Rykte: Bethesda öppnar en studio dedikerade till remakes och remasters

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Om du tror att jag inte läste dina inlägg (vilket jag gjorde innan jag svarade), vad får dig och tro att jag skulle då titta på en person som har svårt att komma till poängen med han försöker få ut i 26 minuter? 9 första minuterna så pratar han inget om något som är relevant till vad jag har skrivit, och överlag så spelar det ingen roll för mig om det är Creation Engine eller Havok eller om det är något annat engine som driver fysiken, det ändrar inte min poäng som var att detta är bra nyheter ifall det betyder att de kan ta bort begränsingen eller köra på en helt annan motor.

Om du ville bara korrigera mig om att felet är inte Creation Engine motorn som folk klagar på utan det är Havok som är ett separat motor de använder i samband med Creation Engine så hade du bara kunnat skriva det, istället för att länka en onödig video.

Tror poängen är att vilken motor de än använt så hade de begått samma synder, ofta pga tidspress där något som framerates över 60 prioriteras bort, dvs: anställda som inte får fixa saker om ledningen inte gett tid till detta.

Men som bevisat så kunde de fixad problemet snabbt när folk började använda det för exploits i fallout 76, men fortsatte ignorera skyrim och stöd för framerates över 60.

Men sen är det största problemet alltid vilken typ av spel de gör, vilket, oavsett studio, kommer innebära mer buggar än vad de kommer kunna fixa.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Remakes har existerats sen SNES-tiden. Mario All-Stars anyone? Det har alltid kommit remakes och remasters, det är inget nytt fenomen. Det enda nya är att folk hoppar på "the hate train" och klagar högt om det, även om remasters/remakes inte påverkar dem över huvud taget.

Skrivet av Shamanfox:

Men... Antingen så läser du mitt inlägg grovt fel, eller tar det ur sammanhanget och börjar diskutera/argumentera något som jag inte har sagt något om?

Jag svarade tillbaka till en som skrev "Går vi in i en era av remakes?", varpå jag svarade att Remakes och Remasters har gjorts sen SNES-tiden, så det är inget nytt fenomen.

Ingenstans försöker jag jämföra Mario All-Stars med Daggerfall, eller försökt påstå att det skulle vara lika lätt eller resurskrävande. Så jag förstår verkligen inte vad du försöker få utav min kommentar?

Igen, att ta upp dåtidens relativt simpla och billiga 8/16-bit remakes som ett exempel på att dagens remake/remaster-noja inte är något nytt fenomen eller påverkar hos överhuvudtaget, är ju bara absurt när det idag börjar bli sådana enorma summor involverade.

Och det är inte bara kostnaden som har spårat ur. Förr var en remake/remaster relativt ovanliga, medans idag läser man om det typ varje vecka. Sök på "remake" i FZ och du finner nästan 30 jädra artiklar enbart i år hittills, samt över ett dussin som handlar om remasters. Det är verkligen inte liknande idag som det var på 90-talet eller 00-talet.

Folk hos Blizzard ville göra ett nytt RTS i åratal. Redan runt ME1-3-tiden bönade Bioware om att få göra Kotor 3. Men i de fallen fanns det aldrig pengar. Däremot pengar till jädra rutten WC3 remake eller D2 remake eller ME-remake fanns det tydligen. FY FAN. Och detta måste ju vara hur vanligt som helst bland utvecklarna, speciellt dagens AAA-utvecklare, där många är fast i samma spel-serie och projekt i åratal eller rent av årtionden. Klart som fan de vill göra nya spel och klart som fan när budgeten för remakes/remasters börjar komma upp i miljontals dollar att det påverkar andra potentiella nya projekt.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Igen, att ta upp dåtidens relativt simpla och billiga 8/16-bit remakes som ett exempel på att dagens remake/remaster-noja inte är något nytt fenomen eller påverkar hos överhuvudtaget, är ju bara absurt när det idag börjar bli sådana enorma summor involverade.

Och det är inte bara kostnaden som har spårat ur. Förr var en remake/remaster relativt ovanliga, medans idag läser man om det typ varje vecka. Sök på "remake" i FZ och du finner nästan 30 jädra artiklar enbart i år hittills, samt över ett dussin som handlar om remasters. Det är verkligen inte liknande idag som det var på 90-talet, eller 00-talet.

