Ett nytt Civilization tycks vara under utveckling

Medlem

Apropå "ledutvecklare" i artikeln, är det förkortning av ledarutvecklare? Eller något helt annat kanske? Helt nytt ord för mig så det är därför jag undrar. 😊

Medlem

Skippa distrikt-systemet och kör på mer realistisk grafik så blir det nog bra.

Kort sagt: Använd Civ 5 som grund och bygg vidare från det, inte 6:an.

Medlem

Vore intressant om de gjorde ett Civilization: Beyond Earth 2 och fixade problemen med första spelet. Det hade potential men de gav upp spelet istället för att fixa det. Det är kul med lite variation och inte bara ny version av klassiska Civ.

Skribent
Skrivet av anon_326114:

Nu frågade du inte om Crusader Kings men om du är intresserad av storstrategi så är det en ypperlig start.

Jag har kört Paradox spel i massa år men nya CK är väldigt lätt att komma in i för att komma från dom. Nog deras bästa spel enligt mig.

Senaste CK var dessutom väldigt lätt att komma in i och mycket mer användarvänligt än de andra spelen. Det svåraste av serierna att komma in i skulle jag säga är Victoria.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Förvånad över att så många inte gillade 6an. Tycker det är fantastiskt, precis som 5an. Men alla dagar i veckan spelar jag hellre 6an.

Medlem
Skrivet av Govein:

Förvånad över att så många inte gillade 6an. Tycker det är fantastiskt, precis som 5an. Men alla dagar i veckan spelar jag hellre 6an.

Det är onödigt pilligt och för mycket som måste planeras långt i förväg för att man ens ska ha en chans mot en duktig motståndare.

Både world congress och policy-korten är onödigt pilliga och jobbiga, och innan du ens använt din settler måste du ha planerat ut vart alla distrikt ska stå så de får maximal bonus, särskilt när distrikt inte går att riva utan moddar.

Civ 5 var mycket mer genomtänkt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Spelar du t.ex. Sverige i HOI, mitt under det brinnande Andra Världskriget, så är ju inte det första du direkt gör att försöka samla en armé och ge dig på Tyskland. Det kommer aldrig gå, utan då handlar det mer om politiskt spel och att överleva som ett litet land mitt kaosen.

Nej det första man gör är att så fort det bara går konvertera till Facism eller Kommunism så man kan invadera Danmark.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är onödigt pilligt och för mycket som måste planeras långt i förväg för att man ens ska ha en chans mot en duktig motståndare.

Både world congress och policy-korten är onödigt pilliga och jobbiga, och innan du ens använt din settler måste du ha planerat ut vart alla distrikt ska stå så de får maximal bonus, särskilt när distrikt inte går att riva utan moddar.

Civ 5 var mycket mer genomtänkt.

Ok kan förstå det argumentet. Jag är en rätt average civ-spelare så full optimering är utanför mitt scope. Det blir mest ”sätter jag staden här får jag utrymmet för några District bredvid varandra och nära ett berg” sen är jag färdig med min ”planering”. Men har ändå uppskattat distrikten och att man bygger många saker på tiles istället för o staden.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag brukar beskriva EU, Heart of Iron och alla andra av Paradox strategispel lite som Rollspel i strategiformat. Med det menar jag att du i princip "rollspelar" länderna nästan som karaktärer. Det politiska spelet är mycket viktigare än att kriga sig fram.

Spelar du t.ex. Sverige i HOI, mitt under det brinnande Andra Världskriget, så är ju inte det första du direkt gör att försöka samla en armé och ge dig på Tyskland. Det kommer aldrig gå, utan då handlar det mer om politiskt spel och att överleva som ett litet land mitt kaosen.

Skrivet av Fader Konungen:

Civilization är som ett digitalt och ett aningen mer komplext brädspel. Enkelt att lära sig, svårt att bemästra. Tar några timmar att ta sig till ett av sluten.

Europa Universalis är en historiesimulator i ett gis-program med en dungeon master som kastar in lite random händelser i bland. Har uppskattningsvis en 1000-timmars upplärningssträcka som kräver massor med förklarande youtube-klipp. Mer en simulator att leka runt i och kanske ha ett eget mål. Typ bilda ett enat Irland eller mer avancerade mål som världsherravälde under Tyska Orden.

Skrivet av anon_326114:

Nu frågade du inte om Crusader Kings men om du är intresserad av storstrategi så är det en ypperlig start.

Jag har kört Paradox spel i massa år men nya CK är väldigt lätt att komma in i för att komma från dom. Nog deras bästa spel enligt mig.

Tack för förklaringarna och inputen!

