of Warcraft från USA och körde tillsammans 2004 <3

Medlem

1995-2005 är nog ungefär den tid jag skulle vilja kalla min guldålder. Egentligen började jag spela som mest 2006/2007, men det är inom det tidigare nämna spannet som det mesta jag föredrar finns.

Medlem

99 och några år fram i 2000 talet. Var många riktigt bra spel som tog risker. Sämsta var commandore 64 tiden fan vad länge man fick vänta för att kunna spela.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Inaktiv

1987 (Amiga) - 1995 (PS1)
Med Sega Mega Drive mitt i mellan.

Medlem

Började med dataspel sent i livet 2008 (37 år gammal då) då jag behövde något att göra på kvällarna när jag jobbade på annan ort. Köpte WoW precis innan WOTLK släpptes för det var det enda dataspel jag kände till (förutom Pacman och Space Invaders på Vic64 typ) genom att min systerson spelade det. Hade ingen aning om hur man skulle göra när jag började utforska Azeroth på jobbets Laptop.
Ni må tro min lille Gnome Mage dog ofta! Fantastiska minnen och för en som älskar att läsa fantasy var det fantastiskt att kunna röra sig i en värld med Orcher, Alver och Dvärgar.
2009 hittade jag av en slump Darkfall Online, FULL LOOT PVP i en fantasy värld! Starkare spelupplevelser än i Darkfall har jag sedan aldrig någonsin haft.
Testade under kommande år ALLA mmo som kom ut men inget har kunnat matcha Darkfall.
(i dag moddar jag mest Skyrim SE samt lirar lite PoE)

Medlem

Andra halvan av 90-talet, och några år in i 2000-talet. Så jävla många timmar man lirade Starcraft eller N64 med polarna. Golden Eye och Perfect Dark lirades från gryning till solnedgång om sommaren. Man satt ett gäng grabbar runt TVn och sket ner sig när man lirade Resident Evil. Fan vad jag saknar den tiden.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Flakmonkey

Har nog två egentligen. Den första är mitten av 80-talet till början på 90. Egentligen kan man väl enkelt beskriva det som pre 8-bitars fram till 16-bitars. Den här perioden är den magiska för mig som jag tror alla haft som började spela i tidig ålder och kanske framförallt under 80-90-talet. "Allt" var nytt och unikt, det var svårt att få tag på både spelen i sig men också informationen om dem så när man hittade ett guldkorn så kändes det som att man var en av få som kände till det. Fantastiskt period men den var inte fantastiskt för att spelen var så jävla bra.

Andra perioden är 1999 till 2005-2006 då jag var PC-gamer. 3D-grafiken hade blivit något att räkna med och internet var en ny och fantastisk plats med onlinespelande. Fastnade själv extremt hårt i Unreal Tournament-serien och då främst 2003/2004-utgåvorna som jag till idag håller som de bästa MP-FPSen någonsin. Spelade väldigt seriöst men var också med gjorde också banor, agerade domare på Clanbase och drev en communitysajt. Det tog upp en väldigt stor del av en ens liv och även om det var något så "banalt" som datorspel så lärde jag mig väldigt många saker av allt runtomkring som jag har haft nytt av nu senare i livet.

Medlem

95-05 skulle jag nog vilja påstå var fina fisken efter 05 kom annat in i livet och börja störa spelandet. Nu när man blivit ännu äldre så sitter man och hoppas på tilldelning av en PS 5 för att återuppta det man gått miste om ett i 10-15år

Medlem

Svårt att peka på just en tid. Jag kom igång med spelandet på Amiga och körde där hur mycket som helst. Sedan när jag gick över till PC, särskilt där kring 2000 med Quake 2, Half-Life och alla dess moddar, Diablo 2 m.m.

På modernare tid skulle jag nog ändå säga Xbox 360 generationen. Microsoft körde stenhård och hade en riktigt bra spelmaskin. Men jag hade också mycket tid att spela och det är väl mest därför jag vill lyfta den. Nu går det ibland flera veckor utan spel och man längtar till semestern för att ha lite extra tid över.
Önskar att jag hade mer tid över för spel men ju äldre man blir desto mindre tid tycker jag man får. Kanske man kan ta igen när man blir pensionär haha.

