En svensk Black Widow - Johan ställer frågor till Nilla Hansson

Skribent
Skrivet av D1versity:

Förstår ändå inte grejen med att ha "motion capture artists" till spelen? Varför ser man inte till så att den man anställer är villig att göra allt som det innebär för rollen istället?

Såg en video häromdagen där GTA V:s voiceactor för Michael var skitarg när någon frågade honom om hans "voice acting" till spelet och han svarade bryskt att han gjorde VARENDA rörelse och ALLT som Michael gjorde i spelet, ingen "motion capture artist" eller "stunt man"

Nu handlar ju inte mo-cap bara om att röra sig, det ingår ju massa stunts och grejor oftast, bara titta på Aloy t.ex, Det är ju likadant i filmvärlden. En duktig skådis innebär ju inte att de är duktiga på att falla. Sen finns de ju de som göra sina egna stunts som Tom Cruise, men de är nog rätt få som klarar av att göra allt en roll kräver.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Grymt bra initiativ! Fler intervjuer av folk bakom produkterna i branschen ser jag gärna fram emot.

För övrigt verkar Nilla grymt cool! Hoppas det går fortsatt bra för henne i karriären!

eld
Medlem
Skrivet av D1versity:

Förstår ändå inte grejen med att ha "motion capture artists" till spelen? Varför ser man inte till så att den man anställer är villig att göra allt som det innebär för rollen istället?

Såg en video häromdagen där GTA V:s voiceactor för Michael var skitarg när någon frågade honom om hans "voice acting" till spelet och han svarade bryskt att han gjorde VARENDA rörelse och ALLT som Michael gjorde i spelet, ingen "motion capture artist" eller "stunt man"

Performance capture brukar man kalla det, och de använder också det till Horizon. Ashly Burch gör röst och performance till cutscenes, men Nilla gör alla stunts, vilket i ett spel som Horizon är otroligt mycket.

Precis som i en film så kan inte skådespelarna göra alla dessa grejjer.

Inaktiv
Skrivet av D1versity:

Förstår ändå inte grejen med att ha "motion capture artists" till spelen? Varför ser man inte till så att den man anställer är villig att göra allt som det innebär för rollen istället?

Såg en video häromdagen där GTA V:s voiceactor för Michael var skitarg när någon frågade honom om hans "voice acting" till spelet och han svarade bryskt att han gjorde VARENDA rörelse och ALLT som Michael gjorde i spelet, ingen "motion capture artist" eller "stunt man"

Det är lite skillnad på att spela någon halvalkad medelålders man(har inte spelat GTA 5) och en actionhjälte. Många klarar av att röra sig som en medelålders man men få kan röra sig som en actionhjälte.
Den bästa skådespelaren för rösten/ansiktsanimation är förmodligen inte den bästa på rörelse.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Förstår ändå inte grejen med att ha "motion capture artists" till spelen? Varför ser man inte till så att den man anställer är villig att göra allt som det innebär för rollen istället?

Såg en video häromdagen där GTA V:s voiceactor för Michael var skitarg när någon frågade honom om hans "voice acting" till spelet och han svarade bryskt att han gjorde VARENDA rörelse och ALLT som Michael gjorde i spelet, ingen "motion capture artist" eller "stunt man"

Låter som röstskådisen är lika platt och tråkig som karaktären han gestaltar.


signatur

I drank what?

Skribent
Skrivet av Mirage:

Låter som röstskådisen är lika platt och tråkig som karaktären han gestaltar.

Skulle väl inte säga att Aloy är platt som karaktär då hon är en av de mest älskade kvinnliga karaktärer just nu, men each to their own I guess.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Mirage:

Låter som röstskådisen är lika platt och tråkig som karaktären han gestaltar.

Det var ju du som tidigare ville påvisa att det inte var fanns några problem längre, och nu förvandlas du till den typiska motsträvaren.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skulle väl inte säga att Aloy är platt som karaktär då hon är en av de mest älskade kvinnliga karaktärer just nu, men each to their own I guess.

Skrivet av eld:

Det var ju du som tidigare ville påvisa att det inte var fanns några problem längre, och nu förvandlas du till den typiska motsträvaren.

Sorry, citerade fel. Aloy är cool, lätt en av mina favoritkaraktärer. Jag syftade på Michaels röstskådis i GTA 5 Rättar i min originalpost!


signatur

I drank what?

eld
Medlem
Skrivet av Mirage:

Sorry, citerade fel. Aloy är cool, lätt en av mina favoritkaraktärer. Jag syftade på Michaels röstskådis i GTA 5 Rättar i min originalpost!

AAh, det förklarar saken!

Skribent
Skrivet av Mirage:

Sorry, citerade fel. Aloy är cool, lätt en av mina favoritkaraktärer. Jag syftade på Michaels röstskådis i GTA 5 Rättar i min originalpost!

Alla gör vi fel ibland


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spännande nog har jag kontaktat FZ i flera år och frågat om de velat intervjua mig men det har aldrig blivit av. Mitt namn är Nicklas Hansson och det är mig Nilla nämner i intervjun. Jag har hållit på med mocap i över 13 år och jobbat på säkert 30 titlar.
(och nej jag och Nilla är inte släkt trots samma efternamn hehe)

Skribent
Skrivet av Shad0wmist:

Spännande nog har jag kontaktat FZ i flera år och frågat om de velat intervjua mig men det har aldrig blivit av. Mitt namn är Nicklas Hansson och det är mig Nilla nämner i intervjun. Jag har hållit på med mocap i över 13 år och jobbat på säkert 30 titlar.
(och nej jag och Nilla är inte släkt trots samma efternamn hehe)

Verkligen? Skriv ett PM till mig så kan vi nog göra något av det


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar