En Amiga Mini med 25 titlar släpps tidigt nästa år

Medlem
Skrivet av KoP:

Vad det inte endast den piratade versionen som drogs med dom buggarna? Inte för att jag har några erfarenheter. *Host*

Nej, det var även retail versionen.

*edit* Det kan vara så att den piratade versionen hade någon mer. Men det var flera gamebreaking buggar i den versionen som såldes.

Medlem
Skrivet av KoP:

Vad det inte endast den piratade versionen som drogs med dom buggarna? Inte för att jag har några erfarenheter. *Host*

Stämmer utmärkt - originalet funkar utan problem.

Edit: att spel inte patchades stämmer inte helt 100%, vissa spel fick faktiskt uppdateringar, dock bara när de gavs ut på nytt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Trevligt!
Dags att uppdatera min mini konsol tråd då.

Inaktiv

Sjysst liten enhet med en del guldkorn som dom utsannonserat då.
Anlther wolrd håller fortarande. Hade skoj med speedball 2 förr och Battle chess är enda schackspelet jag gillat på tvspel/dator.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Stämmer utmärkt - originalet funkar utan problem.

Det finns flera buggar som får spelet att frysa och crasha. Även med i pc-versionen som säljs på gog. Iom att det är ett spel utan save-funktion kan dom definitivt klassas som gamebreaking.
Antar att du kanske tänkte på en specifik bugg? Har för mig att det var en med att drakfighten inte laddade som drabbade den piratade versionen specifikt.

ZF
Medlem

Kontrollen känns lite väl otidsenlig och gatukorsad.

Lite CD32, lite Dreamcast, lite CDTV, lite SNES.

Verkar lite som de tänkt sig att maskinen ska bli som den där Atari VCS. Vilket nog är lite optimistiskt, trots allt.

80% av knapparna kommer nog aldrig användas.

Skrivet av Tobbe:

Ja Inga tangenter + controller? ne.
Kan inte vart många som spelade med controller på Amigan.

Det gjorde allt de flesta på det mesta. Eller med mus, enbart.

WASD var ännu inte upptäckt på den tiden.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Det var ju långt mindre teknologi i kontrollerna också, färre grejor som kan gå sönder. De var väl typ ett kretskort och några få lödningar. Min kompis brorsa modade precis en sån där med röd spak till Summer Games? Man skulle ju vicka spaken snabbt fram och tillbaka för löpningen och det mesta annat. Så han lyckades gör så att allt den jojjen gjorde var att vicka sig själv fram och tillbaka! Totalt värdelös till allt annat än spelet, men man tog ju rekord där.

Kretskort är allt att ta i. De flesta stickor hade fortfarande kablar lödda till ett gäng böjda plåtbleck i ett hål.

Skrivet av Ctrl:

Kör Amiga emulering på min RaspPi4. Tycker att emuleringen på arm är sådär mjukvarumässigt. Min RaspPi3 kunde inte riktigt dra runt vissa saker i den A1200 hastighet man förväntade sig. Så funderar på vilken plattform de kommer köra på. Har svårt att se att det blir en FPGA som Mister, känns som det skulle bli för dyr lösning, samma med x86 iom att WinUAE kräver windows. Så ARM lär det bli garanterat bli, då är frågan bara hur bra deras mjukvara är och om den går att uppdatera. Funderar också på vilken kickstart de kommer skicka med. Kommer de slänga med nya kicks så som 3.1.4 eller bara köra de gamla 1.3-3.1 tro. Många frågor gällande hårdvara och hur de optimerat systemet.

Priset är inte lockande, men musen är jag lite sugen på hur de gjort. De borde kunnat göra sakerna trådlöst med BT egentligen. Sladdar är något jag kan klara mig utan på retroboxar. Det är mest ivägen eller så är de korta.

Det är ett intressant projekt under utveckling som använder en Pi i en riktigt Amiga, fast som acceleratorkort till den.

Medlem
Skrivet av ZF:

Kontrollen känns lite väl otidsenlig och gatukorsad.

Lite CD32, lite Dreamcast, lite CDTV, lite SNES.

Verkar lite som de tänkt sig att maskinen ska bli som den där Atari VCS. Vilket nog är lite optimistiskt, trots allt.

80% av knapparna kommer nog aldrig användas.

Det gjorde allt de flesta på det mesta. Eller med mus, enbart.

WASD var ännu inte upptäckt på den tiden.

Kretskort är allt att ta i. De flesta stickor hade fortfarande kablar lödda till ett gäng böjda plåtbleck i ett hål.

Det är ett intressant projekt under utveckling som använder en Pi i en riktigt Amiga, fast som acceleratorkort till den.

https://amigastore.eu/en/853-pistorm.html

Jag nämner den och vampire i mitt inlägg på förgående sida

Edit: Vad det gäller att bara spela med joystick håller jag inte med. En hel del spel krävde både mus och tangentbord (åtminstone de jag spelar/spelade) WASD användes inte men piltangenterna gjorde definitivt. Sen tror jag majoriteten spelade med joystick och inte med handkontroller.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av waeress:

Det finns flera buggar som får spelet att frysa och crasha. Även med i pc-versionen som säljs på gog. Iom att det är ett spel utan save-funktion kan dom definitivt klassas som gamebreaking.
Antar att du kanske tänkte på en specifik bugg? Har för mig att det var en med att drakfighten inte laddade som drabbade den piratade versionen specifikt.

Det var den jag tänkte på, men konstigt nog har jag inte råkat ut för direkt många buggar när jag spelat igenom spelet (amiga)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av ZF:

Kontrollen känns lite väl otidsenlig och gatukorsad.

Lite CD32, lite Dreamcast, lite CDTV, lite SNES.

Verkar lite som de tänkt sig att maskinen ska bli som den där Atari VCS. Vilket nog är lite optimistiskt, trots allt.

80% av knapparna kommer nog aldrig användas.

Det gjorde allt de flesta på det mesta. Eller med mus, enbart.

WASD var ännu inte upptäckt på den tiden.

Kretskort är allt att ta i. De flesta stickor hade fortfarande kablar lödda till ett gäng böjda plåtbleck i ett hål.

Det är ett intressant projekt under utveckling som använder en Pi i en riktigt Amiga, fast som acceleratorkort till den.

Mjo, PiStorm känner jag till, men så länge det är ren mjukvaruemulering så är det inte alls träffsäkert. Man märker även med en snabb Pi4 att det inte riktigt är samma respons på vissa saker som FPGA/Vampire, Även min gamla A1200+060 som jag hade var snabbare på vissa saker som jag emulerar med min Pi4. Det är nog mest träffsäkerheten i emuleringen som är brister. Emulering idag är fortfarande singeltrådad, just pga att chippen i amiga hade så tajt kommunikation. När de försökt med multitrådad emulering så har det ofta krånglat då olika trådar tävlar om hastighet istället för att hålla jämn takt.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av waeress:

Nej, det var även retail versionen.

*edit* Det kan vara så att den piratade versionen hade någon mer. Men det var flera gamebreaking buggar i den versionen som såldes.

Moonstone fungerade okej tills gubben levla sina stats för högt och det blev för många fiender/effekter på skärmen, vilket gjorde att spelet krasha. Tror dock att det bara var ett Amiga 500+ problem, eftersom spelet låg på gränsen där. I övrigt kommer jag inte ihåg att det fanns andra buggar.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Moonstone fungerade okej tills gubben levla sina stats för högt och det blev för många fiender/effekter på skärmen, vilket gjorde att spelet krasha. Tror dock att det bara var ett Amiga 500+ problem, eftersom spelet låg på gränsen där. I övrigt kommer jag inte ihåg att det fanns andra buggar.

Det finns även en med att röra kontrollen för tidigt i drakfighten. Och en som har med att plocka upp en moonstone som loot från andra riddare under vissa förhållanden. Och en som har nått att göra med om flera troll-fiender gör samma attack samtidigt.
Samt några till. Det är i de flesta fall edge cases som inte koden är säkrad för, och det är alltså inte säkert att man stöter på dom.

C64
Medlem

Är ju bra med gamepad om man ska spela cd32 spel

Skrivet av serdyllon:

Det var min första reaktion också, men låter ju riktigt lovande att den kan köra hela klabbet!