Medlem

Julen 96 fick jag en Playstation i julklapp, en 11 år gammal mes som var rädd för det mesta, hade aldrig sett en skräckfilm från början till slut, för så fort det började bli läskigt skyllde jag alltid ifrån mig hemma hos polarna på att jag måste gå hem och äta..
Och vad har inte morsan då skaffat för spel om inte givetvis Resident evil... Ett spel som satte en ny standard för hur skräckspel skulle vara.
Jag startade gladeligen upp spelet utan att ha en minsta susning om vad Resident evil är för något, tillsammans med mina två (mycket), äldre bröder.
Jag blir direkt väldigt nervös as stämningen, musiken och grafiken som fick oss att tappa hakan.
Första zombien dyker upp och jag har noll koll på kontrollerna. Han tar tag i mig ett par gånger och jag får halsen igenomtuggad och blodet sprutar.. mina bröder tjöt av glädje och tyckte det var hur häftigt som helst!
Jag försöker låta entusiastisk jag också, men får mest fram ett patetiskt pip innan jag inser att jag måste hålla tillbaks tårar av skräck och chock för att inte bli retad resten av mitt liv av mina bröder.
Sen startade vi demo1! Och Wow!!! Vad som inleddes där och då var för mig ren och skär magi! Alla spel man aldrig sett förut och ur helt nya perspektiv dessutom. Tech demot med rockan och framförallt T-rexen var verkligen dö-coolt
Några dagar senare kommer min äldsta bror hem med en hel låda av ps1 spel han fått låna av sin flickväns kompis. I Lådna ligger godingar som Tekken, Destruction derby, Twisted metal med flera, och en tv-spelsnörd var född.
Den där magin som upplevdes julen 96 har jag tyvärr inte riktigt fått känna av igen.
Det var så mycket den kvällen, förväntningarna, spänningen inför kvällen, och man hoppas hoppas hoppas att det skulle ligga ett ps1 under granen. Allting stämde in den kvällen och det förblir mitt allra bästa tvspels-minne, trots chocken med Resident evil
Jag har fortfarande kvar resident evil som jag fick i julklapp och det står nu prydligt uppställt i en hylla fylld med andra äldre reliker som har hunnit skaffa sig "retro"status, och man börjar helt plötsligt känna sig gammal

Medlem

80-talet. Commodore 64.
Fick ibland lira på brorsans , men jösses gött det var. Zorro , spyhunter, paperboy massa mer. BC med 🤩


signatur

Banksy

Skrivet av Faustian:

Min guldålder är nog hela 360-eran men ska jag förfina den så är det runt 2007-2011 då flera av mina favoritspel genom tiderna släpptes som Gears of War 2&3, Dead Space 1&2, Skyrim, Fallout 3&New Vegas, Halo 3, Mass Effect m.fl.

Det har inte riktigt känts likadant att spela spel sen dess vilket nog beror på att jag då var 16-20 år gammal och nu är 30. Vilka minnen!

Kan inte annat än att hålla med, xbox 360 var den första konsollen som faktiskt var min, vi hade äldre konsoller och även pc hemma men detta var den första jag köpte för egna pengar. Samtidigt kanske man ser det med lite rosaskimrande glasögon nu, vet att RROD var ett stort problem under tiden.

Jag utökar lite då jag tycker det är 2004-2011 som är verkligen riktigt kraftiga spelår. 2004 med Half life 2, GTA san andreas, wow, Halo 2 och Need for speed underground 2, bara ett av mina favoritspel någonsin.

Medlem

2005 - 2015 ungefär. Så mycket bra som släpptes under de åren, samt så spelades det otroligt mycket WoW under dess guldålder 2004-2010.

De senaste 5 åren ungefär har varit riktigt sunkiga spel-år. Det kommer nåt intressant indie spel då och då men alla stora spelföretag släpper bara samma sak om och om igen i ny förpackning.

Medlem

Som så många andra i min generation (född sent 80-tal) var tiden 1997 till 2002 stor med spel som C&C Tiberian Sun, Age of Empires 1 och 2, Heroes of Might and Magic 3, Pizzasyndikatet, Worms 2 och Diablo 2 + LoD. Vilken j-ä-v-l-a era alltså. Saknad tiden i den trånga källaren där många skärmtimmar förflöt.

Medlem

Mars 94 - Maj 94 hade jag en skön topp. Efter det har det bara gått utför


signatur

Burn in the light.

Medlem

Min guldålder är nu. Jag har råd att köpa alla de spel jag vill ha plus att spelen jag köpte/fick på 90-talet och framåt har jag ju kvar och kan fortfarande spela dom. Släpps det skit nu kan jag ju alltid gräva bakåt och se vad jag har missat och skaffa det ( nu i söndags köpte jag epic mickey från tradera t.ex. 😄)