Folk hos Blizzard ville göra ett nytt RTS i åratal. Redan runt ME1-3-tiden bönade Bioware om att få göra Kotor 3. Men i de fallen fanns det aldrig pengar. Däremot pengar till jädra rutten WC3 remake eller D2 remake eller ME-remake fanns det tydligen. FY FAN. Och detta måste ju vara hur vanligt som helst bland utvecklarna, speciellet dagens AAA-utvecklare som är fast i samma spel-serie och projekt i åratal eller rent av årtionden. Klart som fan de vill göra nya spel och klart som fan när budgeten för remakes/remasters börjar komma upp i miljoner att det påverkar potentiellt andra projekt.

Men det påverkar inte dig personligen, eller hur? Det påverkar inte dig ett dugg om remakes kostar $100.000 eller om det kostar $10M, eller hur? Så återigen, jag förstår inte vad du försöker få utav mitt påstående att Remakes har existerats sen SNES-tiden. Kostnaden och tiden som det tar att göra då och nu spelar absolut ingen roll.

Du tittar på att Remakes kostar pengar, men du tittar inte att Remakes drar in mer pengar än vad de kostade att göra det. Därmed så kan en studio som enbart ska fokusera på Remakes/Remasters ha en egen fungerande ekonomi som inte påverkar moderbolaget eller andra studios som fokuserar på nya IPn. Titta bara på BluePoint till exempel. FromSoftware lånade ut Demon's Souls licensen, gjorde ett avtal med dem, och vi har i dagsläget Demon's Souls Remake som är väldigt populärt hos Ps5 ägarna.

Så återigen, att det skapas remakes eller remasters påverkar inte dig, du kan låta bli och köpa det och vänta på att de studios som fokuserar på nya IPn släpper deras nya IP.

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Damn! Hold on, glömde ju bästa spelet! XD

Avgå!

Nä men Morrowind hade varit coolt, personligen för det är vad jag spelat minst. Provade det hos nån kompis men Oblivion var min riktiga ingång i TES.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Men det påverkar inte dig personligen, eller hur? Det påverkar inte dig ett dugg om remakes kostar $100.000 eller om det kostar $10M, eller hur? Så återigen, jag förstår inte vad du försöker få utav mitt påstående att Remakes har existerats sen SNES-tiden. Kostnaden och tiden som det tar att göra då och nu spelar absolut ingen roll.

Du tittar på att Remakes kostar pengar, men du tittar inte att Remakes drar in mer pengar än vad de kostade att göra det. Därmed så kan en studio som enbart ska fokusera på Remakes/Remasters ha en egen fungerande ekonomi som inte påverkar moderbolaget eller andra studios som fokuserar på nya IPn. Titta bara på BluePoint till exempel. FromSoftware lånade ut Demon's Souls licensen, gjorde ett avtal med dem, och vi har i dagsläget Demon's Souls Remake som är väldigt populärt hos Ps5 ägarna.

Så återigen, att det skapas remakes eller remasters påverkar inte dig, du kan låta bli och köpa det och vänta på att de studios som fokuserar på nya IPn släpper deras nya IP.

Du argumenterar som om allt med remakes/remasters att göra befinner sig i ett parallellt universum. Eller att det finns obegränsat antal kunder, budget, spelstudios och duktig personal inom spelindustrin att ta av. Liknande vissa extremkapitalister och investerare som tror på ändlös tillväxt.

När utvecklingen av remakes börjar komma upp i samma budget, personal och tidsspann som övriga AAA-titlar, kommer det självklart ha en större påverkan på resten av industrin. Speciellt i dagens marknad, där det dröjer allt längre mellan släppen utav många AAA-spel och det ytters sällan finns pengar över till nya AAA/AA-titlar. Då har det ännu större påverkan om budget och personal istället läggs på remakes/remasters. Och precis som med möglet mikrotransaktioner, om det blir framgångsrikt kommer det bara spridas till en större del av kakan. En kaka med en begränsad storlek och tillväxt.

Hur vet du tex att en studio likt BluePoint aldrig hade kunnat gjort något annat, något betydligt mer kreativt och bättre? Ja, tydligen ska det vara en studio som fokuserar på just remakes/remasters. Men exempelvis ID Software hade också kunnat hamna i liknade situation om det velat sig illa. I början på 90-talet ville ID Software göra en Super Mario 3 portning till PC. Men Nintendo gav dem inte rättigheterna. Och tack o lov för det. För vad som annars hade kunnat bli en utvecklare som kanske bara gjort massa NES-portningar, fick vi istället Wolfenstien 3D, Doom och Quake med allt det innebär. Visst det är väl inte sannolikt att just BluePoint hade blivit lika framgångsrika om de istället skapat nya spel. Men utav alla studios och utvecklare som nu gör remakes/remasters, lär det ju finnas enorm bortkastat potential. Om man nu då inte tror att folk som Carmack och Romero var några slags uber-människor som inte finns längre.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Du argumenterar som om allt med remakes/remasters att göra befinner sig i ett parallellt universum. Eller att det finns obegränsat antal kunder, budget, spelstudios och duktig personal inom spelindustrin att ta av. Liknande vissa extremkapitalister och investerare som tror på ändlös tillväxt.

Vadå "Du argumenterar som om allt med remakes/remasters att göra befinner sig i ett parallelt universum."? Har ingen aning vad du menar med den meningen. Ingenstans har jag indikerat att det finns obegränsat med kunder, budget, spelstudios osv. Nu börjar det låta som att du försöker vrida på något och skapa en helt annan diskussion bara för att jag nämnde att Remakes har funnits sen SNES-tiden och man inte blir på något sätt negativt påverkad om de bestämmer sig för att göra en remake.

Citat:

När utvecklingen av remakes börjar komma upp i samma budget, personal och tidsspann som övriga AAA-titlar, kommer det självklart ha en större påverkan på resten av industrin. Speciellt i dagens marknad, där det dröjer allt längre mellan släppen utav många AAA-spel och det ytters sällan finns pengar över till nya AAA/AA-titlar. Då har det ännu större påverkan om budget och personal istället läggs på remakes/remasters. Och precis som med möglet mikrotransaktioner, om det blir framgångsrikt kommer det bara spridas till en större del av kakan. En kaka med en begränsad storlek och tillväxt.

Så hur vart ditt liv påverkad utav när BluePoint gjorde Demon's Souls Remake?
Sen, visa gärna källa på dina påståenden såsom "Speciellt i dagens marknad, där det dröjer allt längre mellan släppen utav många AAA-spel och det ytters sällan finns pengar över till nya AAA/AA-titlar.". Jag har aldrig hört talas om att det är ont om pengar för att skapa AAA-titlar. Sist jag tittade så besitter de flesta AAA-studios gott om budget.

Personal är väl ändå inget problem? Läste du nyheten eller argumenterar du för att argumentera? Spelindustrin växer, fler och fler pluggar och jobbar som utvecklare.

Så återigen så blir du inte påverkad. Och som jag skrev sist, så länge Remakes/Remasters säljs så kommer de ha en egen ekonomiloop, därmed så kommer det inte påverka budget från moderbolaget eller deras andra studior som fokuserar på nya IPn.
Även om studion skulle få ekonomiska problem, så är det upp till moderbolaget att bestämma om de ska fortsätta eller stänga ner. Du blir inte påverkad utav det över huvud taget.

Citat:

Hur vet du tex att en studio likt BluePoint aldrig hade kunnat gjort något annat, något betydligt mer kreativt och bättre? Ja, tydligen ska det vara en studio som fokuserar på just remakes/remasters. Men exempelvis ID Software hade också kunnat hamna i liknade situation om det velat sig illa. I början på 90-talet ville ID Software göra en Super Mario 3 portning till PC. Nintendo gav dem inte rättigheterna för det. Och tack o lov för det. För vad som annars hade kunnat bli en utvecklare som kanske bara gjort massa NES-portningar, fick vi istället Wolfenstien 3D, Doom och Quake med allt det innebär. Visst det är väl inte sannolikt att just BluePoint hade blivit lika framgångsrika men utav alla studios och utvecklare som nu gör remakes/remasters, lär det ju finnas enorm bortkastat potential. Om man nu då inte tror att folk som Carmack och Romero var några slags uber-människor som inte finns längre.