Mina önskemål, bortsett från tydligare grafik, är att de ändrar skalan lite. Att alla enheter som grund rör sig två steg och kan se ett eller två rutor bort tycker jag kan bli lite begränsande. Ändrade de så grundrörelsen var tre steg, sikten var tre eller fyra steg och "ranged" enheter sköt tre steg så tror jag det hade varit lite roligare.

De borde också se över så att AIn kan erbjuda motstånd ända in i slutet. När jag spelar femman kör jag ofta största kartan på episk hastighet och tar över hela världen. Det leder till en kämpig start, helt underbara slag där all min planering testas och sen hur många timmar som helst med tråkig belägring av tomma städer. Det är synd att spelet förlorar all sin utmaning efter man brutit fiendens initiala försvar.

Själv älskar jag Civ 6 (även grundspelet) och med alla expansioner är det ett kanonspel som slår 5:an. Älskar distrikten som gör att man måste tänka mycket mer på var man placerar städer, och civics-korten är mycket roligare än 5:ans policy-träd. Tyvärr är AI:n inte på topp, men kommer inte ihåg att 5:an var bättre.

7:an tror jag skulle behöva förbättra diplomati, då det nästan alltid är roligare att kriga sig till saker än att vara fredlig, och AI:n bör som sagt ha hög prio. Sen hade det varit häftigt med en sfärisk karta så man t.ex. hade kunnat gå över nordpolen, men är inte säker på att det funkar matematiskt med hexagonerna.

Skribent
Skrivet av johanAndersson:

Mina önskemål, bortsett från tydligare grafik, är att de ändrar skalan lite. Att alla enheter som grund rör sig två steg och kan se ett eller två rutor bort tycker jag kan bli lite begränsande. Ändrade de så grundrörelsen var tre steg, sikten var tre eller fyra steg och "ranged" enheter sköt tre steg så tror jag det hade varit lite roligare.

Borde man inte kunna ta bort att spelet är "grid-based" och på så vis få mer rum för hur olika enheter rör sig och även hur långt det ser etc,? Att det mer mäts som med en linjal eller något...


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Green Replicant:

Själv älskar jag Civ 6 (även grundspelet) och med alla expansioner är det ett kanonspel som slår 5:an. Älskar distrikten som gör att man måste tänka mycket mer på var man placerar städer, och civics-korten är mycket roligare än 5:ans policy-träd. Tyvärr är AI:n inte på topp, men kommer inte ihåg att 5:an var bättre.

7:an tror jag skulle behöva förbättra diplomati, då det nästan alltid är roligare att kriga sig till saker än att vara fredlig, och AI:n bör som sagt ha hög prio. Sen hade det varit häftigt med en sfärisk karta så man t.ex. hade kunnat gå över nordpolen, men är inte säker på att det funkar matematiskt med hexagonerna.

Du får välja en av dessa former för ett klot: https://en.wikipedia.org/wiki/Geodesic_polyhedron

Skrivet av Johan Lorentzon:

Borde man inte kunna ta bort att spelet är "grid-based" och på så vis få mer rum för hur olika enheter rör sig och även hur långt det ser etc,? Att det mer mäts som med en linjal eller något...

Jo, det kan man väl göra, men det blir inte som jag vill. Jag gillar att det är diskreta rutor. Jag vill kunna röra mig längre just för att utnyttja effekterna av dessa rutor. Generellt gillar jag aldrig när det är helt "free form" och det är en av huvudorsakerna till varför jag tyckte sista Sim City var så dåligt. Rutnät låter mig planera och forma strategier.

Medlem

Efter de personliga besvikelserna Beyond Earth (usch vad själlöst, det kändes som en tafflig och/eller ofärdig mod till Civ V) och Civ VI (jag är en av spelarna som inte är förtjust i distrikt-systemet överhuvudtaget - det är alldeles för stelt och inrutat, och döljer det faktum att byggnadsvariationen och -utbudet är långt mycket sämre än i Civ V. Att workers och tile improvements dessutom blivit totalt hopplösa att hantera gör spelet än mindre intressant. Låt mig bygga vägar själv och ge mig möjligheten att låta workers automatiseras, för bövelen!) har Firaxis mycket att bevisa för att locka tillbaka mig.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Kan hålla med om att AI behövs poleras något. Tycker oftast att när man väl börjar få lite övertag i någon gren så slutar AIn att utmana en. Kör oftast på immortal, kan vara lite kämpigt precis i början men när kan kommer ikapp AI brukar det plana ut. Roligast är ju dock att spela mot riktiga spelare 👍.

12
Skriv svar