Medlem

Vill slå ett slag för nuet! Lätt att vara nostalgisk när man tänker tillbaka på C64an, The Last Ninja, Game&Watch, blåsa rent Nintendos, Zelda, Street Fighter, sena kvällar med polarna, Doom, Goldeneye, Playstation, Tony Hawk, diskmedel, multitap, Metal Gear Solid, linka xbox, Halo, online matcher, 3D grafik som blåser en av stolen osv osv har många bra minnen från varje decennium sedan 80-talet det är svårt att välja faktiskt! Fifa turneringar, NHL turneringar, Guitar Hero, Singstar AWs, Skyrim and the list goes on! Har haft förbannat roligt alla år som gamer och för mig blir det blir bara bättre och bättre idag finns det oändligt med spel och friheten är enorm! Tror fasen inte att guldådern är förbi den bara började

Medlem

Det här är en ganska dum fråga, alla kommer svara med dom åren när dom var ung och hade mycket tid att spela och spel kändes nya och roliga. Jag hade roligast med spel runt 2010, när jag var sena tonåren och tidiga 20 års åldern. Nu är man snart 30 och det kommer aldrig bli lika kul som det var då, men det är ok. Livet går vidare.

Medlem

Guldåldern kommer alltid vara den tid som inte kommit än, i och med att spelen bara blir mer och mer avancerade.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av McRaoul:

Det här är en ganska dum fråga, alla kommer svara med dom åren när dom var ung och hade mycket tid att spela och spel kändes nya och roliga. Jag hade roligast med spel runt 2010, när jag var sena tonåren och tidiga 20 års åldern. Nu är man snart 30 och det kommer aldrig bli lika kul som det var då, men det är ok. Livet går vidare.

Det jag var ute efter var andra forummedlemmars minnen. De har varit kul att läsa. För vissa är det barndomen men för andra, inklusive mig, åren som ung vuxen. Så det varierar ju.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

var väl för mig tidigt 2000 då man körde mkt ofp... var fan grymt tighta clan matcher i ctf matcher.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

I egenskap av att vara rollspelsnörd blir det lätt att säga runt 96-04 där nånstans. Åren kring millenieskiftet, typ. Så många fina titlar som föll mig helt i smaken. Planescape: Torment, Arcanum, Fallout, Baldur's Gate, Bloodlines, Deus Ex, Jagged Alliance 2 och ett gäng andra titlar från den tiden skulle alla komma väldigt högt på en "bästa spel någonsin"-lista om jag gjorde en.

Om jag så skulle fundera i en vecka kan jag inte komma på ett svar som skulle stämma in bättre på mig.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Även om inget riktigt kan slå nostalgin över 80- och 90-talets Nintendo och Amiga-tider så kan heller inget riktigt slå...

... 1999-2004 ungefär. Everquest på gamla goda tiden förblir det bästa spelet jag någonsin spelat och jag är tveksam till att jag någonsin kommer att få uppleva något lika roligt igen. Det här var också tiden för både Dark Age of Camelot och Diablo 2. Mitt i allt släpptes också Playstation 2.

En annan bidragande faktor var att det här var åren där bredband började dyka upp i hemmen i Sverige. Jag hade haft turen att ha tillgång till bredband via gymnasiet där eleverna kunde sitta och spela i datorsalen under kvällarna (eller studera, ryktades det om). Man var sällan hemma från plugget innan kl 22 på kvällen. Lagom till att jag gick ut gymnasiet så började de allra första bredbanden dyka upp i hemmen och jag var enligt leverantören själv först i min by med bredband. Att kunna börja sitta och spela med kompisar eller folk från andra sidan världen på ett så enkelt sätt var fantastiskt, även om man ibland kan tycka det är synd att LAN-kulturen mer eller mindre dog ut.

Fan, jag börjar bli gammal.

Medlem

För mig är det 1983-1986, C-64 tiden med guldspel som Ultima III, Ultima IV och Gateway to Apshai.
På andra plats är det väl runt 2003-2005 med spel som Dark Age of Camelot, Planetside och naturligtvis World of Warcraft.

Medlem

Svårt att välja på sätt och viss, jag har ju sysslat med detta i en bit över 30 år nu. Men jag minns xboxen som en rolig tid (alltså den före 360), trots att jag alltid dragits mer till Nintendo. Spelen var snygga och folk hade nästan alltid roligt när de spelade online, något som var ganska nytt då, i synnerhet för konsolspelare. Ett headset ingick ju också med varje konsol, så nästan alla var med och pratade. Och jag minns av någon anledning att jag började prata med en snubbe lite nu och då, via xboxen, som berättade att han jobbade med att rengöra tankar och det med bristande skyddsutrustning.

Medlem

Jag upplevde Super Mario World, Super Metroid, Final Fantasy VI, Donkey Kong Country-spelen, Zelda 4, Pokémon, Final Fantasy IX, Perfect Dark, soffspel med kompisarna på N64, moddad första Xbox och LAN-spel med Warcraft 3 allt inom samma femårsperiod. Alla spelen var inte nysläpp när jag hittade dem, men ändå.

Skriv svar