Fast att diskutera "what if" är bara dumt. Vi kan omöjligen veta om de hade skapat något revolutionärt ny IP. Men återigen, DU blir inte negativt påverkad. Du kan inte sakna något som inte existerar. Det är absolut inget fel om studion etablerar sig som "Vi vill fokusera på att skapa remakes/remasters".

Det finns ingen anledning att fortsätta den här diskussionen, då det känns att du försöker argumentera om saker som inte ens är längre relaterat till vad jag sa.

Medlem
Inte dom som gjorde spelen
Skrivet av aholman:

Är det något som gör att de inte skulle kunna göra remasters av Fallout 1 och 2?

Fallout 1,2 och Tactics var väl Black Isle som sen gick i konkurs. Och då köpte Bethesda rättigheterna till varumärket. Men vet inte om de köpte rättigheterna till de gamla spelen

ELF
Medlem

Helt klart TES: Arena. Kommer tyvär aldrig spela det om det inte får lite grafisk kärlek. Daggerfall finns ju ändå som Unity version som n'mndes tidigare och resten av spelen finns det grafikmoddar till. Bättre att börja från början i så fall.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Fallout 1,2 och Tactics var väl Black Isle som sen gick i konkurs. Och då köpte Bethesda rättigheterna till varumärket. Men vet inte om de köpte rättigheterna till de gamla spelen

Har för mig att Bethesda har alla Fallout-rättigheter numera, vilket dock inte var fallet från första början.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

och klart som fan när budgeten för remakes/remasters börjar komma upp i miljontals dollar att det påverkar andra potentiella nya projekt.

Så sant. Undrar vad för nya mästerliga titlar vi haft annars. Visst är det trevligt med äldre spel i bättre grafik men om man tar med att det kan vara istället för nya serier så smakar det lite illa.

Medlem

Yes! Då kanske man kan köpa Skyrim en sjunde gång.

Inaktiv
Skrivet av Nimin:

Yes! Då kanske man kan köpa Skyrim en sjunde gång.

Det skulle knappt förvåna mig om Skyrim kommer till telefoner om några år.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det skulle knappt förvåna mig om Skyrim kommer till telefoner om några år.

Borde gå redan med game pass. Men då behöver man inte köpa det igen åtminstone.

Medlem

Hmmm... jag blir ju lite... mmm.... Skywind.... Skyblivion... mmm... ser nog hellre att de projekten går vidare än jag känner att jag behöver en remake på något av spelen från Morrowind och uppåt. Lite mer kärlek involverat där känner jag, så jag hoppas verkligen att de projekten blir färdiga innan vi ser någon remake på Elder Scrolls.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Jag blir ändå orolig om Bethesda skulle annonsera att de hade en helt ny motor på gång inför ett nytt Fallout- eller Elder Scrolls-spel. Jag menar, vad är det som säger att det fortfarande kommer kännas som de spelen? Det kanske kommer bara bli som nåt Assassin's Creed-spel eller nåt, med en snygg yta men ack så kulissartat och begränsat.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Jag blir ändå orolig om Bethesda skulle annonsera att de hade en helt ny motor på gång inför ett nytt Fallout- eller Elder Scrolls-spel. Jag menar, vad är det som säger att det fortfarande kommer kännas som de spelen? Det kanske kommer bara bli som nåt Assassin's Creed-spel eller nåt, med en snygg yta men ack så kulissartat och begränsat.

Kommande Starfield och om jag inte minns fel även Elder Scrolls 6 ska använda Creation Engine.

Medlem
Skrivet av Aoana:

Jag hoppade jag på Bethesda-tåget vid Oblivion (och lagt många timmar på det och senare titlar). Aldrig kört Morrowind, mest pga av att jag tror att jag skulle störa mig mycket på grafiken och möjligtvis de utdaterade kontrollerna (?).
Så en remake av Morrowind skulle jag definitivt investera i!

Tycker dock att man gärna kan vänta några år med remake av titlar senare än Oblivion.

Kör, bara kör! Morrowind är underbart! Dialogen kanske känns daterad, men man vänjer sig snabbt.

Medlem

Inte troligt att få se en Future Shock-remake men ack så gött det vore att få skjuta ner månen igen

Skriv svar