Tac 2 var ju nästan ett mordredskap, så robust som den var. Jag hade även ett par med röd spak och vit knapp längst uppe på spaken som jag inte minns vad de hette, men generellt var ju joystickarna grymt stabila på den tiden. Kanske för att spelen var svårare och manade till fler hyst i väggen?

EDIT: Found it - Command Control hette den

http://www.syntaxerror.nu/joy002.jpg

Men det där var väl joysticken som följde med?! Fanns gamepaden eller är det nytt påhitt?

Otroligt hur mycket man kunde göra med bara en knapp. Körde ju mortal kombat på den där😂 lätt tryck slag, långt tryck spark


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Några spel från Bitmap Brothers tyder på kvalitetstänk.

Medlem
Cruise for a corpse, Fate of Atlantis

North & South , Chuckrock .. någon nämnde Moonstone 🤤.
Nostalgin är total, blir ett köp!


signatur

Banksy

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Men det där var väl joysticken som följde med?! Fanns gamepaden eller är det nytt påhitt?

Otroligt hur mycket man kunde göra med bara en knapp. Körde ju mortal kombat på den där😂 lätt tryck slag, långt tryck spark

jag körde med sega megadrive som gamepad och min polare hadde till och med en sega megadrive arcade powerstick.

Medlem

Amiga ja, får minnena att rusa. Var en kul tid.

Förutom ladd tiderna och denna

C64
Medlem

Spelen är bättre än dagens Hen spel

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Battle Chess - nu (kanske) med högre framerate än antalet fingrar per hand!

Fast jag tror faktiskt inte de har animerat fler bildrutor, så det spelar nog ingen roll hur snabbt spelkoden körs. Alla bildrutor är ju handritade.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Fantastiskt! Hade ett par Amiga och spelade massor, vi hade en programmerare från Team 17 i stan så spel var hyfsat lätt att få tag i

Måste ha!

Medlem
Skrivet av xdrive:

Amiga ja, får minnena att rusa. Var en kul tid.

Förutom ladd tiderna och denna

https://www.youtube.com/watch?v=G7RoHCptwiY

Hehe, den har man sett några gånger. 😊

Jag körde GOMF på Amigan (akronym för "Get Outa My Face") som tog han om guru meditation och gjorde det möjligt att avbryta den istället för att boota om varje gång. Väldans trevligt program.

Edit... Jag hittade GOMF-manualen från -89 här, kul att se den igen.

Medlem
Skrivet av ZF:

Det gjorde allt de flesta på det mesta. Eller med mus, enbart.

WASD var ännu inte upptäckt på den tiden.

Tror ändå gamepad på A1200 var ovanligt.. och mycket ovanligt på A500.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

KoP
Medlem

Om jag inte minns fel så ger Team 17 bort alla sina gamla Amiga spel (finns för nedladdning) gratis. Så det blir att fylla en usb-sticka när det börjar närma sig release utav Mini A500'n.

Medlem

Står verkligen inte ut med alla sladdar till gamepads, musar och tangentbord.
Trist att den inte har Bluetooth.
Men har den en USB-port så finns ju chansen att någon fixar så man kan koppla in allt trådlöst med en bluetooth-dongle sen

Medlem

Inget Turrican 2?

Meh.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Margy:

Några spel från Bitmap Brothers tyder på kvalitetstänk.

Förövrigt rekommenderar jag Bitmap Books (som är fd Bitmap brothers) vars böcker är fantastiskt intressanta (jag har varit med och kickstartat de flesta)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Akronym:

Inget Turrican 2?

Meh.

Du kan spela alla spel du vill.
"..ska du kunna ladda in andra spel via en USB-sticka."
Det tog mig just ungefär 2 minuter att ladda ner alla Amiga spel som någonsin gjorts.
Nu kommer det jobbiga, att radera alla man INTE vill ha

Medlem

Det hade ju varit nånting om det följde med ett buggfritt Moonstone.

Medlem

Så det är typ en raspberry pi med emulator i ett snyggare chassi? För det är väl knappast originalhårdvara? Känns lite sådär tycker jag, och då är jag gammal Amiganörd.

Sensibel soccer då !!!


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

123
Skriv svar